Wdrożenie sklepu internetowego krok po kroku
Zawartość artykułu:
Wybrałeś już platformę do obsługi sklepu, zaprojektowałeś grafikę, wybrałeś hosting, zapewniłeś sklepowi sprawną obsługę. Pora odpowiedzieć sobie na kilka pytań.
- Ile produktów chcę sprzedawać za pośrednictwem mojego sklepu?
- Jak będę realizować dostawy i zwroty?
- Z jakimi programami i platformami chcę integrować mój sklep? (Podpowiadam ci w kolejnym rozdziale).
- W jaki sposób chcę reklamować sklep? (Ranking sposobów działania w dalszej części).
- Jaką strategię sprzedaży i rozwoju przyjmę w krótkim i długim okresie?
Również jeśli nie jesteś specjalistą od marketingu internetowego i nie znasz się na wdrażaniu technologii internetowych, twoje odpowiedzi pomogą trafnie określić potrzeby i skalę działania w sieci. Zaoszczędzi to wiele czasu i pieniędzy, pozwoli zaplanować skalowanie biznesu w czasie oraz ukaże cele krótko- i długoterminowe.
Wersja Beta sklepu online
Nie otwieraj sklepu, zanim dokładnie nie przetestujesz wszystkich funkcjonalności i całego procesu sprzedażowego. Nawet jeśli twoi pracownicy zapewniają cię, że nie ma czego się obawiać i można startować, to nikt nie jest w stanie przewidzieć problemów, które wynikną w czasie testów.
Uruchom zatem wersję beta, wyślij prośbę o testy na początek do małej grupy zaufanych i doświadczonych użytkowników sieci, a dopiero po wprowadzeniu najważniejszych poprawek prześlij do wszystkich możliwych osób prośbę o testy i podpowiedzi. Idealnie, jeśli uda ci się na tym etapie prowadzić testy A/B — czyli podstawiać różne wersje i sprawdzać, która ma sens. Dokładnie sprawdź ścieżkę klienta, możesz nawet nagrać kolejne jego ruchy (np. wypróbuj w tym celu narzędzie Hotjar), przyjrzyj się płatnościom, kontaktowi z klientem, gromadzeniu danych i aspektom prawnym tego wszystkiego. Wszystko jest ważne.
Pod hasłem testów kryją się również rozliczenia z osobami, które te testy przeprowadzają. Powiadom księgowość i finanse, i zapewnij szybki zwrot zapłaconych kwot, jeśli testy przeprowadzane były do samego końca realizowania transakcji.
Uruchomienie sklepu wielonarodowego zacznij od startu na jednym rynku i dokładnie sprawdź wszystkie kluczowe parametry. Unikniesz kłopotów w większej skali, jeśli znajdziesz problemy na etapie mikro.
Po starcie sklepu w wersji docelowej i przeniesieniu sklepu, jak i całego systemu transakcyjnego, na główną domenę, przetestuj jeszcze raz transakcje ― zazwyczaj trzeba od nowa integrować systemy płatności dla zmienionych domen. Sprawdź też dostępy dla robotów sieciowych (index, noindex). W wersji testowej dostępy i indeksowanie są ograniczone, a po otwarciu sklepu walczysz o przyciągnięcie jak największej ilości klientów, więc indeksowanie przez wyszukiwarki internetowe jest bardzo wskazane.
Kolejnym krokiem powinien być audyt powdrożeniowy wykonawczy: sprawdź dokładnie specyfikację przygotowaną przed rozpoczęciem projektu i, punkt po punkcie, porównaj z nią stan bieżący.
Skoro jesteś pewny, że wszystkie kluczowe elementy zostały wprowadzone, wykonaj audyt SEO. Zleć go specjaliście albo na początku użyj dostępnych narzędzi online lub programów (np. Screaming Frog, Auditor). Więcej o SEO znajdziesz w kolejnych rozdziałach.
Integracja sklepu z systemami wspierającymi sprzedaż
Dobra platforma sprzedaży online, jaką jest sklep internetowy, powinna pozwalać na integrację systemów usprawniających działanie firmy. Przy średniej lub dużej skali działalności niektóre integracje bardzo usprawniają funkcjonowanie firm, a wręcz oszczędzają spore sumy pieniędzy.
Swój sklep internetowy możesz zintegrować praktycznie z każdą komórką swojej firmy: od księgowości (wystawianie i przyjmowanie faktur, rozliczenia), przez logistykę (przyjmowanie i wysyłkę towaru), marketing (automatyzację marketingu i zarządzanie kampaniami reklamowymi w sklepie i na zewnątrz) — po komunikację z klientem (CRM).
Przykładowe systemy możliwe do zintegrowania ze sklepem:
- PIM (ang. Product Information Management, zarządzanie informacją produktową) — służy zarządzaniu treścią w sklepach internetowych, a dzięki niemu możesz łatwo zbierać, pisać i modyfikować treści publikowane w witrynie;
- CRM (ang. Customer Relationship Management, zarządzanie relacjami z klientami) ― służy gromadzeniu danych klientów, usprawnianiu kontaktu i relacjom z nimi; przydatny do działań marketingowych (np. wysyłki dopasowanych promocji, newsletterów), automatyzacji sprzedaży, call center, zarządzania danymi (ang. knowledge center); wdrożony poprawia zarządzanie obrotem informacji, wynikiem finansowym i elastycznością działań, optymalizuje działania firmy i wpływa pozytywnie na relacje z klientami;
Narzędzia CRM:
- SFA– automatyzacja sprzedaży (ang. Sales Force Automation)
- Call center(ang.)
- Contact center(ang.)
- Knowledge Management(ang.) – zarządzanie wiedzą
- Campaign Management (ang.) – zarządzanie kampaniami
- Lead Management (ang.) – zarządzanie namiarami
- Key Account Management (ang.) – zarządzanie klientami kluczowymi
- Trade Promotion Management (ang.) – zarządzanie promocjami.
- systemy do integracji z zewnętrznymi platformami sprzedażowymi, np. de czy Baselinker.com do integracji z Ebay, Allegro, Amazonem i innymi platformami sprzedażowymi: pozwalają z poziomu stadium back-end sklepu publikować, usuwać i modyfikować jego ofertę w zewnętrznych kanałach sprzedaży.
Integracja z zewnętrznymi systemami staje się koniecznością, gdy prowadzisz firmę w większym zakresie a twój asortyment przekracza możliwości ręcznego wystawiania i sprzedaży produktów. Dzięki platformom pośredniczącym w sprzedaży możesz zautomatyzować proces zarządzania swoją ofertą praktycznie na każdej platformie sprzedażowej z Amazonem, Allegro i Ebay na czele.