Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Zmiana statycznego adresu URL witryny – przenoszenie treści

Zmiana statycznego adresu URL witryny – przenoszenie treści
Twoja ocena:

Wszelkie zmiany, jakie wprowadzasz na swojej witrynie mogą przyczynić się do spadku jej widoczności w sieci. Do zmian takich zaliczają się: zmiana nazwy domeny, zmiana systemu zarządzania treścią CMS, zmiana architektury witryny, zmiana platformy blogowej, zmiana funkcji witryny (np. z bloga powstaje sklep internetowy) itp. Wszystkie zmiany, nie tylko te funkcjonalne, ale i wizualne wpływają na to, jak wyszukiwarki postrzegają dana witrynę. Nawet najmniejsza, pozornie nic nieznacząca zmiana może wprowadzić wyszukiwarki w błąd i wywołać problemy związane z indeksowaniem strony.

Wyszukiwarka Google wyróżniła dwie kategorie witryn mając na uwadze ich migracje:

  • Migracje związane ze zmianą adresu URL witryny.
  • Migracje bez zmiany adresu URL witryny.

Zmiana statycznego adresu URL witryny – przenoszenie treści

Przenoszenie treści następuje w przypadku, kiedy treść jest przenoszona z jednego adresu statycznego URL na drugi np. http://www.mojastrona.pl/post13.html na http://www.mojastrona.pl/ubiegłyrok/post13.html. Jeśli treść jest przeniesiona na nowy adres na stałe to najlepiej jest użyć przekierowania 301. W przeciwnym razie nowy adres straci całą moc linków kierujących do starego adresu. Przekierowanie 301 jest najlepszym rozwiązaniem. Informuje użytkownika i wyszukiwarkę o nowej lokalizacji treści. Linki do starego adresu nie stracą na swojej mocy, a stary adres strony w indeksie szybko zostanie zastąpiony nowym.

Taka sytuacja ze zmianą adresu jest podobna do zmian adresu w życiu codziennym. Jeśli Twój ulubiony sklep znajdował się przez kilka lat pod tym samym adresem, to na pewno się zdziwisz, kiedy przyjdziesz i stwierdzisz, że już go tam nie ma. Jeśli jednak na drzwiach będzie kartka z nowym adresem sklepu, to już będziesz wiedział, gdzie masz iść i kolejnym razem udasz się pod nowy adres. Nie będziesz musiał za każdym razem iść najpierw pod stary adres, a dopiero potem pod nową lokalizację. Podobnie działają przekierowania 301.

Masowe przenoszenie treści

W przypadku przenoszenia większej ilości treści, nieraz na masową skalę sprawa się nieco komplikuje. Załóżmy, że chcesz przenieść wszystkie swoje treści z adresu http://www.mojastarastrona.pl/… Na http://mojanowastrona.pl/… . W takim przypadku przekierowanie 301 musisz zastosować dla każdej podstrony swojej witryny. Nieważne, czy architektura witryny ulega zmianie czy pozostanie taka sama. Postępuj zgodnie z przedstawionym przykładem:

  • Przenosisz treść ze strony http://www.mojastarastrona.pl/strona1.html na stronę http://mojanowastrona.pl/strona1.html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/strona2.html na http://mojanowastrona.pl/strona2.html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/strona3.html na http://mojanowastrona.pl/strona3.html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/strona(…).html na http://mojanowastrona.pl/strona(…).html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/strona999.html na http://mojanowastrona.pl/strona999.html.

Przenoszenie każdego adresu z osobna, szczególnie dla witryn posiadających tysiące stron mogłoby zająć całe wieki. Na szczęście są sposoby, by ułatwić sobie przenoszenie treści i skrócić znacznie ten czas. Korzystając z serwera Apache (http://www.apache.org) można skorzystać z modułu mod_rewrite (http://httpd.apache.org/docs/current/mod/mod_rewrite.html). Funkcje oferowane przez moduł umożliwiają przeprowadzenie przekierowania każdego adresu URL ze starej domeny na nowa. Odbywa się to za pomocą kodu (przykład):

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain\.pl [NC]

RewriteRule ^/(.*) http://www.mojanowastrona.pl/$1 [R=301,L]

W powyższym przykładzie adres z przedrostkiem WWW został potraktowany jako kanoniczny. Podobnie można ustawić kanoniczną wersję bez tego przedrostka.

