Czym jest audyt sklepów internetowych?

Audyt sklepów internetowych to sprawdzenie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych czynników mających realny wpływ na Twój biznes w Internecie.
W trakcie audytu weryfikuje się  wszystkie elementy mające powiązanie z e-commerce, w tym SEO, SEA, UX, UI, SEM, Media społecznościowe, IT, Analitykę oraz wszystkie elementy, które mogą się z tym wiązać:
  • Czynniki na stronie internetowej (on site): techniczne, optymalizacyjne (algorytmy np. Google), marketingowe, UX/UI.
  • Czynniki zewnętrzne-rynkowe: konkurencja i jej siła, metody działania konkurencji i porównanie braków i przewagi w poszczególnych elementach,
  • Analityka internetowa: dane statystyczne oraz najważniejsze KPI.
  • Marketing performance – czyli efektywność działań reklamowych: kanały płatne (np. Google Ads, Facebook Ads), e-mail marketing, content marketing, marketing afiliacyjny, porównywarki cenowe oraz każde możliwe działanie sprzedażowe , które daje efekty.
  • Marketplaces, czyli Allegro, Amazon, Ebay oraz lokalne kanały sprzedażowe (jeśli działasz na innych rynkach niż Polska).
  • Widoczność w sieci: widoczność w wynikach organicznych, widoczność w wynikach płatnych: analiza w porównaniu do konkurencji, czynniki wpływające na widoczność: linki zewnętrzne, analityka strony
  • Integracje wewnętrzne: PIM, ERP, Marketing Automation i ich sens i efektywność wykorzystania
  • Zasoby ludzkie i materiałowe oraz sposób prowadzenia projektów
Na końcu przygotowuje się rekomendacje: raport podzielony na opis skrócony i szczegółowy z podziałem na elementy krytyczne do natychmiastowej poprawy, ważne oraz takie, które można odłożyć w czasie.

Każdy audyt sklepu internetowego powinien zawierać:

1. Sprawdzenie efektywności dotychczasowego SEO i rekomendacje na przyszłość: 
  • Słowa kluczowe, optymalizację, konkurencję, wersja mobilna
  • Wyniki naturalne i płatne – aktualna sytuacja, błędy, rekomendacje
  • Dopasowanie do algorytmów internetowych i popularnych wyszukiwarek (np. Google, Bing, Yandex)
  • Zachowania użytkowników podczas wyszukiwania: co widzą, jak dokonują wyboru, które wyniki klikają, Google maps
  • Optymalizacja strony pod wyszukiwarki :

– struktura strony, wewnętrzne linkowanie i jej logika,
– indeksowanie stron serwisu, duplikacje stron, mapy stron,
– przepływ danych i informacji, przyjazna nawigacja
– dopasowanie nazw, przyjazne adresy url,
– treści na stronie: duplikowanie, tematyka i czytelność, unikalność, struktura, użyte znaczniki,
– optymalizacja mediów na stronie
– zarządzanie dostępami dla robotów sieciowych,
– kluczowe przekierowania dla SEO – 301,
– użyta technologia (skrypty) oraz możliwości optymalizacji i zmian,
– szybkość ładowania strony, bezpieczeństwo,

2. Ocena efektywności działań płatnych i możliwe usprawnienia: 

  • Kanały płatne i ich ich efektywność: Google Ads, Facebook Ads i inne
  • Platformy aukcyjne i porównywarki cen: Allegro, Ebay, Amazon, Ceneo, Nokaut inne
  • Marketing afiliacyjny i portale sprzedażowe,
  • Marketing wielopoziomowy
  • Siła marki i jej rola, czyli brand w sieci. Twój wizerunek w sieci
  • Wykorzystanie mediów społecznościowych w sprzedaży. YouTube, Twitter itd.
  • Performance marketing w Twoich działaniach,
  • E-mail marketing oraz CRM
  • Marketing automation, wykorzystanie oraz optymalizacja.

3. Jak wykorzystujesz potencjał sklepu internetowego?

  • content marketing w strategii sprzedażowej
  • komunikacja z klientem i przedstawienie oferty,
  • treści/media dopasowane do potrzeb użytkowników i botów sieciowych
  • marketing treści a linki do serwisu
  • kreatywne tworzenie treści
  • duplikowanie streści,
  • narzędzia pomocne w ocenie jakości i przydatności treści,
  • różne treści, różne strategie – czym różnią się opisy produktów od wpisów na bogu?
  • wykorzystanie potęgi treści w Internecie – skuteczne metody,
  • analiza i dobór słów kluczowych (narzędzia),
  • media społecznościowe

