Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

User experience stron produktów

Landing page czyli strona produktu a UX

Strony produktów są bardzo ważne nie tylko dla firm, ale i dla użytkowników. To na stronie produktu użytkownik dokona ostatecznej decyzji, czy kliknie przycisk „kup”, czy jeszcze się zastanowi nad zakupem.

Projektowanie stron produktów jest wyzwaniem dla projektanta – trzeba jednocześnie zaspokoić cele biznesowe klienta oraz potrzeby użytkowników.

Czego oczekuje użytkownik od strony produktu?

  • Użytkownik chce się przekonać, czy dany produkt jest właśnie tym, czego szukał – wchodząc na stronę produktu użytkownik weryfikuje, czy znalazł odpowiedni produkt.
  • Użytkownik chce poznać cenę produktu i koszty dostawy – dla użytkownika nie liczy się tylko sama cena produktu, ale i koszty dostawy. Poznając konkretną cenę wraz z dostawą użytkownik będzie mógł dokonać porównania z konkurencją.
  • Użytkownik chce sprawdzić dostępność produktu – informacje o dostępności powinny być wyraźnie widoczne. W przypadku wyczerpywania zapasów, dobrze jest zamieścić informację o konkretnej ilości dostępnych sztuk. Jeśli produkt został wyprzedany, należy poinformować klientów sklepu o przewidywanej dacie dostawy towaru do sklepu.
  • Użytkownik chce dokładnie przyjrzeć się produktowi – oglądanie towaru przez internet jednak nie jest tym samym, co bezpośredni kontakt. Tutaj użytkownicy mogą skorzystać tylko ze swojego zmysłu wzroku. W sklepie stacjonarnym mogą towar zobaczyć, dotknąć i chwilę z nim poprzebywać. Dlatego zdjęcia muszą być bardzo dobrej jakości, pokazywać produkt w wielu kontekstach tak, aby wynagrodzić użytkownikowi ograniczony dostęp do bliższego poznania produktu.
  • Użytkownik chce wiedzieć jak działa produkt i do czego służy – wchodząc na stronę produktu użytkownik nie zawsze wszystko wie o produkcie. Trzeba zaprezentować wszystkie możliwości produktu i przekonać użytkownika, że produkt jest mu koniecznie potrzebny i jakie będzie miał korzyści posiadając dany produkt.
  • Wysoka jakość – wszystkim użytkownikom zależy nie tylko na atrakcyjnej cenie produktu, ale również na jego wysokiej jakości.
  • Użytkownik chce wiedzieć czy produkt wymaga dodatkowych akcesoriów – jeśli produkt do prawidłowego działania wymaga dodatkowych elementów czy akcesoriów, trzeba o tym poinformować użytkownika na stronie produktu.
  • Informacja o innych kolorach i/lub rozmiarach – strona produktu powinna informować użytkownika, czy dana rzecz jest dostępna również w innych kolorach i rozmiarach. Jeśli tak, to powinna być możliwość bezpośredniego przejścia na stronę produktu w innym rozmiarze i kolorze.
  • Poznanie opinii o produkcie – prawdziwe oceny i opinie innych klientów często pozwalają użytkownikowi podjąć ostateczną decyzję o zakupie. Warto na stronie produktu dać możliwość wystawiania ocen i komentarzy dla osób, które już kupiły produkt.
  • Inne propozycje – warto pokazać użytkownikom inne produkty, które kupili klienci nabywając dany produkt. W taki sposób można zachęcić użytkownika do większych zakupów.
  • Płatność i sposoby dostawy – użytkownik kupując produkt musi wiedzieć, w jaki sposób może dokonać płatności i jakie są możliwości dostawy.
  • Wymiana i zwrot towaru – na stronie produktu powinny się również znaleźć informacje o możliwości wymiany i zwrotu towaru. Nawet jeśli użytkownik będzie miał wątpliwości odnośnie zakupu, to łatwiej będzie mu się przekonać, jeśli będzie miał świadomość możliwości ewentualnego zwrotu czy wymiany towaru.
  • Dokonanie zakupu – najważniejszym celem użytkownika jest zakup produktu. Dlatego strona produktu powinna być zrozumiała i przystępna dla każdego, aby użytkownik mógł szybko i bez problemów dokonać zakupu.

