Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

User experience dla koszyka zakupów i dokonywania płatności

Wszystkie sklepy internetowe i inne witryny, na których dokonuje się transakcji, muszą posiadać stronę z koszykiem zakupów i stronę do przeprowadzania transakcji.

Oczekiwania użytkowników odnośnie koszyka zakupów i procesu płacenia:

  • poznanie ostatecznej ceny za zakupione produkty wraz z kosztami wysyłki,
  • podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie,
  • upewnienie się, że wszystkie podane dane osobowe będą bezpieczne,
  • wprowadzenie potrzebnych danych w łatwy i szybki sposób,
  • unikanie wprowadzenia zbyt dużej ilości informacji,
  • zrozumienie, w jakim celu wymagane są niektóre, niestandardowe informacje,
  • otrzymanie potwierdzenia złożenia zamówienie i potwierdzenia dokonania zapłaty,
  • uniknięcie zapisania się do miejsc, z których będzie rozsyłany spam,
  • otrzymanie informacji o terminie przesyłki,
  • upewnienie się, że proces zakupu przebiegł pomyślnie.

Typowe cele biznesowe koszyka zakupów i obsługi transakcji:

  • wzbudzanie zaufania w klientach,
  • przyjmowanie płatności,
  • zmniejszenie liczby użytkowników rezygnujących z zakupów,
  • zachęcenie użytkowników do ponownych wizyt na witrynie,
  • zachęcenie użytkowników do rejestracji na witrynie, subskrypcji i zapisów do newslettera,
  • zmniejszenie liczby kontaktów z punktem obsługi klienta,
  • zwiększanie średniej wartości koszyka,
  • uzyskanie danych klientów,
  • zachęcenie klientów do przyjmowania materiałów marketingowych,
  • zachęcanie klientów do wyboru najkorzystniejszych dla firmy form dostawy i płatności.

Jak powinien wyglądać przykładowy szkielet koszyka zakupów?

  • Zdjęcie i nazwa produktu w formie linku – kliknięcie przez użytkownika zdjęcia lub nazwy produktu powinno automatycznie prowadzić do strony produktu. Klienci często traktują koszyk jako listę zakupów – dodają dużo produktów, przeglądają je i porównują ze sobą jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. Dlatego powinna być możliwość łatwego przejścia do strony produktu.
  • Wyświetlanie najważniejszych informacji o produkcie – w koszyku oprócz zdjęcia i nazwy produktu powinny być widoczne jego najważniejsze cechy. Mogą być wyświetlane od razu przy produkcie lub w osobnym okienku po najechaniu kursorem na zdjęcie lub nazwę produktu.
  • Możliwość modyfikacji zawartości koszyka – użytkownik musi mieć możliwość szybkiego dodania nowych produktów, ich usunięcia oraz zmieniania ich ilości.
  • Czytelne wezwania do działania – wszystkie opcje w koszyku powinny być przejrzyste. Szczególni widoczny musi być przycisk „zamów i zapłać”.
  • Pole na kod rabatowy – niektórzy klienci posiadają rabat, dlatego miejsce na jego wpisanie powinno być widoczne.
  • Całkowita kwota do zapłaty – użytkownik powinien widzieć ceny poszczególnych produktów, koszty dostawy, ale również ostateczną cenę do zapłaty, z uwzględnieniem ewentualnego rabatu.
  • Informacje o bezpiecznych zakupach – należy poinformować klienta, że zakupy dokonywane na witrynie są w 100% bezpieczne.
  • Podziękowanie za dokonanie zakupów – po dokonaniu transakcji należy wyświetlić użytkownikom komunikat z podziękowaniem za zakupy i zaprosić do ponownego odwiedzenia witryny w przyszłości.

Jak powinien wyglądać przykładowy szkielet strony procesu płacenia na etapie wyboru dostawy?

Do koszyka produkty może dodawać każdy. Na tym etapie nie trzeba się jeszcze logować. Aby złożyć zamówienie przeważnie trzeba posiadać konto na witrynie, ale niektóre strony oferują możliwość dokonania szybkich zakupów bez rejestracji. Bez względu na to, czy użytkownik jest zalogowany czy też nie, strona procesu płacenia powinna zawierać następujące elementy:

  • Grupy informacji – wszystkie pola na wprowadzenie danych przez użytkownika powinny być pogrupowane. Niektóre witryny stosują podejście „krok po kroku” i użytkownikowi wyświetlane są po kolei pola, które należy wypełnić. Użytkownik powinien podawać tylko te informacje, które są niezbędne do dostarczenia przesyłki. Jeśli witryna będzie żądać zbyt dużej ilości informacji, użytkownik może zrezygnować z zakupów.
  • Podsumowanie koszyka – użytkownik powinien mieć pewność, co kupuje. Podsumowanie to wszystkie produkty wraz z ich ceną, kosztami dostawy oraz uwzględnionym rabatem.
  • Zapisywanie pozyskanych danych – dane wpisane przez użytkowników powinny być automatycznie zapisywane w bazie danych.
  • Opcje dostawy – opcje dostawy powinny być jasno przedstawione, aby użytkownik mógł dokonać wyboru.
  • Widoczne i wyraźnie wezwania do działania – użytkownik musi wiedzieć, co należy wykonać w kolejnym kroku. Wszystkie przyciski „dalej”, „kontynuuj” czy „następna strona” muszą być widoczne.

