Audyt SEO strony internetowej to szczegółowe badanie wszystkich czynników, które wpływają na widoczność i jakość strony internetowej z punktu widzenia pozycjonowania i optymalizacji w wyszukiwarkach takich jak Google. Celem audytu SEO jest poprawa widoczności strony internetowej w Google w wynikach naturalnych.
Spis treści:
SEO to skrót z angielskiego search engine optimization i oznacza optymalizację stron i sklepów internetowych pod algorytmy wszyszukiwarek internetowych takich jak Google, Bing, Yandex.
Efektem dobrze przeprowadzonego audytu jest raport z rekomendacjami obejmującymi poprawki na stronie i poza stroną, które wpłyną na zwiększenie widoczności serwisu w Internecie.
Celem audytu SEO jest:
poprawia widoczności strony w wynikach wyszukiwarek (Google),
zwiększenie ruchu użytkowników na stronie internetowej,
poprawa sprzedaży i zwiększenia ilości zamówień,
wskazanie problemów i błędów na stronie,
Dlaczego należy wykonać Audyt SEO?
Optymalizacja stron i sklepów internetowych oraz pozycjonowanie, które się z tym wiąże w wynikach wyszukiwania Google wymaga ogromnej wiedzy, doświadczenia oraz użycia specjalistycznych narzędzi.
Jeśli chcesz, żeby Twoja strona pojawiła się wysoko w wynikach naturalnych Google na kluczowe słowa dla Twojego biznesu, to audyt SEO jest dla Ciebie koniecznością.
Szybkość strony w wersji mobilnej i stacjonarnej, responsywność, linki zwrotne do strony, architektura informacji w serwisie, treści i dopasowanie do wymagań algorytmów, to tylko drobna część czynników wymagających sprawdzenia.
Dla kogo jest audyt?
Praktycznie każda strona internetowa, sklep online, blog czy też portali internetowych potrzebuje badania i oceny.
Kiedy przeprowadzić badanie strony?
Jeśli chcesz, żeby twoja strona osiągała lepsze wyniki, planujesz zmiany, rozpoczynasz nowy projekt, zmieniasz widoki, chcesz poprawić konwersję, planujesz pozycjonowanie w Google, to należy wykonać gruntowne badania serwisu i konkurencji a audyt SEO jest tego podstawą.
Co zawiera audyt stron internetowych?
Profesjonalnie wykonany audyt zawiera listę czynników do poprawy z podziałem na krytyczne (do natychmiastowej zmiany), średnie (do zmiany w drugim etapie poprawek) oraz informacyjne (do poprawy w wolnym czasie).
Sprawdzimy wszystkie czynniki rankingowe SEO
Weryfikujemy najważniejsze elementy mające wpływ na wyniki naturalne w Google:
Ilość i jakość linków przychodzących z wysokiej jakości domen powiązanych tematycznie.
Wysokiej jakości wyczerpujące, świeże i unikalne treści na stronie.
Użyteczność internetowa w wersji mobilnej i stacjonarnej na wysokim poziomie.
Stałe czynniki SEO: zaufanie do domeny (wiek, historia), optymalizacja na stronie (techniczne SEO), CTR organiczny (współczynnik klikalności).
Lista kontrolna czynników SEO, które weryfikujemy przy audycie:
Czynniki domeny
Czynniki na poziomie serwerów i samego serwisu
Linki przychodzące do strony
Zachowanie użytkowników na stronie
Jakie czynniki sprawdza się podczas audytu SEO?
Czynniki SEO na poziomie domeny internetowej
Słowo kluczowe w domenie
Wiek domeny
Historia rejestracji i własności domeny
Informacja o właścicielu domeny publicznie lub ukryte
Czynniki na poziomie serwisów/sklepów internetowych
Title/tytuł i słowo kluczowe w nim użyte
Słowo kluczowe na początku tytułu
Długość treści i artykułów na stronie oraz wyczerpanie tematu
Szybkość ładowania strony
Użyteczność strony www
Zaufanie do domeny
Poprawna architektura serwisu
Uniklane treści
H1 – H3 (tytuły w treści strony) ze słowem kluczowym
Dopasowanie tematyczne słów kluczowych użytych na stronach
Nasycenie słowami kluczowymi oraz TF-IDF
Optymalizacja: media – filmy, zdjęcia, audio
Opinie i oceny
Czytelność i wyedytowane treści na stronie
SSL jest ważnym czynnikiem
Linki kanoniczne
Świeżość opisów i treści
URL i optymalizacja
Strona kategorii
Breadcrumbs
Linki wychodzące ze strony do wartościowych stron
Description/opis i słowa kluczowe
Błędy w kodzie HTML
Powielanie meta danych
Przekierowanie na inną stronę
Duplikowanie treści w obrębie jednej witryny
Link zwrotne do strony, czyli backlinks
Ilość linków z różnych domen
Autorytet i wiek domeny linkującej
Zróżnicowanie typów linkowania
Użyte słowo kluczowe, naturalne linki
Wiek linku, linki od konkurencji
Zróżnicowanie linków (dofollow, nofollow)
Spam w linkach
Raport po przeprowadzeniu audytu SEO
Otrzymasz przejrzysty raport z wizualizacją naważniejszych czynników:
czynniki techniczne na stronie www
czynniki zewnętrzne (np. linki zwrotne, analiza konkurencji)
analiza treści na stronie (duplikaty, jakość, dopasowanie)
wydajność serwisu i serwera
użyteczność strony internetowej – User eXperience (UX) strony
sugestie i rekomendacje działań na przyszłość
Przykładowy raport:
Ile kosztuje audyt SEO?
Koszt audytu zależy od wielkości serwisu, którego dotyczy. Inaczej bada się małą, lokalną stronę internetową zawierającą 20 podstron a inaczej duży rozbudowany serwis.
Nasi audytorzy muszą zweryfikować stan techniczny serwisu, treści, linki zwrotne. Mimo użycia specjalistycznego oprogramowania potrzebujemy opisać i zweryfikować dane, tak żeby nasze rekomendacje trafiały w punkt i przyniosły oczekiwane rezultaty.
FAQ
Pytania do audytu SEO
Dlaczego potrzebuję audytu SEO?
Audyt pokaże błędy, które moga hamować Twój biznes. Zoptymalizujesz stronę i dopasujesz do wymagań robotów sieciowych, co bezpośrednio przełoży się na ruch.
Czy warto zrobić darmowy audyt SEO?
W sieci znajdziesz narzędzia do darmowych audytów stron www, ale żadne z tych narzędzi nie zastapi wniosków doświadczonego eksperta SEO. Dodatkowo płątne narzędzia do analizy SEO mają więcej możliwości. Darmowe usługi to zaledwie ułamek prawdziwego audytu.
Ile trwa audyt strony?
Długość i koszt audytu zależy od wielu czynników: wielkości Twojej strony, konkurencji oraz czasu eksperta.
Czy mogę wykonać samodzielnie audyt SEO?
Jeśli posiadasz narzędzia i wiedzę, to oczywiście tak. Samodzielnie przeprowadzenie audytu to pierwszy krok do wprowadzania zmian SEO.
Kiedy zlecić audyt SEO?
Audyt zleć na kazdym etapie funkcjonowania Twojego biznesu.
Co muszę wiedzieć, żeby robić audyty SEO?
Po pierwsze naucz się pozycjonowania. Po drugie śćiągnij i zacznij używać narzędzi do audytów oraz poczytaj ogólnie o SEO.