Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

SEO w niewielkich firmach

SEO w niewielkich firmach
Twoja ocena:

Mała firma i skala działań SEO

Potrzeba poważnego zajęcia się materią związaną z SEO w małej firmie może przysporzyć dodatkowego zmartwienia.

W takiej organizacji bardzo rzadko kiedy zatrudniona jest osoba, która ma choć blade pojęcie o technikach wpływu na ranking wyszukiwarkowy. Co więcej, nawet jeśli firma zatrudnia osobę, która zna zagadnienie, często okazuje się, że nawet nie jest ona zatrudniona na pełny etat.

Może się wtedy okazać, że ruszenie z wdrażaniem strategii SEO w przedsiębiorstwie trzeba będzie rozpocząć od współpracy z firmą zewnętrzną. W tej części podpowiemy jak sobie radzić z SEO w małych firmach.

Specjalista SEO we własnych szeregach

Rozpocznij prace od rozpowszechnienia i ugruntowania wiedzy o SEO w twojej firmie. W niewielkiej organizacji może to być zadanie karkołomne, jako że pracownikom może zajmującym się bardzo szerokimi zakresami, trudno może być przyswoić zupełnie nową ideę i to tak szeroko zakrojoną.

Jeżeli nie jesteś w stanie zatrudnić konsultanta z niezależnej firmy na stałe, poproś go o ocenę umiejętności twojego kandydata wewnętrznego. Pozwól mu dokonać oceny jego predyspozycji i potwierdzić, że twój przyszły leader kampanii da sobie radę. Porada taka będzie dużo tańsza od stałej współpracy, a jej koszt zwróci się z nawiązką, jeśli twój kandydat osiągnie sukces wdrożenia. Jeśli oszczędzisz i takiej konsultacji nie zamówisz, może się okazać, że implementacja SEO w twojej firmie nie powiedzie się i ominie cię szansa na zwiększenie konkurencyjności i przychodów.

Osoba kandydująca na specjalistę od SEO powinna charakteryzować się różnorakimi talentami, między innymi powinna mieć niesłychanie rozwinięte zdolności komunikacyjne, negocjacyjne, powinna być pewna siebie i pełna wiary w powodzenie. Przy tym wszystkim powinna posiadać bardzo dobre umiejętności techniczne, jako że będzie pracować z narzędziami z branży IT. Dodatkowym atutem powinno być otwarte i nowatorskie spojrzenie na SEO i jego problemy, by z łatwością móc te problemy przezwyciężać a nawet obracać je w szanse.

Pierwszym i podstawowym zadaniem stojącym przed specjalistą będzie upowszechnienie w przedsiębiorstwie wiedzy o SEO. Chodzi o to, byś mógł z innymi zespołami, często bardzo odmiennych tematycznie, rozmawiać w jednym języku i myśleć w podobny, spójny sposób. Każdy, zarówno marketingowiec, redaktor tekstów, informatyk czy w końcu członek zarządu powinni nabyć umiejętność przekrojowego analizowania problemów i rozwiązywania ich w kategoriach SEO.

Niski budżet, wysokie oczekiwania

Co jednak możesz zrobić w kierunku poprawy rankingu dla twojej strony, jeśli jesteś mocno związany ograniczeniami budżetowymi? Jak działać, gdy także inne zasoby w twojej firmie są niewystarczające? Co możesz zrobić, by mimo tych przeciwności jednak zwiększyć ocenę witryny i cieszyć się korzyściami z tego płynącymi? Analizę zacznij od przeczytania materiałów, które znajdziesz w internecie w postaci płatnych abonamentów. Najbardziej wiarygodnymi źródłami będą z pewnością

  • Moz (http://moz.com/),
  • SEO Book (http://training.seobook.com/),
  • Instant E-Training (http://www.instantetraining.com/),
  • Market Motive (http://www.marketmotive.com/),
  • ClickZ Academy (http://www.clickzacademy.com/).

Wiedzę płatną uzupełnij lekturą popularnych blogów piszących o tematyce SEO.

Mimo braku środków, wciąż pozostaje ci wiele do zrobienia. Najlepsze propozycje prezentujemy poniżej:

