Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Zmiany na stronie internetowej, które mogą mieć wpływ na SEO

Zmiany na stronie internetowej, które mogą mieć wpływ na SEO
Twoja ocena:

Zmiany w dłuższym okresie czasu

Oś czasu witryny

Dobrze jest prowadzić dziennik zmian w witrynie, nieważne, czy za pomocą prostego arkusza kalkulacyjnego, czy bardziej skomplikowanego programu. Pomocnym narzędziem będzie wspomniany wcześniej Google Analytics.

Dzięki niemu można opisywać wybrane zdarzenia z osi czasu witryny. Rejestrowanie i śledzenie zmian na stronie internetowej pozwala zaobserwować wszystkie ważne sygnały. Taka informacja pozwoli dobrać odpowiednią strategię w danym kontekście. Ważne są wszystkie zmiany, nie tylko te bezpośrednio związane z SEO. Liczą się również zabiegi PR-owe czy raporty finansowe. Czynniki zewnętrze także mają wpływ na kampanię SEO. Są to np. informacje ze świata i wszelkie wydarzenia związane z konkurencją, takie jak pojawienie się nowej marki lub produktu na rynku.

Warto wziąć pod uwagę takie zagadnienia, jak:

  • Zmiany w ruchu sieciowym – czy są nagłe, czy stopniowe, niezależnie od tego, jaki mają charakter, to warto się temu przyjrzeć bliżej.
  • Działalność w mediach społecznościowych – to, jak bardzo angażujesz się w promocję na wszelkiego rodzaju portalach społecznościowych, może mieć istotny wpływ na wyniki osiągane przez witrynę. Przyczynia się do tego zarówno sam ruch z mediów, jak i wszelkie linki i udostępnienia na takich portalach. Możemy to również przeanalizować za pomocą Google Analytics.
  • Odpowiedzialność za podjęte decyzje – część zespołu, czy osoba odpowiadająca za finanse, będzie chciała wiedzieć, czy inwestycja w SEO się zwraca. Powadzenie dziennika i tworzenie raportów znacznie ułatwi tę analizę.

Zmiany na stronie internetowej, które mogą mieć wpływ na SEO:

  • Zmiana nazwy domeny strony internetowej.
  • Nowe treści na stronie, kategorie, opcje.
  • Zmiany adresów URL.
  • Wymiana systemu CMS – wdrażając nowy system CMS należy go dokładnie porównać do starego. Przyjrzeć się dokładnie wadom i zaletom w obydwóch przypadkach. Jest to bardzo ważny czynnik i ma ogromny wpływ na strategię SEO.
  • Nawiązanie współpracy z inną witryną.
  • Zdobycie głębokich linków.
  • Zmiany w nawigacji i menu strony internetowej.
  • Implementacja protokołu SSL/HTTPS, nowych lub zaktualizowanych map witryny, znaczników, przekierowań do i z witryny.

Analizując powyższe czynniki będzie można poznać przyczyny i skutki wielu zachowań w sieci. Prowadzenie dokumentacji pozwoli rozpocząć działania możliwie szybko. Bez zbierania danych, mogłoby upłynąć dużo czasu zanim zauważyłoby się jakąś zmianę i znalazło jej przyczynę. Ruch sieciowy mógłby spaść na twojej stronie, a nie prędko znalazłbyś tego powód. Śledzenie historii zapobiega powtarzaniu tych samych błędów w przyszłości i umożliwia wprowadzanie skutecznych rozwiązań.

Jeśli bierzesz pod opiekę SEO już istniejącą stronę internetową, to na początek należy koniecznie zapoznać się ze wcześniejszymi działaniami optymalizującymi. Jeśli dziennik działań był prowadzony, to bez problemu można skorzystać z narzędzia The Wayback Machine. Dzięki temu, można sprawdzić wcześniejsze wersje witryny z każdego okresu w przeszłości. Jeśli jednak nie będzie wpisów dziennika, warto zwrócić się do poprzedniego opiekuna SEO i poprosić o pomoc w ustaleniu historii modyfikacji i zakresu. Warto skupić się na historii prowadzenia linków. To cenne źródło informacji umożliwiające podjąć kolejne przemyślane decyzje.