Alternatywą dla Apache jest Serwer IIS (http://www.iis.net) opracowany Microsoft. Wtyczka ISAPI np. ISAPI_Rewrite (http://www.isapirewrite.com) również umożliwia dokonanie przekierowań na masowa skalę. Kod w ISAPI jest podobny do kodu w module mod_rewrite serwera Apache.

Mapowanie przenoszenia treści

Przenosząc treść na nową domenę możemy się znaleźć w następujących sytuacjach:

  • Zmieniamy tylko wizualny wygląd witryny. Nie zmieniamy elementów technicznych (architektura informacji, adresy URL, system nawigacji, nazwy katalogów itp. – to wszystko pozostaje bez zmian).
  • Zmieniamy zarówno wizualny wygląd witryny, jak i wprowadzamy zmiany techniczne.
  • Nie zmieniamy wizualnego wyglądu witryny, wprowadzamy tylko zmiany techniczne.

Jeśli zmieniamy wygląd wizualny witryny i jednocześnie jej funkcjonalność, to pierwszym krokiem jest ustalenie, jaką treść chcemy usunąć i gdzie się ona dokładnie znajduje. Jest to potrzebne, aby określić, które adresy URL mają zostać przekierowane do nowej lokalizacji. Potrzebna będzie dokładna mapa adresów URL. Nie zawsze łatwo jest ją zdobyć. Znacznie ułatwisz sobie pracę, jeśli zastosujesz się do kilku wskazówek:

  • Zdobądź listę wszystkich adresów URL z logów serwera i dokumentacji architektury witryny.
  • Zdobądź listę z mapy witryny XML (warunek konieczny: lista musi być kompletna).
  • Skorzystaj z darmowych narzędzi do skanowania witryny np. Screaming Frog SEO Spider Tool (http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/).
  • Zdobądź listę zewnętrznych linków prowadzących do Twojej witryny. Sprawdź dokładnie, czy wszystkie strony, które otrzymały odnośniki znajdują się na liście. Skorzystaj w tym celu z narzędzi dla webmasterów Google lub Open Site Explorer.
  • Na koniec skorzystaj z narzędzi dla webmasterów Bing. Znajdź wszystkie skanowalne adresy URL na stronie – może są jakieś, o których wcześniej nie wiedziałeś.

Jak już uzyskasz listę wszystkich adresów URL, to możesz połączyć stare strony odpowiednio z nowymi. Strony z treściami, które wycofujesz raczej nie będą potrzebowały przekierowań na nowe adresy. Aby ułatwić sobie pracę związaną z przenoszeniem adresów, najlepiej jest zrobić tabelę w arkuszu kalkulacyjnym. Jest to spore ułatwienie, szczególnie w przypadku ogromnej ilości stron – arkusz kalkulacyjny umożliwia stosowanie różnych formuł, funkcji i nie trzeba wszystkiego wpisywać ręcznie. Stwórz tabelę zgodnie z przykładem, gdzie w pierwszej kolumnie będą się znajdowały stare adresy URL, a w drugiej kolumnie odpowiednio nowe adresy URL:

  • http://www.mojastarastrona.pl/strona1.html – http://mojanowastrona.pl/strona1.html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/strona2.html – http://mojanowastrona.pl/strona2.html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/strona3.html – http://mojanowastrona.pl/strona3.html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/strona(…).html – http://mojanowastrona.pl/strona(…).html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/strona999.html – http://mojanowastrona.pl/strona999.html.

 

W przypadku przenoszenia bardzo dużej ilość stron, zrób to w ten sposób:

  • http://www.mojastarastrona.pl/strona*.html – http://mojanowastrona.pl/strona*.html.

W tabeli możesz również dokonać podziału bardziej konkretnego, mając na uwadze indywidualne przypadki – podziel przenoszenie adresów na migracje na szeroka skalę, zaznacz, które strony maja być usunięte itd.

