Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Wyszukiwanie lokalne w Google, co to jest i jak funkcjonuje?

Jak szukamy lokalnie?

W 2014 roku Google opublikował wyniki przeprowadzonych badań pt. „Analiza zachowań klientów korzystających z wyszukiwarek lokalnych”. Badania te pokazują wiele cennych informacji, między innymi:

  • 80% klientów wyszukuje informacje lokalne w wyszukiwarkach.
  • Klienci podczas wyszukiwania mają na uwadze swoje najbliższe otoczenie – szukają adresów sklepów, godzin otwarcia i informacji o dojeździe.
  • Połowa z użytkowników, którzy przeprowadzili wyszukiwanie lokalne na smartfonie, udało się do sklepu w ciągu pierwszej doby od przeprowadzonego wyszukiwania. Użytkownicy, którzy szukali tego samego na urządzeniu stacjonarnym lub tablecie stanowili 34%.
  • Wyszukiwania lokalne skutkują większą ilością realnych zakupów, niż wyszukiwania innego typu. 18% wyszukań lokalnych zakończyło się pomyślnymi zakupami, a tylko 7% w przypadku innego rodzaju zapytania.
  • Klienci preferują reklamy lokalne i to na nie reagują w większości przypadków.
  • 60% użytkowników korzysta z informacji, jakich się dowie z reklamy lokalnej.

Cały raport dostępny jest pod adresem: https://storage.googleapis.com/think-emea/docs/research_study/Analiza_zachowan_klientow_wyszukujacych_lokalnie.pdf

Wszystkie wiodące wyszukiwarki szukają co rusz nowych sposobów, jak tu jeszcze przyciągnąć nowych reklamodawców. Niekiedy robią to poprzez dostarczanie informacji z katalogów lokalnych.

Google Moja Firma i Bing Places for Business zrobiły mix katalogów informacji lokalnych – zostały ze sobą zmieszane mapy z listami wyników, wzmiankami, recenzjami, ocenami, obrazami itp. Do tego to wszystko jest powiązane z geotargetowaniem i wyszukiwaniem słów kluczowych. Popularność takich interfejsów jest olbrzymia wśród użytkowników.

Podstawowym źródłem informacji lokalnych są trzy wyszukiwarki: Google, Bing oraz Yahoo!. Pozycjonowanie dla środowiska lokalnego jest dość skomplikowane i specyficzne. Stanowią wręcz osobną gałąź wiedzy, dla której powstał nawet osobny „język” (żargon). Powodzenie działań pozycjonujących na rynku lokalnym wymaga znajomości przynajmniej podstawowej terminologii.

Wyszukiwanie lokalne znacznie poprawia widoczność strony internetowej w porównaniu z innymi formami wyszukiwania. Wpiszmy na przykład frazę „pizzeria Wrocław”. Nie zobaczymy ani jednego naturalnego wyniku na stronie z wynikami wyszukiwania. Na samym początku są widoczne reklamy oraz mapa dojazdu do jednej z pizzerii we Wrocławiu. Aby zobaczyć wyniki naturalne trzeba przewinąć stronę w dół.

Jak zgłosić stronę do katalogu lokalnego?

Jeśli chcesz posiadać profesjonalny profil firmy w katalogu lokalnym wyszukiwarki Google, Bing czy Yahoo!, to musisz przede wszystkim przekazać jak najwięcej aktualnych i dokładnych danych. Podstawowe informacje do przekazania to: nazwa firmy, adres, numer telefonu, adres strony internetowej firmy oraz kategorie. To jest absolutne minimum. Z tych danych korzystają algorytmy rankingowe wyszukiwarek. Jeśli dodamy do tego obszerny opis to możemy zapewnić sobie więcej kliknięć na stronę i wyższy współczynnik konwersji. Opis jednak nie wpłynie na pozycję strony w rankingu wyszukiwania. Liczą się podstawowe informacje.

Jak prawidłowo przekazać informacje?