Poziom zaindeksowania witryny

Wyszukiwarki internetowe starają się zaindeksować wszystkie opublikowane treści na całym świecie. Część treści jednak umyka ich uwadze. Dzieje się tak głównie dlatego, że roboty indeksujące nie są w stanie odczytać danej treści. A może jakaś strona została ukarana, lub nie ma do niej odniesień w innych częściach sieci? Uruchamiając stronę internetową, nie od razu wszystkie jej podstrony znajdą się w indeksie. Dlatego warto na bieżąco obserwować poziom zaindeksowania swojej strony internetowej.

W razie czego, będzie można szybko reagować i zapewnić witrynie jak najlepszą dostępność. Częściowe zaindeksowanie może świadczyć o poważnym problemie np. słabej jakości strony lub za małej ilości odnośników. Podstawowe informacje o stopniu zaindeksowania można uzyskać za pomocą komendy site: nazwastrony.com. Warto zrobić zapis w dzienniku z poziomu zaindeksowania swojej strony internetowej. Można przez to na bieżąco obserwować, jak witryna się rozwija.

Do zapisu wystarczy prosty arkusz kalkulacyjny. Warto mieć jeszcze na uwadze współczynnik indeksowania witryny. Jest on podawany w narzędziach dla webmasterów wyszukiwarek Google i Bing. Liczy się ogólny trend. Pojedyncze wzrosty i upadki nie mają większego znaczenia.

 

Pozycja w rankingu

Mogłoby się wydawać, że pozycja w rankingu jest miarą skuteczności działań SEO. Nie do końca jest to prawdą. Kilka problemów wiąże się z pomiarami miejsca w rankingach:

  • Obsesja na punkcie wysokiego miejsca w rankingu – może powodować podejmowanie błędnych decyzji.
  • Skupianie się głównie na słowach kluczowych – może być mniej korzystne, niż zadbanie a całokształt witryny.
  • Brak spójności wyników wyszukiwania w Google.
  • Położenie geograficzne – wpływa na różnorodność wyników wyszukiwania.
  • Dla zalogowanych użytkowników – wyniki wyszukiwania są w jakimś stopniu spersonalizowane.
  • Nie ma takiego oprogramowania, które by potrafiło obserwować wszelkie niespójności w wynikach i tworzyć z tego raporty.

Można na bieżąco śledzić pozycję swojej strony w rankingu, ale nie wolno zapominać o analizie statystyk i odwiedzin witryny oraz o stopniu konwersji.

 

Ruch sieciowy – identyfikacja i pomiary

Zwiększenie ruchu sieciowego na stronie jest ważniejszym celem, niż zyskanie nowych odnośników, czy zajęcie wysokiej pozycji w rankingu. Nakierowany ruch sieciowy bezpośrednio przekłada się na większy zysk dla firmy, czy stopień konwersji.

Ruch sieciowy pomagają zmierzyć narzędzia np. Google Analytics, Webtrends. Dzięki nim otrzymamy całe spektrum danych, a naszym zadaniem jest ocena, które z nich są najbardziej wartościowe.

 

 

Inne wartościowe zasoby w SEO

Zasoby, które są dostępne poza stroną internetową, również można wykorzystać do poprawy jakości i ilości ruchu sieciowego. Mogą to być:

  • Internauci – użytkownicy mogą być dobrym źródłem linków na Twoją stronę. Ważne jest też to, co sami tworzą. Wszyscy odwiedzający Twoją witrynę mogą przyczynić się do publikacji nowych treści.
  • Follow me – media społecznościowe, a w szczególności Facebook i Instagram, to wspaniały sposób by się wypromować. Użytkownicy mogą Cię śledzić, obserwować i udostępniać twoje posty i linki. Czy oferujesz usługi, czy produkty, to takie portale są dobrym miejscem na reklamę, wymianę opinii między użytkownikami i ogólne zdobywanie rozgłosu. Media społecznościowe pomogą Ci zaistnieć i zdobyć więcej klientów.
  • Inne domeny – jeśli posiadasz wiele stron internetowych, to możesz je w inteligentny sposób łączyć linkami, albo używać przekierowania 301.
  • Niepublikowane dotąd treści – może posiadasz w domowym archiwum sporą kolekcję artykułów, których nie publikowałeś dotąd w sieci? Jeśli tak, to warto je w jakiś sposób wykorzystać.
  • Partnerzy biznesowi – relacje biznesowe można wykorzystać i porozumieć się w sprawie budowy linków na stronie Twojej i partnera. Na stronie internetowej można zamieścić listę partnerów, klientów, dostawców, czy polecanych firm.