Reklama w Internecie

Co to jest reklama w Internecie i jak działa?

Reklama internetowa to inaczej marketing internetowy, czyli taka komunikacja z użytkownikami Internetu, żeby osiągnąć zamierzony skutek.
Forma komunikacji reklamy może być różna: treści (np. reklama tekstowa w wyszukiwarkach internetowych, posty na forach, artykuły na blogach) i może przyjąć różną formę: tekstu, grafiki, filmu, dźwięku.
Pierwsze reklamy online pojawiły się w sieci już w 1994 roku, gwałtowny wzrost nastąpił od lat 2000 kiedy to serwisy typu eBay czy Google wywarły duży wpływ na rynek reklamowy udowadniając, że Internet jest doskonałym kanałem sprzedaży i promocji. Z czasem pojawili się nowi gracze (np. Amazon) oraz media społecznościowe, które nadały kolorytu reklamie. YouTube, Facebook, Twitter, Reddit, Flickr to serwisy, które umożliwiły dotarcie ze swoimi pomysłami, grafikami, filmami i dzikiem do coraz szerszej grupy odbiorców.

Skuteczna reklama internetowa buduje przewagę w sieci

W zasadzie każdy biznes, czy duży czy też mały przeniósł się do sieci. Reklamodawcy prześcigają się w ofertach i zachwalaniu akurat swoich produktów marketingowych.

Niestety prawda jest taka, że dobrać skuteczną i niedrogą reklamę jest bardzo ciężko. Konkurencja oraz wysokie koszty prowadzenia kampanii najczęściej prowadzą do frustracji. Szczególnie w początkowym okresie prowadzenia reklamy w sieci wielu przedsiębiorców popełnia masę błędów.

Najczęstsze błędy w reklamach online

  • przeinwestowanie reklamy w mediach społecznościowych
  • nieumiejętna optymalizacja reklam Google Ads
  • inwestycje w reklamę displayową i liczenie na szybkie efekty
  • skupienie się na stronie głównej serwisu a nie landing page (stronach produktowych)
  • złe proporcje w dystrybucji funduszy na reklamę, np, rozkładanie budżetu “po równo” a nie na zasadzie efektywności i skuteczności reklamy
  • nieumiejętne prowadzenie działań SEO – i tu uwaga: często zbyt szybkie efekty, które równie błyskawicznie znikają,
  • brak mierzenia skuteczności działania reklam, lub błędne mierzenie efektów,

reklama internetowa

Jak wybrać skuteczną reklamę?

Bez znaczenia czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, czy też prowadzisz od lat swój biznes. Każdy kieruje się prędzej czy później w kierunku sprzedaży usług i produktów a reklama w Internecie stanie się dla Ciebie chlebem powszednim.
Dokładne poznanie form reklamy internetowej pomoże wam w zaoszczędzeniu czasu i pieniędzy. Nawet doświadczeni specjaliści od marketingu popełniają podstawowy błąd: nie skupiając się na najważniejszych kanałach dystrybucji, źle oceniają możliwości poszczególnych form i nie dobierają odpowiednio funduszy do potrzeb.
Jak to działa w złym scenariuszu: mamy do dyspozycji np. 10 tyś zł na promocję. Większość z nas wybierze równy podział na reklamę w kanałach płatnych typu Google Ads, media społecznościowe (np. Facebook) i zainwestują w SEO, czyli pozycjonowanie i optymalizację serwisu. Tymczasem reklama w mediach społecznościowych zazwyczaj nie sprzedaje w krótkim okresie czasu, tu liczy się budowanie grup oraz świadomość marki, SEO zadziała po wielu miesiącach a Google Ads, który może być skuteczny natychmiast nie przyniesie odpowiednich rezultatów bo jest niedoinwestowany lub źle zoptymalizowany.
Rada: poświęć trochę swojego czasu i poczytaj o reklamie internetowej.
Nie wierz w cuda – osiągnięcie sukcesu w Internecie to ciężka praca lub (i) spore inwestycje.
Brak świadomości najczęściej prowadzi do straty czasu i pieniędzy.
Pamiętaj o najważniejszej zasadzie przy wyborze agencji reklamowej: sprzedawcy reklam, agencje reklamowe, pozycjonerzy, pracownicy Google Ads to mistrzowie w jednym temacie: sprzedaży i maksymalizacji swojego zysku. Twoja sprzedaż i cele to  dla nich temat drugorzędny. Sprzedawcy zadbają o Ciebie, tylko jeśli sami będą mieli w tym korzyść.
Silna konkurencja i zasady panujące w sieci wyrobiły w sprzedawcach nawyki socjotechniczne na tak wysokim poziomie, że trzeba być mistrzem w tej branży, żeby nie dać się oszukać.
Istnieją agencje, które potrafiły wciągnąć do swoich planów sprzedażowych agencje rządowe (w Polsce) a techniki sprzedaży są tak zaawansowane, że mimo mojego 20 letniego doświadczenia czasami sam długo zastanawiam się gdzie tkwi haczyk. Manipulacja w maksymalizacji zysków, to powinno być hasło dzisiejszego digital marketingu.

