Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Szkice w UX

Szkice w UX
5 (100%) 1 głosów

Szybkie generowanie pomysłów

Szkicowanie to najprostszy i najszybszy sposób przedstawiania swoich pomysłów innym. Niektórzy obawiają się szkicowania, tłumacząc się brakiem zdolności rysunkowych. Nie o to chodzi. Ciekawe i przydatne szkice może stworzyć każdy. A wspólna praca może się dodatkowo przyczynić do powstania interesujących pomysłów.

Ze szkiców warto korzystać w każdym projekcie. Mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych działań. Pomogą Ci szybko i łatwo wygenerować ciekawe pomysły, zwizualizować projekt lub otrzymać informacje zwrotne od klientów.

Każdy projekt powinien się zacząć od „burzy mózgów”. Im więcej na początku powstanie pomysłów, tym lepiej. Będzie z czego wybierać i większa szansa na to, że znajdzie się coś naprawdę trafnego.

Szkice możesz stworzyć sam, zaangażować do tego zespół projektowy, pracowników firmy klienta lub użytkowników. Najczęściej wykorzystuje się technikę szybkiego tworzenia szkiców. Pomaga ona w szybkim czasie wygenerować dużą ilość pomysłów. Następnie wybiera się te pomysły, które warto rozwinąć, a odrzuca te, których nie można wykonać. Jeśli jest trudność w narysowaniu czegoś, to tym bardziej będzie niemożliwe przypisanie odpowiedniego kodu. Takie pomysły na wstępnie należy odrzucić.

Co kto miał na myśli

Rysując szkice można pokazać to, co konkretnie mamy na myśli. Wyobraź sobie, jak opisujesz komuś słownie, jak ma wyglądać witryna. Po pierwsze, nie będziesz w stanie dokładnie tego opisać, a po drugie, Twój odbiorca może sobie zupełnie inaczej wyobrażać to, co mu opisujesz. Tworząc szkice unikniesz nieporozumień. Lepiej jest pokazać coś w nawet najbardziej schematyczny sposób, niż pozostawić drugą stronę w sferze domysłów.

Szkice pozwalają podjąć ważne decyzje projektowe. Wyobraź sobie, że chcesz przetestować to, jak będzie funkcjonował nowy przycisk np. „szybki zakup”. Klient klikając w ten przycisk nie będzie musiał się rejestrować i logować, tylko podając niezbędne dane będzie mógł od razu nabyć produkt. Chcesz zobaczyć, jak będzie wyglądać ścieżka użytkownika w tym przypadku. Możesz to zrobić w szybki i łatwy sposób właśnie za pomocą szkiców.

Szkice nie skupiają się na szczegółach, co w tym przypadku jest akurat sporą zaletą. Jeśli chcesz uzyskać od klienta informacje zwrotne na temat poprawności kierunku twoich prac, wystarczy, że przygotujesz odpowiednie szkice. Szkice , w przeciwieństwie do szkieletów, tworzy się szybko i pokazują ogólny zarys problemu, nie skupiają się na szczegółach, które w tej sytuacji są nieistotne. Klienci za bardzo lubią skupiać swoją uwagę na szczegółach, co mogłoby utrudniać podjęcie decyzji. Szkice są ogólne, zawierają wystarczającą ilość informacji, aby klient mógł podjąć decyzję.

Gdy klient wskaże Ci szkice, które mu się podobają, będziesz wiedział, w którym kierunku należy zmierzać dalej. Masz już ogólne rozwiązanie, teraz czas na skupienie się na szczegółach.

Szkice w pracach nad szkieletami

Tworzenie ekranów warto zacząć najpierw od ogólnych szkiców, zamiast szczegółowych szkieletów. Określ rodzaj treści i ustal priorytety. Jeszcze przyjdzie czas na korzystanie ze specjalistycznych narzędzi projektowych. Szkice ułatwią późniejszą pracę nad szkieletami, przyspieszą ją, bo już od początku będziesz miał ogólny zarys tego, co chcesz uzyskać. Szkice przedstaw klientowi abyś wiedział, czy zmierzasz w dobrym kierunku. Jeśli dostaniesz od niego potwierdzenie, będziesz się mógł zająć szczegółami.

Szkice jako tanie projektowanie user experience

Czasami się zdarza, że musisz dokonać wręcz niemożliwego w user experience, mając do dyspozycji niewiele czasu, ludzi i środków finansowych. Rozwiązaniem może być podejście „ekonomiczne”. Nie masz czasu na przygotowanie szkieletów, a trzeba znaleźć rozwiązanie problemów mimo małej ilości materiałów. W takiej sytuacji najlepiej jest zorganizować warsztaty z tworzenia szkiców dla programistów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zespół pozna ogólne zasady projektowania, powstanie dużo ciekawych pomysłów, a szczegółami będą mogli zająć się samodzielnie.

Można także zastosować podejście „łatwych do wprowadzenia zmian”. Polega ono na wykryciu i przedstawieniu poprawek, które szybko i łatwo można wprowadzić do projektu. Poprawki przyniosą wymierne korzyści w użyteczności, a jednocześnie nie wymagają zbyt dużej zmiany projektu. Szkice są wręcz stworzone do przedstawiania łatwych do wprowadzenia zmian. Szkice można nanosić bezpośrednio na wydruki ekranów.

Dlaczego warto stosować szkice?

  • Jest to szybki sposób na przetestowanie wielu pomysłów.
  • Każdy może wziąć udział w tworzeniu szkiców. Nie ma lepszych i gorszych pomysłów, wszyscy są traktowani tak samo.

Jak ułatwić rysowanie szkiców?

  • Do tworzenia prostych szkiców wystarczy kartka i długopis.
  • Kartki w kratkę ułatwią rysowanie prostych linii.
  • Szkicom możesz nadać głębi, jeśli zastosujesz cieniowanie.
  • Jeśli chcesz nadać charakter szkicom, podkreślić ważność niektórych elementów, możesz wykorzystać długopisy w różnych kolorach albo kolorowe markery.
  • Kolorem czerwonym czy innym w jaskrawym odcieniu możesz zaznaczać najważniejsze elementy szkiców.
  • Jeśli zwykła kartka i długopis Ci nie wystarczą, możesz skorzystać z gotowych specjalnych szablonów do tworzenia szkiców. Znajdziesz je w internecie. Niektóre są darmowe, a za niektóre trzeba zapłacić.

Szybkie tworzenie szkiców

Technika polega na pokazaniu ogólnych pomysłów wszystkim najważniejszym interesariuszom, co ma ich zachęcić do rozwinięcia ich. Każdy uczestnik może utożsamić się z pomysłem. Jeśli tylko jest taka możliwość, warto przeprowadzić grupowe tworzenie szkiców.