Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

UX a grafika

UX a grafika
5 (100%) 3 głosów

Bez odpowiedniej grafiki czy zdjęć, żadna strona nie będzie przyciągała uwagi użytkowników, nawet jeśli zawarte będą na niej najlepsze treści. Sam tekst nie zachęci użytkownika do podjęcia dalszych działań. Wyobraźmy sobie opis produktu, który nie posiada zdjęcia. Opis może być naprawdę obszerny, wartościowy, idealnie opisywać dany produkt, ale jeśli użytkownik nie może go zobaczyć, to raczej nie zdecyduje się na zakup. Sam opis pozwoli użytkownikowi tylko wyobrazić sobie daną rzecz, a to nie wystarczy do podjęcia decyzji o zakupie. W większości przypadków użytkownicy podejmują wszelkie decyzje związane z zakupem właśnie na podstawie zdjęć.

Samo zdjęcie daje użytkownikom odpowiedź na wiele pytań. Opis przedstawia dany produkt bardziej szczegółowo. Jakie są najbardziej typowe zadania i pytania użytkowników związane ze zdjęciami?

  • Zdjęcie pokazuje, co dokładnie zawiera produkt – zwykle nie zamieszcza się jednego zdjęcia produktu, tylko kilka z różnej perspektywy i w różnym kontekście użycia. Jeśli produkt zawiera dodatkowe akcesoria, to też zamieszcza się to na zdjęciach. Dzięki temu użytkownik ma pewność za co płaci i co otrzyma.
  • Co produkt oferuje użytkownikowi – dobre zdjęcie nie tylko prezentuje sam wygląd produktu, ale pokazuje jego korzyści, działanie, kontekst użycia. Użytkownik może określić, czy produkt spełni jego oczekiwania.
  • Czy produkt dobrze się prezentuje? Jak użytkownik będzie wyglądał z produktem? – takie pytania częściej dotyczą kobiet, ale nie tylko. Produkt powinien być ładny i użytkownik nosząc go, czy posługując się nim, chce być lepiej postrzegany przez otoczenie. Na podstawie dobrych zdjęć można dokonać takiej oceny.
  • Korzystanie z produktu – zdjęcia powinny przedstawiać najczęstsze sytuacje, w jakich się korzysta z produktu.
  • Czy produkt jest wart swojej ceny? – na podstawie zdjęć użytkownik może stwierdzić, czy produkt jest wart większej kwoty.
  • Czy produkt pasuje do mnie? – Użytkownik chce wiedzieć, jak konkretny produkt będzie do niego pasował. Zdjęcia powinny przedstawiać produkt w prawdziwych wymiarach, najlepiej w odniesieniu do innych przedmiotów, aby użytkownik miał porównanie. Kolorystyka też powinna być naturalna. Nie zaleca się stosowania filtrów na zdjęciach. Użytkownik kupując produkt chce otrzymać dokładnie to, co widzi na zdjęciach. Jeśli kolory w rzeczywistości maja zupełnie inne odcienie, to użytkownik raczej nie wróci ponownie do tego samego sklepu internetowego.

Jakie wymagania biznesowe stawia się zdjęciom?

  • Prezentowanie produktu z jak najlepszej perspektywy – dobre zdjęcie pokazuje więcej, niż najlepszy opis. Idealne zdjęcie, nawet ze zwykłego produktu zrobi dzieło sztuki i sprawi, że klient będzie chciał go kupić.
  • Sprzedawanie stylu życia – obecnie użytkownicy częściej kupują styl życia, a nie sam produkt. Produkt pokazany w odpowiednim kontekście czy promowany przez znaną osobę sprawia, że każdy chce mieć tak samo. Użytkownicy uważają, że posiadanie danego produktu sprawi, że ich życie będzie lepsze i podobne do życia znanych osób.
  • Promowanie akcesoriów i innych podobnych produktów – zdjęcia na ogół nie przedstawiają samego produktu. Przedstawiają go w towarzystwie niezbędnych akcesoriów i rzecz, które idealnie komponują się z prezentowanym produktem. Takie podejście zachęca użytkownika do dalszych zakupów.
  • Działanie na wyobraźnię użytkownika – dobre zdjęcia pobudzają wyobraźnię użytkownika, który wyobraża sobie siebie z produktem, jak go używa, jak inni go postrzegają.
  • Pokazywanie mocnych stron, a kamuflowanie słabych stron produktu – dobre zdjęcie eksponuje wszystkie zalety produktu, a wady staja się niewidoczne.
  • Prezentowanie wartości i jakości firmy – dobra jakość zdjęć świadczy pozytywnie o firmie. Pokazuje jej renomę, autorytet, doświadczenie i zaufanie.

Przydatne wskazówki dotyczące user experience odnośnie zdjęć:

  • Odpowiedni rozmiar – zdjęcia powinny być dobrze widoczne dla użytkownika. Nie mogą być zbyt małe, ale nie mogą też przytłaczać wielkością całej treści.
  • Zdjęcia powinny być naturalne – jeśli tylko jest taka możliwość, zdjęcia powinny być jak najbardziej naturalne. Lepiej unikać zdjęć ze stocków.
  • Wysoka jakość – zdjęcia powinny być w wysokiej jakości, wyraźne i oddawać jak najlepiej naturalne kolory.

Najczęściej popełniane błędy związane z user experience odnośnie zdjęć:

  1. Używanie tylko zdjęć pochodzących ze stocka – użytkownicy zorientują się, że zdjęcia nie są za bardzo naturalne, jeśli będziesz używał zdjęć tylko pochodzących ze stocka. Takie zdjęcia wyglądają nienaturalnie i nie zachęcają użytkownika do skorzystania z oferty.
  2. Używanie zdjęć tylko w celach dekoracyjnych – jeśli zdjęcia mają służyć tylko urozmaiceniu tekstu, a nie są z nim w żaden sposób związane, nie zostaną chętnie przyjęte przez użytkowników. Zdjęcia muszą być powiązane z tematyką, uzupełniać artykuł, a nie tylko być kolorowym dodatkiem.