Pozycjonowanie Stron Internetowych

Pozycjonowanie (ang. web positioning) polega na takich działaniach na stronie internetowej (optymalizacja) lub poza nią (pozycjonowanie przez pozyskiwanie linków zwrotnych), które w efekcie prowadzi do zwiększenia widoczności serwisu internetowego w naturalnych (organicznych, bezpłatnych) wynikach wyszukiwarek takich jak Google.

Pozycjonowanie jest częścią procesu SEO (Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych), który w dużej mierze odpowiada za optymalizację kodu, treści, mediów (obrazy, audio, wideo) oraz użyteczność stron internetowych (UX – User eXperience).

Oferujemy:

  • pozycjonowanie szerokie, lokalne,
  • audyt stron pod pozycjonowanie
  • pozycjonowanie sklepów internetowych
  • opracowanie strategii pozycjonowania

Darmowa wycena pozycjonowania: 

Podaj email, żebyśmy mogli odpisać
Podaj nr telefonu, jeśli mamy zadzwonić.

Pozycjonowanie, czym jest obecnie a czym było w przeszłości

Pierwotnie pozycjonowanie polegało na takim kreowaniu oferty czy też wizerunku firmy lub marki, który prowadził do wyróżnienia się na tle konkurencji. Pozycjonowanie było i jest zadaniem działów marketingu, które to odpowiadały za postrzeganie produktów przez potencjalnych klientów.

Od chwili powstania wyszukiwarek internetowych takich jak Google, Bing, Yandex zaistniała potrzeba pojawiania się w wynikach naturalnych.

Przykładem niech będzie Google, wyświetla wyłącznie 10 bezpłatnych wyników. Reszta należy do kampanii Google Ads, które muszą być opłacone.

Wyniki bezpłatne stały się gratką dla wielu firm, ponieważ bez ponoszenia kosztów za kliknięcie łatwo można dotrzeć do milionów użytkowników w sieci. Dlatego pojawienie się w pierwszej 10 wyników stało się tak cenne. Dodatkowo okazało się, że klienci pozyskani w ten sposób są bardziej skłonni do zakupów. Zaufanie do wyników organicznych jest większe niż za reklamy. Klienci zdają sobie sprawę, że za reklamę zapłacić może każdy a w wynikach naturalnych nie jest tak łatwo się pojawić.

Na czym polega pozycjonowanie?

Pozycjonowanie polega na takim wpływaniu na algorytmy wyszukiwarek, żeby te postrzegały serwisy internetowe za wartościowe i wyświetlały je na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania.
Google
Algorytm wyszukiwarki internetowej to zbiór zasad kierujących jej oprogramowaniem, umożliwiającym wyszukanie oraz przedstawienie w odpowiedniej kolejności wyników wyszukiwania.

  • Pagerank (historyczny) – mierzył popularność strony, łatwy do zmanipulowania,
  • Panda – sprawdza treści, plagiaty, duplikaty na stronie, ilość treści, promuje treści wartościowe
  • Pingwin (Penguin od 2012) – walka ze spamem linkami – przyrost, jakość, działa w czasie rzeczywistym, keyword stuffing, link spamming
  • Koliber (Hummingbird od 2013) – zrozumienie długich fraz, wpływ na ponad 90% zapytań, wyświetla odpowiedzi dla sensu zdania a nie strony zoptymalizowane pod dane słowo,
  • Gołąb (Pigeon) – lokalne wyszukiwania, połączenie zapytań użytkownika z mapami
  • Phantom – kary za problemy techniczne, nadmiar reklam
  • RankBrain – interpretowanie wpisywanych fraz, np pytania o pogodę czy też pytania historyczne
  • Opos – wyniki wyszukiwania dopasowane do miejsca w którym znajduje się użytkownik
  • Bert – wyszukiwarka lepiej rozumie język , stopwordsy , monitorowanie fraz
  • Pirat – usuwa nielegalne treści
    maszynowe uczenie Google – czyli sztuczna inteligencja

Google ściśle pilnuje przestrzegania swoich reguł. Nie wolno spamować linkami, nadużywać kopiowania treści, zaniedbywać używaną technologię.