Typowe cele biznesowe stawiane stronom produktów:

  • Proste i szybkie dokonanie zakupu – jeśli cała procedura zakupu przebiegnie szybko i bezproblemowo, użytkownik z chęcią wróci na taka witrynę i będzie ją polecał także innym.
  • Atrakcyjny wygląd produktu – użytkownicy kupując przez internet nie mogą dotknąć produktu, ani go przetestować. Mają do dyspozycji tylko wzrok. Zdjęcia produktu powinny być jak najbardziej atrakcyjne. Można również dodać krótki film z produktem w roli głównej. Liczą się również oceny i opinie klientów. Zadbaj o to, by użytkownicy nie mieli powodów do wystawiania negatywnych ocen i opinii.
  • Przedstawienie użytkownikowi korzyści – nie wystarczy samo posiadanie produktu, użytkownik musi wiedzieć konkretnie, co da mu dany produkt. Poza tym musi być przekonany, że ma dokonać zakupu właśnie na tej, a nie innej witrynie.
  • Pokazanie użytkownikom, że ta oferta jest najlepsza – użytkownik na pewno porówna cenę produktu z cenami konkurencji. Liczą się również koszty dostawy. Należy przekonać użytkownika, że to właśnie ta, a nie inna oferta jest najlepsza.
  • Wykorzystanie ocen i opinii innych klientów do przekonania użytkownika do zakupu – użytkownicy zwracają uwagę na oceny i opinie produktów. Trzeba znaleźć dobry sposób na zachęcenie ich do dzielenia się wrażeniami odnośnie produktu, po jego zakupie.
  • Sprzedawanie akcesoriów – strona produktu może też zachęcić użytkowników do zakupu dodatkowych akcesoriów.
  • Sprzedawanie innych (podobnych) produktów – użytkownik, który przegląda dany produkt może przy okazji zapoznać się z innymi, podobnymi produktami. Można także zaproponować klientowi droższy odpowiednik.
  • Wykorzystanie informacji o małej dostępności produktu – niektóre sklepy internetowe wpływają na klientów poprzez informowanie o niskiej dostępności towaru. Klient widząc komunikat „zostały tylko ostatnie sztuki” szybciej podejmie pozytywną decyzje o zakupie. Sklepy internetowe często stosują takie podejście, aby pozbyć się towarów z magazynów.
  • Zastosowanie promocji ograniczonej w czasie – hasła typu „tylko dzisiaj minus 50%”, „wyprzedaż minus 30% tylko do końca weekendu” działają na podświadomość użytkowników. Użytkownik nie chce przegapić okazji i z chęcią nabędzie produkt taniej, nawet jeśli jeszcze nie miał dokonywać zakupu.
  • Proponuj rozwiązania na problemy klientów – jeśli użytkownik nie jest pewny, czy ma dokonać zakupu, przekonaj go w jakiś sposób. Martwi się, że rozmiar będzie nieodpowiedni? Daj mu możliwość zwrotu i wymiany towaru. A może przedmiot jest duży i ciężki? Zapewnij wniesienie przesyłki do domu klienta w cenie dostawy.

Jak powinien wyglądać przykładowy szkielet strony produktu?

  • Zdjęcia produktów – nie jedno, a kilka. Użytkownik musi dokładnie zobaczyć, co kupuje. Zamieść zdjęcia produktu z różnej perspektywy i w różnym kontekście użycia. Zapewnij możliwość przybliżenia. Zdjęcia powinny być wysokiej jakości i jak najbardziej naturalne. Użytkownik nie może się rozczarować i otrzymać produkt w innej tonacji niż na zdjęciu.
  • Opis produktu – nie zaleca się umieszczania zbyt rozległych opisów, ale nie może to być też tylko kilka zdań. Opis powinien dokładnie przedstawiać produkt. Zaleca się tworzenie opisów według modelu CZK – cecha, zaleta, korzyść. Użytkownik musi poznać ogólne informacje o produkcie, wiedzieć, czym produkt wyróżnia się na tle innych i przede wszystkim, co on sam będzie miał posiadając dany produkt, jakie przyniesie mu korzyści.
  • Oceny i opinie użytkowników – w widocznym miejscu niech będzie umieszczona średnia ocena użytkowników oraz link do zapoznania się z opiniami na temat produktu.
  • Cena – cena produktu i koszty dostawy muszą być dostępne w widocznym miejscu.
  • Wezwanie do zakupu – przyciski „kup teraz”, „dodaj do koszyka” są najważniejszymi elementami na stronie produktu.
  • Informacje o dostępności – warto zamieścić informacje o ilości dostępnych sztuk produktu, a w przypadku jego braku informacje o przewidywanej dacie dostawy.
  • Możliwość udostępnienia na portalach społecznościowych – warto dodać ikony najbardziej popularnych portali społecznościowych, aby jednym kliknięciem użytkownik mógł udostępnić stronę na swoim profilu. Użytkownicy lubią poznawać opinie swoich znajomych na temat produktów.
  • Nawigacja – ze strony produktu musi być możliwość powrotu do podkategorii i kategorii.
  • Inne propozycje – warto w jednym miejscu umieścić odnośniki do innych podobnych produktów, do produktów w promocji lub tych najbardziej popularnych.