  • Nazwa firmy – Nazwa firmy ma być dokładną nazwą firmy. Niektórzy kombinują i próbują przemycić w nazwie jakieś słowa kluczowe czy informacje o położeniu. Użyj prawdziwej nazwy firmy i tą nazwą posługuj się wszędzie w sieci, aby łatwo Cię było zidentyfikować.
  • Adres – dokładny adres jest tak samo ważny jak nazwa firmy. Musisz podać dokładne dane adresowe Twojej firmy – ulica, numer, miasto, kod pocztowy. Google musi mieć dokładny adres, bo tylko w taki sposób będzie mógł namierzyć konkretnie Twoją działalność. Adres powinien być dokładnie dopasowany. Jest różnica pomiędzy adresem „Szkolna 1A”, a adresem „ul. Szkolna 1 a”. Sprawdź, w jakiej formie pojawia się adres w wyszukiwarce i ewentualnie zgłoś błąd. Jest dostępna opcja „Zgłoś problem” – znajduje się przy mapie w wynikach wyszukiwania.
  • Numer telefonu – głównym numerem telefonu powinien być podany ten numer, który będziesz wykorzystywał do kontaktu z klientami. Nie powinien zaczynać się od liczby 800, ponieważ takie numery źle się kojarzą. Tak samo nie powinien być to numer śledzący, jeśli nie zamierzasz korzystać z niego przez długi czas. Google także wykorzystuje numer telefonu, żeby sprawdzić informacje o Twojej firmie w sieci. Najlepiej jest korzystać z lokalnego numeru i trzymać się tego jednego. Częste zmiany mogą wprowadzić zamieszanie i utrudniać wyszukiwanie Twojej firmy.
  • Adres strony internetowej – jeśli firma posiada jedną stronę internetową to podaje się link do strony głównej. Jeśli firma działa na większym rynku, to podaje się link do strony zgodny z lokalizacją danej filii. Wszystkie inne dane muszą się zgadzać z adresem strony internetowej. Jeśli ktoś wejdzie na daną stronę internetową to adres i numer telefonu, muszą być zgodne z tym, co zostało podane Google’owi. Dane kontaktowe można zakodować na witrynie za pomocą atrybutów Schema.org, mikroformatów, albo można oznaczyć dane w odpowiedni sposób za pomocą Markera danych w Konsoli wyszukiwania Google. Takie rozwiązanie działa tylko i wyłącznie w wyszukiwarce Google. Posiadanie strony internetowej dla swojej firmy jest dobrym sygnałem dla wyszukiwarek i użytkowników. Na takie firmy przychylnym okiem patrzą nie tylko wyszukiwarki, ale i ludzie. Jeśli nie masz potrzeby tworzenia bardzo rozbudowanej strony internetowej to wystarczy, że tylko stworzysz podstawową wersję zawierającą elementarne informacje o firmie.
  • Opis – w opisie firmy może się znaleźć aż 4000 znaków. To całkiem sporo i na pewno uda Ci się zawrzeć wszystkie niezbędne informacje. Przedstaw profil swojej działalności oraz przekaz promocyjny. Przyłóż się do tworzenia opisu. Napisz go poprawnie i postaraj się by był możliwie oryginalny i interesujący. Dla wyszukiwarek opis nie ma znaczenia w ustalaniu rankingu stron internetowych, ale dobry opis na pewno będzie mile widziany przez użytkownika.
  • Kategorie – wybór odpowiedniej kategorii może poprawić trafność wyszukiwania dla Twojej firmy. Dokładnie zapoznaj się ze wszystkimi kategoriami i wybierz te najbardziej pasujące do profilu Twojej firmy. W wyszukiwarce Google oraz Bing można wybrać 10 kategorii, a w Yahoo! 5. Kategorie mają jasno opisywać to, czym się zajmujesz. Nie zakłamuj rzeczywistości i nie próbuj również w tym miejscu upychać słów kluczowych. W kategoriach pokaż czym zajmuje się Twoja firma i nic więcej. Jeśli nie masz pewności, co do najbardziej prawidłowego wyboru kategorii, to spróbuj podejrzeć konkurencję. Powinieneś tak dobrać kategorie, aby pojawiać się obok konkurencji w wynikach wyszukiwania.
  • Godziny pracy – jeśli prowadzisz działalność stacjonarnie, to warto podać godziny otwarcia firmy. Pamiętaj o ewentualnych aktualizacjach. Nikt nie chce pocałować klamki, jeśli dotrze na miejsce.
  • Formy płatności – jeśli prowadzisz sklep czy inne usługi, to poinformuj klientów, czy zapłacą u Ciebie kartą czy tylko akceptujesz gotówkę. Taka informacja jest niezwykle cenna, szczególnie, że większość ludzi dokonuje płatności bezgotówkowych.

