Standardowy audyt UX realizowany jest metodą wędrówki poznawczej i obejmuje analizę heurystyczną oraz wszystkie niezbędne metody do podniesienia konwersji sprzedaży i interakcji z użytkownikiem.
Jak wygląda przykładowy scenariusz wędrówki poznawczej w sklepie internetowym przy zakupie produktu przedstawiam na rysunku obok.
Audyt UX powinien zakończyć się raportem z rekomendacjami oraz wypunktowaniem elementów do poprawy. Podział błedów w raporcie:
Błędy krytyczne – należy natychmiast przystąpić do naprawy, błędy tego typu mają znaczący wpływ na funkcjonowanie strony www a co się z tym najczęściej wiąże na kondycję firmy,
Błędy średnie – do naprawy po błędach krytycznych, ważne i muszą być ujęte w harmonogramie zmian naprawczych.
Błędy podstawowe – tak zwane drobne, które można naprawić ale nie mają znaczącego wpływu na funkcjonowanie serwisu.
Wypunktowane błędy dobrze jest podzielić na rodzaj: logiczne, wizualne, nawigacyjne, komunikacyjne, interakcji. Dzięki dobremu podziałowi łatwiejsze będzie przydzielenie naprawy do konkretnych zespołów. Np. błędy wizualne można przekazać do grafika, błędy struktury do specjalisty SEO i działu IT.
Dobry audyt UX powinien łączyć w sobie dane:
elem audytu UX jest poprawa stanu serwisu i dopasowanie go do wymagań i potrzeb użytkowników. W wyniku audytu powinniśmy poznać:
Słabe i mocne strony serwisu.
Szczególnie słabe strony są ważne z punktu widzenia prowadzenia biznesu. Lista naprawcza oraz propozycje zmian oraz oceną stanu kondycji serwisu internetowego muszą znaleźć się w każdym raporcie po przeprowadzeniu badania użyteczności. Aspekt słabych stron serwisu łączy się nieodłącznie z optymalizacją serwisów www.
Hipotezy i możliwe ścieżki rozwoju.
Audyt UX oprócz wypunktowania błędów do naprawy powinien proponować kolejne ścieżki rozwoju serwisu. Propozycja na przyszłość i hipotetyczne scenariusze zmian pomagają kadrze zarządzającej w decyzjach biznesowych.
Cena Audytu UX zależy od wielu czynników. Po pierwsze od rodzaju strony internetowej. Jesli jest to rozbudowany sklep to badanie może zająć nawet parę tygodni. Proste i niewielkie serwisy www, zawierające kilka podstron nie wymagają takiego nakładu pracy.
Na cenę badania użytecznosci ma też wpływ rodzaj użytych narzędzi badawczych, korzystanie z ankieterów zewnętrznych, wielkość próby, ewentualny sprint UX itp.
Cena prostego badania użyteczności zazwyczaj zaczyna się od 1500 zł netto. Audyt UX niewielkiego sklepu internetowego to około 4 tyś zł netto. Duże sklepy i rozbudowane serwisy to już koszt ponad 15 tyś zł netto.