Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

UX – tworzenie szkieletów strony www

Tworzymy szkielety strony internetowej

Kolejnym etapem projektu było utworzenie szkieletów dla najważniejszych szablonów witryny. Na początku należy ustalić architekturę informacji, a więc trzeba zacząć od przygotowania mapy witryny. Następnie można przejść do opracowania ogólnej nawigacji oraz potrzebnych szablonów.

Tworzenie szkieletów to pięć głównych szablonów:

  • Strona główna.
  • Strona kategorii (np. w tym przypadku „męskie koszule wizytowe”).
  • Strona do prezentacji koszul.
  • Strona z listą produktów.
  • Koszyk zakupów.

Co daje tworzenie szkieletów?

Szkielety to naprawdę bardzo dobry sposób na przetestowanie różnych form całej witryny, przy jednoczesnym skupieniu się na tym, co jest najbardziej istotne. Ponadto, tworzenie szkieletów umożliwia dokładne przedstawienie projektów klientowi. Klient, zapoznając się z przyjazną formą prezentacji danych, będzie mógł łatwo zrozumieć proponowane zmiany i wyrazić swoją opinię. Należy liczyć się z tym, że dla nas projekt może być wręcz idealny, ale klientowi nie musi się do końca podobać. Dlatego współpraca z klientem na każdym etapie projektu jest bardzo ważna. Na bieżąco trzeba konsultować wszelkie zmiany z klientem. To klient ma być w 100% zadowolony. Nawet jeśli projekt będzie najlepszy na świecie, ale klientowi nie przypadnie do gustu, będziemy musieli mieć na uwadze jego zastrzeżenia. Obustronna wymiana opinii oraz branie pod uwagę zdań obu stron, doprowadzi w końcu do najlepszego rozwiązania.

Kolejnym krokiem było przeprowadzenie testów użyteczności.

Testy zostały wykonane nie tylko na stałych klientach firmy, ale i na tych potencjalnych. Za ich pomocą można zweryfikować swoje działania, upewnić się, czy wszystko zmierza w dobrą stronę. W tym przypadku okazało się, że wszystko idzie zgodnie z planem. Użytkownicy rozumieli to, co się dzieje na witrynie. Bez problemu posługiwali się nawigacją, mogli w prosty sposób dokonać zmiany rozmiaru koszuli, a na wszelkie pytania, jakie mieli odnośnie do zakupu, mogli znaleźć odpowiedzi na stronie.

W opisanym przypadku praca nad szkieletami trwała 3 miesiące. Z 5 podstawowych szablonów powstało ostatecznie 25. Zespół firmy X miał na bieżąco wgląd do postępu prac i mógł zgłaszać ewentualne zastrzeżenia, sugestie poprawek, co też chętnie robił.

Podczas testów użyteczności warto zaangażować do współpracy grafika. Aby grafik stworzył odpowiednią szatę graficzną dla naszego szkieletu, musi uczestniczyć w projekcie od początku. Powinien lepiej zrozumieć, jakie cele są stawiane projektowi. Od tego zależy powodzenie naszej współpracy z grafikiem. Czy grafik będzie potrafił dać nam dokładnie to, czego oczekujemy? Czy tylko „pomaluje” szkielet, czy wyjdzie poza zakres swoich obowiązków?

Szata graficzna witryny ma ogromny wpływ na to, jak postrzegają ją klienci. Projekt powinien pasować do całej marki. Ewentualne zmiany graficzne witryny powinny iść w parze z wyobrażeniami klientów. Nie należy oczekiwać, że po wizualnej zmianie zadowoleni klienci zasypią pochwałami wydawcę i całą witrynę. Najlepsze zmiany to takie, których klient bezpośrednio nie zauważa. Jeśli ruch na stronie utrzymuje się albo zwiększa, to jest to dobry znak. Jeśli w wyniku zmian graficznych ruch spada, to znaczy, że coś nie gra. Na ogół klienci (ku niezadowoleniu grafików) nie chwalą głośno pozytywnych zmian, raczej też nie zgłaszają sami swojego niezadowolenia. Jeśli wszystko jest w porządku, to stali klienci wrócą na stronę, a nowi będą przybywać. W przypadku nie zaspokojenia „wizualnych” potrzeb klientów, raczej nie wrócą już na witrynę. Zostanie odnotowany spadek ruchu sieciowego.