Stworzenie ścieżki użytkownika w serwisie internetowym

Ścieżka użytkownika, to droga jaką przebywa osoba odwiedzająca serwis, przechodząc pomiędzy stronami. W trakcie analizy ścieżki nalezy brać pod uwagę nie tylko odwiedzane strony, ale również konkretne elementy strony, które są przedmiotem uwagi oraz wskaźniki typu: poziom odrzuceń, czas trwania sesji…
Ścieżki użytkowników pozwalają ocenić istniejący sytuację, jeszcze przed przystąpieniem do projektowania. W tym przypadku warto pomyśleć nad ich optymalizacją. Ścieżki użytkownika należy także uwzględnić podczas projektowania architektury informacji. W tej sytuacji należy dążyć do stworzenia jak najlepszej ścieżki.
Analizowanie ścieżek użytkownika należy zacząć od namierzenia głównej ścieżki. Najczęściej są one związane z wymaganiami biznesowymi. W sklepie odzieżowym sprzedającym damskie sukienki głównym celem biznesowym będzie sprzedanie sukienki. Celem pobocznym może być możliwość łatwego zwrotu lub wymiany towaru.

Ścieżki użytkowników dla istniejących produktów

Sposoby oceny analizy ścieżek użytkowników dla istniejących witryn i aplikacji:
Testy użyteczności – są najczęściej przeprowadzane na początku projektu. Warto dodać do testów użyteczności kilka ćwiczeń związanych z analizą ścieżek użytkowników. Analiza ścieżek użytkowników oraz tworzenie modeli zadań wygląda bardzo podobnie. Różnicą jest to, że w ścieżkach użytkowników należy skupić się na istniejącym systemie i drogach w celu wykonania zadania. Modele zadań obejmują szerszy kontekst. W nich uwzględnia się sposoby, jakimi użytkownicy by chcieli wykonywać zadania.
Poproś uczestników, aby samodzielnie przeszli przykładową ścieżkę użytkownika. Zastosuj technikę głośnego myślenia, niech każdy głośno mówi po kolei, co robi. Jakie uczestnicy mają uwagi? Czy łatwo było im przejść daną ścieżkę? Jakie napotkali po drodze trudności? Zapisz każdy krok, każdą odwiedzoną po drodze stronę i zrób stosowne notatki.
Analityka – poproś o dostęp do danych z narzędzi analitycznych. Przejrzyj statystyki i przyjrzyj się bliżej stronom, które najczęściej są opuszczane przez użytkowników. Na pewno występują na nich jakieś problemy, które będzie trzeba rozwiązać.
Ocena ekspercka – przeprowadź ją w przypadku, gdy nie możesz z jakiś powodów przeprowadzić testów użyteczności. Sam wykonaj najważniejsze zadania na witrynie. Zwracaj uwagę na każdą stronę, zapisz miejsca, które są w jakimś stopniu problematyczne.
Wszystkie badania i analizy najlepiej jest przedstawić w postaci diagramu ścieżek użytkowników. Dla każdego ćwiczenia należy przygotować odrębny diagram. Najlepiej jest zacząć od wypisania wszystkich ekranów na osobnych karteczkach. Nie powinna być pominięta żadna strona. Wszystkie strony, jakie przeszedł użytkownik w trakcie wykonywania określonego zadania powinny być zostać zapisane. Następnie karteczki należy przyczepić w widocznym miejscu w odpowiedniej kolejności. Od strony głównej, aż do zatwierdzenia transakcji. Może powstać jedna główna droga, ale też mogą być jakieś poboczne.

Ścieżkę użytkownika możesz opisać komentarzami.

Można wziąć pod uwagę poniższe kwestie:
  • Zbyt dużo przejść pomiędzy stronami – czy można ułatwić poruszanie się użytkownikom i udostępnić wszystkie informacje na jednej stronie?
  • Dużo opuszczeń określonej strony na witrynie. Czy da się temu zapobiec?
  • Zbyt dużo zejść z głównej ścieżki. Jeśli lista w „koszyku” jest traktowana jako lista życzeń, to warto stworzyć osobną funkcję do stworzenia takiej listy.
  • Inne punkty wymagające naprawy np. za dużo wymaganych danych od użytkownika podczas dokonywania zakupu.