Indywidualne przypadki:

  • http://www.mojastarastrona.pl/o-mnie.html – http://mojanowastrona.pl/o-mnie.html.
  • http://www.mojastarastrona.pl/regulamin.html – http://mojanowastrona.pl/regulamin.html.

Migracja na szeroką skalę:

  • http://www.mojastarastrona.pl/strona*.html – http://mojanowastrona.pl/strona*.html.

Usunięte strony:

  • http://www.mojastarastrona.pl/trampki-zielone.html przekierowanie do http://mojanowastrona.pl/trampki-niebieskie.html.

 

Wielu wydawców obawia się przenoszenia treści z obawy przed utratą dawnej pozycji w wynikach wyszukiwania. Prawdą jest, że można na jakiś czas stracić swoją dawną pozycję w rankingu. Pocieszająca informacja jest taka, że na ogół jest to chwilowa sytuacja. Na jak długo stracimy pozycję i ile czasu zajmie nam odzyskanie dawnego ruchu sieciowego na wysokim poziomie? Wiele czynników ma na to wpływ:

  • Rozmiar witryny – im większa witryna, im więcej posiada podstron, tym więcej czasu zajmie wyszukiwarkom ponowne zaindeksowanie całej witryny.
  • Złożoność witryny – podobnie jak w przypadku rozmiaru. Im bardziej skomplikowana architektura, tym trudniej będzie robotom indeksującym i będą potrzebowały więcej czasu na dokładne przeskanowanie i zaindeksowanie stron.
  • Rozmiar migracji – czy przenosisz wszystkie podstrony czy tylko kilka z nich? Rozmiar migracji też ma olbrzymie znaczenie.
  • Autorytet witryny – jak wiadomo, witryny, które cieszą się wysokim autorytetem są częściej skanowane.
  • Nowe linki – jeśli w sieci szybko pojawią się odnośniki prowadzące no nowych stron, albo stare zostaną szybko zmodyfikowane to w ten sposób też przyspieszymy skanowanie i indeksowanie witryny przez wyszukiwarkę.
  • Narzędzie „zmiana adresu” w narzędziach dla webmasterów Google – jeśli przenosząc swoją witrynę użyjesz tego narzędzia, to również przyspieszysz rozpoznanie nowej witryny przez wyszukiwarkę Google. Stara i nowa nazwa witryny muszą być zweryfikowane w tym narzędziu. Wtedy możesz poinformować Google’a o zmianie adresu. Analogicznie można to zrobić w wyszukiwarce Bing.

Spadek ruchu sieciowego związany ze zmianą adresu witryny obserwuje się na ogół przez 60-90 dni. Zdarzają się przypadki, że czas ten jest znacznie krótszy.

Jeśli jednak za bardzo obawiasz się konsekwencji związanych ze zmianą adresu witryny, to możesz stopniowo przenosić treść pod nowy adres. Nie musisz usuwać i przenosić wszystkiego na raz. Często stopniowe przenoszenie jest znacznie bardziej korzystne. Przede wszystkim zobaczysz jak wyszukiwarki zareagują na migrację. Wydawcom znacznie łatwiej będzie się pogodzić z chwilowym spadkiem ruchu sieciowego, załóżmy w wysokości 15%, niż ze spadkiem ponad 50%.

Mówiliśmy o negatywnych konsekwencjach, jakie są związane z migracją witryny. To jest jednak tylko chwilowy „skutek uboczny” migracji. Przeprojektowanie witryny przeprowadza się jednak głównie w celu otrzymania wielu korzyści takich, jak:

  • Stare treści mogą zostać usunięte.
  • Treści mogą zostać przeniesione pod nowy adres URL.
  • Można zmodyfikować istniejące już treści.
  • Można wprowadzić ograniczony dostęp do treści – dostęp do części z nich może wymagać rejestracji i logowania użytkownika.
  • Można radykalnie zmienić strukturę nawigacyjną i wewnętrzną witryny.
  • Można wprowadzić nowe sekcje i opcje.

