Pozycjonowanie i marketing internetowy - klienci to nasi najlepsi przyjaciele :)

Reklama w Internecie

Reklama internetowa to dla niektórych być albo nie być.

Co więc wybrać w tym całym szumie informacyjnym, żeby nie przepłacić i osiągnąć zamierzony efekt.

Bez znaczenia czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, czy też prowadzisz od lat swój biznes – każdy kieruje się prędzej czy później w kierunku sprzedaży usług i produktów przez Internet.

Pamiętaj o najważniejszej zasadzie: sprzedawcy reklam, agencje reklamowe, pozycjonerzy, pracownicy Google Adwords to mistrzowie w jednym temacie: sprzedaży i maksymalizacji swojego zysku. Twoja sprzedaż i cele nikogo nie obchodzą. Sprzedawcy zadbają o Ciebie, tylko jeśli sami będą mieli w tym korzyść.

reklama w internecieOgromna konkurencja i zasady panujące w sieci wyrobiły w sprzedawcach nawyki socjotechniczne na tak wysokim poziomie, że trzeba być mistrzem w tej branży, żeby nie dać się oszukać.
Są agencje, które potrafiły wciągnąć do swoich planów sprzedażowych agencje rządowe (w Polsce) a techniki sprzedaży są tak zaawansowane, że mimo mojego 20 letniego doświadczenia czasami sam długo zastanawiam się gdzie tkwi haczyk.

Poświęć trochę swojego czasu i poczytaj o reklamie internetowej.

Nie wierz w cuda – osiągnięcie sukcesu w Internecie to ciężka praca lub (i) spore inwestycje.
Brak świadomości najczęściej prowadzi do straty czasu i pieniędzy.

Internauci są świadomi reklamy, znają sposoby agencji reklamowych. Wiedzą doskonale o linkach sponsorowanych.

W Internecie informacja jest największą wartością. Dane w połączeniu z wiedzą dają efekt sprzedażowy.

Wielu pracowników reklamy i marketingu internetowego wykorzystuje brak wiedzy i obycia klientów w tym temacie i sprzedają rzeczy oczywiste lub bezwartościowe licząc na jednorazowy zysk. Agresja działań i ilość manipulacji jest przerażająca.

Ranking skuteczności reklamy internetowej:

  1. Adwords, linki sponsorowane – bardzo skuteczne, kosztowne, wymaga planowania i optymalizacji.

Zalety: natychmiastowe dotarcie do klienta, przy właściwym planowaniu (zysk>koszty) przynosi zamierzony efekt. Wiele firm stawia na linki sponsorowane i zapewnia tym sprawne funkcjonowanie i zyski.

Wady: koszty, które należy dokładnie planować. Reklamy Adwords często pożerają więcej niż przynoszą zysków. Konkurencja bije się o pierwsze 3 miejsca i podbija stawki.

Uwagi – linki sponsorowane przyciągają tylko użytkowników na Twoją stronę, nie gwarantuje sprzedaży i zysków; o zachowaniu użytkownika w serwisie decydują już inne czynniki – użyteczność strony www, cena i jakość produktów/usług, porównanie do konkurencji, świadomość marki i związana z tym atrakcyjność. Możesz mieć milion użytkowników miesięcznie na swojej stronie i ani jednego kupującego.

2. Pozycjonowanie – trwałe efekty w wynikach naturalnych.

Zalety – nie ma kosztów zależnych od ilości odwiedzin strony. Duże zaufanie użytkowników Internetu do stron www wyświetlających się w wynikach organicznych a nie reklamach.

Wady – spore nakłady pracy, czas i cierpliwość wymagana. Niektóre branże wymagają ciągłych nakładów. Przy agresywnych i nieumiejętnych działaniach pozycjonerskich możliwość kar od Google, które wielokrotnie prowadzi nawet do usunięcia z wyników wyszukiwania i dotyczy nawet największych firm (przykład BMW sprzed lat, czy też Nokaut, Ceneo i tysiące innych).

3. E-mail marketing – skuteczna forma jeśli strona docelowa jest zainteresowana produktem.

Zalety – duża skala, niskie koszty, natychmiastowe dotarcie do klientów.

