Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Znaczenie linków przychodzących dla wyszukiwarek

Linki przychodzące to nadal jeden z najwazniejszych czynników rankujących

Analiza linków

Analiza linków to nie tylko liczenie odnośników na stronach i witrynach. Odnośniki nie są sobie równe. Link na stronie o wyższym autorytecie będzie ważniejszy, niż link na mniej znaczącej stronie. Analiza linków to sprawdzenie, kto podaje odnośnik do witryny czy strony i co chce w ten sposób przekazać na jej temat. Taka analiza pozwala wyszukiwarkom rozpoznać, co jest z czym połączone oraz komu warto zaufać.

 

Wpisując jakaś frazę w wyszukiwarkę, wykorzystuje ona analizę semantyczną, by odnaleźć zestaw stron pasujących do danej frazy. Następnie wyszukiwarka określa, do których z tych stron odwołują się często inne strony poświęcone danej frazie. Takie strony są bardziej cenne, mają wyższy autorytet niż inne. W praktyce, analiza linków jest nieco bardziej skomplikowana.

Sąsiedztwo linków

Sąsiedztwo, w jakim znajduje się twoja witryna mówi dużo o jej zakresie tematycznym. Natomiast liczba i jakość linków, jakie otrzymasz od sąsiadów, określa jej ważność na tle innych. Sąsiedztwem linków nazywamy zatem koncepcję grupowania witryn na podstawie informacji o łączach, jakie prowadza zarówno od, jak do witryn. Link z trafnej strony będzie wyżej oceniany w rankingu niż odnośnik ze strony o innej tematyce.

Anchor tekst

Na wartość odnośnika wpływa jego widoczność na stronie oraz jego sposób wdrożenia. Już sam tekst odnośnika, czyli to, co widzi użytkownik klikając w link jest bardzo ważnym sygnałem dla wyszukiwarek. Tekst linku nazywany jest kotwicą (z ang. Anchor tekst). Jeśli zawiera słowa kluczowe, które odpowiadają docelowej frazie wyszukiwania, to może się przyczynić do poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Tekst linku ze słowami kluczowymi wygląda lepiej niż link z nic nie mówiącymi wyrazami. Dlatego na przykład link „podstawowe informacje o pozycjonowaniu” jest bardziej wartościowy, niż link „kliknij mnie”. Trzeba jednak uważać, by nie przesadzić z ilością linków. Jeśli strona będzie się składała głównie z samych linków, to będzie to wyglądać nienaturalnie i zamiast wyższej pozycji w rankingu, strona straci pozycję.

Oczywiście nie liczy siew tylko sama treść linku. Link na stronie musi być zgodny z jej zawartością. Nie można mieć linku „pisanie treści SEO na zlecenie” na stronie, która nie zajmuje się ani pisaniem, ani pozycjonowaniem. Równie ważna jest treść wokół linku i ogólny kontekst łącznie z autorytetem strony, która zapewnia link.

Dwuznaczność słów

Wiele słów jest sporym wyzwaniem dla wyszukiwarek. Niektóre słowa są problematyczne, różnorodne i mają wiele znaczeń. Wyszukiwarki muszą sobie codziennie radzić z takimi problemami. Słowo może być trudne do zinterpretowania. Posłużmy się słowem „zamek”. Wpisując je w pole wyszukiwania zapewne wiemy czego szukamy, ale wyszukiwarka nie musi o tym wiedzieć. Czy chodzi o zamek, jako budowlę? A może zamek w drzwiach? Albo w kurtce? Wpisując słowo „odra” to chodzi nam o rzekę, czy o chorobę? To są przykłady trudności z interpretacją, ale także pojedyncze słowa mogą być problemem dla wyszukiwarki. Wpisując słowo „sklep” nie do końca wiadomo, co użytkownik ma na myśli i czego oczekuje. Czy chce znaleźć najbliższy sklep w swojej okolicy? Może szuka jednak sklepu internetowego? A w ogóle, to o jaki sklep chodzi? Spożywczy? Z ubraniami? Taki rodzaj zapytania jest zbyt ogólny. Chcąc otrzymać trafną i satysfakcjonującą odpowiedź należy doprecyzować swoje zapytanie. Wyszukiwarka pomaga sobie w takiej sytuacji sprawdzając historie wcześniejszych wyszukiwań. Na tej podstawie stara się odgadnąć zamiar użytkownika. Rozwiązaniem jest również wygenerowanie różnych wyników.

