Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Wyszukiwarki internetowe a handel w sieci

Wyszukiwarki internetowe a handel w sieci
Twoja ocena:

Sklepy internetowe a wyszukiwarki

Dla twórców stron www a wszczególniości sklepów online ważne jest dokładne zrozumienie, w jaki sposób użytkownicy wykorzystują wyszukiwarki. Wiedza ta pozwala na przeprowadzenie działań mających na celu szybsze i bardziej trafne wyszukiwania. Właściciele witryn mogą posłużyć się taką informacją. Dzięki temu mogą poprawić funkcjonalność swojej strony oraz zgrać ją odpowiednio z wyszukiwarką.

Kluczem do zrozumienia zachowań użytkowników w internecie jest analiza historii wyszukiwań (czego szukam?) oraz czasów między kolejnymi zapytaniami (jak długo się zastanawiam?).

Wzbogacenie tej analizy o kontekst, czyli wiedzę o informacje dostępne w danym momencie dla użytkownika daje producentom wyszukiwarek wiedzę o sposobach pracy w ich produktami.

To jak korzystamy z wyszukiwarek jest zależne od :

  • Potrzeby informacyjnej, którą chcemy zaspokoić i precyzji zapytania. Na przykład wyszukanie hasła „Kino Lwów”, gdy chcemy udać się do kina.
  • Poziomu szczegółowości informacji, który nam wystarczy. Jeśli wpiszemy wspomniane hasło bez dodatkowych ograniczeń (niska precyzja) możemy łatwo natrafić na kino „Lwów” znajdujące się we Wrocławiu, zamiast tego w rodzinnej miejscowości.
  • Czasu, jaki mamy na znalezienie odpowiedzi lub rozpoznanie tematu. Jeśli czas nie gra roli, jako użytkownik możemy pozwolić sobie na zadawanie zapytań dość luźno związanych z tematem, by wgryzając się w ciekawy temat pytać coraz bardziej szczegółowo
  • Naszej wiedzy z danego obszaru. Jeśli użytkownik niewiele wie o wirusowym zapaleniu typu B, wpierw zapyta o możliwe przyczyny bólu brzucha i temu podobnych objawów. Droga dojścia do wniosków w tym wypadku będzie długa i okupiona serią mniej lub bardziej trafionych kwerend. Natomiast, jeśli użytkownik jest, powiedzmy lekarzem, od razu zada pytanie dokładnie odpowiadające potrzebnym informacjom.
  • Doświadczenia w korzystaniu z wyszukiwarek internetowych. Uzyskanie precyzyjnej odpowiedzi w szybkim czasie jest możliwe, lecz bardzo trudne bez znajomości choćby podstaw działania wyszukiwarek internetowych. Używanie znaków specjalnych w konstruowaniu zapytań może znacząco zmniejszyć ilość zwracanych wyników jak i czas ich uzyskania.

Analiza zachowań użytkowników na podstawie wymienionych czynników może być wzbogacana jeszcze o inne. Może skupiać się na odkrywaniu i badaniu scenariuszy zachowań klientów, np. co i w jakiej kolejności nasi potencjalni klienci klikają, zanim dokonają zakupu. Wnioski z badania mogą zostać przekształcone w jasne i uzasadnione merytorycznie wskazówki dla projektantów naszej strony. Dzięki nim doprowadzimy do polepszenia odczuć związanych z naszą stroną jak i sprawimy, że lepiej będzie ona odpowiadała mechanizmom wyszukiwania. To z kolei doprowadzi nas do miejsca, gdzie nasza strona będzie wyszukiwana szybciej, częściej co finalnie przełoży się na wyższy współczynnik konwersji na odwiedzającego na klienta.