Dlaczego reklama w Internecie stała się tak popularna?

Reklama internetowa stała się taka popularna z powodu swojej elastyczności, szybkości publikacji, niskich kosztów i możliwości mierzenia na bieżąco. Publikacja reklamy w gazecie drukowanej to praca grafika, czekanie na druk oraz dystrybucję. Ciężko jest zmierzyć efekt.
W przypadku Internetu publikacja reklamy np. w Google Ads to kilka minut. Natychmiast widźmy statystyki skuteczności, możemy kontrolować koszty, dodać kilka reklam i przeprowadzić test AB czyli porównać, która z ofert jest efektywniejsza. Pełna kontrola nad wydatkami oraz dokładna analityka oraz dostępne narzędzia do sprawdzania reklamy (np. tzw. heatmapy czyli co i gdzie użytkownicy klikają i oglądają na stronach) pozwoliło reklamie internetowej szturmem zdobyć rynek.

Jakie są zagrożenia związane z reklamą internetową?

Wraz z pojawieniem reklamy w sieci pojawiły się usługi na dostarczenie danych o klientach. Dzięki temu można łatwiej dotrzeć do grupy docelowej i np. ubrania dla dzieci sprzedawać bezpośrednio matkom a gry pasjonatom elektronicznej rozrywki. Śledzenie użytkowników sieci oraz nachalna reklama stała się chlebem powszednim w sieci. Pojawiły się nieetyczne reklamy, często kłamliwe, spamowanie skrzynek mail oraz blokowanie innych treści i wrzucanie reklamy wszędzie gdzie tylko można stały się problemem współczesnego marketingu online. Na nachalności reklamy wyrosły firmy, które zajmują się ich blokowaniem. Adblock, Ublock i wile innych wyspecjalizowały się w usuwaniu nam z oczu reklam.

Ranking skuteczności różnych form reklamy internetowej

Poniżej przedstawiam uszeregowane formy reklamy wg efektywności i szybkości uzyskania efektu. Reklamy podzieliłem na płatne i bezpłatne oraz w ostatniej liście wg skuteczności ogółem.

Reklama płatna – ranking skutecznych kanałów

1. Google Ads, czyli system reklamy płatnej od Google

Kampanie Google Ads (kiedyś o nazwie Google Adwords) to cały kombajn do reklamy płatnej w Internecie. Działa jak licytacja. Kto da więcej za wyświetlenie swojej reklamy (wyżej lub częstej) ten otrzymuje za co płaci.
Google udostępnia panel w którym praktycznie każdy może szybko stworzyć reklamę w postaci treści, obrazów, filmów i po doładowaniu konta natychmiast wyświetli reklamę w wynikach wyszukiwania Google lub partnerów (np. na innych stronach internetowych z którymi Google jest zintegrowany lub w serwisach, które należą do Google). Reklama jest rozliczana w modelu CPC (koszt za kliknięcie) lub CPM (koszt dotarcia do tysiąca odbiorców). W praktyce jest to system aukcyjny między reklamodawcami, który da więcej za kliknięcie tego reklama wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania.
reklama google

Google Ads to bardzo skuteczna i natychmiastowa metoda dotarcia do potencjalnych klientów. Wymaga planowania i optymalizacji. Idealne rozwiązanie to zachowanie proporcji: 10-20% kosztów reklamy w stosunku do przychodów. Oczywiście poziom koszów zależny od wielu czynników takich jak marża, konkurencja itp.