Ścieżka użytkownika:

  • Strona główna sklepu internetowego (wejście z wyszukiwarki, kliknięcie w link na innej witrynie lub na portalach społecznościowych, zakładka itp.).
  • Strona kategorii – sukienki.
  • Strona podkategorii – sukienki do pracy (użytkownicy mogą poruszać się między kategoriami).
  • Strona produktu.
  • Koszyk zakupów.
  • Rejestracja i logowanie.
  • Szczegóły dostawy.
  • Szczegóły płatności.
  • Podsumowanie zamówienia.
  • Zatwierdzenia zamówienia i dokonania zapłaty.
Zmieniając projekt, przemyśl kilka kwestii.
  • Czy któreś ze stron można pominąć?
  • Czy można na jednej stronie umieści więcej informacji?
  • Czy potrzebne są skróty lub dodatkowe funkcje?
Ścieżki użytkowników a projektowanie architektury informacji
Zawsze miej na uwadze ścieżki użytkowników podczas projektowania nowej architektury informacji. Jak przygotujesz wstępną architekturę, oceń ja na podstawie zadań użytkowników.
Jeśli wcześniej opracowałeś model zadań, musisz mieć pewność, że nowo opracowany projekt jest z nim zgodny. Dobry model zadań ułatwi prace nad architekturą informacji na witrynie. Określ najważniejsze ścieżki użytkowników i zoptymalizuj je na podstawie modeli zadań.
Ścieżki muszą być zgodne z oczekiwaniami użytkowników. Wtedy praca przebiegnie płynnie. Jeśli tak nie będzie, ścieżki nie będą spełniać wymagań użytkowników, wtedy zostaną uznane za zbyt skomplikowane.
Do you like Westom's articles? Follow on social!
Comments to: Zasady tworzenia ścieżek użytkowników

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    KURS SEO od PODSTAW z RABATEM

    kurs seo

    E-commerce

    Strona internetowa przyjazna wyszukiwarkom pozwala na szybsze zaindeksowanie jej zawartości oraz na wysokie pozycje w wynikach naturalnych np. Google. Aby witryna była dostępna dla wyszukiwarek, musi spełniać określone kryteria. Przede wszystkim treść, która znajduje się na stronie internetowej musi być łatwo dostępna dla robotów indeksujących. To pierwszy, najważniejszy krok do zajęcia wysokiej pozycji w rankingu […]
    Na czym polega dobieranie słów kluczowych? Analiza słów kluczowych polega na znalezieniu takich słów/fraz, których najczęściej używają użytkownicy internetu do wyszukiwania określonych produktów czy usług. Badanie słów kluczowych jest ważnym pierwszym krokiem we wszelkich działaniach marketingowych. Właściwie wdrożona strategia SEO przyczyni się do lepszej sprzedaży produktów czy usług. Prawie każdy z nas codziennie szuka wielu […]