Zobacz kurs wideo o pozycjonowaniu

Przedstawaimy darmowy kurs o pozycjonowaniu, z którego dowiesz się: 

  • czym jest pozycjonowanie stron internetowych
  • jakie są składowe procesu pozycjonowania
  • czym są i jak dziają algorytmy Google
  • co zrobić, żeby wypozycjonować stronę www w wyszukiwarce
  • jak unikać kar od Google
  • dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne

Google to algorytmy, które odpowiadają za wyniki wyszukiwania

  • jak działa wyszukiwarka Google
  • czym jest algorytm i dlaczego warto go znać w marketingu
  • jakie algorytmy stosuje Google
  • omawiamy najważniejsze algorytmu
  • czemu automatyzacja marketingu w wyszukiwarkach jest nieunikniona

Co to jest wyszukiwarka internetowa:

  • jak działa wyszukiwarka internetowa Google, Bing, Yandex
  • czym różnią się wyszukiwarki
  • czym są boty sieciowe i jaki mają wpływ na marketing
  • dlaczego wyszukiwarki zdominowały rynek w sieci
  • dlaczego Google dominuje w Internecie

Korzyści z pozycjonowania

Pozycjonowanie stało się warunkiem przeżycia firm w Internecie.

Statystyki wskazują, że firmy które nie inwestują w pozycjonowanie nie mają większych szans na przeżycie i walkę z konkurencją w sieci.

Korzyści z pozycjonowania:

  • większe zaufanie do wyników organicznych
  • niski koszt po wypozycjonowaniu
  • większy CTR (click through rate) więcej ludzi klika
  • kosztowny start, brak gwarancji powodzenia

Efekty pozycjonowania, czyli czym są wyniki naturalne

Wyniki naturalne pozycjonowania, zwane również bezpłatnymi lub organicznymi to wszystkie te rezultaty, na nasze zapytanie w wyszukiwarce (np. Google), które nie jest płatne.

Przykładowo jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę Google frazę „fryzjer w Krakowie”, to otrzymamy wyniki jak poniżej:

Pozycjonowanie stron www w Google, korzyści i wady

Praktycznie każda dziedzina życia, usługa czy też produkt mają swoją stronę internetową. Wyszukiwarki ułatwiają dotarcie ludzi do tych stron. Bez sortowania i katalogowania stron internetowych, co robi właśnie Google nie mielibyśmy szans na dotarcie do potencjalnych klientów. Tylko osoby, które znają nazwę domeny i wpisują ją bezpośrednio jako adres url trafiają na dany serwis, ale reszta użytkowników najczęściej korzysta z Google.

Statystyki mówią jasno, że pozycjonowanie to klucz do sukcesu w sieci

użytkowników klika w TOP 1-4
60
ruchu w niektórych sklepach pochodzi z pozycjonowania
93
użytkowników przeszukuje tylko pierwszą stronę wyników
85
internautów używa wyszukiwarek internetowych
85
użytkowników nie kupuje W pierwszym wyszukiwaniu
78

Mity pozycjonowania

Istnieją tajemnicze techniki pozycjonowania

Niestety, ale pozycjonowanie jest dość oczywiste. Cała trudność polega na zdobyciu wysokiej jakości linków zwrotnych co oznacza, że wspominają o nas najlepsze serwisy w sieci.

 

Raz osiągniętą pozycja zostanie na zawsze

Nie ma gwarancji stałej pozycji w wynikach wyszukiwarek. Google dość często aktualizuje swoje algorytmy a co za tym idzie zmienia wyniki wyszukiwani i pozycje stron www.

 

Pozycjonowanie można wykonać raz i nie trzeba powtarzać

Pozycjonowanie to proces, który stale trwa i musi być kontynuowany. W przeciwnym razie konkurencja lub zmiany w algorytmach spowodują obniżenie pozycji strony.

 

Pozycjonowania można się nauczyć

Pozycjonowania można się nauczyć ale tylko w danej chwili. Pozycjonowanie to sztuka, która cały czas ulega zmianom. Algorytmy, konkurencja, wymagania od użytkowników to masa zmiennych, które stale falują i ulegają modyfikacjom. Jeśli chcesz zająć się pozycjonowaniem, to nastaw się na stałe rozwijanie swoich umiejętności.

6 kroków do wypozycjonowania strony internetowej w Google

1 – „zdrowa” domena i sprawny hosting

Zdrowa domena to domena bez spamu w przeszłości (na stronie w postaci np. nielegalnych treści) oraz spamowych linków przychodzących. Historię strony można sprawdzić za pośrednictwem narzędzia archive.org .

Kluczowym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie jest też serwer czy też hosting. Wyłącznie szybki i sprawny hosting gwarantuje szybkie wczytywanie serwisu i co się z tym wiąże – pozytywne odczucia użytkowników.