Zalety: natychmiastowe dotarcie do klienta, przy właściwym planowaniu (zysk>koszty) przynosi zamierzony efekt. Wiele firm stawia na linki sponsorowane i zapewnia tym sprawne funkcjonowanie i zyski na długie lata.

Wady: koszty, które należy dokładnie planować. Reklamy Adwords często pożerają więcej niż przynoszą zysków (przy złym planowaniu). Konkurencja bije się o pierwsze 3 miejsca i podbija stawki.

Uwaga – linki sponsorowane przyciągają tylko użytkowników na Twoją stronę, co nie gwarantuje sprzedaży i zysków. O zachowaniu użytkownika w serwisie decydują już inne czynniki – użyteczność strony www, cena i jakość produktów/usług, porównanie do konkurencji, świadomość marki i związana z tym atrakcyjność.

Możesz mieć milion użytkowników miesięcznie na swojej stronie i ani jednego kupującego, tak właśnie działa reklama w Internecie.

Rodzaje reklam Google Ads

Reklama tekstowa w wyszukiwarce Google (oraz u partnerów, którzy zaimplementowali wyszukiwarkę Google na swoich stronach):
  • DSA czyli dynamiczne reklamy w wyszukiwarce.
Odmiana reklamy tekstowej, która elastycznie dopasowuje się do zapytań internautów.
Zostały stworzone specjalnie na użytek sklepów internetowych. Można je zobaczyć na górze wyników wyszukiwania w postaci obrazków z produktami.
  • GDN czyli tradycyjne reklamy banerowe w postaci grafik w sieci reklamowej Google.
Reklama może pojawić się np. w YouTube, Gmailu i wszystkich miejscach, które są skojarzone z Google.
Reklamy kierowane wyłącznie do użytkowników urządzeń mobilnych np. tylko z połączeniem telefonicznym .
  • Remarketing – czyli docieranie reklama do użytkownika, który już był nią zainteresowany. Śledzenie potencjalnego klienta w sieci i wyświetlanie jemu naszej oferty po raz kolejny w trakcie jak np. odwiedza inne strony.
  • Reklama w postaci linku graficznego.

ads google

2. Reklamy na YouTube

YouTube jest również  świetnym miejscem do reklamowania. Po Google zajmuje drugie miejsce w popularności na świecie.

YouTube daje wiele możliwości dotarcia z obrazem do milionów odbiorców. Jest bardzo skuteczną metoda sprzedaży lub budowania marki pod warunkiem, że nasze usługi lub produkty pasują do użytkowników YouTube. Niektórzy zapominają, że szuka się tm przede wszystkim rozrywki, zabawy, zabicia czasu. Ktoś kto chce np., kupić sweter dla dziecka, maszynę do szycia użyje raczej wyszukiwarki Google i efektywniejsza będzie reklama Ads a nie YouTube.
W przypadku jednak budowania marki, działań zasięgowych z krótkimi filmami wirusowymi, filmami instruktażowymi, prezentacjami produktów – YouTube staje się nie do zastąpienia. Krótka prezentacja produktu: jak go rozpakować, zamontować, użyć wraz z rekomendacjami i komentarzami pod filmem potrafią zdziałać cuda w sprzedaży. Pamiętajcie jednak, że YouTube nie jest miejscem do natychmiastowej sprzedaży niektórych grup produktów i usług. Planujcie swoje kampanie z rozwagą i obserwujcie jak działają inni.

3. Reklama płatna w mediach społecznościowych: Facebook Ads, Twitter, Instagram itd.

Media społecznościowe swoją popularnością biją rekordy. Nie dziwne, że dostrzegli to reklamodawcy i próbują przy okazji sprzedać swoje usługi i produkty.
Reklama w mediach społecznościowych cechuje się dużym zasięgiem przy nawet ograniczonym budżetem, ale niesie za sobą parę niebezpieczeństw.
Po pierwsze internauci odwiedzają media społecznościowe nie po to, żeby widzieć reklamę, ale żeby cieszyć się rozrywką i kontaktem z innymi. Wiele osób o tym zapomina i stosuje tradycyjne metody reklamy np. przygotowując baner identyczny jak na serwisy z wiadomościami. Tymczasem użytkownicy np. Facebooka oczekują czegoś unikalnego i wyjątkowego. Nie zainteresuje ich kolejny spam w postaci oferty.

