Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Projektowanie stron internetowych przyjaznych wyszukiwarkom

Aby witryna była dostępna dla wyszukiwarek, musi spełniać określone kryteria. Przede wszystkim treść, która znajduje się na stronie internetowej musi być łatwo dostępna dla robotów indeksujących. To pierwszy, najważniejszy krok do zajęcia wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwania. Jeśli wyszukiwarka znajdzie treść strony internetowej, to będzie mogła określić jej pozycję na swoich stronach wynikowych wyszukiwania.

Boty indeksujące.

Roboty indeksujące to programy, nie mają zmysłów jak człowiek. Ich działanie oparte jest na ściśle określonych schematach. Działają według ustalonych algorytmów. Ma to oczywiście swoje wady i zalety. Tworząc nową stronę powinno się mieć na uwadze te właściwości programów indeksujących. Należy działać tak, aby maksymalnie wykorzystać zalety wyszukiwarek, a jednocześnie ograniczyć wpływ ich wad. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, to jest większa szansa na sukces kampanii SEO. Przygotowanie przyjaznej struktury strony pod względem SEO wymaga wiele pracy. Cała masa czynników wpływa na sposób postrzegania witryny przez wyszukiwarki.

Zasady tworzenia stron przyjaznych wyszukiwarkom:

  1. Treści skonentrowane na użytkowniku – użyteczne (UX), ciekawe, unikalne, dobrze przedstawione (edycja)
  2. Wewnętrzne linkowanie powinno być oparte o jasną strukturę.
  3. Meta tagi, znaczniki H1-H6, przyjazne URL,
  4. Optymalizacja grafiki – ciężar zdjęć oraz atrybut alt ze słowem kluczowym
  5. Poprawność wyświetlania stron we wszystkich przeglądarkach oraz urządzeniach mobilnych.

 

Architektura informacji (ang. Information architecture – IA)

Architektura informacji jest sztuką i nauką organizowania oraz etykietowania stron internetowych, oprogramowania i społeczeństw sieciowych. Jej głównym celem jest wspieranie użyteczności informacji.

Architektura informacji składa się z następujących systemów:

  • Organizacji – sposób pogrupowania treści.
  • Etykietowania – nazwy dla wydzielonych grup treści.
  • Nawigacji – pomaga poruszać się po witrynie oraz przeglądać jej zawartość.
  • Wyszukiwania – zezwala na formułowanie zapytań.

Łatwiejsze indeksowanie witryny jest ściśle związane z tworzeniem optymalnej architektury informacji. Ostrożnie i dobrze zaprojektowana architektura, to korzyści dla użytkowników i wyszukiwarek.

Dobra konstrukcja i logiczna architektura witryny zwiększy jej użyteczność oraz ilość korzyści płynących z ruchu sieciowego.

Wyszukiwarki przeczesując internet napotykają po drodze na wiele ograniczeń. To są tylko programy i nie mają intuicji jak ludzie. Działają według określonego schematu. Dlatego tak ważne jest, by zrobić wszystko, co tylko możliwe, by ułatwić im dostęp do naszej strony internetowej.

Dopracowana architektura witryny zmniejszy wpływ wszelkich ograniczeń na roboty indeksujące.

 

Najważniejszymi pojęciami dla architektury informacji witryny są:

  • Funkcjonalność – w tym przypadku rozumiana jako łatwość w użyciu.
  • Architektura informacji – logiczna, uporządkowana, zrozumiana i przystępna struktura treści.

Architekt informacji

Pojęcia „architektura informacji” oraz „architekt informacji” po raz pierwszy użył w 1976 roku amerykański architekt i projektant graficzny Richard Saul Wurman. Architekta informacji zdefiniował następująco: „To osoba odpowiadająca za zorganizowanie danych według zawartych w nich wzorców, czyniąc skomplikowane jasnym (…); to osoba, która tworzy strukturę lub mapę informacji pozwalającą innym odnaleźć ścieżkę do wiedzy (…); wyłaniająca się w połowie XXI wieku profesja, w której centrum zainteresowania znajduje się zapewnienie jakości i zrozumiałości informacji, oraz nauka o jej organizowaniu.” („Information Architects R.S. Wurman”)

Obecnie za główne zadania architekta informacji uważa się:

  • Takie planowanie struktury witryny, aby przyczyniała się ona do osiągnięcia zadowalających wyników np. zwiększenie ruchu na stronie, większej sprzedaży, większej ilości zarejestrowanych użytkowników, subskrybentów itp.
  • Decydowanie o sposobie komunikacji witryny z użytkownikiem.
  • Definiowanie i opisywanie obecności marki w sieci (strona, fora), z jednoczesną łatwością obsługi i dostępnością do odpowiednich zasobów.
  • Wyznaczanie celów dla konkretnej strony i sprawdzanie postępu prac do nich osiągnięcia.
  • Współpracowanie z programistami, informatykami, grafikami, projektantami stron, marketingowcami itp.
  • Analizowanie zachowania użytkowników na stronie internetowej, próbowanie wpłynięcia na ich zachowanie oraz dotarcie do poszukiwanych przez nich informacji.