2 – doskonała optymalizacja strony

Architektura informacji – dobrze zaplanowana strona, przyjazne url

Atrybuty strony ze słowami kluczowymi: h1 – h3, alt, Titles, description, alt dla obrazków

3 – unikalne i intrygujące treści

Publikuj wyłącznie unikalne i intrygujące dla czytelników treści. Staraj się słowami angażować internautów w swoją stronę www.

4 – skupiaj się na użytkowniku – użyteczność

UX czyli User eXperience to podstawa każdego serwisu internetowego. Równie ważny jest dla pozycjonowania.

5 – responsywna i intuicyjna strona www

Responsywna strona www to taka, która wyświetla się na każdym urządzeniu a w szczególności na tablecie, telefonie i laptopie.

6 – linki zwrotne do strony

Linki z innych stron internetowych, które prowadzą do Twojej witryny powodują poprawę jej widoczności w Google i wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie.

Pozycjonowanie – mierzenie efektów

Weryfikowanie efektów pozycjonowania nie jest trudnie.

Po pierwsze wizyty na pozycjonowanym serwisie będą odnotowane w darmowym narzędziu Google Analytics. Wystarczy zarejestrować się i skonfigurować połącznie z naszym sklepem czy też stroną www.

Możemy też sprawdzać manualnie pozycje wybranych słów, używając wyszukiwarki Google, najlepiej w przeglądarce, które ma wyczyszczone ciasteczka lub w trybie incognito. Chodzi o to, żeby widzieć wyniki, które widzą inni a nie nasza przeglądarka, która zmienia wyniki dopasowując je do naszej historii wyszukiwani używając właśnie ciasteczek (cookies).

Firmy pozycjonerskie, agencje interaktywne ale również sami właściciele stron i sklepów używają często oprogramowania do sprawdzania pozycji danych słów. Takich narzędzi jest bardzo dużo. Z popularniejszych można wymienić

  • SeoStation
  • Stat4seo
  • Webpozycja.pl
  • Monitoring Senuto
  • Ahrefs – Rank Tracker
  • Google Analytics

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepów może być alternatywą dla kampanii płatnych np. w Google Ads. Przewaga pozycjonowania sklepów jest oczywista i łączy się z dużo mniejszymi kosztami pozyskania klientów.

Pozycjonowanie sklepów różni się trochę od standardowych działań pozycjonowania. W przypadku sklepów kluczowym czynnikiem na który kładzie się największy nacisk jest SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe.

Dlaczego optymalizacja jest tak ważna dla sklepów internetowych? Ponieważ duża część sklepów z czasem osiąga duże rozmiary w sensie podstron, treści, mediów. Czym „cięższa” strona tym robot musi sonie z nią lepiej radzić. Ważna jest struktura strony, wewnętrzne linkowanie, przyjazne url i rozwiązania systemowe dla tych ustawień.

Pozycjonowanie lokalne

Często biznesy mają ograniczenia lokalizacyjne. Na przykład fryzjer z ul. Długiej w Gdańsku nie będzie szukał klientów ze Szczecina, chyba że ci zaplanują przyjazd do Gdańska na wakacje. Lokalne sklepy, usługi szukają klientów z okolicy, którzy łatwo mogą dotrzeć do ich lokali dlatego tak ważne jest pozycjonowanie lokalne, które polega między innymi na wyświetlaniu w wynikach mapach Google, wynikach lokalnych w Google na konkretne zapytania (np. fryzjer Gdańsk).

Pozycjonowanie lokalne polega między innymi na stworzeniu wizytówki Moja Firma w Google, zdobyciu pozytywnych opinii klientów w Mapach Google oraz pozyskaniu linków zwrotnych z serwisów w naszej lokalizacji.

Na wyniki w Google Mapy mają wpływ następujące czynniki:

  • Odległość – Im będziesz bliżej tym firma może być wyżej w wynikach.
  • Rozpoznawalność – określa to, jak bardzo firma jest już rozpoznawalna na dane słowo kluczowe.
  • Trafność – jak bardzo wizytówka firmy jest dopasowana do słowa kluczowego.
  • Linki lokalne i z firm obsługujących GPS (NAP – nazwa, adres, telefon)
  • Struktura kategorii z podziałem na usługi
  • Opinie Google i atrybuty strony – zachęcaj klientów do zadawania pytań
  • Unikalny opis wizytówki, pierwsze 250 znaków z frazami, które są dla nas ważne

Pozycjonowanie szerokie, long-tail

Pozycjonowanie strony internetowej szerokie (tzw. long tail, czyli na długi ogon) polega na skupieniu się na wielu frazach w pozycjonowaniu.

