28 votes, average: 5,00 out of 528 votes, average: 5,00 out of 528 votes, average: 5,00 out of 528 votes, average: 5,00 out of 528 votes, average: 5,00 out of 5 (28: ocen, średnio: 5,00 z 5)
Musisz się zarejestrować, żeby głosować.

Loading...

SEO, czyli Search Engine Optimization

czym jest 

optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek

SEO to skrót od angielskiego terminu search engine optimization, oznacza po polsku optymalizację dla wyszukiwarek internetowych, a składa się z dwóch podstawowych aktywności, mianowicie optymalizacji serwisów www oraz ich pozycjonowania w wyszukiwarkach.

Celem optymalizacji stron internetowych jest osiąganie jak największej widoczności w wyszukiwarkach internetowych, która bezpośrednio skutkuje odwiedzinami na poddanej zabiegom stronie internetowej.

Optymalizacja stron internetowych pod algorytmy wszyszukiwarek internetowych takich jak Google, to absolutna podstawa funkcjonowania każdej strony internetowej. Zarówno małe serwisy, blogi czy też duże, miedzynarodowe sklepy muszą mieć wdrożone zasady SEO (skrót od angielskiego Search Engine Optimization).

Dzięki SEO zyskujesz widoczność w wyszukiwarkach z wyników naturalnych, unikasz problemów technicznych, dbasz o klienta i treści na stronie, Twoja firma pojawi się w Mapach Google, masz zadabane aspekty techniczne i użyteczność a nawet zmniejszasz koszty kampanii płatnych.

Profesjonalne SEO usługi, napisz:

Podaj email, żebyśmy mogli odpisać
Podaj nr telefonu, jeśli mamy zadzwonić.

Poradnik

naucz się SEO samodzielnie

Co to jest SEO?

SEO (ang. search engine optimization), to inaczej optymalizacja serwisów www dla wyszukiwarek internetowychW wyniku dobrze przeprowadzonej optymalizacji strony internetowe osiągają wysoką widoczność na tematyczne słowa kluczowe w wyszukiwarkach internetowych.

Przykładowo strona fryzjera z Warszawy pojawi się w Google na hasła “fryzjer”, “fryzjer Warszawa”, “dobry fryzjer” a serwis pracy na hasła “praca”, “oferty pracy” itp.

Wyszukiwarki internetowe stosują zaawansowane algorytmy do oceny strony. Na ich podstawie sortują strony według haseł i tak posortowane wyświetlają w wynikach wyszukiwania. Przykładowo, jeśli szukasz za pośrednictwem Google kursu języka angielskiego, wpisujesz takie hasło do wyszukiwarki. W efekcie otrzymujesz listę haseł. Google, analizując czynniki zewnętrzne (np. linki do strony) oraz optymalizację strony (np. treści powiązane tematycznie z wpisywanym hasłem), robi ranking stron i w nim je wyświetla.

SEO to działania w ramach strony i poza stroną

Optymalizacja stron a pozycjonowanie, czym się różnią

Pozycjonowanie to działanie zewnętrzne, na przykład zdobywanie linków zwrotnych, wzmianki o naszej stronie na zewnętrznych stronach internetowych, w mediach społecznościowych, na forach, blogach. Jeśli chcesz to sobie lepiej wyobrazić, pomyśl, że twoja strona www to naukowiec. Jeśli prace tego naukowca są wymieniane i cytowane przez innych naukowców, to nabierają wagi i zaczynają być cenione. Podobnie działają algorytmy oceniające rangę stron internetowych. Strony mało ważne nie będą cytowane, strony zaś opiniotwórcze, z ciekawymi treściami, oryginalne lub unikalne są wartością dodaną do sieci.

Optymalizacja stron to natomiast czynniki wewnętrzne, czyli takie, które budują stronę  internetową: technologia, wygląd, treść. W przypadku optymalizacji niektóre czynniki mają większe znaczenie od innych. Postaram się przedstawić uniwersalny ranking  praktyk  optymalizacyjnych ważnych już na etapie tworzenia strony, a potem wymagających ciągłego udoskonalania.

SEO nie można wykonać raz na zawsze. Czynniki rankingowe algorytmów zmieniają się praktycznie każdego dnia. Dodatkowo, do gry włącza się sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie (np. wyszukiwanie głosowe). W efekcie raz wykonana praca może okazać się dobra na parę miesięcy. Jedynym właściwym podejściem jest stałe doskonalenie strony przy założeniu, że jest budowana według wszystkich dobrych reguł SEO, a działania pozycjonowania nie naruszają istotnie reguł wyszukiwarek (np. spamując linkami).

Po co ci SEO?