4. E-mail marketing

E-mail marketing polega na bezpośredniej wysyłce oferty na skrzynkę mail, zazwyczaj w formie graficznej lub tekstowej z klikalnym linkiem do strony docelowej z ofertą.

Zalety – duża skala, niskie koszty, natychmiastowe dotarcie do klientów.
Wady – przy nieumiejętnym prowadzeniu kampanii (a tak jest w większości przypadków) duży poziom odrzuceń (nawet 100%). Skutkuje to najczęściej niską skutecznością nawet przy oferowaniu wartościowych produktów/usług. Posądzenie o spam oraz inne konsekwencje z tym związane to chleb powszedni tej formy marketingu.
Uwaga – e-mail marketing jest bardzo skuteczną formą w wielu przypadkach – np. jeśli mamy zbudowaną bazę własnych, sprawdzonych klientów. Masowe wysyłanie maili do obcych ludzi rzadko skutkuje jakimkolwiek efektem poza oburzeniem i zgłaszaniem spamu. Istnieje formy wyrafinowanego i bardzo skutecznego mass mailingu ale ta forma opisywana jest w części zamkniętej.
Przykład – w największej polskiej firmie branży turystycznej planowaliśmy kampanie mailingowe, wszystko było perfekcyjnie dopracowane – treści, grafika, grupa docelowa, firma wysyłająca mailing (omija wrzucanie poczty do spamu) – po wysyłce nie zanotowaliśmy żadnej reakcji klientów. Na szczęście pracowała u nas specjalistka UX, pasjonatka marketingu internetowego. Wystarczyło, że poprawiła tytuł i parę zdań w samej treści. Poziom dotarcia do klientów skoczył do 50%, co jest praktycznie nieosiągalne dla normalnej kampanii. Jak widać reklama internetowa to sztuka wymagająca intuicji, wiedzy i wyczucia.

5. Marketing mobilny

Marketing mobilny to między innymi: SMS, MMS, WAP, infolinie IVR, voicemailing, nośniki reklamowe z funkcją Bluetooth, kody 2D, kupony, mobilne płatności, nawigacja online, advergaming, video streaming, portale mobilne, mobilny marketing wirusowy, SMS MT to rodzaj reklamy internetowej dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Pamiętaj, że ta forma reklamy ma sens wyłącznie jeśli pozwala na to responsywna budowa stron www.

Zalety – bardzo skuteczna metoda jeśli mamy zebraną bazę kontaktową zainteresowanych klientów. Gwarantuje natychmiastową reakcję klienta.
Wady – w przypadku źle prowadzonej kampanii, złej grupy docelowej (np. za bardzo rozproszonej) jesteśmy narażeni na kompulsywne reakcje odbiorców, zebranie złych opinii o marce, firmie, usłudze. Osiągany efekt może być zupełnie odwrotny od zamierzonego.

6. Reklamy banerowe, czyli wyświetlamy naszą ofertę w postaci grafiki

Reklamy banerowe zazwyczaj wyświetlane są w serwisach internetowych i rozliczane są w za tysiąc wyświetleń lub za kliknięcie w baner.
Niestety w wyniku natłoku tego typu reklam zaistniał efekt tak zwanej ślepoty banerowej (eng. Banner blindness) – internauci zwyczajnie nie zauważają reklam a dodatkowo rozpowszechniły się programy i wtyczki do blokowania wyświetlanych reklam (np. AdBlock, Ublok). W efekcie reklama banerowa swoje najlepsze czasy ma za sobą i czeka na nowe życie.
Zalety – przy kreatywnej i ciekawej formie możliwość dotarcia do szerokiej publiczności przy małym nakładzie finansowym.
Wady – forma mocno wyeksploatowana, duża odporność internautów nawet na bardzo dobre i ciekawe reklamy graficzne z atrakcyjnymi produktami. Unikanie reklamy, blokowanie stało się normą.
reklama odsłonowa

7. ePR czyli public relations

Dbanie o wizerunek firmy, budowanie świadomości marki z czasem okazuje się dobrą inwestycją. Zazwyczaj zbudowanie znajomości marki daje oszczędności (nawet 40%) w ciągu roku w porównaniu z inwestycjami w reklamy płatne.
Czym jest ePR – to zestaw działań wizerunkowych promujących naszą markę, stronę www.
Jakie formy przyjmuje? Mogą to być artykuły publikowane online, również sponsorowane. Współpraca z blogerami, promocje (tu można wykorzystać reklamę Google, Facebook Ads, YouTube, czy też banery).

