Potrzebujesz profesjonalnego audytu sklepu internetowego?
Wycena usługi – biuro@westom.pl lub zadzwoń 530825825
Czym jest dobry audyt sklepów internetowych?
Audyt sklepów internetowych to sprawdzenie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych czynników mających realny wpływ na Twój biznes w Internecie.
W trakcie audytu weryfikuje się wszystkie elementy mające powiązanie z e-commerce, w tym SEO, SEA, UX, UI, SEM, Media społecznościowe, IT, Analitykę oraz wszystkie elementy, które mogą się z tym wiązać:
- Czynniki na stronie internetowej (on site): techniczne, optymalizacyjne (algorytmy np. Google), marketingowe, UX/UI.
- Czynniki zewnętrzne-rynkowe: konkurencja i jej siła, metody działania konkurencji i porównanie braków i przewagi w poszczególnych elementach,
- Analityka internetowa: dane statystyczne oraz najważniejsze KPI.
- Marketing performance – czyli efektywność działań reklamowych: kanały płatne (np. Google Ads, Facebook Ads), e-mail marketing, content marketing, marketing afiliacyjny, porównywarki cenowe oraz każde możliwe działanie sprzedażowe , które daje efekty.
- Marketplaces, czyli Allegro, Amazon, Ebay oraz lokalne kanały sprzedażowe (jeśli działasz na innych rynkach niż Polska).
- Widoczność w sieci: widoczność w wynikach organicznych, widoczność w wynikach płatnych: analiza w porównaniu do konkurencji, czynniki wpływające na widoczność: linki zewnętrzne, analityka strony
- Integracje wewnętrzne: PIM, ERP, Marketing Automation i ich sens i efektywność wykorzystania
- Zasoby ludzkie i materiałowe oraz sposób prowadzenia projektów
- Na końcu przygotowuje się rekomendacje: raport podzielony na opis skrócony i szczegółowy z podziałem na elementy krytyczne do natychmiastowej poprawy, ważne oraz takie, które można odłożyć w czasie.
Każdy audyt sklepu internetowego powinien zawierać:
- Sprawdzenie efektywności dotychczasowego SEO i rekomendacje na przyszłość:
- Słowa kluczowe, optymalizację, konkurencję, wersja mobilna
- Wyniki naturalne i płatne – aktualna sytuacja, błędy, rekomendacje
- Dopasowanie do algorytmów internetowych i popularnych wyszukiwarek (np. Google, Bing, Yandex)
- Zachowania użytkowników podczas wyszukiwania: co widzą, jak dokonują wyboru, które wyniki klikają, Google Maps
- Weryfikacja optymalizacji sklepu pod wyszukiwarki internetowe :
- struktura strony, wewnętrzne linkowanie i jej logika,
- indeksowanie stron serwisu, duplikacje stron, mapy stron,
- przepływ danych i informacji, przyjazna nawigacja
- dopasowanie nazw, przyjazne adresy url,
- treści na stronie: duplikowanie, tematyka i czytelność, unikalność, struktura, użyte znaczniki,
- optymalizacja mediów na stronie
- zarządzanie dostępami dla robotów sieciowych,
- kluczowe przekierowania dla SEO – 301,
- użyta technologia (skrypty) oraz możliwości optymalizacji i zmian,
- szybkość ładowania strony, bezpieczeństwo,
3. Ocena efektywności działań płatnych i możliwe usprawnienia:
- Kanały płatne i ich ich efektywność: Google Ads, Facebook Ads i inne
- Platformy aukcyjne i porównywarki cen: Allegro, Ebay, Amazon, Ceneo, Nokaut inne
- Marketing afiliacyjny i portale sprzedażowe,
- Marketing wielopoziomowy
- Siła marki i jej rola, czyli brand w sieci. Twój wizerunek w sieci
- Wykorzystanie mediów społecznościowych w sprzedaży. YouTube, Twitter itd.
- Performance marketing w Twoich działaniach,
- E-mail marketing oraz CRM
- Marketing automation, wykorzystanie oraz optymalizacja.
4. Jak wykorzystujesz potencjał sklepu internetowego?
- content marketing w strategii sprzedażowej
- komunikacja z klientem i przedstawienie oferty,
- treści/media dopasowane do potrzeb użytkowników i botów sieciowych
- marketing treści a linki do serwisu
- kreatywne tworzenie treści
- duplikowanie streści,
- narzędzia pomocne w ocenie jakości i przydatności treści,
- różne treści, różne strategie – czym różnią się opisy produktów od wpisów na bogu?