Strona internetowa zaplanowana przez architekta informacji powinna:

  • Zachęcać do działań zaplanowanych przez architekta informacji.
  • Umożliwiać łatwe poruszanie się w danym kierunku, niezależnie od aktualnej lokalizacji na stronie (na dużych serwisach użytkownicy często się gubią poruszając się na stronie).
  • Przynosić zyski właścicielowi, a jednocześnie satysfakcjonująco zaspokajać potrzeby użytkowników.

Strategia architekta informacji:

  1. Ustalić sprecyzowany cel – nieważne, czym się zajmuje dana witryna, to cel musi być ustalony. Dla sklepu internetowego może to być sprzedaż określonej ilości artykułów w miesiącu, a dla portalu tematycznego określona liczba przybywających subskrybentów w danym okresie czasu.

Jeśli strona trudni się sprzedażą, to treści muszą tak nakierować użytkownika, aby doszedł do miejsca „kup przedmiot”.

Jeśli portal tematyczny chce pozyskiwać coraz to więcej subskrybentów, to treści muszą być interesujące, tak, by użytkownik z niecierpliwością czekał na kolejne artykuły.

  1. Projektując stronę nie polegać tylko na własnych preferencjach – nie można oczekiwać, że wszyscy myślą tak jak my. Będąc architektem, nie jest się w tym momencie użytkownikiem. Trzeba zamienić się miejscami. Wczuć w potencjalnego użytkownika i spróbować zrozumieć, czego oczekuje od strony internetowej.
  2. Poznać potrzeby użytkowników – jest wiele sposobów, by poznać dokładniej potrzeby użytkownika. Najlepszym sposobem są wspomniane już wcześniej testy A/B lub testy wielowariantowe.
  3. Stworzyć wirtualnych użytkowników strony – w najprostszy sposób można najpierw w swojej wyobraźni stworzyć hipotetycznych użytkowników treści, a następnie poszukać ich w świecie rzeczywistym.
  4. Konsekwencja – warto mieć ustalony schemat strony, wzór, kolorystykę itp. I się tego trzymać. Gdy każda podstrona będzie inna, nic nie będzie do siebie pasowało, to witryna na pewno nie przyciągnie nikogo na dłużej. Ludzie lubią ustalony porządek.

Którą stronę wybrać?

Gdyby to tylko człowiek decydował o pozycji strony internetowej w rankingu, to można przypuszczać, że głównym kryterium byłaby funkcjonalność i przystępność witryny. Strona, która ma interesującą treść, przejrzysty układ, i na której łatwo się można poruszać, na pewno znalazłaby się wyżej w rankingu, niż strona z treścią o słabej jakości, skomplikowanej nawigacji i nieciekawym projekcie. Wyszukiwarki internetowe jednak nie posiadają zmysłów charakterystycznych dla ludzi, zatem w inny sposób muszą sobie radzić z określaniem pozycji strony.

Najważniejszym kryterium podczas oceny strony przez roboty indeksujące jest ilość linków, jakie kierują na daną stronę. Im strona lepiej zaprojektowana, tym więcej odnośników do niej prowadzi. Za obecność większości linków w sieci odpowiada bezpośrednio człowiek.

Hierarchia i porządek przede wszystkim

Witryna internetowa powinna być właściwie zorganizowana. Sposób uporządkowania można porównać do hierarchii dokumentów w biurze lub plików na komputerze. W większości biur dokumenty są uporządkowane w podobny sposób: regał/półka/segregator/folder/plik/dokument. Bardzo podobnie wygląda to w formie elektronicznej np. mój komputer/dysk c/użytkownik X/folder/plik/dokument. Analogicznie wygląda sposób uporządkowania witryny. Jeśli chcesz wykupić wakacje na stronie internetowej, to najpierw wybierasz jej adres. Następnie zawężasz wyszukiwania do danego państwa/miasta. Kolejnym krokiem jest wybór hotelu/apartamentu itd. Co rusz zawężasz pole wyszukiwania, przez co o wiele łatwiej jest Ci znaleźć to czego potrzebujesz. Dlatego tak ważna jest architektura strony. Musi być ona przyjazna użytkownikowi, aby w łatwy i szybki sposób doszedł do tego, czego naprawdę potrzebuje.