Potrzeba różnorodności

Aby usatysfakcjonować większą liczbę użytkowników Google wprowadza nieco różnorodności do wyników. Większość ludzi jest zainteresowana tylko topowymi wynikami. Jednak znajdzie się grupa osób, której nie będzie odpowiadać pierwsza grupa wyników. Będą natomiast zainteresowane kolejnymi wynikami, ale raczej nie będzie ich interesować dokładnie taka sama grupa tematyczna. Takie podejście zwiększa poziom zadowolenia u użytkowników.

Testy potwierdzają, że wyniki, które nie są zróżnicowane, mają zazwyczaj niższy współczynnik kliknięć na stronie wynikowej. Mogą również wywołać większą liczbę prób doprecyzowania zapytania i powodować więcej prób wyszukiwania informacji o podobnej tematyce.

Celowe wprowadzenie różnorodności do algorytmu obliczającego wyniki może zwiększyć zadowolenie użytkowników wyszukiwarki w przypadku wielu zapytań. Szczególnie w przypadku produktów(strony sklepów internetowych, recenzje, niekomercyjne treści), nazw firm (pozytywne i negatywne opinie), newsów (spojrzenie na temat z różnych stron źródeł) i polityki (dostęp do obiektywnych opinii, nie tylko sympatyków danej partii).

 

Personalizacja

Tak Google zapowiadał personalizacje swojej wyszukiwarki:

„Personalizując wyniki, mamy nadzieję dostarczać Ci najbardziej przydatnych i trafnych informacji dostępnych w internecie. Do tej pory jedynym sposobem uzyskania lepszych wyników było zarejestrowanie się w usłudze wyszukiwania spersonalizowanego. Teraz możesz otrzymywać dostosowane wyniki zawsze, gdy korzystasz z Google.”

Wyszukiwarka w pewnym stopniu jest w stanie spersonalizować wyniki wyszukiwania. Ma na to wpływ kilka czynników. Po pierwsze historia wyszukiwania. Wyszukiwarka zapamiętuje, jakie już wcześniej były szukane słowa, frazy i jakie odwiedzaliśmy strony. Nasz profil w usługach Google’a dużo mówi wyszukiwarce o naszych preferencjach i może to być brane pod uwagę p[podczas wyszukiwania. Dużo informacji może także uzyskać znając nasz numer IP czy lokalizację.

Nacisk na aktualność

W przypadku nagłego wydarzenia na świecie, pierwsze zapytania w wyszukiwarce pojawiają się niemal natychmiast. Pierwsze wiadomości pojawiają się natomiast nie wcześniej, niż po pierwszym kwadransie od wydarzenia. W przypadku nagłych zdarzeń, informacje powinny być znajdowane i indeksowane w jak najkrótszym czasie, zbliżonym do rzeczywistego. Takie podejście zostało nazwane przez Google’a naciskiem na aktualność. Nacisk na aktualność definiuje stopień omówienia w prasie i blogach oraz ilość wyszukiwań danego terminu. Nacisk na aktualność dotyczy nie tylko bieżących wiadomości ze świata, ale również informacji komercyjnych, o których dużo mówi się mediach, a co za tym idzie generują dużo zapytań w internecie. Do takich wydarzeń komercyjnych mogą się zaliczać wielkie promocje czy pojawienie się nowego produktu na rynku.

Graf wiedzy

Wyszukiwarka Google nieustannie się rozwija i jej celem jest dostarczanie jak najbardziej rozbudowanych odpowiedzi i to od razu w wynikach wyszukiwania, bez dodatkowej potrzeby wchodzenia na strony internetowe. Taką inicjatywą był właśnie graf wiedzy, wprowadzony przez gogle w 2012 roku. Początkowo obejmował tylko zbiór baz danych, z których wyszukiwarka pobierała informacje, nie musząc sięgać w głąb Internetu. Do budowy grafu wykorzystano dane Wikipedii, Freebase oraz Fact Book CIA. To dostarczyło wyszukiwarce wiele cennych danych, ale tylko dla wąskiej grupy zapytań. Google nieustannie pozyskuje nowe źródła informacji, co pozwala stale rozbudowywać bazy danych.