Możesz dodać jeszcze inne elementy, jak na przykład zdjęcia siedziby Twojej firmy, czy jakiś ciekawy filmik. Wszystko to, co może być przydatną informacją dla użytkownika, to warto umieścić. Szczególnie zdjęcia są warte uwagi. Element graficzny lepiej działa na wyobraźnię użytkownika. Jeśli konkurencja będzie miała zdjęcia, a Ty nie, to mniejsza szansa, że zostaniesz wybrany.

Google Moja Firma

Google Moja Firma jest dostępny od 2014 roku. Na początku miała tylko ułatwiać życie lokalnym przedsiębiorstwom i zezwalać na zarządzanie profilami lokalnych firm w sieci. Obecnie usługa jest rozbudowanym katalogiem firm lokalnych. W katalogu można zobaczyć profil swojej firmy, zobaczyć jak jest ona wyświetlana w wyszukiwarce, mapach i usługach Moja Firma.

Jeśli Twoja firma działa już od pewnego czasu i posiadasz profil na Google Moja Firma, to wyszukiwarka zapewne stworzyła za Ciebie już pierwszy wpis.

Google jest cały czas czujny i zbiera wszystkie informacje z sieci, korzysta ze wszelkich dostępnych źródeł i „spisuje” podstawowe informacje o firmach. W takim wypadku na zapytanie odnośnie Twojego przedsiębiorstwa Twój profil zostanie wyświetlony w wynikach wyszukiwania. Nie musisz zatem tworzyć wszystkiego od początku. Możesz skorzystać już z tego, co już dostępne. Tak jest łatwiej i wygodniej. Wiele osób tworzy profile na nowo i nie jest to dobre rozwiązanie.

Często się zdarza, że dla jednej firmy powstaje kilka profili. Nie jest to dobre ani dla użytkowników, ani dla wyszukiwarek. Google musi wykonać sporo działań by poradzić sobie z duplikatami profili. Dla użytkowników kilka profili może być bardzo mylące i utrudniające otrzymanie rzetelnych informacji o firmie. Dlatego, jeśli istnieje już Twój profil w Google Moja Firma, to z niego korzystaj. Jeśli nie masz pewności, co do ilości istniejących profili o Twojej firmie, to najłatwiejszym sposobem będzie wpisanie nazwy firmy w wyszukiwarkę i sprawdzenie, jakie wyniki otrzymamy.

Oczywiście trzeba udowodnić wyszukiwarce, że rzeczywiście jesteśmy prawowitymi właścicielami firmy i że to właśnie my możemy zarządzać profilem.

otwierdzić to możemy na dwa sposoby. Albo dostaniemy specjalny kod tradycyjną pocztą na adres firmy lub otrzymamy go podczas rozmowy telefonicznej. Otrzymany kod wpisujemy w portalu i od tej pory możemy kontrolować nasz profil. Istnieje możliwość przyspieszenia procesu weryfikacji. Można to zrobić za pomocą konsoli wyszukiwania. W tym przypadku strona w Google Moja Firma musi być zweryfikowana w konsoli przy użyciu tego samego adresu email, za pomocą którego chcesz przejąć profil.

Na początek na pewno trzeba będzie uzupełnić brakujące informacje. Będzie to na pewno sprecyzowanie nazwy firmy, uzupełnienie danych kontaktowych, opisu, zdjęć itp. Przejęcie profilu ma jeszcze jedną ważną zaletę, nie tylko to, że masz nad nim kontrolę i możesz uzupełnić ważne dla Ciebie i użytkowników informacje.

Jeśli profil w Google Moja Firma otrzyma prawowitego właściciela, to znacznie wzrasta zaufanie wyszukiwarki do Ciebie. Teraz masz większą szansę zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania lokalnego Google.

Należy pamiętać, że zaufanie jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym. Teraz już musisz samodzielnie dbać o profil i pilnować, by zawarte w nim informacje o twojej działalności były zawsze aktualne. To sprawi, że wzrośnie również zaufanie potencjalnych klientów do twojej firmy.