Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Szukamy pracownika SEO do firmy

Pozyskanie nowego pracownika do zespołu SEO

Planując budowę lub rozbudowę Twojego zespołu specjalistów miej świadomość ról, które mają być w tym zespole realizowane. Innymi słowy, zastanów się, kogo właściwie szukasz.

Czy będzie to osoba z zacięciem technicznym, która samodzielnie pokryje zagadnienia SEO związane z architekturą witryny i mechanizmami optymalizacji struktury? Czy poszukujesz raczej kogoś, kto dopiero zacznie swoje doświadczenie z SEO i planujesz, że współpracując z twoim zespołem szybko przejmie nowe obowiązki?

W takim wypadku możesz liczyć na mniejsze koszty pozyskania takiego pracownika, co nie pozostaje bez wpływu na wywiązanie się z przydzielonego ci budżetu. Pomyśl, które aspekty SEO potrzebują wsparcia, a które w ogóle nie są jeszcze pokryte żadnymi działaniami. Na podstawie tych przemyśleń, zaprojektuj rolę, którą nowy pracownik przejmie.

Musisz mieć świadomość, że pracownik, którego obciążysz skomplikowanymi zadaniami, wymagającymi wiedzy fachowej, może mieć odpowiednio wysokie wymagania finansowe, czego twój budżet może nie wytrzymać.

Problem może też stanowić dostępność takich pracowników, ponieważ, na ogół, mogą oni przebierać w ofertach. Wynegocjowanie korzystnego kontraktu z takim fachowcem może cię dużo kosztować. Korzyścią jest to, że nowy pracownik od razu będzie mógł się rzucić w wir działań i z sukcesami je realizować. Jeżeli jednak ważniejsze okażą się ograniczenia budżetowe, możesz zatrudnić kogoś mniej doświadczonego i poprowadzić go wraz z innymi swoimi specjalistami nową dla niego drogą SEO.

Z czasem nabędzie on odpowiednich umiejętności, co ważne będą one od razu dopasowane do sposobu działania twojej firmy. Problemem może tu być tylko czas wymagany na odpowiednie wykształcenie do poziomu specjalisty. Odpowiednio wcześnie zaplanuj zatem potrzebę zatrudnienia nowego członka zespołu. Jeśli brakuje ci czasu, możesz zwrócić się o pomoc w przeszkoleniu do eksperta zewnętrznego. On profesjonalnie zadba o szybki i nakierowany na konkretne zadania rozwój nowego pracownika.

Dobór właściwego pracownika zespołu do spraw SEO

Zatrudnienie doświadczonego pracownika z pewnością będzie kosztowne. Ewidentną korzyścią, dla której na ogół warto się jednak na niego zdecydować, jest fakt, że dzięki niemu szybciej i sprawniej osiągniesz kolejne kamienie milowe w swoim projekcie. Z drugiej strony, zatrudnienie pracownika niedoświadczonego, może okazać się odkryciem nowego talentu, który przyniesie korzyści wcale nie mniejsze, tylko bardziej odsunięte w czasie i poniższych kosztach.

Analizując nadesłane aplikacje zwracaj szczególną uwagę na posiadane przez kandydatów umiejętności. To ich szukasz w nowym pracowniku, więc bacznie sprawdzaj, czy je posiadają aplikujący. Szukaj umiejętności właściwych dla roli, którą przygotowałeś.

Nie poczytuj jako zaletę świetnych zdolności do konstruowania i doboru słów kluczowych, jeśli szukasz kogoś, kto umiejętnie zajmie się przebudową metatagów. Każdy z potencjalnych zatrudnionych musi mieć duże obeznanie z internetem, wiedzieć na czym polega SEO i mieć dobre pojęcie o sieciach społecznościowych. Sprawdzaj zatem ich profile.

Badaj, czy sieć relacji, jakie tam zbudowali, świadczy o tym, że świadomie ją budowali, czy jest spójna i rozbudowana oraz czy sam profil jest kompletny. Nie musi to oczywiście oznaczać, że osoba taka jest bardzo komunikatywna, bo profil ograniczony, lub jego brak, może wynikać z potrzeby zachowania poufności w sieci, ale jest przesłanką, że osoba taka jest dobrym kandydatem do pracy w internecie.

Pod Twoją lupę powinien trafić także aspekt zdolności interpersonalnych i politycznych. Duża swoboda komunikacji, asertywność i umiejętność podświadomej manipulacji innymi u nowego pracownika z pewnością pomogą ci przeforsować niejedno rozwiązanie, zdobyć poparcie dla zmiany, czy wywalczyć nowe zasoby na realizację strategii. Umiejętności te nabierają szczególnego znaczenia, gdy idea SEO nie jest jeszcze w firmie w pełni wspierana, lub niektóre z jej z aspektów kolidują z interesami innych zespołów. Zdolność do inicjowania mimo wszystko takich zmian u specjalisty, lub adaptowania i zmiany wstępnych założeń, by doprowadzić do realizacji zadania jest nie do przecenienia w cyklu życia strategii.

Uważa się, że w SEO około osiemdziesięciu procent czasu zużywane jest na robienie dobrego gruntu ideowego pod realizację jego założeń w pozostałych dwudziestu procentach czasu.