SEO to cała gama korzyści dla właścieli stron internetowych:

  • poprawa widoczności stron w wyszukiwarkach internetowych np. Google w wynikach naturalnych (bezpłatnych)
  • więcej klientów, większy ruch, wzrost sprzedaży
  • poprawa konwersji sprzedaży
  • przyjazny serwis dla ludzi i robotów analizujących strony
  • SEO to dobry UX, treści oraz dobre rozwiązania techniczne

SEO wpływa na wyniki Google

Jak robić dobre SEO

Działania na stronie internetowej to między innymi:
  • część techniczna – technologia, która sprzyja robotom internetowym, a co za tym idzie szybki i dostępny serwis (szybkość ładowania strony, wersja mobilna, brak błędów, stała dostępność serwisu),
  • zawartość strony – UX strony, czyli czytelność i użyteczność serwisu z punktu widzenia odwiedzającego, bardzo ważnym elementem na stronie są treści: unikalne, ciekawe, tak zredagowane, że zachęcają do pozostania i przeczytania całości.

Audyt SEO, co to jest

Audyt SEO to sprzwdzenie strony internetowej czy też sklepu internetowego z punktu widzenia optymalizacji i dopasowania do wymagań i algorytmów wyszukiwarek internetowych.

W Polsce w większości przypadków taki audyt dotyczy sprawdzenia stron do wytycznych Google.

Czynniki SEO, które wymagają optymalizacji

lista
Tytuł – Atribute Title
  • Google indeksuje maksymalnie 12 słów w Title.
  • Tytuł musi być dopasowany do podstrony
Description – opis
  • Pojawia się w wynikach SERP i może zachęcać użytkowników do klikania.
  • Może być pobierany automatycznie ze strony zamiast z właściwego opisu, jeśli Google tak uzna.
  • Maksymalnie 250 znaków
  • Powinien być unikalny dla każdej podstrony z użyciem słów kluczowych.
  • Musi być zgodny z zawartością strony, której dotyczy.
  • Powinien być merytoryczny, unikaj ogólnych stwierdzeń.
Tagi nagłówkowe na stronach
H1 – H5
  • H1 – H5 – tagi nagłówkowe
  • Nadają różną wagę tematom
  • H1 – wskazuje główny temat strony, ma największe znaczenie dla wyszukiwarek
  • H2 – podtytuły,
  • H3 – H5 – służą do oddzielania treści
  • Inne można stosować jako uwagi
  • Wielkość czcionki – nie wolno oszukiwać stylami
Tagi nagłówkowe na stronach
H1 – H5
  • H1 – H5 – tagi nagłówkowe
  • Nadają różną wagę tematom
  • H1 – wskazuje główny temat strony, ma największe znaczenie dla wyszukiwarek
  • H2 – podtytuły,
  • H3 – H5 – służą do oddzielania treści
  • Inne można stosować jako uwagi
  • Wielkość czcionki – nie wolno oszukiwać stylami
Atrybut alt – obrazy
  • Atrybut w formie treści przy obrazie ma za zadanie opisanie obrazu
  • Robot pobiera wartość atrybutu
  • Używajmy mocnego słowa kluczowego

SEO to również dobre treści

Jeśli chcesz zaistnieć w wynikach wyszukiwania to zadbaj o ciekawe, unikalne i przyciągające treści. Bardzo ważna jest oprawa graficzna oraz edycja tekstów. Zbite, nieczytelne literki z niewyraźnymi zdjęciami albo nawet czytelne treści ale chaotyczne powodują odrzucenie zawartości jako wartościowa.
  • Google używa zaawansowanych technik do oceny czy prezentowana zawartość na stronie www należy do cennych, czy też nie. Używanie synonimów, nadużywanie wyrazów, techniki sztucznego „upychania” linków i tytułów należą do przeszłości.
  • Google porównuje takie czynniki jak długość i unikalność treści, użycie słów kluczowych i podobieństwo do podobnych artykułów w innych miejscach (np. tłumaczenia).
  • Obok ciekawych i unikalnych tekstów bardzo ważna jest oprawa graficzna i zdjęcia zamieszczone na stronie. Z jednej strony mogą one popsuć cały obraz z punktu widzenia użytkownika i obciążyć mocno szybkość działania strony (jeśli są za „ciężkie”, czyli mają rozmiar bez dopasowania do wymagań www) ale dobrze dobrana i lekka w odbiorze grafika przyciąga uwagę i dodaje kolorytu stronom. Całość wyglądu tworzy tak zwaną użyteczność strony oraz to co czuje użytkownik odwiedzając naszą witrynę i wchodząc w interakcję z elementami na niej zawartymi. Dlatego user experience jest tak ważne z punktu widzenia właściciela serwisu.