Ta technika często stosowana jest przy pozycjonowaniu sklepów internetowych, które mają wiele produktów. Przykładem szerokiego pozycjonowania strony może być np. zapytanie „botki na zimę dla kobiety”.

Około 15% zapytań w wyszukiwarkach jest zupełnie nowych, więc szanse na zdobycie klientów z pozycjonowania długiego ogona jest bardzo duże.

Co daje long-tail:

  • łatwiejsze pozycjonowanie fraz z długiego ogona, mniejsza konkurencja,
  • trwalsze efekty pozycjonowania,
  • większe bezpieczeństwo pozycjonowania,
  • lepsza jakość ruchu przychodzących klientów, którzy mają mniejszą skłonność do porzuceń stron,
  • dłuższy czas przeglądania strony.

Pozycjonowanie YouTube

Youtube jest drugą najczęściej używaną wyszukiwarką na świecie. Oczywiście klienci korzystający z YouTube zazwyczaj szukają rozrywki, ale ten kanał można również wykorzystać do celów biznesowych.

YouTube może być kanałem edukacyjnym (np. przy wyjaśnianiu jak używać dany produkt), informacyjnym (np. gdzie i kiedy można nabyć produkty), promocyjnym (tradycyjna reklama lub film z przekazem reklamowym).

Pozycjonowanie filmów na YouTube różni się od zasad tradycyjnych działań pozycjonera. Więcej znajdziecie w artykule https://westom.pl/youtube-seo/

Pozycjonowanie sezonowe

Pozycjonowanie produktów i wyrobów sezonowych to wyzwanie dla branży SEO i pozycjonowania, które wymaga działań stałych a każda przerwa może prowadzić do spadków w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony branże sezonowe chcą inwestować w pozyskiwanie klientów wyłącznie w okresie ważnym z punktu widzenia sprzedaży. Tak np. sprzedawcy warzyw chcieliby pojawiać się w Google w okresie gdy ich produkty są gotowe do dystrybucji. Podobnie sanki, narty, kajaki itp. istnieje wiele produktów i usług realizowanych tylko w pewnych okresach.

Niestety, ale pozycjonowanie nie wybacza przestojów, więc jeśli chcesz osiągać wysokie pozycje w okresie swojej najlepszej sprzedaży, to pozycjonuj i optymalizuj serwisy cały rok.

Strategie pozycjonowania

Strategie pozycjonowania sklepu czy też serwisu www należy opracować równocześnie z całą strategię marketingową. Taka strategia musi obejmować: optymalizację serwisu, pozyskiwanie linków zwrotnych, marketing wirusowy, ePR, marketing treści.

Nie każdy może sobie pozwolić na opracowanie strategii z różnych przyczyn. Brak wiedzy, czasu lub też funduszy blokuje same działania pozycjonowania.

Ile trwa pozycjonowanie?

Każdemu zalezy na szybkim wypozycjonowaniu strony w Google, ale nie zawsze jest to możliwe. Jeśli konkurencja wcześniej zadbała o optymalizację i pozycjonowanie swoich serwisów, to należy nadrobić stracony czas.

Generalnie pozycjonowanie trwa od 4 miesięcy do nawet roku przy bardzo konkurencyjnych frazach.

Jak trwałe jest pozycjonowanie?

Trwałość pozycjonowania zależy od technik, które użyto w trakcie wykonania usługi. Generalnie dobrze wykonane pozycjonowanie powinno na długo wzmocnić widoczność strony internetowej.

Co wybrać pozycjonowanie czy Google Ads?

Google Ads to kampanie płatne, pozycjonowanie jest płatne wyłącznie za osiągnięcie pozycji w Google a potem nie trzeba płacić za kliknięcia użytkowników.

Naszym zdaniem obie techniki promocji uzupełniają się wzajemnie.

Czy pozycjonowanie jest opłacalne?

Wszystko zależy od biznesu jaki Państwo prowadzą w sieci. Niektóre sklepy zyskują ponad 90% swojego ruchu z pozycjonowania a niektóre biznesy sporadycznie zbierają korzyści pozycjonowania. Każdy przypadek jest indywidualny i wymaga sprawdzenia.

Zleć skuteczne pozycjonowanie stron www

Podaj email, żebyśmy mogli odpisać
Podaj nr telefonu, jeśli mamy zadzwonić.