  • free tools. Korzystaj przede wszystkim z dostępnych nieodpłatnie narzędzi. Z pewnością dasz radę się obyć bez niektórych funkcjonalności dostępnych w płatnych ich wersjach. Jeśli będziesz dość otwarty, wiele z nich zastąpi ci choćby Excel, czy nawet Notatnik! Kombinuj i manewruj danymi tak, by wyciągać z nich właściwe wnioski bez ponoszenia opłat. Dane stricte analityczne bez problemu możesz obrabiać też z poziomu darmowych aplikacji. Jeżeli w założonym koncie na Google zaznaczysz, że strona twojej firmy należy do ciebie, otrzymasz dostęp do narzędzi diagnostycznych, szeregu raportów. Z tego poziomu będziesz mógł także śledzić aktywność robotów indeksujących, zdobędziesz informacje o błędach serwerów, czy o najczęstszych zapytaniach, jakie dotyczą twojej strony. Wybór odpowiedniego narzędzia może przysporzyć ci problemów. Pamiętaj, by dobierać je z rozwagą, gdyż niedopasowane narzędzie do postawionego przed nim celu będzie powodem silnej frustracji i straty czasu, który mógłbyś dużo lepiej wykorzystać. Po pierwsze staraj się narzędzia kategoryzować. Nie będziesz przecież analizował i poprawiał treści artykułów przy pomocy narzędzi diagnostycznych. Do tego celu świetnie nada się MS Word. Posiada on wszelkie potrzebne do tego funkcjonalności: autokorektę, opcje do składu tekstu, wbudowany tezaurus i tak dalej;
  • skup się na najważniejszych słowach kluczowych. Aby je odkryć, posługuj się jednym z narzędzi do sugerowania słów kluczowych, na przykład https://adwords.google.pl/KeywordPlanner. W następnym kroku oszacuj trudność ich wypromowania. Możesz tego dokonać w prosty sposób, używając aplikacji https://ahrefs.com/pl/keyword-difficulty;
  • Porównuj się z konkurencją. Wiele analitycznej pracy cię ominie, jeśli we własnym zakresie uda ci się dostrzec dobre strony stron konkurencyjnych i zaadaptować je na własnej witrynie. Musisz zachowywać się bardzo krytycznie w czasie takiej oceny, bo nie wszystko co wygląda dobrze takie na prawdę będzie w twoim przypadku. Skup się przede wszystkim na budowie adresu URL, zawartości znaczników tytułowych i headerów, używanych słowach kluczowych. Czynników optymalizacyjnych, które powinieneś brać pod uwagę przy analizie konkurencji jest oczywiście dużo więcej. Poświęć im tyle uwagi, na ile pozwoli Ci Twój harmonogram. Pamiętaj, że alternatywą jest wydatek wielu tysięcy złotych na doradztwo zewnętrzne;
  • optymalizuj znaczniki tytułowe. Treść takich znaczników w bardzo dużym stopniu wpływa na pozycję twojej strony, gdyż to właśnie jej wyszukiwarki przypisują duży udział w ustalaniu rankingu. Znacznik <title> ma też duży wkład w faktyczne kliknięcie użytkownika, ponieważ sam ma postać odnośnika. Treść znacznika powinna nawiązywać do tematyki strony, powinna być unikalna, by zostać zaindeksowaną, powinny się w niej znaleźć słowa kluczowe;
  • analizuj najważniejsze elementy twojej strony i poświęć czas na ich optymalizację. Skup się na publikowanych treściach i ich jakości. Nie pozwól, by treść się powtarzała, czy powielała teksty publikowane na innych stronach. Grozi to nałożeniem kary, lub w najlepszym wypadku sztywnym obniżeniem pozycji twojej strony. Badaj spójność linków wewnętrznych i zewnętrznych. Eliminuj linki przekierowujące na inne, niż spodziewane przez użytkownika treści; niepotrzebne też będą Ci odnośniki ze stron pochodzących np. z Kambodży;
  • testuj i weryfikuj wprowadzane zmiany. Wszelkich modyfikacji dokonuj tak, byś mógł zauważyć ich wpływ na podstawowe miary, którymi będziesz się kierował. A więc zmieniaj różne elementy niezależne, nie zmieniaj wszystkiego na raz, bo nie będziesz w stanie stwierdzić co zadziałało, a co pozostało bez wpływu. Siłę tego wpływu oceniaj na podstawie dobranych przez siebie wskaźników i miar. Podstawowymi niech będą ruch sieciowy, współczynnik konwersji oraz pozycja rankingowa. Nie ograniczaj się jednak tylko do nich. Badaj tak dużo statystyk, jak tylko możesz, a pozwoli ci to bardziej analitycznie spojrzeć na dokonane zmiany, a także odkryć nowe ich kierunki. Sprawdzaj zatem także typowe zapytania, przez które użytkownicy trafiają na Twoją stronę;
  • zdobywaj wiedzę i pomysły za darmo. Zapisz się na darmowe, lub tanie webinarium, czytaj branżowe blogi i artykuły. Udzielaj się na forach tematycznych, czy w społecznościach rozmawiających o SEO. W ten sposób zbudujesz wiedzę, która niewiele będzie ustępowała wiedzy eksperta. Nie zapomnij tylko, by zdobytych z takich nieoficjalnych źródeł informacji stale weryfikować.