8. Programy afiliacyjne

Na rynku istnieją firmy które specjalizują się w promowaniu produktów i usług w zamian za procent od sprzedaży. Zazwyczaj są to niewielkie kwoty rzędu 5-10% ceny. Firma taka ma podsiane umowy z serwisami online i na zasadzie podobnej jak współpraca Google Ads ze swoimi partnerami tak i firmy specjalizujące się w programach afiliacyjnych wyświetlają reklamy produktów maksymalizując zyski i efektywność.
Działania tego typu są skuteczne ale zazwyczaj gdy już działamy na większa skalę a już niezbędne gdy chcemy rozwijać się globalnie i celujemy w kilka rynków.

9. Systemy zautomatyzowanego zakupu powierzchni reklamowej

Istnieją również systemy do automatycznej licytacji zakupu powierzchni reklamowej, takie jak np. RTB. Proces zakupu dokonuje się online,w czasie rzeczywistym a skuteczność tego systemu opiera się na bazie danych klientów i dokładnego docierania do grupy docelowej.

10. Influencer marketing

ynek marketingu online zmienia się dynamicznie. Obecnie dużą popularność zdobywają blogerzy, youtuberzy i inni uczestnicy rynku mediów społecznościowych, którzy potrafią do siebie przyciągnąć tysiące a czasami miliony internautów. W efekcie czasami bardzo młody człowiek filmujący i prezentujący np. swoje popisy na desce surfingowej zdobywa dziesiątki tysięcy obserwujących i komentujących na Facebooku, Instagramie czy też YouTube. Właściciele sprzętu do serfowania nie mogli pozostawić tego faktu bez reakcji. Takich ludzi zaczyna się nazywać infuencerami ponieważ mogą wywrzeć wpływ na swoją grupę odbiorców. Wystarczy dać im (lub zapłacić) d o testowania produkt a otwiera się kanał dotarcia do klienta bezpośrednio zainteresowanego usługą.
Powstały nawet portale pośredniczące w kontakcie z blogerami. Za niewielką opłatą można sprawdzić popularność danego bloga, dotrzeć do interesującej nas tematyki i wynegocjować cenę za promocję.

11. Marketing automation

Rozwój technologiczny pozwala na coraz odważniejsze projekty. Jednym z nich jest marketing automation, który wdraża się na stronę serwisu (zazwyczaj sklepu internetowego) a którego celem jest zbieranie informacji o zachowaniu użytkowników na stronie i personifikowanie oferty oraz efektywną komunikację z klientem.
Jak to działa w praktyce?
Za pomocą plików cookies (ciasteczek) platforma obsługująca marketing automation (np. Marketo, Exponea, HubSpot, Salesforce i wiele innych) dopasowuje ofertę dla użytkownika. Jeśli np. jest to osoba, która odwiedzała już stronę i oglądała np. buty męskie – zostanie przeniesiona bezpośrednio do tego działu już przy następnej wizycie, bu zostanie jej wyświetlona oferta promocyjna właśnie z butami. Marketing automation dba również o dopasowane reklamy, treści oraz o komunikację mail. Klienci zarejestrowania w systemie otrzymują dopasowane do siebie maile. Cały proces jest dokładnie zaplanowany w platformach wyspecjalizowanych w MA (marketing automation).
reklama mural
dawne formy reklamy przeszły do lamusa, ale nadal sprawdzają się jako dzieła artystyczne
Kliknij, aby ocenić
[Total: 0 Średnio: 0]

Napisz do nas

a my odpowiemy jak najszybciej

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    Zobacz wszystkie komentarze
    Masz Pytania? Napisz:

      Prowadziliśmy szkolenia dla firm:
      Z życia naszych szkoleń:
      certyfikat e-commerce