Jak znaleźć tego jedynego

Poszukiwanie idealnego specjalisty do spraw SEO przypomina szukanie igły w stogu siana. Aby go znaleźć przydatny może się okazać magnes. Tym magnesem będzie Twoja odpowiednio przygotowana oferta. Podaż ludzi, którym optymalizacja witryn pod wyszukiwarki nie jest obca, jest dużo niższa od popytu na nich. Mogą zatem przebierać w ofertach i zgodzą się zapewne tylko na najlepsze. Ty jako pracodawca jesteś więc na gorszej ale wcale nie straconej pozycji.

Ofertę przygotowuj zawsze mając na uwadze obie strony przyszłej umowy o pracę – Ciebie jako pracodawcę oraz aplikanta jako zatrudnionego. Nie ograniczaj się zatem tylko do stawiania wymagań. Aby zainteresować pracownika musisz także jemu coś zaoferować. Stąd w końcu wzięła się nazwa „oferta”. Umowa, którą docelowo podpiszecie będzie musiała usatysfakcjonować obie strony.

Zatem oprócz wymieniania kwalifikacji, umiejętności i zdolności niezbędnych na oferowanym stanowisku, wypisz także wszelkie korzyści, jakie przyszły pracownik będzie mógł osiągnąć pracując u ciebie.

Uwaga – nie muszą to być wcale tylko benefity w postaci opieki zdrowotnej czy kart sportowych. Dla osoby wszechstronnej równie dużą, lub nawet ważniejszą korzyścią będzie możliwość współpracy przy ciekawym, trudnym i wymagającym projekcie, praca u boku autorytetu w dziedzinie SEO, rozwiązywanie problemów typowych dla rzadkiej branży i tak dalej.

Twoim zadaniem jest takie zareklamowanie pracy w Twoim zespole, aby potencjalny kandydat, jeszcze przed wysłaniem aplikacji czuł, że chce u Ciebie pracować. Jeżeli przygotujesz kiepskie ogłoszenie, skusisz nim tylko osoby, które szukają byle jakiej pracy, aby „gdzieś się zaczepić”, nie są orłami w SEO, albo nikogo nie skusisz.

Miej na uwadze, że przeprocesowanie każdej takiej aplikacji spowoduje, że zmitrężysz czas, poświęcisz dużo wysiłku bez efektu, a Twój wymarzony kandydat może właśnie w tym czasie znajdzie pracę u konkurencji.

Ty będziesz poszukiwał ludzi ambitnych, nastawionych na rozwój, otwartych, dynamicznych. Potrzebujesz pracowników, którzy będą potrafili pracować na własną rękę i samodzielnie rozwiązywać, lub angażować innych w rozwiązywanie złożonych problemów. Szukasz ludzi, którym nie będzie obojętne gdzie i po co pracują, którzy wiedzą czego chcą i prą do osiągnięcia tego. Twoim celem są profesjonaliści – ludzie, którzy przy zapewnieniu im odpowiednich zasobów, zrobią wszystko co możliwe, by zrealizować postawiony im cel. Szczególnie, że większość czasu będą stanowili jednoosbową komórkę pełniącą raczej rolę koordynatora działań niż element zespołu.

Jak zatem powinno wyglądać twoje ogłoszenie o pracę?

Postaraj się uczynić je możliwie unikalnym. Spraw, żeby kandydaci czuli się niejako wybrańcami, żeby poczuli się wyjątkowo, a wtedy ktoś kto faktycznie jest wyjątkowy poczuje, że oferta jest właśnie dla niego. Wymień dodatkowo podstawowe zadania jakie przewidujesz na tym stanowisku, opisz czym kandydat będzie się zajmował. Następnie wyraźnie zapisz, co w zamian za to zyska. Postaraj się poruszyć tutaj wiele aspektów – od wspomnianego ubezpieczenia na życie po możliwość współpracy z najlepszymi i bogatą ofertę szkoleń doskonalących. Pokaż, że wiesz czego wymagasz, ale też wiesz ile to kosztuje. Pokaż, że jesteś w stanie sprawiedliwie zapłacić za cenny czas specjalisty.

Swoją ofertę zamieść na znanych portalach pośrednictwa pracy, ale też mocno promuj ją kanałami niezależnymi. Chodzi tu przede wszystkim o marketing szeptany i reklamę w mediach społecznościowych. Jeśli rozpowszechnisz wieści o swojej ofercie w środowisku SEO, z pewnością skuteczniej dotrzesz do ludzi, których szukasz.

Nie ograniczaj się tylko do publikowania oferty. Poszukuj specjalisty także aktywnie. Sam sprawdzaj ogłoszenia free lancerów na odpowiednich portalach. Jeżeli pojawi się ciekawa oferta – działaj bardzo szybko. Ponieważ specjaliści SEO są rozchwytywani, Twoja oferta musi jako jedna z pierwszych trafić do szukającego pracy. Spraw, żeby nie miała szansy dotrzeć do niego Twoja konkurencja. Zasyp go zatem ofertą pracy, benefitami oraz od razu zaproś go na rozmowę rekrutacyjną.

Prowadzenie rozmowy powierz wynajętemu specjaliście, jeśli nie czujesz się na siłach. Jest to w końcu bardzo ważny etap rekrutacji i byłoby wielką szkodą zaprzepaszczenie okazji zatrudnienia wybitnego talentu przez błędy w czasie takiej rozmowy.

Sam proces rekrutacyjny nie powinien być długi. Zadbaj, by od dotarcia do kandydata do jego zatrudnienia nie minęło zbyt wiele czasu. Zatrudnienie w ciągu trzech, czterech tygodni to żaden rekord, a standardowy czas w tej dziedzinie.