Jak powinien wyglądać przykładowy szkielet strony procesu płacenia na etapie dokonywania płatności ?

  • Podsumowanie adresu dostawy – użytkownik powinien móc jeszcze raz sprawdzić, czy wprowadził poprawne dane adresowe.
  • Faktura – użytkownik powinien mieć możliwość wyboru adresu dostawy, jako adresu na fakturze.
  • Podsumowanie zapłaty – użytkownik powinien móc jeszcze raz zobaczyć, ile wynosi ostateczna kwota do zapłaty.
  • Pola związane z konkretną metodą płatności – pola na wpisanie np. numeru karty kredytowej czy daty jej ważności, powinny się wyświetlać dopiero po wybraniu płatności za pomocą tej karty. Nie powinny być wyświetlane wszystkie pola na raz.
  • Zgoda na otrzymywanie materiałów marketingowych – użytkownik powinien mieć możliwość wyboru, czy zgadza się na otrzymywanie reklam, czy nie. Opcja ta nie powinna być domyślnie zaznaczona. Użytkownik musi wiedzieć, że sam decyduje.
  • Widoczne i wyraźne wezwania do działania – przycisk „zapłać” powinien być w widocznym miejscu.
  • Propozycja rejestracji – na sam koniec można zaproponować taką opcję użytkownikom niezarejestrowanym, którzy zdecydowali się na szybkie zakupy. Już dokonali zakupów. Teraz mogą tylko podać hasło i konto użytkownika będzie założone. W taki sposób można zachęcić klientów do ponownych odwiedzin na witrynie.

 

Jak powinien wyglądać przykładowy szkielet strony procesu płacenia na etapie potwierdzenia zakupu i płatności ?

  • Numer zamówienia – dla każdego zakupu klient powinien otrzymać indywidualny numer zamówienia. Dzięki temu użytkownik będzie mógł w prosty i szybki sposób kontaktować się z firmą w sprawie ewentualnych zapytań o zamówienie.
  • Możliwość wydruku – niektórzy użytkownicy preferują papierowe wersje wszelkich potwierdzeń. Daj użytkownikom możliwość wydrukowania potwierdzenia w czytelnej wersji.
  • Podsumowanie zapłaty i płatności – użytkownik powinien na koniec jeszcze raz zobaczyć, jaki sposób dostawy wybrał i jaką metodą dokonał płatności.
  • Informacje o wymianie i zwrocie towaru – warto przedstawić użytkownikowi takie informacje. Takie podejście dobrze świadczy o sprzedawcy.
  • Podsumowanie zamówienia – na koniec użytkownik powinien zobaczyć wszystkie niezbędne informacje dotyczące zamówienia.

 

Przydatne wskazówki dotyczące projektowania stron z koszykiem i obsługą płatności:

  • Zaufanie – jeżeli użytkownicy ufają witrynie i uważają ją za wiarygodną, to będą chętniej wprowadzać swoje dane. Zaufanie można zbudować na wiele sposobów. Przede wszystkim, witryna powinna działać sprawnie, być wolna od błędów, powinna udostępniać swoje dane kontaktowe, opinie innych prawdziwych użytkowników, przedstawić informacje o wszystkich kosztach związanych z zakupem oraz stosować rozumiały dla wszystkich język.
  • Łatwe i szybkie dokonywanie zakupów – użytkownicy powinni mieć możliwość dokonania jak najszybszych i prostych zakupów. Często kupują coś w między czasie i nie chcą tracić na to zbyt dużo czasu.
  • Koszyk jako lista zakupów – użytkownicy często traktują koszyk jako listę zakupów. Powinni mieć taką możliwość, dlatego dodawanie i usuwanie produktów powinno być jak najprostsze. Powinna być też możliwość zapisu koszyka tak, aby po opuszczeniu witryny i wróceniu na nią koszyk był aktualny.

 

Najczęściej popełniane błędy w trakcie projektowania stron z koszykiem oraz procesem płacenia:

  • Straszenie klientów – zbyt częste informowanie klientów o bezpieczeństwie może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego i po prostu wystraszyć klientów. Informacja o tym, że dokonywanie zakupów na witrynie jest w 100% bezpieczne powinna się znaleźć w jednym miejscu.
  • Brak uwzględnienia kontekstu dokonywania zakupów przez klientów – inaczej kupuje się na smarffonie, a inaczej na komputerze stacjonarnym. Na etapie projektowania powinny być uwzględnione różne kanały, poprzez które użytkownicy dokonują zakupów.