Podstawowe zasady architektury informacji:

  • Możliwie jak najmniejsza liczba kliknięć do osiągnięcia docelowego celu na stronie.
  • Nie więcej niż 100 odnośników na stronie.
  • Płynny przepływ informacji na stronie, dla ruchów odbywających się za pośrednictwem linków.

Witrynę można przyrównać do sposobu organizacji rzeczy w domu, na przykład do garderoby czy regału z książkami. Znacznie łatwiej jest znaleźć jakiś element garderoby, jeśli wszystkie ciuchy są w jednym miejscu. Może to być duża szafa, czy specjalnie do tego przeznaczone pomieszczenie. Jeśli wszystkie rzeczy będą znajdowały się w różnych miejscach – część w szufladzie w jednym pokoju, cześć w szafie w drugim itp., to trudno o dobrą organizację i porządek.

Potrzebując nagle jakiegoś elementu nie wiadomo, gdzie szukać, od czego zacząć, nie mówiąc już o czasie, który trzeba przeznaczyć na poszukiwania. Tak samo z książkami. Wszystkie pozycje w jednym miejscu, to prosty i bardzo szybki dostęp do interesującej nas lektury. Gdyby książki były porozrzucane w różnych częściach mieszkania, to podobnie jak z ubraniami, szukanie byłoby utrudnione i trwałoby długo. Wracając do witryny – lepiej jest mieć jedną dużą z uporządkowaną i posegregowaną zawartością, niż kilka mniejszych i różnych. Gdy wszystko będzie w jednym miejscu, to zarówno roboty indeksujące, jak i użytkownicy, nie będą mieli problemu z odnalezieniem tego, czego akurat potrzebują.

Podobnie sprawa wygląda z przekierowaniami. Korzystając z usług asystenta administracyjnego, prawdopodobnie używa ona przekierowania 301. Jeśli w trakcie procesu szukania natrafi na złe miejsce, to może umieścić w nim informacje ze wskazaniem miejsca poszukiwanego dokumentu. Gdyby jeszcze raz trafił w to samo miejsce, to już od razu będzie wiedział, gdzie się ono znajduje. Można to porównać do sytuacji w prawdziwym życiu. Załóżmy, że od wielu lat chodziliśmy do tej samej, ulubionej cukierni. Pewnego dnia przychodzimy i okazuje się, że jej już tam nie ma. Jesteśmy zaskoczeni, ale na szczęście jest kartka z informacją, że cukiernia została przeniesiona i jest podany jej nowy adres. Następnym razem nie będziemy musieli przychodzić ponownie do starej lokalizacji, bo już wiemy gdzie jest nowa. W trochę gorszym przypadku, przyjdziemy jeszcze raz w stare miejsce, ale od razu dostrzeżemy kartkę z informacją.

Teraz można sobie jeszcze wyobrazić, że szukanie czegoś mogłoby być jeszcze trudniejsze.

Stałoby się to wtedy, gdyby szukany przez nas przedmiot zmieniał za każdym razem swoja nazwę. Odnosząc to do witryny, chodzi o adresy URL. Adresy nakierowane na słowa kluczowe są łatwiejsze do zrozumienia, niż ciągi nikomu nic niemówiących znaków. Dotyczy to zarówno wyszukiwarek, jak i użytkowników.

Jak już wcześniej było wspomniane, najważniejszym kryterium podczas nadawania pozycji strony w rankingu przez wyszukiwarki, jest ilość linków prowadzących do strony. Można zatem stwierdzić, że architektura witryny jest krytycznym czynnikiem optymalizacyjnym. Konstrukcja witryny powinna być przejrzysta, łatwa w nawigacji i zorganizowana. Wiele witryn z czasem, gdy się rozwija, zapomina o konstrukcji i o wszystkim, co się znajduje na stronie. To powoduje gromadzenie się nie potrzebnych dokumentów, powstawaniem niezrozumiałych struktur itp. Z witryną jest jak z szafą czy regałem. Na bieżąco trzeba dbać o porządek. Pozbywać się tego, co już nie potrzebne, uzupełniać o nowe rzeczy, układać itp.