Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

User experience stron kategorii

Strony kategorii są etapem przejściowym na ścieżce użytkowników. Na stronę kategorii użytkownik trafia od razu, po kliknięciu ze strony głównej witryny, czyli po kliknięciu odnośnika z nawigacji najwyższego poziomu. Strony kategorii można przyrównać do rozwidlenia na drodze. Z tego miejsca użytkownik decyduje, gdzie chce przejść dalej. Zatem strona kategorii to drogowskaz, który powinien dokładnie opisywać każdy możliwy kierunek.

Jakie użytkownicy mają cele przechodząc przez stronę kategorii?

Jakie zadania chcą wykonać? Czy napotykają po drodze jakieś trudności? Mają pytania? Gdzie byli wcześniej i gdzie chcą przejść dalej? Określ te wszystkie kwestie, aby ułatwić im podjęcie decyzji.

  • Na stronie kategorii użytkownicy mogą zobaczyć, co oferuje dana witryna. To miejsce, gdzie mogą z grubsza bliżej zapoznać się z ofertą. Jeśli zobaczą kategorie produktów (lub usługi), które są im potrzebne, przejdą dalej.
  • Przedstaw jasny podział produktów (usług), aby użytkownicy mogli wybrać tę kategorię, która ich naprawdę interesuje.
  • Strona kategorii powinna dawać możliwości filtrowania lub sortowania produktów. Dzięki temu użytkownicy będą mogli zawęzić kategorie wyszukiwania.

Stronę kategorii można przyrównać do momentu, kiedy wchodzisz do sklepu stacjonarnego.

Wiele sklepów przy wejściu podaje informacje typu: „odzież damska – parter, odzież męska – pierwsze piętro, odzież dziecięca – drugie piętro” lub „dzieci lat 0-1, dzieci lat 2 – 4, dzieci lat 5 – 6, dzieci lat 7 -10 ” itd. itp. Strona kategorii sklepu internetowego powinna umożliwiać użytkownikowi przegląd najważniejszych produktów czy usług i skutecznie zachęcić do podjęcia dalszych kroków, najlepiej zakupu.

  • Produkty (usługi) powinny się korzystnie prezentować, zachęcać użytkownika do wejścia na konkretną stronę produktu.
  • Produkty (usługi) powinny być podzielone na jednoznaczne kategorie – użytkownik musi dokładnie wiedzieć, w której kategorii znajdzie szukaną rzecz.
  • Strona kategorii powinna być wyposażona w opcję sortowania lub filtrowania produktów. Użytkownik będzie mógł zawęzić zakres wyszukiwania.
  • Strona kategorii powinna dostarczać użytkownikom wszystkich niezbędnych informacji do podjęcia kolejnych kroków.

Jak powinien wyglądać typowy szkielet strony kategorii? Oto typowe elementy strony kategorii:

  • Szablon strony głównej danej kategorii – znajduje się na samej górze strony. W tym miejscu powinna być widoczna nazwa kategorii, krótki opis firmy i strony danej kategorii. Tekst powinien być uzupełniony odpowiednia grafiką.
  • Podkategoria – znajduje się poniżej szablonu strony głównej kategorii. W tym miejscu użytkownicy mogą szybko przejść do danych podkategorii. Każda podkategoria powinna być krótko opisana i powinna być opatrzona odpowiednim zdjęciem.
  • Zapis do newslettera – poniżej warto zamieścić okno, w którym można podać swój adres mailowy, bo otrzymywać newsletter. Użytkownik będzie mógł otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
  • Treści dodatkowe – mogą znaleźć się na samym dole na stronie kategorii. Dzięki nim możesz wzmocnić wizerunek marki. Może to być fragment bloga czy artykułu. Użytkownicy klikając w to miejsce powinni zostać przeniesieni na bloga czy do danego artykułu.

Jakie elementy powinny się znajdować na stronie kategorii z listą produktów?

  • Sortowanie i filtrowanie – każdy użytkownik jest inny i lubi wyszukiwać produkty w inny sposób. To, jakie opcje filtrów powinny się znaleźć na stronie, dowiesz się podczas testów z udziałem użytkowników. Najczęściej produkty np. odzieżowe filtruje się ze względu na rozmiar, markę, cenę, kolor, materiał itp. Sortuje się natomiast według popularności, nowości, promocji, ceny rosnącej i malejącej.
  • Reguła nieparzystości – użytkownicy preferują listy produktów, w których jest ich nieparzysta ilość. Te z parzystą liczbą produktów są gorzej postrzegane. Może to wydawać się nieprawdopodobne, ale tak jest i ma to swoje uzasadnienie z dziedziny kompozycji obrazu. Reguła głosi, że obrazy z nieparzystą liczbą obiektów są bardziej interesujące niż te, które zawierają parzystą liczbę elementów.
  • Zapewnij użytkownikom dostęp do wszystkich niezbędnych informacji – aby użytkownik mógł podjąć decyzję o zakupie (oczywiście pozytywną) musi otrzymać wszelkie informacje o danym produkcie. Na pewno musi się znaleźć nazwa produktu, jego zdjęcie (najlepiej kilka z każdej perspektywy i w różnym kontekście użytkowania), cena, ocena, opinie innych klientów, opis, specyfikacja itp. jednak zachowaj umiar w ilości informacji. Nie umieszczaj zbyt rozległych opisów, pełnej specyfikacji czy instrukcji obsługi. Te informacje użytkownik powinien móc pobrać w pliku pdf na swój komputer czy inne urządzenie, jeśli będzie miał taką potrzebę.
  • Zaproponuj inne rozwiązanie – jeśli użytkownik nie znalazł tego, czego szukał, daj mu inna propozycję. Może trzeba mu wyświetlić produkty, które najchętniej kupują inni użytkownicy? Albo okienko z tekstem „Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Napisz lub zadzwoń do nas.”

Przydatne wskazówki podczas projektowania stron kategorii:

  • Korzystaj z modeli zadań i map doświadczeń użytkowników – musisz dokładnie zrozumieć cały proces podejmowania decyzji przez użytkowników. Tylko wtedy będziesz mógł zapewnić im odpowiednie informacje.
  • Pisz zrozumiałem dla użytkownika językiem – jak rozmawiają użytkownicy, jakich pojęć używają, kiedy szukają danego produktu? Tego dowiesz się podczas testów użyteczności. Strona ma przemawiać do użytkownika zrozumiałym dla niego językiem, a nie zasypywać go nic niezrozumiałymi pojęciami, nawet jeśli takimi posługuje się klient i cała jego firma.

Najczęstsze błędy popełniane podczas projektowania stron kategorii:

  • Za dużo reklam – jeśli większość treści na stronie stanowią reklamy, to tylko zniechęci to użytkowników. Reklamy powinny być serwowane w umiarze, a ponadto muszą w jakiś sposób być związane z daną firmą. Jeśli na stronie z zabawkami dla dzieci, pojawi się nagle reklama wiertarki udarowej, to nie będzie to dobrze wyglądać.
  • Nieodpowiednie filtrowanie i sortowanie – to jakie filtry i rodzaj sortowania zastosować, dowiesz się na testach przeprowadzonych z udziałem użytkowników. Filtry niezgodne z oczekiwaniami użytkowników, będą dla nich niefunkcjonalne.