Złote Zasady SEO

Twórz dobry serwis z nastawieniem na SEO

Zadbaj o responywność, użyteczność, media, treści, UX.

Buduj serwis planując architekturę informacji, proste i intuicyjne przekazy dla użytkowników.

Sprawdź domenę, zadbaj o linki zwrotne do serwisu, optymalizuj atrybuty techniczne (alt, H1-H5, opisy, tytuły).

Wartościowy i ciekawy z punktu widzenia internauty czyli UX to podstawa dla SEO

Twoja strona www powinna zachęcać do pozostania na niej, być intuicyjna dla użytkowników i jasno komunikować swój przekaz. Wielu twórców stron www próbuje silić się na oryginalność i wymyślić coś swojego, innego. I dzięki temu mieliśmy już serwisy w formie komiksów, strony jednokolorowe i inne. Niestety ― ludzie oczekują rozwiązań sprawdzonych. Nie chcą marnować swojego cennego czasu.

Bywa i tak, że serwisy, które cieszą się dużą popularnością w danym kraju, wyznaczają trendy dla UX. Dlaczego? Ponieważ stosowane przez nie rozwiązania znają miliony użytkowników, którzy — skoro się do nich przyzwyczaili ― oczekują podobieństw w innych miejscach (na stronach www). Tak ma się sytuacja na przykład z filtrami i sortowaniem produktów w serwisach aukcyjnych. Ebay i Allegro przyzwyczaiły swoich klientów i jeśli tworzysz sklep, to dobrze jest przejąć od tych stron podpatrzone rozwiązania. Przynajmniej twoi klienci napotkają znane już sobie elementy.

Unikalne i wartościowe treści

Jeśli planujesz zaistnieć w wynikach naturalnych Google, powinieneś mocno skupić się na tekstach, które publikujesz. Nie chodzi tylko o to, żeby były unikalne i pisane specjalnie dla twojej strony www, ale również o to, że powinny być ciekawe, dobrze zredagowane i przystępnie przedstawione. Również materiały dodatkowe — na przykład wykazane tytuły, cytaty, listy, uzupełnione infografikami, zdjęciami oraz filmami. Zobacz, jak wyglądają strony z artykułami popularnych serwisów informacyjnych.

Sprawna technologia

Bardzo ważne jest, żeby twoja strona sprawnie działała, szybko się wyświetlała i była dostępna 24/dobę. Bez dobrego serwera/hostingu nie jest to możliwe. Niewielkie strony firmowe nie potrzebują jednak drogich serwerów dedykowanych. Dostawców hostingu jest tak wielu, że najlepiej poprosić kogoś doświadczonego o polecenie (np. twórcę strony www).  Dam też radę ― jeśli korzystasz z usług nowego dostawcy hostingu, to koniecznie sporządź sobie kopię bezpieczeństwa swojej strony internetowej. Niektórzy dostawcy hostingów zamykają bowiem swoje firmy bez powiadomienia usługobiorców i wszystkie ich dane znikają. Znam wiele takich przypadków. Najczęściej takie sytuacje mają jednak miejsce, gdy opłacalność świadczenia usługi jest znikoma.

Jak mierzyć działania SEO

SEO łatwo mierzyć. Wystarczy monitorować kilka czynników:

  • Oglądalność wyraża liczba użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę www za pośrednictwem wyszukiwarki (np. Google). Możesz skorzystać z połączenia twojej strony z darmowym narzędziem Google Analytics, które w przejrzysty sposób prezentuje dane statystyczne witryny. Istnieje całe multum narzędzi do sprawdzenia oglądalności, od logów na serwerze, po darmowe i płatne wersje programów Analytics, Yandex, Metrica i wielu innych.
  • Po wpisaniu w Google słowa kluczowego, które cię interesuje i nad pracą którego pochyliłeś się, powinieneś pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania. Powstało wiele programów, które zapewniają monitorowanie pozycji słów kluczowych oraz całych wyrażeń. Na przykład Sistrix, Stat4seo czy Webpozycja
  • Zaawansowani specjaliści SEO sprawdzają także inne wskaźniki jakości, takie jak linki przychodzące lub czynniki optymalizacyjne na stronie (podczas audytów Screaming Frog itp.).

Darmowe filmy szkoleniowe

Czym jest SEO?

Jak optymalizować strony internetowe?

Jak stworzyć doskonały serwis zoptymalizowany wg SEO

Napisz do nas:

Podaj email, żebyśmy mogli odpisać
Podaj nr telefonu, jeśli mamy zadzwonić.