- wykorzystanie potęgi treści w Internecie – skuteczne metody,
- analiza i dobór słów kluczowych (narzędzia),
- media społecznościowe
5. Sprawdzenie czy dbasz i użyteczność sklepu.
- badanie strony metoda wędrówki poznawczej
- sprawdzenie listy kontrolnej najważniejszych elementów strony
- analiza heurystyczna strony
- analiza zachowania użytkowników na stronie
- badanie użyteczności treści
- przeprowadzenie testów AB jeśli zachodzi taka potrzeba
- testy z użytkownikami, ankiety, badania z klientami,
- analiza card sorting
6. Ocena siły konkurencji i rekomendacje
- Sprawdzamy całe otoczenie rynkowe
- Weryfikujemy widoczność konkurencji w Internecie
- porównanie Twoich działań płatnych i bezpłatnych do konkurencji,
- identyfikacja słabych i mocnych stron w porównaniu do konkurencji
- rekomendacje jak przeskoczyć konkurentów w zdobywaniu klientów
- badanie czynników technicznych, historycznych, optymalizacyjnych oraz doświadczenia
- rekomendacje na przyszłość oraz strategia działań SEO/SEM/UX/IT
7. Efektywność wykorzystania analityki internetowej i mierzenia działań.
- wykorzystanie Google Analytics i search console
- ocena dotychczasowych działań analitycznych
- metody pomiaru ruchu sieciowego, KPI
- Badania wydajności kampanii marketingowych (mailingowych, również w serwisach społecznościowych),
- Analiza konkurencyjności – Ad Planner,
- Ocean firmy I serwisu: ocean narzędzi, kodu, osób decyzyjnych, kultury pracy, rozwiązań, skłonności do ryzyka,
- przepływu wiedzy I szybkości reakcji na zmiany,
- Mierzenie wydajności witryn WWW, pomiary jakościowe i ilościowe,
- Mierzenie stopnia pozytywnego zaangażowania użytkowników,
- Opracowywanie wniosków i sugestii w skali makro i mikro.
- Szacowanie intencji klientów.
8. Użyteczność strony czyli działania UX, to zweryfikowanie między innymi takich czynników:
- layout strony sklepu online: czytelność, spójność,
- struktura strony www: nawigacja, strona główna, podstrony,
- jasność przekazywanych informacji
- użyteczność strony: formularze, kontakt, strony produktowe, kategorie, strony informacyjne,
W trakcie badań UX sklepu przeprowadza się testy z użytkownikami, którzy testują sklep i jego funkcjonalności.
Tworzy się również mapy ciepła (miejsca które użytkownicy klikają, czytają, odwiedzają) a w zaawansowanych badaniach można przeprowadzić eye tracking, czyli badania ruchu gałek ocznych w trakcie przeglądania i korzystania ze sklepu. Takie badanie dokładnie wskazuje zainteresowanie użytkowników.
Istotne elementy, które są przedmiotem audytu użyteczności sklepu internetowego:
Użyteczność ogólna:
- Ścieżka klienta, czyli poprawność, klarowność wszystkich elementów od wejścia na sklep po wyszukanie produktu, rejestrację, zakup, płatność i otrzymanie informacji zwrotnej
- Interfejs użytkownika: wygoda korzystania, przejrzystość, użyteczność na wszystkich urządzeniach w tym mobilnych,
- Spójność serwisu: właściwa struktura hierarchii przedstawianych elementów i informacji,
- Oprawa graficzna i jej spójność i przydatność z punktu widzenia użytkownika
Treści udostępniane w sklepie:
- Unikalność i jakość treści
- Dopasowanie do oczekiwań klientów
- Wyczerpanie tematu
- Wysokiej jakości media: zdjęcia, filmy, audio
Zakupy i bezpieczeństwo
- Techniczne i wizualne aspekty procesu zakupowego
- Rejestracja i formularze – dopasowanie do wymagań
- Promocje, reklama i rabaty w sklepie
- Bezpieczeństwo zakupów: SSL, szyfrowanie bazy danych, wdrożenie RODO,
- Hasła i zarządzanie użytkownikami
Zarządzanie sklepem
- CMS i poziom jego obsługi
- Integracje z zewnętrznymi systemami, np. Amazon, Ebay, Allagro, porównywarki cen.
Dobrze wykonany audyt wymaga dużej wiedzy, doświadczenia, również narzędzi SEO i UX, które często są bardzo kosztowne, ale rekomendacje przynoszą zyski i podniesienie konwersji sprzedaży, co z pewnością przełoży się na kondycję całej firmy.