Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

User experience formularzy

Projektując formularze należy przede wszystkim skupić się na użytkownikach. Formularz powinien być krótki, zrozumiały i umożliwiać użytkownikom przyjazna konwersację z firmą.

Czego użytkownicy oczekują od formularzy?

  • Możliwości szybkiego wypełnienia.
  • Podania tylko niezbędnych informacji.
  • Pewności, że podane dane osobowe są bezpieczne i nie będą przetwarzane przez firmę w celach marketingowych.

Jakie cele biznesowe chce realizować firma poprzez formularze?

  • Uzyskanie od użytkowników akceptacji warunków transakcji.
  • Zachęcanie zapisywania się do newslettera, który wysyłany jest droga mailową.
  • Zdobycie jak największej ilości transakcji.
  • Uzyskanie jak największej ilości informacji na temat klientów.

Jak powinien wyglądać przykładowy szkielet formularzy?

  • Pogrupowane informacje – informacje powinny być podzielone na grupy. Zbyt długie i rozległe mogą przytłaczać użytkowników i zmniejszać chęci na ich wypełnienie.
  • Układ – najlepiej sprawdza się pionowy układ formularzy.
  • Rozdzielenie pól na te niezbędne do wypełnienia i te opcjonalne – nie wszyscy użytkownicy mają ochotę wypełniać dużo pól i podawać wiele swoich danych. Aby ułatwić im pracę zaznacz miejsca, które są niezbędne do wypełnienia oraz te opcjonalne. Najczęściej pola obowiązkowe oznacza się gwiazdką „*”.
  • Zrozumiały język – cały formularz powinien być napisany prostym językiem zrozumiałym dla wszystkich. Nie należy stosować specjalistycznego języka.
  • Jednoznaczne wezwania do działania – wszystkie główne wezwania do działania muszą znajdować się w widocznym miejscu. Użytkownik nie może mieć problemu z ich odnalezieniem.
  • Tekst pomocniczy i pomoc kontekstowa – powinna być wyraźna pomiędzy nimi różnica. Użytkownik musi wiedzieć, które etykiety należą do pomocy kontekstowej, a co jest tylko tekstem pomocniczym.
  • Wartości domyślne – użytkownikom można ułatwić wypełnianie formularzy wprowadzając wartości domyślne.
  • Postęp – dla długich i rozległych formularzy warto informować użytkownika o postępie prac.

Najlepsze praktyki user experience dla formularza:

  • Listy wyboru – stosowanie list wyboru zamiast ręcznego wprowadzania danych – takie podejście jeszcze bardziej ułatwi pracę użytkownikom. Samo wypełnienie formularza będzie szybsze, a ryzyko popełnienia błędu mniejsze. Oczywiście listy wyboru nie sprawdzają się w każdym przypadku. Najlepiej nadają się do wprowadzania dat, płci, wieku, dni tygodnia, nazwy miast, państw czy liczb.
  • Odpowiednia długość pola – długość pola powinna pokazywać użytkownikowi przewidywaną długość danych. Jeśli użytkownik ma wprowadzić numer karty, którego długość jest stała, niech pole będzie przewidziane dokładnie na taką ilość znaków. Podobnie będzie w przypadku numeru konta bankowego czy kodu pocztowego. Takie podejście zmniejszy ilość popełnianych pomyłek.
  • Podpowiedzi i korekta – bardzo dobrze, jeśli jest możliwość podpowiedzi dla tego, co wpisuje użytkownik i automatycznego poprawiania błędów. Innym rozwiązaniem może być wyróżnienie pół, w których zostały wprowadzone nieprawidłowe dane.
  • Różne formaty – pozwól użytkownikom wpisywać dane tak, jak jest im najwygodniej. Jeśli wolą stosować kropki – niech będą to kropki. Jeśli wolą przecinki – przecinki. Niektórzy ciągi cyfr wolą oddzielać tylko spacjami, a inni myślnikami. Zapewnienie takiej swobody użytkownikom sprawi, że przyjemniej będzie się im wypełniało formularze.

Najlepsze praktyki user experience dla formularza przeznaczonego na urządzenia mobilne:

  • Prostota – formularz, który będą wypełniać użytkownicy na urządzeniach mobilnych powinien być jak najbardziej prosty. Powinny się w nim znaleźć tylko pola, które są niezbędne do wypełnienia. Wszystkie pola opcjonalne powinny być zarezerwowane dla urządzeń stacjonarnych. Długie listy wyboru mogą się nie sprawdzić. Jaki formularz najbardziej odpowiada użytkownikom? Tego można się dowiedzieć podczas testów z ich udziałem.
  • Etapy – formularz na urządzeniach mobilnych powinno wypełniać się etapami. Każde kliknięcie „dalej” czy „następna strona” spowoduje zapisanie wcześniejszych działań. Szczególnie przydatne jest to w przypadku długich formularzy. Ryzyko utraty wszystkich danych będzie mniejsze.

Najlepsze wskazówki przydatne na etapie projektowania formularzy:

  • Zapisywanie danych – czasami wymagane są informacje, których użytkownik nie pamięta i nie ma do nich w danej chwili dostępu. Może to być numer konta bankowego, pesel członków rodziny czy numer paszportu. Warto umożliwić użytkownikom zapisywanie danych. Jeśli formularz jest długi, użytkownik wprowadził większość informacji, a na koniec okazuje się, że czegoś brakuje i nie ma możliwości zapisania i uzupełnienia danych – może to być po prostu frustrujące. Nikt nie lubi wpisywania wszystkiego od początku.
  • Zrozumiały i prosty język – różni użytkownicy będą wypełniać formularze. Słownictwo stosowane w nich powinno być proste i przyjazne wszystkim użytkownikom.
  • Minimum danych – nie każdy użytkownik chce dzielić się szczegółowymi danymi osobowymi. Wymagaj tylko tyle, ile jest naprawdę potrzebne. Cześć pół do wypełnienia może być opcjonalna.

Najczęściej popełniane błędy podczas projektowania formularzy:

  • Stosowanie zbyt eksperckiego języka – formularz ma służyć do kontaktu z użytkownikami. Kontakt ma być miły i przyjazny. Użytkownicy są różni i nikt nie chce się poczuć niekomfortowo. A tak może się zdarzyć, jeśli stosowany język będzie nie zrozumiały i zbyt specjalistyczny.
  • Niejasne komunikaty o błędach – każdy popełnia błędy, a szczególnie, jeśli robi coś w pośpiechu. Użytkownicy wypełniając wiele pół także mogą się pomylić. Trzeba im wskazać miejsce, gdzie zrobili błąd. Może to być tylko zwykła literówka czy pominięte puste pole, ale trzeba to wyraźnie zaznaczyć. Nic nie da, jeśli wyświetli się użytkownikowi komunikat na pół strony z hasłem BŁĄD!!! Na czerwonym tle. Taka sytuacja tylko wprowadzi użytkownika w zakłopotanie. Należy delikatnie wskazać, gdzie zaszła pomyłka.
  • Zbyt duża ilość pytań – rozległe formularze nie zachęcają do ich wypełnienia. Jeśli formularz zadaje użytkownikowi za dużo pytań, może to budzić w nim wątpliwości. Po co witryna chce ode mnie tyle pytań? Do czego wykorzysta moje odpowiedzi? Im więcej pytań, tym więcej wątpliwości użytkowników.