Wady – przy nieumiejętnym prowadzeni kampanii (a tak jest w większości mimo zapewnień) duży poziom odrzuceń (nawet 100%), co skutkuje niską skutecznością nawet przy oferowani wartościowych produktów/usług. Posądzenie o spam oraz inne konsekwencje z tym związane to chleb powszedni tej formy marketingu.

Uwagi – e-mail marketing jest bardzo skuteczną formą w wielu przypadkach – np. jeśli mamy zbudowaną bazę własnych, sprawdzonych klientów. Masowe wysyłanie maili do obcych ludzi rzadko skutkuje jakimkolwiek efektem poza oburzeniem i zgłaszaniem spamu. Istnieje formy wyrafinowanego i bardzo skutecznego mass mailingu ale ta forma opisywana jest w części zamkniętej.

Przykład – w największej polskiej firmie branży turystycznej planowaliśmy kampanie mailingowe, wszystko było perfekcyjnie dopracowane – treści, grafika, grupa docelowa, firma wysyłająca mailing (omija wrzucanie poczty do spamu) – po wysyłce nie zanotowaliśmy żadnej reakcji klientów. Na szczęście pracowała u nas specjalistka UX, pasjonatka marketingu internetowego. Wystarczyło, że poprawiła tytuł i parę zdań w samej treści. Poziom dotarcia do klientów skoczył do 50%, co jest praktycznie nieosiągalne dla normalnej kampanii.

4.  Marketing mobilny – np. SMS, MMS, WAP, infolinie IVR, voicemailing, nośniki reklamowe z funkcją Bluetooth, kody 2D, kupony, mobilne płatności, nawigacja online, advergaming, videostreaming, portale mobilne, mobilny marketing wirusowy, SMS MT

Zalety – bardzo skuteczna metoda jeśli mamy zebraną bazę kontaktową zainteresowanych klientów. Gwarantuje natychmiastową reakcję klienta.

Wady – w przypadku źle prowadzonej kampanii, złej grupy docelowej (np. za bardzo rozproszonej) jesteśmy narażeni na kompulsywne reakcje odbiorców, zebranie złych opinii o marce, firmie, usłudze. Osiągany efekt może być zupełnie odwrotny od zamierzonego.

5. Reklamy graficzne – banery itp.  Opis: https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_internetowy

Zalety – przy kreatywnej i ciekawej formie możliwość

Wady – forma mocno wyeksploatowana, duża odporność internautów nawet na bardzo dobre i ciekawe reklamy graficzne z atrakcyjnymi produktami. Unikanie reklamy, blokowanie stało się normą.

Uwagi – reklamy graficzne traktowane są jak szum i bełkot informacyjny.

Reklama w Internecie łączona z innymi formami promocji.

Marketing internetowy + tradycyjny – np. call center zintegrowany z systemem newsletter + reklamy linków sponsorowanych + pozycjonowania + innych form marketingu (wirusowy itp.),

Jak zaplanować skuteczną reklamę w Internecie?

  1. Pierwszy krok to dokładne opisanie klienta docelowego.
    Stworzenie miejsc docelowych takich klientów – bardzo precyzyjne.
    Określenie zachowania klientów na stronach – czy oglądają reklamy (np. mężczyźnie w 90% mają włączone blokady reklam, kobiety mniej wczytują się w treści itp.)

2. Następnie należy przeanalizować wszystkie dane, wyobrazić sobie zachowanie reklamobiorców, przewidzieć ich reakcję, nie sugerować się innymi działaniami, nie zachwycać się swoimi posłami. Radzę poszukać, pomyśleć, poradzić się. O skuteczności decydują takie elementy jak: dobór słów kluczowych, UX co się przekłada na konwersję itp. Czynników jest tak wiele, że nie da się jednoznacznie powiedzieć co zadziała w danej branży.

Otwarty umysł w połączeniu z wiedzą i intuicją zazwyczaj pozwala osiągnąć sukces a przynajmniej wyciągnąć nauki na przyszłość. Reklama w Internecie może zapewnić firmie zyski i świetne funkcjonowanie, ale pod warunkiem zachowania rozsądku, wybrania odpowiednich metod i osób, które się tym zajmują.

 
Comments

No comments yet.