W zasadzie każdy biznes, czy duży czy też mały przeniósł się do sieci. Reklamodawcy prześcigają się w ofertach i zachwalaniu akurat swoich produktów marketingowych.
Niestety prawda jest taka, że dobrać skuteczną i niedrogą reklamę jest bardzo ciężko. Konkurencja oraz wysokie koszty prowadzenia kampanii najczęściej prowadzą do frustracji. Szczególnie w początkowym okresie prowadzenia reklamy w sieci wielu przedsiębiorców popełnia masę błędów.
Rada: poświęć trochę swojego czasu i poczytaj o reklamie internetowej.Nie wierz w cuda – osiągnięcie sukcesu w Internecie to ciężka praca lub (i) spore inwestycje.Brak świadomości najczęściej prowadzi do straty czasu i pieniędzy.
Wraz z pojawieniem reklamy w sieci pojawiły się usługi na dostarczenie danych o klientach. Dzięki temu można łatwiej dotrzeć do grupy docelowej i np. ubrania dla dzieci sprzedawać bezpośrednio matkom a gry pasjonatom elektronicznej rozrywki. Śledzenie użytkowników sieci oraz nachalna reklama stała się chlebem powszednim w sieci. Pojawiły się nieetyczne reklamy, często kłamliwe, spamowanie skrzynek mail oraz blokowanie innych treści i wrzucanie reklamy wszędzie gdzie tylko można stały się problemem współczesnego marketingu online. Na nachalności reklamy wyrosły firmy, które zajmują się ich blokowaniem. Adblock, Ublock i wile innych wyspecjalizowały się w usuwaniu nam z oczu reklam.
Google Ads to bardzo skuteczna i natychmiastowa metoda dotarcia do potencjalnych klientów. Wymaga planowania i optymalizacji. Idealne rozwiązanie to zachowanie proporcji: 10-20% kosztów reklamy w stosunku do przychodów. Oczywiście poziom koszów zależny od wielu czynników takich jak marża, konkurencja itp.
Zalety: natychmiastowe dotarcie do klienta, przy właściwym planowaniu (zysk>koszty) przynosi zamierzony efekt. Wiele firm stawia na linki sponsorowane i zapewnia tym sprawne funkcjonowanie i zyski na długie lata.
Wady: koszty, które należy dokładnie planować. Reklamy Adwords często pożerają więcej niż przynoszą zysków (przy złym planowaniu). Konkurencja bije się o pierwsze 3 miejsca i podbija stawki.
Uwaga – linki sponsorowane przyciągają tylko użytkowników na Twoją stronę, co nie gwarantuje sprzedaży i zysków. O zachowaniu użytkownika w serwisie decydują już inne czynniki – użyteczność strony www, cena i jakość produktów/usług, porównanie do konkurencji, świadomość marki i związana z tym atrakcyjność.
Możesz mieć milion użytkowników miesięcznie na swojej stronie i ani jednego kupującego, tak właśnie działa reklama w Internecie.
YouTube jest również świetnym miejscem do reklamowania. Po Google zajmuje drugie miejsce w popularności na świecie.
E-mail marketing polega na bezpośredniej wysyłce oferty na skrzynkę mail, zazwyczaj w formie graficznej lub tekstowej z klikalnym linkiem do strony docelowej z ofertą.
Marketing mobilny to między innymi: SMS, MMS, WAP, infolinie IVR, voicemailing, nośniki reklamowe z funkcją Bluetooth, kody 2D, kupony, mobilne płatności, nawigacja online, advergaming, video streaming, portale mobilne, mobilny marketing wirusowy, SMS MT to rodzaj reklamy internetowej dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Pamiętaj, że ta forma reklamy ma sens wyłącznie jeśli pozwala na to responsywna budowa stron www.
Istnieją również systemy do automatycznej licytacji zakupu powierzchni reklamowej, takie jak np. RTB. Proces zakupu dokonuje się online,w czasie rzeczywistym a skuteczność tego systemu opiera się na bazie danych klientów i dokładnego docierania do grupy docelowej.