    Worlwide

    KSIĄŻKA E-COMMERCE W PIGUŁCE 2020 ebook o ecommerce Wyselekcjonowanie I Najważniejsze | Praktyczne | Skuteczne | Ciekawie napisane WSZYSTKO CO ISTOTNE W JEDNEJ KSIĄŻCE O E-COMMERCE Hosting – Domena – Strona internetowa – CMS – WordPress – Joomla – Drupal – SSL – Let`s Encrypt – Platformy sklepowe – PrestaShop – Oscommerce – Shopware – […]
    Czym jest Google Ads? Google Ads (poprzednio Google Adwords) to system reklamowy, dzięki każdy posiadający wystarczające fundusze może  błyskawicznie wyświetlić swoją reklamę tekstową, graficzną lub wideo w wyszukiwarce Google, w poczcie Gmail, YouTube oraz u partnerów firmy Google. Zasada działania w większości oparta jest o prostą metodę: kto da więcej, ten wyświetla swoją reklamę częściej […]
    Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Praktyczny poradnik jak wypozycjonować i zoptymalizować stronę www i osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to inaczej wpływanie na wyszukiwarki internetowe np. Google, Bing, Yandex tak, żeby wyświetlić daną stronę w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach. Efekty z pozycjonowania są widoczne po dużym czasie, wymagają […]
    Co to jest reklama internetowa i jak działa? Z artykułu dowiesz się co to jest reklama internetowa, jakie są najważniejsze formy reklamy online oraz przedstawię ranking skuteczności różnych form reklam w podziale na: reklamę płatną reklamę bezpłatną a na końcu stworzyłem ranking skuteczności wszystkich form reklamy internetowej, zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Dowiesz się więc […]
    Strona internetowa przyjazna wyszukiwarkom pozwala na szybsze zaindeksowanie jej zawartości oraz na wysokie pozycje w wynikach naturalnych np. Google. Aby witryna była dostępna dla wyszukiwarek, musi spełniać określone kryteria. Przede wszystkim treść, która znajduje się na stronie internetowej musi być łatwo dostępna dla robotów indeksujących. To pierwszy, najważniejszy krok do zajęcia wysokiej pozycji w rankingu […]
    Na czym polega dobieranie słów kluczowych? Analiza słów kluczowych polega na znalezieniu takich słów/fraz, których najczęściej używają użytkownicy internetu do wyszukiwania określonych produktów czy usług. Badanie słów kluczowych jest ważnym pierwszym krokiem we wszelkich działaniach marketingowych. Właściwie wdrożona strategia SEO przyczyni się do lepszej sprzedaży produktów czy usług. Prawie każdy z nas codziennie szuka wielu […]
    Social media marketing to inaczej marketing w mediach społecznościowych, czyli wykorzystywanie mediów społecznościowych typu Facebook, YouTube, Twitter do reklamy i promocji, budowania świadomości marki i realizowania innych celów marketingowych.  Zazwyczaj marketing w mediach społecznościowych polega na budowaniu zaangażowania użytkowników sieci oraz szeroko pojęty branding np. w postaci wzrostu przywiązania do marki, czy też rozpoznawalności marki. […]

    Ostatnio chętnie czytane

    Czy warto odbyć szkolenie z SEO (search engine optimization)?  Nauka  pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych to zajęcie dla osób o szerokiej wiedzy, potrafiącej łączyć wiele dziedzin (np. IT, content marketing, UX), cierpliwej i potrafiącej współpracować z klientami. Po kursie z zakresu SEO każdy powinien znać techniki zdobywania widoczności w Internecie, po przez działania optymalizacyjne na […]
    Czym jest audyt sklepów internetowych? Audyt sklepów internetowych to sprawdzenie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych czynników mających realny wpływ na Twój biznes w Internecie. W trakcie audytu weryfikuje się  wszystkie elementy mające powiązanie z e-commerce, w tym SEO, SEA, UX, UI, SEM, Media społecznościowe, IT, Analitykę oraz wszystkie elementy, które mogą się z tym wiązać: Czynniki […]
    Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Praktyczny poradnik jak wypozycjonować i zoptymalizować stronę www i osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to inaczej wpływanie na wyszukiwarki internetowe np. Google, Bing, Yandex tak, żeby wyświetlić daną stronę w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach. Efekty z pozycjonowania są widoczne po dużym czasie, wymagają […]
    Co to jest reklama internetowa i jak działa? Z artykułu dowiesz się co to jest reklama internetowa, jakie są najważniejsze formy reklamy online oraz przedstawię ranking skuteczności różnych form reklam w podziale na: reklamę płatną reklamę bezpłatną a na końcu stworzyłem ranking skuteczności wszystkich form reklamy internetowej, zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Dowiesz się więc […]

    Kategorie

    Login

    marketing treści
    Welcome to Typer

    Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
    Join Typer
    Registration is closed.