4. Sprawdzenie czy dbasz i użyteczność sklepu.

  • badanie strony metoda wędrówki poznawczej
  • sprawdzenie listy kontrolnej najważniejszych elementów strony
  • analiza heurystyczna strony
  • analiza zachowania użytkowników na stronie
  • badanie użyteczności treści
  • przeprowadzenie testów AB jeśli zachodzi taka potrzeba
  • testy z użytkownikami, ankiety, badania z klientami,
  • analiza card sorting

5. Ocena siły konkurencji i rekomendacje

  • Sprawdzamy całe otoczenie rynkowe
  • Weryfikujemy widoczność konkurencji w internecie
  • porównanie Twoich działań płatnych i bezpłatnych do konkurencji,
  • identyfikacja słabych i mocnych stron w porównaniu do konkurencji
  • rekomendacje jak przeskoczyć konkurentów w zdobywaniu klientów
  • badanie czynników technicznych, historycznych, optymalizacyjnych oraz doświadczenia
  • rekomendacje na przyszłość oraz strategia działań SEO/SEM/UX/IT

6. Efektywność wykorzystania analityki internetowej i mierzenia działań.

  • wykorzystanie Google Analytics i search console
  • ocena dotychczasowych działań analitycznych
  • metody pomiaru ruchu sieciowego, KPI
  • Badania wydajności kampanii marketingowych (mailingowych, również w serwisach społecznościowych),
  • Analiza konkurencyjności – Ad Planner,
  • Ocean firmy I serwisu: ocean narzędzi, kodu, osób decyzyjnych, kultury pracy, rozwiązań, skłonności do ryzyka,
  • przepływu wiedzy I szybkości reakcji na zmiany,
  • Mierzenie wydajności witryn WWW, pomiary jakościowe i ilościowe,
  • Mierzenie stopnia pozytywnego zaangażowania użytkowników,
  • Opracowywanie wniosków i sugestii w skali makro i mikro.
  • Szacowanie intencji klientów.
Użyteczność strony czyli działania UX, to zweryfikowanie między innymi takich czynników:
  • layout strony sklepu online: czytelność, spójność,
  • struktura strony www: nawigacja, strona główna, podstrony,
  • jasność przekazywanych informacji
  • użyteczność strony: formularze, kontakt, strony produktowe, kategorie, strony informacyjne,
W trakcie badań UX sklepu przeprowadza się testy z użytkownikami, którzy testują sklep i jego funkcjonalności.
Tworzy się również mapy ciepła (miejsca które użytkownicy klikają, czytają, odwiedzają) a w zaawansowanych badaniach można przeprowadzić eye tracking, czyli badania ruchu gałek ocznych w trakcie przeglądania i korzystania ze sklepu. Takie badanie dokładnie wskazuje zainteresowanie użytkowników.
Istotne elementy, które są przedmiotem audytu użyteczności sklepu internetowego:
Użyteczność ogólna:
  1. Ścieżka klienta, czyli poprawność, klarowność wszystkich elementów od wejścia na sklep po wyszukanie produktu, rejestrację, zakup, płatność i otrzymanie informacji zwrotnej
  2. Interfejs użytkownika: wygoda korzystania, przejrzystość, użyteczność na wszystkich urządzeniach w tym mobilnych,
  3. Spójność serwisu: właściwa struktura hierarchii przedstawianych elementów i informacji,
  4. Oprawa graficzna i jej spójność i przydatność z punktu widzenia użytkownika
Treści udostępniane w sklepie:
  1. Unikalność i jakość treści
  2. Dopasowanie do oczekiwań klientów
  3. Wyczerpanie tematu
  4. Wysokiej jakości media: zdjęcia, filmy, audio
Zakupy i bezpieczeństwo
  1. Techniczne i wizualne aspekty procesu zakupowego
  2. Rejestracja i formularze – dopasowanie do wymagań
  3. Promocje, reklama i rabaty w sklepie
  4. Bezpieczeństwo zakupów: SSL, szyfrowanie bazy danych, wdrożenie RODO,
  5. Hasła i zarządzanie użytkownikami
Zarządzanie sklepem
  1. CMS i poziom jego obsługi
  2. Integracje z zewnętrznymi systemami, np. Amazon, Ebay, Allagro, porównywarki cen.
Dobrze wykonany audyt wymaga dużej wiedzy, doświadczenia, również narzędzi SEO i UX, które często są bardzo kosztowne, ale rekomendacje przynoszą zyski i podniesienie konwersji sprzedaży, co z pewnością przełoży się na kondycję całej firmy.
Do you like Westom's articles? Follow on social!
Comments to: Audyt Sklepu Internetowego

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Login

    marketing treści
    Welcome to Typer

    Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
    Join Typer
    Registration is closed.