Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Znaczenie influencerów w marketingu online

Twoja ocena:

Znaczenie influencerów

Influencerzy, czyli liderzy opinii są osobami, które mają najsilniejszy wpływ na opinie pozostałych ludzi i kształtują między innymi ich preferencje zakupowe. Doktor Paula Mardsen z London School of Economics idealnie opisała to słowami „10% Liderów Opinii kształtuje zdanie i wybory pozostałych 90% konsumentów”.

Ze zdaniem infuencerów liczy się wielu ludzi, a wpływ na całe rzesze użytkowników można zdobyć poprzez popularność w sieci i nie tylko. Najczęściej infuencerami są osoby mające dużo obserwatorów w mediach społecznościowych, znani blogerzy, celebryci itp.

Firmy marketingowe zdają sobie sprawę, jaką siłą w reklamie są liderzy opinii. Dlatego tak często można oglądać celebrytów w różnych reklamach, czy infuencerzy sami na swoich profilach promują daną markę. Ludzie chętnie sięgają po coś, co kojarzą ze znana osobą. To dla nich jest znak, że dany produkt cieszy się renomą i jest dobrej jakości.

Jeśli chcemy prowadzić marketing z wykorzystaniem liderów opinii, to w pierwszej kolejności należałoby nawiązać bliższe relacje z wpływowymi ludźmi. Dzięki takim osobom zwiększymy widoczność swojego produktu czy usługi.

Jak duże mogą być z tego korzyści możemy zobaczyć na przykładzie. Na Instagramie może Cię obserwować 200 osób. Załóżmy, że spora część udostępni Twoją treść dalej, przez co dotrze do jeszcze większego grona osób. Treść zobaczy kilka tysięcy użytkowników, zdobędziesz kilkadziesiąt nowych udostępnień i kilka nowych linków.

A teraz druga sytuacja. Treść dociera również do kilku tysięcy użytkowników, ale jest przekazywana przez osobę cieszącą się większym od nas poważaniem, w tym wypadku jest do lider opinii. Na treść udostępnioną przez infuencera internauci lepiej zareagują. Nie stworzą kilkudziesięciu nowych udostępnień, a kilkaset. Nie powstanie kilka nowych linków, tylko kilkadziesiąt.

Dalej wszystko powinno się już samo nakręcać. Do im większej ilości ludzi dotrzemy, im więcej będzie nowych udostepnień i nowych linków, to do coraz większej ilości użytkowników będziemy docierać itd.

Jak jeszcze skorzystać z możliwości, jakie daje lider opinii?

  • Buduj silne relacje z najważniejszymi liderami opinii w danej branży. Niech Cię subskrybują, obserwują, polubią Twój profil itp. Największe korzyści są wtedy, kiedy infuencer utworzy odnośnik do twojej treści czy będzie Cię polecał na swoich stronach i profilach.
  • Zachęć lidera opinii do opublikowania Twojego gościnnego wpisu. Korzyści będą natychmiastowe po ukazaniu się Twojej treści.
  • Przeprowadź wywiad z liderem opinii. Rozmowa ze znaną osobą na pewno przyciągnie dużo zainteresowanych użytkowników na Twoją stronę. Infuencer zapewne też pochwali się wywiadem na swoich profilach. Korzyści będą obustronne.

Opisane powyższe możliwości pokazują jak ważne są bliskie relacje z liderem opinii. Dzięki dobrym kontaktom możemy bardzo dużo zyskać.

Jak zbudować dobrą relację z liderem opinii?

Infuencer to też człowiek i budowanie z nim relacji nie różni się niczym od nawiązywania znajomości w życiu codziennym. Na pierwszym spotkaniu nie podejdziesz do nowo poznanej osoby, nie poprosisz od razu o przysługę i nie będziesz się zwierzać się ze wszystkich swoich najbardziej intymnych problemów. Tak samo jest w przypadku liderów opinii. Nie podejdziesz i nie powiesz „hej słuchaj, może udostępnisz na swoim profilu link do mojej strony?”. Raczej nie mielibyśmy już szansy na jakąkolwiek relację.

