Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Ustalanie adresu URL i jego optymalizacja

URL w internecie

Adres URL również ma olbrzymie znaczenie. Wyszukiwarki zwracają, uwagę czy w adresie są zawarte słowa kluczowe. Nie ma jednak co przesadzać z ilością znaków, ponieważ takie adresy będą potraktowane przez wyszukiwarkę jako spam. Podobnie, jak przy wyborze nazwy domeny, tak i w tym wypadku jest kilka uniwersalnych wskazówek, które mogą się okazać niezwykle pomocne podczas wyboru adresu URL. Oto one:

Odpowiednia długość adresu URL. Jak widać zasada „krótko, zwięźle i na temat” jest uniwersalna w większości przypadków. Krótki i prosty adres łatwiej zapisać i zapamiętać. Można go przekazać komuś ustnie bez obawy, że nastąpi pomyłka podczas wpisywania go przez drugą osobę. Tak samo podczas kopiowania i wklejania go jest mniejsza szansa na popełnienie błędu. Można oczywiście stworzyć skrócona wersję adresu, który przekieruje użytkownika do właściwego miejsca, ale takie rozwiązanie nie ma żadnej wartości z perspektywy SEO.

Adres oddający tematykę strony. Tak samo jak w nazwach domen, adres URL również musi odzwierciedlać zawartość witryny. Jeśli po przeczytaniu adresu, użytkownik wie od razu, o czym jest strona, to jest to dobry adres. Takim adresem łatwiej jest się posługiwać – udostępniać na portalach społecznościowych, zapisywać, wysyłać mailem czy komunikatorem.

Statyczne adresy. Zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki preferują statyczne adresy URL. Znaki np. „=, ₰, ?,!” są trudne do zapamiętania, przeczytania i zrozumienia.

Unikanie cyfr. Lepiej już użyć opisu nie zawierającego słów kluczowych, niż użyć opisu składającego się z cyfr. Lepiej prezentuje się forma torebka/czarna/Londyn niż torebka/cat345/123. Opisami bez cyfr jest również łatwiej zarządzać i je identyfikować.

Przy wielowyrazowych adresach URL, frazy warto rozdzielać za pomocą myślnika lub znaku plus np. ciuchy/marka/peek-and-cloppenburg .

Słowa kluczowe jako forma przewagi – warto umieszczać słowa kluczowe na odpowiednich stronach i je optymalizować, by mieć przewagę nad konkurencją. Jeśli strony tworzone są dynamicznie w systemie CMS, to trzeba je tak skonfigurować, aby zawierały słowa kluczowe w adresie URL.

Adres URL bez zbędnych treści – w adresie URL nie powinno być zbędnych znaków, słów i folderów. W żaden sposób nie pomogą one użytkownikom, a tylko spowodują zbędne zamieszanie.

Unikanie zbyt dużej ilości subdomen – nie ma potrzeby używania zbyt wielu subdomen, gdyż są one po prostu zbyt długie i złożone np. ciuchy.zimowe.marka.witryna.pl. W przypadku linków i zaufania, takie subdomeny mogą być traktowane jako niezależne strony, a nie jako należące do głównej domeny.

Adres URL bez zbędnych danych – nie ma potrzeby wprowadzać zbędnych znaków czy słów, które można usunąć i nie będzie żadnej różnicy.

Tworzenie adresu URL według jednego określonego sposobu – skoro jest już jeden format na stronie, to po co wprowadzać w nowej sekcji nowy? Trzymając się jednej konwencji, użytkownicy i deweloperzy witryny łatwo będą się orientować w sposobie zorganizowania treści na podfoldery i strony.

Uwaga na wielkość liter – w adresie URL mogą się znajdować małe i duże litery. Niektóre serwery rozpoznają ich wielkość np. Linux i Unix. Zatem adres: http://www.mojastrona.pl/obuwie/kalosze będzie inny niż http://www.mojastrona.pl/obuwie/Kalosze. Jest to spore utrudnienie dla użytkowników i wyszukiwarek. Adres URL różniący się nawet jednym znakiem, dla wyszukiwarki Google jest już zupełnie innym adresem. Zatem jeśli ta sama treść występuje pod dwoma adresami: http://www.mojastrona.pl/obuwie/kalosze oraz http://www.mojastrona.pl/obuwie/Kalosze, wyszukiwarka potraktuje to jako duplikat. W takiej sytuacji warto skorzystać z przekierowania 301.