Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

User experience stron z artykułami i pozostałymi treściami

Strona główna i strony produktów uważane są za najważniejsze strony witryny. Jednak w wielu przypadkach, to strony z artykułami i innymi treściami są głównym powodem odwiedzin przez użytkowników. Nie można zatem zapomnieć o nich i należy poświęcić im odpowiednią ilość czasu. Ponadto serwis powstał pewnie głównie po to, by udostępniać treści użytkownikom.

Do tego rodzaju treści zaliczają się artykuły, posty na blogu, teksty tematyczne, specjalistyczne, wiadomości itp. Tego typu treści przeznaczone są głównie do czytania, ale pewnie także do udostępniana na portalach społecznościowych, komentowania, drukowania czy zapisywania. Głównym celem biznesowym takiej treści jest budowanie wizerunku marki i zwiększanie zaufania wśród użytkowników.

Jakie są najważniejsze cele i zadania użytkowników związane z treścią?

  • Czytanie zamieszczonych na stronie treści.
  • Wzbogacanie swojej wiedzy na dany temat.
  • Udostępnianie artykułu na portalach społecznościach.
  • Zapisywania artykułu.
  • Drukowanie artykułu.
  • Upewnianie się, czy określone informacje są wiarygodne.
  • Komentowanie i branie udziału w dyskusji.

Artykuły powinny być dla użytkowników czytelne. Oczywiście, najważniejsza jest zawartość merytoryczna, ale liczą się także inne aspekty. Czcionka powinna być odpowiedniej wielkości tak, aby osoby gorzej widzące mogły bez problemu odczytać tekst. Pamiętaj o odpowiednim kontraście, aby tekst nie zlewał się z tłem. Tekst powinien być wzbogacony odpowiednią grafiką. Powinien zawierać tytuł, nagłówki, niezbyt rozległe akapity i w miarę proste zdania. Jeśli tylko jest taka możliwość, należy stosować listy lub podpunkty. Jednym słowem tekst musi być dla użytkownika czytelny i nie może mu się za szybko znudzić.

 

Jakie są najważniejsze wymagania biznesowe odnoście artykułów i innych podobnych treści?

  • Zwiększenie ilości czasu spędzonego na witrynie przez użytkownika.
  • Zwiększenie liczby odsłon danej strony.
  • Promowanie konkretnych produktów, usług lub zdarzeń.
  • Sprzedaż miejsca na reklamę.
  • Zapewnienie użytkownikowi lepszego kontaktu z marką.
  • Przedstawianie firmy jako eksperta i profesjonalisty w danej dziedzinie.
  • Zachęcanie użytkowników do dodawania komentarzy i brania udziału w dyskusji.
  • Zachęcenie użytkowników do skorzystania z powiązanych produktów lub usług.
  • Zachęcenie użytkowników do udostępniania treści innym osobom.
  • Zachęcenie użytkowników do promowania firmy w mediach społecznościowych.

 

Jak powinien wyglądać przykładowy szkielet strony z artykułem?

Artykuły mogą być bardzo różnorodne. Mogą obejmować wpisy na blogu, artykuły tematyczne i specjalistyczne, informacyjne, poradniki itp. Każdy z nich może się znajdować na stronie na stałe, sezonowo, zawierać lokowanie produktu, reklamy itd. Można jednak pokusić się o ustalenie ogólnego szkieletu strony z artykułami:

  • Tytuł – jest najważniejszy dla całego artykułu. Powinien jednym zdaniem przedstawiać, o czym jest artykuł. Dobry tytuł zainteresuje użytkownika i sprawi, że będzie chciał zapoznać się z jego treścią.
  • Wprowadzenie – każdy artykuł powinien zawierać krótkie, na jeden akapit wprowadzenie. Wprowadzenie jest mini streszczeniem całego artykułu. Czytając je, użytkownik dokładnie wie, o czym będzie artykuł, zostaje w nim rozbudzona ciekawość i chęć do zapoznania się z pozostałą treścią.
  • Nagłówki – dzielą się na główne i podrzędne. Dzielą tekst na krótsze fragmenty. Czytając same nagłówki, użytkownik wie, o czym za chwilę przeczyta. Nie ma określonej liczby nagłówków w artykule. Są różne podejścia. Jedni uważają, że nagłówków powinno być tyle, ile jest akapitów, inni stosują podejście – jeden wątek, to jeden nagłówek.
  • Zdjęcia – są doskonałym uzupełnieniem tekstu. Lepiej czyta się artykuł, jeśli jego treść wzbogacona jest odpowiednią grafiką. Zdjęcia powinny być jednak ściśle powiązane z tematem artykułu.
  • Reklamy – wiele treści umieszczonych w sieci zarabia głównie na reklamach, czy to w postaci artykułu sponsorowanego, lokowania produktu, czy reklamach wyświetlanych w trakcie lektury samego artykułu. W reklamach należy zachować umiar. Użytkownicy tolerują je, jeśli są pokazywane rozsądnie. Jeśli artykuł jest przytłoczony zbyt dużą ilością reklam, wtedy jest nieczytelny i powoduje irytację czytelników.
  • Paginacja – do tej kwestii są różne podejścia. Wszystko zależy od długości artykułu i rodzaju urządzenia, na którym głównie będzie on wyświetlany. Na komputerach stacjonarnych nawet długi artykuł można swobodnie przewijać. Na urządzeniach mobilnych niektórym użytkownikom łatwiej czyta się artykuł, jeśli jest on podzielony na strony. Klientowi najbardziej zależy na jak największej liczbie odsłon stron, aby móc wyświetlać reklamy. Paginacja to umożliwia.
  • Data i nazwisko autora – data pomoże ustalić użytkownikowi, czy artykuł jest aktualny, a nazwisko autora zwiększy jego wiarygodność.
  • Podobne artykuły – jeśli użytkownik skończy czytać artykuł, warto zaproponować mu inne, podobne treści. Warto zamieścić linki do innych tematycznie związanych artykułów.

 

Przydatne wskazówki odnośnie projektowania stron z treściami:

  • Pisz do użytkowników – kim będą czytelnicy Twoich treści? Bardzo ważne, aby ustalić to na początku. Pewnie masz już stworzone profile postaci dla każdego z reprezentantów danej grupy klientów. Aby pisać dobre, trafiające do ludzi teksty, trzeba dokładnie poznać, kto będzie ich odbiorcą.
  • Ludzie nie czytają, ludzie skanują – niestety, ale większość treści zamieszczonej w sieci nie jest czytana przez użytkowników od początku do końca. Większość z nich przegląda artykuły pobieżnie (skanuje, surfuje, tylko ślizga się po treści). Dlatego najważniejsze są tytuł, nagłówki i krótkie akapity i proste zdania, aby jak najbardziej zachęcić użytkownika do przeczytania większej ilości treści. Warto stosować też możliwie dużo list i wypunktowań. Taki tekst jest znacznie bardziej przyjazny dla oka niż „suchy” tekst.
  • Pokieruj użytkownikiem – jak już czytelnik zapozna się z artykułem, to może zechcieć zobaczyć powiązane treści. Twoim zadaniem jest podsuniecie mu tych treści wprost. Niech użytkownik nie musi szukać, tylko ma gotowe odnośniki. Prowadzisz sklep wędkarski, a artykuł był o majówce spędzonej nad jeziorem? Możesz użytkownikowi zaproponować zestaw wędkarski idealny na długi majowy wyjazd.
  • Użytkownik powinien mieć możliwość łatwego i szybkiego dzielenia się treścią z innymi – kto zrobi lepszą reklamę (i to całkowicie darmową) niż użytkownicy? Jeśli artykuł przypadnie użytkownikom do gustu, to będą chcieli się nim podzielić z innymi. Każdy artykuł powinien posiadać opcję „udostępnij” czy „skopiuj link”, aby użytkownik mógł zamieścić artykuł na Facebooku, Instagramie, Google+ czy Twiterze.

 

Najczęściej popełniane błędy podczas projektowania stron z artykułami:

  • Reklamy – nie może ich być ani za dużo, ani nie mogą odbiegać za bardzo od tematyki artykułu. Niektóre reklamy są po prostu nie na miejscu. Czy reklama ubezpieczeń na życie przy artykule o poważnym wypadku drogowym, gdzie zginęło kilka osób będzie na miejscu? Albo reklama środków antykoncepcyjnych przy artykule o niepłodności? Nie, takie sytuacje nie powinny być miejsca, bo pokazują tylko i wyłącznie chęć zysku witryny, a nie troskę o użytkowników. Natomiast reklama okapu kuchennego przy artykule o nowych kuchenkach jest już jak najbardziej odpowiednia.
  • Brak możliwości dodawania komentarzy – użytkownicy liczą na możliwość dodania swojej opinii do artykułu. I trzeba im to umożliwić. Artykuł bez komentarzy nie będzie traktowany poważnie. Zdanie użytkowników jest bardzo ważne, nie ma znaczenia, czy będzie to pozytywna opinia czy negatywna. Każdy powinien mieć możliwość podzielenia się swoimi wrażeniami po zapoznaniu się z treścią i wzięciu udziału w dyskusji.