Budowanie relacji może być procesem długotrwałym i można ten proces podzielić na kilka etapów:

  1. Pierwszy kontakt z liderem opinii – zachowuj się naturalnie, tak jakbyś poznawał nową osobę w życiu codziennym. Nie oczekuj niczego, sam staraj się zaoferować coś wartościowego. Jeśli Cię pytają to odpowiadaj. Nie bój się rozmawiać. Nie mów o tym, czego oczekujesz i ile sam możesz zaoferować, tylko sam daj coś do siebie.
  2. Uświadom lidera opinii, że jesteś zainteresowany udostępnianiem jego treści swoim odbiorcom. Nie przejmuj się, jeśli nie masz szerokiego grona odbiorców. Liczą się chęci.
  3. Pomagaj innym. Nie skupiaj się tylko na jednej osobie. Dawaj coś od siebie także innym. Sam udostępniaj swoją dobrą treść, a także publikacje innych. Ty też możesz komuś pomóc. Jeśli znajdziesz interesujący i dobry artykuł mało znanej osoby to możesz jej pomóc i udostępnić treść innym. Lider opinii także doceni takie zachowanie.

Lidera opinii można poznać w wielu miejscach. Zarówno w świecie rzeczywistym, jak i przez internet, na przykład przez media społecznościowe. Pamiętaj, że nawet w dzisiejszych czasach nadal najważniejszy jest kontakt osobisty.

Gdy już nawiążesz relację to kolej na następny krok. Teraz musisz tak postępować żeby nakłonić lidera opinii do podzielenia się Twoja treścią. Żeby ją udostępnił i stworzył nowe odnośniki. Pamiętaj, że nie zawsze każdy będzie chciał wszystko udostępniać.

Nie oszukujmy się, nikt nie jest idealny i nie zawsze wszystko, co stworzysz będzie chętnie przekazywane dalej. Jest zbiór pewnych czynników, które mają wpływ na to, czy Twoja treść zostanie dalej przekazana. Oto one:

  • Trafność – nikt nie udostępni czegoś, co nie jest zgodne z jego poglądami, przekonaniami czy zainteresowaniami. Nie zawsze każda tematyka do wszystkich przemawia. Jeśli coś komuś nie odpowiada, to jak dobra nie byłaby treść, to i tak się nią nie podzieli.
  • Jakość – słaba treść to słabe wyniki, więc nie ma szans by została przekazana dalej.
  • Oryginalność – treść musi się czymś wyróżniać. Nikt nie udostępni czegoś, co już dokładnie zna, czegoś, co nie wprowadza niczego nowego do jego życia. Tworzenie w 100% unikalnych treści jest trudne, ale trzeba do tego dążyć.
  • Autorytet – buduj swoją pozycję, bo dzięki autorytetowi będzie Ci znacznie łatwiej nakłaniać ludzi do dzielenia się Twoja treścią.
  • Relacja – im bliższą relację masz z liderem opinii, tym większa szansa na udostępnienie przez niego Twoich treści.
  • Widoczność – jeśli tworzysz na przykład posty na blogu to muszą być one widoczne dla odbiorców. Nikt nie może udostępnić przecież czegoś, czego nie widzi. Pamiętaj o tym korzystając z Twittera. Tweety znikają równie szybko, jak się pojawiają.
  • Wrażenia – specjaliści od marketingu tradycyjnego zwykli mawiać, że trzeba wywrzeć na kimś wrażenie siedem razy, żeby doszło do sprzedaży. Stwierdzenie jest bardzo celne również w tym przypadku.
  • Ekskluzywny dostęp do treści – w taki sposób można przyciągnąć jeszcze więcej użytkowników. Możesz zaoferować dostęp do wczesnej wersji treści. Blogerzy i wydawcy treści w mediach społecznościowych bardzo cenią możliwość publikowania najświeższych informacji.