Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Skąd Google wie z jakiego urządzenia korzystasz?

Agent użytkownika (z ang. user agent)

Wyszukiwarka Google oraz Bing sprawdzają, na jakim urządzeniu użytkownik korzysta z przeglądarki. Wykorzystują w tym celu technikę, która się nazywa wykrywaniem agenta użytkownika (ang. user-agent detection). Agent użytkownika to ciąg znaków pokazujący rodzaj sprzętu i rodzaj używanej przeglądarki, z której nadeszło zapytanie. Gdy użytkownik korzysta z przeglądarki, ta wysyła do serwera informację o agencie użytkownika.

Wykrywanie agenta użytkownika jest najlepszym rozwiązaniem z dwóch powodów. Po pierwsze zapewnia największy komfort użytkownikowi – serwowana jest odpowiednia wersja strony. Po drugie metoda ta jest najbardziej optymalna po kątem pozycjonowania. W przypadku, kiedy stacjonarna oraz przenośna wersja witryny posiadają takie same adresy URL, to użytkownikowi pokazywana jest alternatywna wersja witryny. Jeśli są różne adresy URL, to użytkownicy korzystający ze strony na urządzeniach przenośnych powinni zostać odpowiednio przekierowani.

Agenta użytkownika można wykryć na przykład za pomocą aplikacji w języku PHP MobileDetect.net. Dostępna jest również jako wtyczka we wszystkich najbardziej popularnych systemach CMS – WordPress, Joomla, Drupal, Magento, Concrete5 itp.

A oto kilka przydatnych wskazówek, które mogą się przydać podczas planowania strategii pozycjonowania dla urządzeń mobilnych:

  • Przede wszystkim trzeba być na bieżąco z zaleceniami wyszukiwarek odnośnie pozycjonowania dla urządzeń mobilnych. Tu się wszystko ciągle zmienia, więc posiadanie aktualnej wiedzy jest priorytetowe.
  • Korzystaj z Przewodnika dla webmasterów witryn mobilnych Google i ze strony Meet our Mobile Bots w przypadku wyszukiwarki Bing.
  • W przypadku treści serwowanej dynamicznie w zależności od agenta użytkownika powinieneś uwzględnić różnice w nagłówku HTTP Vary.
  • Najważniejsze pliki witryny, takie jak CSS, JavaScript, obrazy, powinny być dostępne dla wyszukiwarek. Wyszukiwarki mając dostęp do takich informacji mogą ocenić, czy strony są przyjazne do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Informacje o dostępie można sprawdzić w pliku robots.txt.
  • Publikowana treść powinna być łatwa do przetworzenia na urządzeniach przenośnych. Flash nie jest obsługiwany na urządzeniach mobilnych.
  • Gdy strony przeznaczone są dla komputerów stacjonarnych oraz urządzeń mobilnych i mają różne adresy URL, to: dla stacjonarnych dodaj znacznik meta z atrybutem rel=alternate wskazujący adres wersji mobilnej, a dla mobilnych dodaj znacznik meta z atrybutem rel=canonical ,wskazujący adres strony stacjonarnej. Zastosowanie tych znaczników wyeliminuje ewentualny problem z duplikacją treści.
  • Dodaj mapę mobilnej wersji witryny z zastosowaniem się do najnowszych wytycznych.
  • Na koniec warto przetestować stronę w narzędziu Test zgodności z urządzeniami mobilnymi. Dzięki temu zyskasz pewność, czy strona jest rzeczywiście przyjazna wyszukiwarkom