Przydatne rady podczas przeprojektowania witryny:

  • Skorzystaj z przygotowanego wcześniej arkusza. Zobacz, które strony będą wymagać przekierowania 301, które będą przeniesione, a które usunięte.
  • Skontaktuj się z najważniejszymi stronami, które mają odnośniki do Twojej witryny. Poinformuj ich o zmianie adresu swojej witryny i poproś, aby zamieścili linki prowadzące do Twojej nowej witryny, a żeby stare usunęli. To przyspieszy prace wyszukiwarek, zminimalizuje zamieszanie wśród użytkowników i nie spadną korzyści związane z promocją marki.
  • Użyj odpowiedniego narzędzia i zapoznaj się z raportami dotyczącymi linków zwrotnych. Przeprowadź proces taki sam, jak opisany w podpunkcie wyżej. Skorzystaj z Open Site Explorer, Majestic SEO, Ahrefs, Link Search Tools lub innych podobnych narzędzi.
  • Zaktualizuj mapę witryny i wyślij ją do analizy w narzędziach dla webmasterów Google lub Bing.
  • Porównuj statystyki i rankingi dla starej wersji witryny oraz dla nowej wersji. Jeśli zauważysz spadek w rankingu, skorzystaj z pomocy w Google Webmaster Central. Przedstaw dokładnie swój problem, a na pewno dostaniesz kilka pomocnych wskazówek.
  • Sprawdź czy nie wystąpił błąd 404 i czy przekierowania 301 są poprawnie interpretowane przez roboty Google’a.

 

Zdarza się, że zmiana nazwy witryny wynika ze zmiany nazwy marki lub firmy. W takim przypadku zmienia się tylko nazwa domeny, a cała reszta pozostaje bez zmian. Taka sytuacja nie wydaje się zbyt skomplikowana. Jest jednak zupełnie na odwrót. Przeważnie właśnie ten przypadek powoduje najwięcej problemów. Związane jest to przede wszystkim z zaufaniem. Jeśli „stara” witryna cieszyła się zaufaniem, to nowa nie od razu je zdobędzie. Sytuacja pogarsza się, gdy słowa kluczowe, które były charakterystyczne dla „starej” witryny, nie występują na nowej.

Kolejnym problemem jest wiek nowej domeny. Witryna pod nowym adresem jest dla wyszukiwarek zupełnie nowa, świeża, pozbawiona historii linków wejściowych. Powrót witryny na daną pozycję rankingową może przez to zająć dużo czasu. Tutaj znowu pojawia się kwestia zaufania. Nie za bardzo pomaga trafność tematyczna witryny profil linków wejściowych. Dlatego tak ważne są przekierowania ze starej witryny na nową. Przekierowania pozwolą zminimalizować straty związane ze zmianą adresu.

Niektórzy radzą sobie z problemem związanym z wiekiem domeny i wykorzystują nazwę domeny, która posiada już jakąś historię. Warunkiem do skorzystania z takiej nazwy jest „czysta” historia. Nie korzystaj z nazwy domeny, która wcześniej prowadziła jakieś podejrzane interesy – przeprowadzała działania spamerskie, kopiowała treść z innych miejsc, publikowała treść bardzo słabej jakości itp. Zbadaj taka domenę wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Przygotowania do przenoszenia witryny

Po przeniesieniu witryny należy się liczyć ze spadkiem ruchu sieciowego. Jest to zjawisko całkowicie normalne i jeśli wystąpi okresowo to nie ma czym się przejmować. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, to powrót do poprzedniego stanu szybko nastąpi. Przeniesienie witryny zawsze jest związane z pewnymi konsekwencjami.

Jeśli planujesz przeniesienie witryny, odpowiednio wcześnie się do tego przygotuj.

Po pierwsze wykup nowa nazwę najszybciej jak to możliwe. Umieć na nowej witrynie podstawowe treści i pomału zbieraj do niej nowe linki. W taki sposób wyszukiwarka będzie mogła przeskanować i zaindeksować Twoje nowe strony jeszcze przed rozpoczęciem przez Ciebie przenoszenia właściwej treści. Google pozna podstawowe informacje o Twojej witrynie. Kolejny krok to zarejestrowanie nowej domeny w narzędziach dla webmasterów Google i Bing.

