Prawidłowo skonstruowana strona główna zawiera wszystkie niezbędne informacje dla użytkownika, informuje go, gdzie ma podążać, aby dotrzeć w wybrane przez siebie miejsce.
Jak rozpoznać, czy strona główna jest zaprojektowana prawidłowo?
Przede wszystkim zachowuje umiar. Niektórzy zbyt przeceniają wartość strony głównej i uważają, że im więcej informacji się na niej znajdzie, tym lepiej. Niestety tak to nie działa. Jeśli strona główna cała jest zapchana treścią, użytkownikowi trudno będzie się na niej odnaleźć. Podobnie będzie w przypadku zbyt małej ilości treści. Zatem nie może jej być ani za mało, ani za dużo. Strona główna powinna zawierać wszelkie niezbędne informacje, aby użytkownik mógł podjąć dalsze działania. Część użytkowników w ogóle nie zwraca uwagi na to, co znajduje się na stronie głównej. Od razu chcą przejść do konkretnej strony np. produktu.
Użytkownicy trafiają na stronę główną z wielu powodów. Czasami wpisując bezpośrednio adres URL witryny, klikając link zamieszczony na portalach społecznościowych czy z wyszukiwarek. Strona główna musi umożliwiać użytkownikowi wykonanie określonych zadań.
Oto lista typowych zadań (i pytań) użytkowników odnośnie strony głównej witryny:
- Użytkownik wie dokładnie, czego szuka, ale nie wie, czy dana witryna mu to zaoferuje – użytkownika powinna o tym poinformować nawigacja, wyróżnione treści na stronie lub wewnętrzna wyszukiwarka.
- Użytkownik szuka danych kontaktowych firmy – może szuka formularza kontaktowego, adresu mailowego lub numeru telefonu.
- Użytkownik szuka pomocy, chociaż jest stałym klientem – stali klienci też mogą wszystkiego nie wiedzieć. Może pierwszy raz będą chcieli zareklamować produkt, oddać go lub poradzić się w jakiejś kwestii.
- Użytkownik nie może znaleźć danej strony – czasami użytkownik na daną stronę trafił z wyszukiwarki. Po jakimś czasie nie może jej jednak odnaleźć. Strona główna powinna mu w tym pomóc.
- Użytkownik chce uzyskać informacje o firmie – jeśli strona główna nie zapewni chociaż podstawowych informacji o firmie, użytkownik może ją szybko opuścić.
- Użytkownik chce wykonać konkretne działanie na stronie – stronę główną można porównać do linii startowej. To z tego miejsca użytkownicy będą wykonywać najwięcej najważniejszych zadań. Twoim zadaniem jest im to umożliwić.
- Pierwsze wrażenie – strona główna musi zrobić dobre wrażenie na użytkowniku i pozyskać jego zaufanie. W przeciwnym razie, użytkownik szybko znajdzie sobie inną, konkurencyjną witrynę.
- Personalizacja treści – niektóre witryny pokazują inną treść na stronie głównej dla użytkowników zalogowanych i inną dla tych niezalogowanych.
- Dostęp do najnowszych informacji – strona główna powinna pokazywać użytkownikom najnowsze informacje. Jeśli jest to sklep internetowy, to informacje o najnowszych produktach i promocjach, jeśli witryna tematyczna – to najnowsze wiadomości z branży itp.
- Dostęp do najbardziej popularnych informacji – nie wszyscy wiedzą, co jest „na czasie”, nie podążają za nowinkami technologicznymi, za najnowszymi trendami w modzie itp. Mogą nie mieć na to czasu, a może to być spowodowane innymi czynnikami. Strona główna powinna wykonać tę pracę za użytkownika i pokazać mu, co teraz jest najbardziej popularne i najchętniej kupowane przez innych użytkowników.
- Klienta zawartość strony głównej interesuje pod kątem celów biznesowych.
Najważniejsze i najbardziej typowe cele biznesowe strony głównej mogą być następujące:
- Promowanie produktów i usług – w którym miejscu lepiej promować nowe produkty i usługi, niż na stronie głównej? Strona główna jest miejscem, w którym większość użytkowników rozpoczyna swoją ścieżkę na danej witrynie. Czasem sami nie do końca wiedzą, co ich interesuje. Promując najważniejsze produkty i usługi na stronie głównej, można pomóc wybrać użytkownikom najlepszy kierunek.
- Reklamy – reklamy wyświetlane na stronie głównej są dobrze płatne, bo docierają do największej grupy odbiorców w porównaniu z innymi stronami witryny. Należy jednak pamiętać, by reklamy nie przytłoczyły całej strony. Jeśli reklam będzie więcej niż treści, nie spotka się to z aprobatą użytkowników.
