Smart shopping, czyli na polski inteligentne zakupy oznacza wykorzystanie do zakupów narzędzi dostępnych online. Klienci sklepów internetowych i innych kanałów sprzedażowych są świadomi rozległej oferty sprzedażowej oraz sztuczek, które stosują marketingowcy. Z tego właśnie powodu powstały narzędzia ułatwiające zakupy i sprawdzające korzystne oferty.
Przykładem takich narzędzi są na przykład porównywarki cen, strony gdzie zbiera się rabaty i promocje, aplikacje zakupowe, programy lojalnościowe, zakupy zbiorowe itp.
Jak wyglądają zakupy klientów przy wykorzystaniu smart shopping
Klienci, którzy kupują świadomie w pierwszej kolejności dokonują dokładnego przeszukania sieci, celem znalezienia najlepszej oferty.
Nawet jeśli kupujący ma zamiar dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym, to pierwszym krokiem jest zazwyczaj wyszukanie produktu online i porównanie oferty różnych kanałów sprzedaży.
Klienci zazwyczaj używają do tego wyszukiwarek takich jak Google, w drugiej kolejności sprawdzają serwisy typu Allegro, czy też Amazon.
Sprawdzają przynajmniej 3-4 oferty z różnych kanałów i porównują cenę, jakość, warunki gwarancji i szybkość dostawy.
Bardziej świadomi klienci weryfikują informacje o produktach za pośrednictwem mediów społecznoościowych, gdzie szukają opinii i zdjęć. Popularną metodą weryfikacji produktu jest szukanie testów nie tylko w postaci opisów ale również filmów.
Dlatego tak popularne są filmy na YouTube z otwierania pudełek z zakupami, testowanie a nawet niszczenie towaru. Wszystko po to, żeby nabić oglądalność ale z drugiej strony klienci mogą przed zakupem doświadczyć wizualnie jak towar sprawuje się w normalnym użytkowaniu.