Skuteczne kanały sprzedaży przez Internet – Ranking

sem

Poniżej przedstawiam ranking skuteczności płatnych i bezpłatnych metod promocji w sieci. Łączny ranking pozwala na lepsze określenie priorytetów działań z punktu widzenia efektywności i potrzeb twojej firmy.

1 Miejsce – SEO i Google Ads

1 miejsce należy niewątpliwie do SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli marketingu w wyszukiwarkach internetowych. SEM dzieli się na SEO, o którym już niemało wspomniałem, i SEA (ang. Search Engine Advertisement), płatną reklamę w wyszukiwarkach, np. Google Ads. Istnieje też możliwość innego podziału zagadnienia:

sem

Google Ads to istna maszyna do prowadzenia działań reklamowych. Tyczy się to reklamy tekstowej i dynamicznej w wyszukiwarce (DSA) i reklamy produktowej typu PLA, filmów oraz e-mail marketingu.

Google dysponuje panelem do administrowania kampaniami reklamowymi. Skuteczność tego kanału jest wynikiem ogromnej popularności wyszukiwarki Google. Popularność tę generuje duża liczba osób korzystających z narzędzi i aplikacji Google (np. systemu operacyjnego Android, przeglądarki Chrome, poczty Gmail).

YouTube należy do Google i dzięki temu ma zapewniony ogromny zasięg. Wiedz, że YouTube to wyszukiwarka, która zaraz po Google ma drugie miejsce na świecie pod względem liczby wyszukiwań. Dla tego kanału istnieją osobne reguły SEO, które pomagają pozycjonować nasze filmy w sposób naturalny. Oprócz tego YouTube oferuje kampanie płatne.

Facebook Ads to również miejsce, w którym możesz liczyć na dotarcie do ogromnej rzeszy odbiorców. Facebook, dzięki monitorowaniu zachowania swoich użytkowników, co jest od dawna przedmiotem kontrowersji, ma możność ścisłego dopasowania reklam do grup docelowych o konkretnych potrzebach i zainteresowaniach. Instagram i Twitter, jak i inne media społecznościowe, mają swoje panele łatwego docierania do potencjalnych klientów.

 

2 Miejsce: Allegro, Amazon, Ceneo

Miejsce 2 — przypada portalom aukcyjnym i sprzedażowym (Amazon, Ebay, Allegro i pozostałym).

 

Miejsce 3 ― zajmowane jest przez techniki różne, takie jak e-mail marketing, ePR, czyli internetowe Public Relations, reklamy banerowe, marketing automation oraz influencer marketing.

Miejsce 4 — zostało osiągnięte przez techniki reklamowe dopasowane do specyfiki biznesu, czyli tzw. marketing efektywnościowy (ang. performance marketing), a są to:

  • zaawansowane techniki marketingowe, jak marketing automation, programy afiliacyjne;
  • e-mali marketing oraz skuteczny newsletter;
  • budowanie marki i świadomości marki w sieci;
  • storytelling;
  • marketing wirusowy;
  • wykorzystanie mediów społecznościowych przy prowadzeniu firmy (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter);
  • marketing treści.

Wybór efektywnej techniki marketingu zależy od wielu czynników takich jak: branża, konkurencja a nawet twoje możliwości finansowe oraz czasowe.

Jak wybrać właściwy kanał sprzedaży?

Po pierwsze, dopasuj kanał sprzedaży do swojej branży i do charakterystyki profilu twojego klienta. Jeśli na przykład sprzedajesz maskotki dla dzieci, to dobrym kanałem sprzedaży jest zarówno Google Ads, YouTube Ads, Facebook Ads, jak i wszystkie kanały typu Amazon, Allegro.

Jeśli natomiast oferujesz maszyny rolnicze, to właściwym kanałem sprzedaży w sieci jest Google Ads i własny sklep internetowy, a e-mail marketing będzie mocnym wsparciem. YouTube czy też Facebook posłuży w tym przypadku bardziej jako miejsce generowania zaangażowania wobec prezentacji produktów, ale procent sprzedanych za pośrednictwem tych kanałów nie będzie raczej wysoki. Nie zapomnij, że telefon i tablet jest również skutecznym narzędziem sprzedaży. Sprawdź dokładnie ścieżkę zakupową na tych urządzeniach.

Sprzedaż za granicę wiąże się z wieloma utrudnieniami, których nie powinieneś przeoczyć:

  • z konkurencją i cenami na danym rynku — ponieważ kluczowe wskaźniki jego nasycenia oraz siła konkurencji i jej cen to dane, bez których nie można zaczynać sprzedaży;
  • z prawem danego kraju ― ponieważ reklamacje, zwroty i dozwolone działania marketingowe mogą się różnić w zależności od niego;
  • z wysyłką, reklamacją, zwrotem — skoro dodatkowe koszty wysłania i odbioru produktów podnoszą łączny koszt operacyjny;
  • z popularnością sprzedaży za pośrednictwem Internetu ― albowiem klienci nie muszą chętnie zamawiać produktów z twojej branży przez Internet;
  • z regułami i kanałami sprzedaży dominującymi na danym rynku — bo może nie warto otwierać sklepu w domenie narodowej (czy wersji językowej danego kraju) albo sprzedawać za pośrednictwem mediów społecznościowych czy tego portalu pośredniczącego, który rządzi na twoim rynku (np. Amazon, Aukro, Allegro);
  • z aspektami technicznymi ― ze względu na integrację z lokalnymi portalami twojego sklepu, możliwe nieistnienie gotowych wtyczek do integracji płatności i wersji językowych, odmienność waluty sprzedaży, czas dotarcia przesyłki do adresata;
  • z obsługą sprzedaży w języku lokalnym — bo może będziesz zmuszony uruchomić obcojęzyczne call center.
Kliknij, aby ocenić
[Total: 0 Średnio: 0]