- Oferowanie użytkownikom możliwości wyboru wielu ścieżek na witrynie dzięki nawigacji, wewnętrznej wyszukiwarce treści oraz odnośnikom w stopce – witryna powinna oferować użytkownikom wiele źródeł treści. Jest to przykład jednoczesnego zaspokajania celów biznesowych oraz celów użytkowników.
- Wyświetlanie spersonalizowanych informacji użytkownikom – inne treści będą widoczne dla zalogowanych użytkowników, a inne dla jeszcze niezarejestrowanych. Należy pomyśleć, jak najlepiej spersonalizować treści, aby klient jeszcze chętniej korzystał z produktów czy usług witryny.
- Pierwsze wrażenie – strona główna to doskonale miejsce, by zrobić na użytkowniku jak najlepsze pierwsze wrażenie. Jeśli użytkownikowi nie spodoba się strona główna, raczej nie będzie chciał zobaczyć, co jest w głębi witryny. Dlatego strona główna powinna być dopracowana w jak najmniejszym szczególe i stale optymalizowana pod kątem wymagań użytkowników i wymagań biznesowych.
- Zapewnienie użytkownikom prostego i szybkiego wykonywania pożądanych przez nich działań – jeśli użytkownikowi będzie miło i przyjemnie wykonywało się działania na witrynie, to z chęcią na nią wróci. Jeśli zadania będą zabierały mu dużo czasu i będą zbyt skomplikowane, to raczej następnym razem skorzysta z oferty konkurencji. Dlatego celem biznesowym witryny powinno być zaspokajanie potrzeb użytkowników.
- Wsparcie dla modelu biznesowego witryny – co przynosi zyski witrynie? Sprzedaż usług lub produktów? Jeśli tak, to skup się na tym. A może liczą się nowi subskrybenci? Jeśli tak, to rób wszystko by na stronie rejestrowało się jak najwięcej nowych użytkowników.
- Przedstawienie oferty użytkownikom – dotyczy głównie nowych użytkowników. Ktoś, kto nie zna jeszcze danej firmy, musi w krótkim czasie zapoznać się z jej ofertą i zostać zachęcony to skorzystania właśnie z tej konkretnej usługi. Strona główna powinna zawierać ofertę przedstawioną w krótki i zwięzły sposób, który jednocześnie będzie zachęcał do dalszych działań.
- Pokazanie innym, że witryna jest ciągle aktualizowana i cieszy się dużą popularnością wśród innych użytkowników – można to zrobić na przykład poprzez wyświetlanie paska z informacją o liczbie osób śledzących stronę na Instagramie, Facebooku, Google+ czy Twitterze. Niektóre witryny pokazują także liczbę odwiedzin danego dnia, miesiąca, czy popularność danych treści.
- Wzbudzenie zaufania – zrób wszystko, aby wzbudzić zaufanie w użytkownikach. Wtedy będą chętniej i częściej korzystać z witryny. Możesz zamieścić na stronie informacje o dacie założenia firmy, rubrykę „zaufali nam” lub dodać opinie zadowolonych użytkowników.
- Wybór języka – już na etapie projektowania witryny zastanów się, czy potrzebne jest zapewnienie wyboru języka. Jeśli witryna działa na arenie międzynarodowej, raczej się bez tego nie obędzie. To strona główna powinna umożliwiać dokonanie wyboru języka.
- Promowanie witryny na portalach społecznościowych – użytkownicy mogą się przyczynić do darmowego promowania witryny. Dlatego na witrynie powinny znajdować się funkcje umożliwiające promowanie treści na portalach społecznościowych.
Jak powinien wyglądać przykładowych szkielet strony głównej?
Typowy szkielet powinien zawierać następujące elementy:
- Ofertę firmy – informacje zawarte na stronie głównej witryny powinny informować użytkownika o tym, czym zajmuje się firma, co oferuje użytkownikom i dlaczego warto skorzystać z jej usług. Nie musi to być sam tekst. Mogą być to również zdjęcia, filmy, nawigacja czy wyróżniające się hasła. Oferta powinna być dobrze widoczna. Przeważnie znajduje się w górnej części witryny, tuż pod nawigacją.
- Promocję najlepszych produktów (usług) – strona główna to doskonałe miejsce na promocję najlepszych produktów (usług). Lista ta nie jest oczywiście stała, niektóre jej pozycje zmieniają swoją kolejność lub są zastępowane zupełnie nowymi. To tylko dobrze świadczy o firmie – produkty są na bieżąco aktualizowane, firma podąża za najnowszymi trendami i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Lista promowanych produktów najczęściej znajduje się tuż pod ofertą firmy.
- Szybki dostęp do głównych kategorii witryny – zapewnij użytkownikom dostęp do głównych, najczęściej używanych kategorii witryny. Skoro większość użytkowników tego właśnie szuka, mogą się tam dostać bezpośrednio ze strony głównej, bez potrzeby wielokrotnego klikania przez kategorie i podkategorie.