Pamiętajmy, że wyszukiwarek używamy w różnych celach. Najczęściej chcemy poznać opinię o jakimś produkcie, usłudze, znaleźć interesującą nas lokalizację, dokonać rezerwacji lub zakupu. Popularność sklepów internetowych ciągle wzrasta. Przez Internet można kupić praktycznie wszystko. Dzieje się tak głównie dlatego, że jest to najszybszy i najbardziej wygodny sposób na zakupy. W obecnych czasach, kiedy wszyscy żyją w szybkim tempie, liczy się każda oszczędność czasu. Tradycyjne zakupy nieraz związane są z pokonaniem sporej odległości do sklepu, staniem w korkach i kolejkach. Do tego nie zawsze dokonamy zakupu w pierwszym lepszym miejscu. Często związane jest to z wielogodzinnymi poszukiwaniami. Każdy ceni swój czas i komfort zakupów.

Ciekawe jest też, że obie formy zakupów tj. tradycyjna i via Internet uzupełniają się nawzajem. Znajdując konkretny produkt w Internecie wolimy jednak kupić go osobiście. Działa to także w drugą stronę. Coś, co znaleźliśmy w stacjonarnym sklepie kupujemy jednak przez Internet, bo tak jest na przykład taniej czy wygodniej.

Indeks w urządzeniach mobilnych na 1 miejscu.

Nie da się ukryć, że urządzenia mobilne z roku na rok zyskują na popularności. Jest to kolejny milowy krok w dostępie do informacji. Teraz już nawet nie trzeba być w odpowiednim miejscu, by uzyskać dostęp do komputera i Internetu, teraz wszystko mamy w zasięgu ręki. Zatem zmienia się też podejście w świecie marketingu.

W wielu krajach urządzenia mobilne stają się podstawowym narzędziem poszukiwań i wyprzedzają wyszukiwania na urządzeniach tradycyjnych.

Reklamodawcy celują na rozwój reklamy na urządzeniach mobilnych. Firma e Marketer wiosną 2015 roku przeprowadziła badania, które prognozują, że w 2019 roku koszty ponoszone na reklamy cyfrowe w USA wyniosą około 72% dla urządzeń mobilnych, a będzie to wartość około 66 miliardów dolarów. Poza tym zauważono także, że wzrost wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych związany jest ściśle z coraz częstszym korzystaniem z tych urządzeń w celu wyszukiwania.

Google testuje usprawnienie tej formy wyszukiwania. Stara się pozbyć największych mankamentów tego typu urządzeń.

Przycisk „więcej” pokazujący kolejne rezultaty wyszukiwania na jednej stronie zamiast przechodzenia do kolejnej strony to tak zwane infinite scrolling. Czyli możliwośc praktycznie w nieskończoność przewijania strony bez paginacji (zmiany strony).

W zasadzie takie rozwiązania nie zmieniają wiele, bo i tak większość użytkowników korzysta z pierwszych rezultatów, które są widoczne a zaledwie 5% internautów szuka na dalszych pozycjach.

 

Wyszukiwania na smartfonach muszą rosnąć bo rośnie liczba samych urządzeń mobilnych. Google idąc za tym trendem zaczyna rozdzielać indeks wyszukiwań dla smartfonów i urządzeń desktopowych. Powstają nowe rozwiązania dla urządzeń mobilnych takie jak np. m-commerce, mobilne raklamy czy też wyszukiwanie głosowe, które stanowi dużą część wszystkich wyszukiwań.

W wielu krajach urządzenia mobilne zaczynają mieć większe znaczenie niż komputery stacjonarne. W niektórych krajach nawet zakupy czy płatności dokonywane są z przewagą urządzeń mobilnych. Dodatkowo wyszukiwanie głosem, które sprawawdza się w zasadzie tylko na smartfonach a które staje się bardzo popularne, szczególnie zadecydował o tym fakt szybkiego połączenia wyników z mapami oraz dokładnosć samego rozpoznawania mowy.

Wyszukiwarki na urządzeniach przenośnych typu smartfon, tablet w zasadzie stały się codziennością, mało osób zdaje sobie jednak sprawę, że indeks dla urządzeń mobilnych różni się od indeksu dla pozostałych urządzeń. Dodatkowo indeks dla urządzeń moilnych zaczyna mieć większe znaczenie i często decyduje o wadze danej strony www.