Następnie wykonaj następujące kroki:

  • Jeszcze przed uruchomieniem nowej witryny ustaw przekierowania 301 dla wszystkich adresów URL ze starej witryny na nową. Skorzystaj z pomocy modułów mod_rewrite lub ISAPI_rewrite.
  • Skontaktuj się z najważniejszymi serwisami, które posiadają odnośniki na Twoją domenę. Poproś je o zmianę adresu.
  • Sporządź nowa mapę witryny i poinformuj o tym wyszukiwarkę Google oraz Bing – załaduj mapy w narzędziach dla webmasterów.
  • Uruchom nowa witrynę. Pomóż sobie kampanią marketingową. Promuj się w sieci i mediach. Niech jak najwięcej osób o usłyszy o Twojej nowej witrynie. Do im większego grona użytkowników dotrzesz, tym większa szansa na pozyskanie nowych linków prowadzących do witryny.
  • Obserwuj nowe statystyki i rankingi. Porównaj je z danymi dotyczącymi starego adresu.
  • Sprawdź czy nie występują błędy 404 i czy przekierowania 301 są prawidłowo interpretowane przez wyszukiwarkę.
  • Obserwuj zachowanie robotów indeksujących na nowej witrynie. Pamiętasz, że witryny-autorytety obdarzone zaufaniem są częściej skanowane? Jeśli aktywność robotów wzrasta to możesz mówić o sukcesie. Twoja witryna szybko odzyska dawną formę.
  • Obserwuj przyrost linków zewnętrznych prowadzących na Twoją witrynę. Jeśli występuje systematyczny wzrost, to jest do dobry znak.
  • Przyjrzyj się logom serwera – czy nie występują przypadkiem błędy 404 oraz 500?

Sam Google doradza, aby nie rzucać się od razu na głęboką wodę i nie przenosić całej zawartości witryny na raz. Lepiej zrobić to pomału, małymi krokami. Najlepiej jest zacząć od podkatalogu albo poddomeny. Stopniowe przenoszenie da czas wyszukiwarkom na przeskanowanie i zaindeskowanie nowej witryny. Nowy adres będzie pomału zyskiwał zaufanie wyszukiwarek.

Zmiana serwera

Gdy Twoja witryna cieszy się ogromną popularnością, może się zdarzyć, że będziesz zmuszony do zmiany serwera. „Stary” serwer nie jest w stanie po prostu udźwignąć tak dużego ruchu sieciowego. W takiej sytuacji najczęściej nie dochodzi do zmiany nazwy domeny. Możesz zmienić firmę hostującą, a może masz własne centrum danych i będziesz musiał dokonać jego rozbudowy. Każde z tych działań będzie związane ze zmianą adresów IP serwerów.

Na jakie trudności możesz napotkać podczas zmiany serwera?

  • Brak kompatybilności – część treści może nie być zgodna z nową platformą. Na przykład na poprzednim serwerze witryna mogła być zaimplementowana w oparciu o środowisko Pearl, a na nowym serwerze tak nie jest. Zamiast właściwych treści będą zwracane błędy 404 oraz 500.
  • Przenosząc treści nie wolno zapominać o przeniesieniu tak ważnych treści jak: plik robots.txt, pliki narzędzi analitycznych, mapa witryny sitemap.xml, plik konfiguracyjny .htaccess itd.
  • Konfiguracja serwera – upewnij się czy prz4eniesiono prawidłowo wszystkie dyrektywy przekierowań ze starego serwera na nowy.

Monitorowanie wydajności po zmianie serwera krok po kroku:

  • Obserwuj czy na nowej witrynie nie pojawiają się błędy 404 i czy wyszukiwarka poprawnie interpretuje przekierowania 301. Skorzystaj w tym celu z narzędzia dla webmasterów Google’a.
  • Sprawdzaj na bieżąco zachowania robotów indeksujących na Twojej witrynie. Jeśli ich aktywność wzrasta, to jest to dobry znak. Witryny cieszące się autorytetem i zaufaniem są znacznie częściej skanowane niż inne.
  • Czy zwiększa się liczba nowych odnośników prowadzących do Twojej witryny? Regularny wzrost jest dobrym znakiem.
  • Czy logi serwera nie zawierają błędów 404 i 500?