Przydatne wskazówki odnośnie projektowania stron produktów pod kątem user experience:

  • W projektowaniu należy uwzględnić wymagania użytkowników oraz wymagania biznesowe – wydaje się to oczywiste, ale warto na samym początku przypomnieć.
  • Testuj strony produktów najwcześniej jak tylko się da – im wcześniej wykryje się ewentualne błędy i problemy, tym lepiej. Jeśli projekt strony będzie już na zaawansowanym etapie, to naprawianie błędów może zająć więcej czasu niż na początku projektu.
  • Twórz szablon strony pod kątem najbardziej skomplikowanego produktu – taki szablon łatwiej jest modyfikować pod kątem mniej wymagających produktów, niż prosty szablon przerabiać dla produktu skomplikowanego.
  • Bierz pod uwagę wszelkie wątpliwości klientów i zaproponuj im odpowiednie rozwiązania – o wszelkich problemach klientów, ich obawach i wątpliwościach odnośnie zakupu, dowiesz się na etapie testów użyteczności oraz podczas tworzenia profili postaci. Lista lęków użytkowników może być bardzo długa. Nie ma czym się przejmować, ponieważ jest to całkowicie normalne zjawisko. Ważne, żeby znaleźć lekarstwo na te obawy. Użytkownik martwi się, czy rozmiar będzie odpowiedni? Niech zamówi produkt w dwóch rozmiarach i później jeden z nich odda. Nie wie, które okulary przeciwsłoneczne wybrać? Daj możliwość darmowego przymierzenia kilku par okularów w domu. Po decyzji zapłaci za daną parę, a pozostałe pary odda do sklepu.
  • Bierz pod uwagę charakter sprzedawanego produktu – inaczej sprzedaje się zabawki dla dzieci, a inaczej sprzęt ogrodowy. Bierz pod uwagę wszystkie aspekty – wielkość produktu, cenę, przeznaczenie i dopiero wtedy projektuj odpowiednią stronę.

Najczęściej popełniane błędy podczas projektowania stron produktów:

  • Słabo widoczne i niejasne wezwania do działania – wszystkie najważniejsze elementy strony i przyciski „kup teraz”, „dodaj do koszyka” itp. muszą być wyraźnie widoczne dla użytkowników.
  • Stosowanie specjalistycznego i technicznego słownictwa – opisy produktów należy przygotowywać w zrozumiałym dla wszystkich użytkowników języku. Czasami firma chce wypaść jako ekspert w swojej dziedzinie i posługuje się skomplikowanym słownictwem. Większość użytkowników może nie znać skomplikowanej terminologii, zatem lepiej używać prostego języka.
  • Brak wyróżnienia najważniejszych cech produktu – klient nie musi czytać całego opisu, aby poznać produkt. Warto wyróżnić jego najważniejsze fragmenty. Zaleca się też stosowanie list i wypunktowań.
  • Zdjęcia słabej jakości – zdjęcia muszą być duże, wyraźne i wysokiej jakości. Należy unikać zdjęć stockowych, ponieważ nie wyglądają naturalnie. Użytkownik szybko zauważy, skąd pochodzą zdjęcia. Zdjęcia muszą przedstawiać realny produkt i być jak najbardziej naturalne. Nie należy stosować filtrów, które zmieniają kolorystykę produktu. Dobrze, jeśli jest możliwość przybliżenia. Zdjęcia można jeszcze bardziej urozmaicić dołączając do nich film przedstawiający produkt.
  • Brak powodów do zaufania – użytkownik nic nie kupi, jeśli nie zaufa firmie. Trzeba dać mu ku temu powody.
  • Brak podstawowych informacji o produkcie – czasami zapomina się o przedstawieniu tak elementarnych informacji jak wymiary produktu, wymiary opakowania, kolor, waga itp. Takich informacji nie może zabraknąć.
  • Brak informacji o dostępności – jeśli użytkownik dowiaduje się o braku danego towaru, kiedy kliknął przycisk „kup”, to jest to stanowczo za późno. Jeszcze gorzej, kiedy dokonał już zapłaty, a okazuje się, że towaru nie ma. Takie sytuacje są niedopuszczalne. Użytkownik wchodząc na stronę produktu musi wiedzieć, jaki jest stan magazynowy.
  • Brak informacji o sposobie dostawy – użytkownik musi wiedzieć, jakie są opcje dostawy, ile to będzie kosztowało i za jaki czas otrzyma produkt.
  • Oceny i opinie wystawione przez anonimowe osoby – użytkownik oczekuje, że komentarze do produktu będą wystawione przez prawdziwe osoby korzystające w rzeczywistości z produktu. Tylko takim opiniom można zaufać. Jeśli użytkownik odkryje, że opinie są kupione i nieprawdziwe, to firma może dużo na tym stracić. Nie warto postępować w ten sposób.