W 2014 roku Google opublikował wyniki przeprowadzonych badań pt. „Analiza zachowań klientów korzystających z wyszukiwarek lokalnych”. Badania te pokazują wiele cennych informacji, między innymi:
Cały raport dostępny jest pod adresem: https://storage.googleapis.com/think-emea/docs/research_study/Analiza_zachowan_klientow_wyszukujacych_lokalnie.pdf
Wszystkie wiodące wyszukiwarki szukają co rusz nowych sposobów, jak tu jeszcze przyciągnąć nowych reklamodawców. Niekiedy robią to poprzez dostarczanie informacji z katalogów lokalnych.
Google Moja Firma i Bing Places for Business zrobiły mix katalogów informacji lokalnych – zostały ze sobą zmieszane mapy z listami wyników, wzmiankami, recenzjami, ocenami, obrazami itp. Do tego to wszystko jest powiązane z geotargetowaniem i wyszukiwaniem słów kluczowych. Popularność takich interfejsów jest olbrzymia wśród użytkowników.
Podstawowym źródłem informacji lokalnych są trzy wyszukiwarki: Google, Bing oraz Yahoo!. Pozycjonowanie dla środowiska lokalnego jest dość skomplikowane i specyficzne. Stanowią wręcz osobną gałąź wiedzy, dla której powstał nawet osobny „język” (żargon). Powodzenie działań pozycjonujących na rynku lokalnym wymaga znajomości przynajmniej podstawowej terminologii.
Wyszukiwanie lokalne znacznie poprawia widoczność strony internetowej w porównaniu z innymi formami wyszukiwania. Wpiszmy na przykład frazę „pizzeria Wrocław”. Nie zobaczymy ani jednego naturalnego wyniku na stronie z wynikami wyszukiwania. Na samym początku są widoczne reklamy oraz mapa dojazdu do jednej z pizzerii we Wrocławiu. Aby zobaczyć wyniki naturalne trzeba przewinąć stronę w dół.
Jeśli chcesz posiadać profesjonalny profil firmy w katalogu lokalnym wyszukiwarki Google, Bing czy Yahoo!, to musisz przede wszystkim przekazać jak najwięcej aktualnych i dokładnych danych. Podstawowe informacje do przekazania to: nazwa firmy, adres, numer telefonu, adres strony internetowej firmy oraz kategorie. To jest absolutne minimum. Z tych danych korzystają algorytmy rankingowe wyszukiwarek. Jeśli dodamy do tego obszerny opis to możemy zapewnić sobie więcej kliknięć na stronę i wyższy współczynnik konwersji. Opis jednak nie wpłynie na pozycję strony w rankingu wyszukiwania. Liczą się podstawowe informacje.
Możesz dodać jeszcze inne elementy, jak na przykład zdjęcia siedziby Twojej firmy, czy jakiś ciekawy filmik. Wszystko to, co może być przydatną informacją dla użytkownika, to warto umieścić. Szczególnie zdjęcia są warte uwagi. Element graficzny lepiej działa na wyobraźnię użytkownika. Jeśli konkurencja będzie miała zdjęcia, a Ty nie, to mniejsza szansa, że zostaniesz wybrany.
Google Moja Firma jest dostępny od 2014 roku. Na początku miała tylko ułatwiać życie lokalnym przedsiębiorstwom i zezwalać na zarządzanie profilami lokalnych firm w sieci. Obecnie usługa jest rozbudowanym katalogiem firm lokalnych. W katalogu można zobaczyć profil swojej firmy, zobaczyć jak jest ona wyświetlana w wyszukiwarce, mapach i usługach Moja Firma.
Jeśli Twoja firma działa już od pewnego czasu i posiadasz profil na Google Moja Firma, to wyszukiwarka zapewne stworzyła za Ciebie już pierwszy wpis.
Google jest cały czas czujny i zbiera wszystkie informacje z sieci, korzysta ze wszelkich dostępnych źródeł i „spisuje” podstawowe informacje o firmach. W takim wypadku na zapytanie odnośnie Twojego przedsiębiorstwa Twój profil zostanie wyświetlony w wynikach wyszukiwania. Nie musisz zatem tworzyć wszystkiego od początku. Możesz skorzystać już z tego, co już dostępne. Tak jest łatwiej i wygodniej. Wiele osób tworzy profile na nowo i nie jest to dobre rozwiązanie.
Często się zdarza, że dla jednej firmy powstaje kilka profili. Nie jest to dobre ani dla użytkowników, ani dla wyszukiwarek. Google musi wykonać sporo działań by poradzić sobie z duplikatami profili. Dla użytkowników kilka profili może być bardzo mylące i utrudniające otrzymanie rzetelnych informacji o firmie. Dlatego, jeśli istnieje już Twój profil w Google Moja Firma, to z niego korzystaj. Jeśli nie masz pewności, co do ilości istniejących profili o Twojej firmie, to najłatwiejszym sposobem będzie wpisanie nazwy firmy w wyszukiwarkę i sprawdzenie, jakie wyniki otrzymamy.
Oczywiście trzeba udowodnić wyszukiwarce, że rzeczywiście jesteśmy prawowitymi właścicielami firmy i że to właśnie my możemy zarządzać profilem.
otwierdzić to możemy na dwa sposoby. Albo dostaniemy specjalny kod tradycyjną pocztą na adres firmy lub otrzymamy go podczas rozmowy telefonicznej. Otrzymany kod wpisujemy w portalu i od tej pory możemy kontrolować nasz profil. Istnieje możliwość przyspieszenia procesu weryfikacji. Można to zrobić za pomocą konsoli wyszukiwania. W tym przypadku strona w Google Moja Firma musi być zweryfikowana w konsoli przy użyciu tego samego adresu email, za pomocą którego chcesz przejąć profil.
Na początek na pewno trzeba będzie uzupełnić brakujące informacje. Będzie to na pewno sprecyzowanie nazwy firmy, uzupełnienie danych kontaktowych, opisu, zdjęć itp. Przejęcie profilu ma jeszcze jedną ważną zaletę, nie tylko to, że masz nad nim kontrolę i możesz uzupełnić ważne dla Ciebie i użytkowników informacje.
Jeśli profil w Google Moja Firma otrzyma prawowitego właściciela, to znacznie wzrasta zaufanie wyszukiwarki do Ciebie. Teraz masz większą szansę zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania lokalnego Google.
Należy pamiętać, że zaufanie jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym. Teraz już musisz samodzielnie dbać o profil i pilnować, by zawarte w nim informacje o twojej działalności były zawsze aktualne. To sprawi, że wzrośnie również zaufanie potencjalnych klientów do twojej firmy.