- Informację o tym, dlaczego warto zaufać firmie – jeśli użytkownik nie zna jeszcze za dobrze danej firmy, może do niej podchodzić z ograniczonym zaufaniem. Daj powody użytkownikowi, aby obdarzył zaufaniem firmę.
- Dostęp do podstawowych narzędzi w standardowych miejscach – jeśli użytkownik jest do czegoś przyzwyczajony, to nie zmieniaj tego. Jeśli nie znajdzie konkretnej opcji w standardowym miejscu, to może nie zechcieć szukać gdzie indziej, po prostu uzna, że witryna takiej opcji nie posiada.
- Dostęp do niższych poziomów witryny – zapewnij użytkownikom szybki i łatwy dostęp do innych części witryny. Nie zmuszaj ich do dokonywania zbyt dużej ilości kliknięć.
Przydatne wskazówki odnośnie projektowania strony głównej:
- Przed przystąpieniem do projektowania strony głównej musisz mieć listę wymagań biznesowych i wymagań użytkowników. Najlepiej, jeśli na liście są jeszcze określone priorytety. To ułatwi Ci pracę, będziesz wiedzieć, od czego zacząć.
- Do tworzenia strony głównej skorzystaj z informacji, które otrzymałeś na wcześniejszych etapach projektu. Przejrzyj raporty z warsztatów, z analizy konkurencji, z testów użyteczności itp.
- Najpierw naszkicuj pomysły na zwykłej kartce zanim skorzystasz ze specjalistycznych narzędzi. Zrób to szybko, „od ręki”. Nie zastanawiaj się za długo, możesz narysować kilka propozycji. Później będziesz mógł wprowadzić poprawki. Nie warto na samym początku tracisz czasu na robienie szkiców w narzędziach specjalistycznych. Gdy już będziesz mieć ustaloną konkretną wersję strony głównej, wtedy przedstaw ją za pomocą programu komputerowego.
- Na każdym etapie projektowania strony głównej miej ciągle na uwadze cele biznesowe oraz wymagania użytkowników. Projektuj stronę pod tym kątem.
- Jeśli tylko możesz, nie stosuj tekstu lorem ipsum. Najlepszy scenariusz to taki, kiedy od razu możesz zamieścić gotowe teksty. Niestety rzadko na tym etapie projektu teksty są gotowe.
- Na bieżąco testuj stronę główną. Jeśli tylko wprowadzasz jakieś poprawki mniej lub bardziej znaczące, zawsze konsultuj je z klientem i współpracownikami. Dobrze jest także przeprowadzać na bieżąco testy użyteczności z udziałem prawdziwych użytkowników.
- Usuwaj zbędne elementy – im prostszy projekt witryny, tym lepiej.
Najczęstsze błędy popełniane podczas tworzenia stron głównych:
- Skupianie się tylko na stronie głównej witryny – jest oczywiście bardzo ważna dla całej witryny, można się pokusić o stwierdzenie, że najważniejsza, ale nie można przy tym zaniedbywać innych podstron witryny. Często się o tym zapomina i poświęca stronie głównej zbyt dużo uwagi. A strona produktu również jest bardzo ważna, jak i cała ścieżka do niej prowadząca.
- Skupianie się tylko na wymaganiach biznesowych – jest to błędne podejście. To użytkownicy będą korzystać ze strony i jeśli nie spełni ona ich wymagań, już na nią nie wrócą. Trzeba dojść do porozumienia pomiędzy wymaganiami biznesowymi, a wymaganiami użytkowników. Jeśli obie strony zostaną uwzględnione podczas projektowania, to witryna odniesie sukces.
- Wyświetlanie tej samej treści dla nowych i zalogowanych użytkowników – te dwie grupy użytkowników są inne i wymagają innego podejścia. Jeśli wyświetlasz tę samą treść obu grupom, możesz stracić klientów z każdego źródła.
- Niejasna oferta lub jej brak – nowy użytkownik musi dokładnie wiedzieć, co oferuje dana witryna. Jeśli nie dowie się tego ze strony głównej, przejdzie do konkurencji.
- Za dużo elementów i treści na stronie – strona główna powinna prezentować firmę krótko, zwięźle i na temat. Jeśli jest na niej za dużo treści, a w dodatku większość z niej to reklamy, to tylko zniechęcisz użytkownika.
- Brak możliwości modyfikacji projektu – ogólny szablon strony głównej jest bardzo ważny, ale powinien być też przygotowany na ewentualne zmiany. Załóżmy, że nagle wszystkie witryny muszą mieć nową kategorię z określonymi informacjami. Czy strona główna jest na to przygotowana?
- Brak umiejętności przedstawiania nowej treści – szkielety muszą być przystosowane do przedstawiania pomysłów na nowe funkcje i treści.