Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

SEO dla dużych i bardzo dużych organizacji

SEO dla dużych i bardzo dużych organizacji
Twoja ocena:

SEO w korporacji

Niektóre problemy pojawiające się przy wdrażaniu strategii SEO zarówno w małej jak i w dużej organizacji będą podobne. Inne z kolei będą bardzo specyficzne dla dużych podmiotów.

I tak największym przeciwnikiem dla nich będzie rozbudowana i międzynarodowa architektura witryny. Duże serwisy mogą składać się z tysięcy a nawet milionów podstron, zróżnicowanych tematycznie, kulturowo i językowo. Kompleksowa oraz dokładna analiza, jak się domyślasz, dostarczy project managerowi (zespołowi project managerów) wielu wrażeń i doświadczeń. Będzie też zbiorowym wysiłkiem całej organizacji.

Proces będzie też komplikowany złożonością struktury organizacyjnej, a co za tym idzie wydłużonym procesem podejmowania decyzji, czy zatwierdzania wydatków. Każde z nich będzie prawdopodobnie musiało być poprzedzone licznymi spotkaniami, analizami i konsultacjami, zanim zarząd weźmie za nie odpowiedzialność i zgodzi się na ryzyko.

Decyzje kluczem do sukcesu

Długa ścieżka podejmowania decyzji jest narażona na jeszcze inny czynnik – swego rodzaju sabotaż projektu. Jeżeli nawet jedna osoba decyzyjna nie będzie sprzyjała projektowi, może zacząć torpedować decyzje, sztucznie przedłużać ich podejmowanie, bojkotować spotkania, a nawet podburzać innych pracowników przeciwko projektowi.

Dlatego tak ważna jest edukacja wszystkich pracowników, upewnienie się, że rozumieją potrzebę zaimplementowania strategii oraz są z nią zgodni. Wiadomo, że największy opór budzi niewiedza. Zadbaj więc szczególnie o odpowiedni poziom świadomości pracowników jeszcze przed rozpoczęciem realizacji zasadniczej części projektu.

Z racji swojego skomplikowania, przeszkody i przeciwności są niejako wpisane w implementację. Nie wolno ci się poddawać, jeśli takie napotkasz.

Musisz cierpliwie tłumaczyć i przekonywać współpracowników, że projekt jest potrzebny w przypadku problemów osobowych. W przypadku przeszkód niezależnych, zawsze myśl otwarcie, wychodź z pudełka, patrz na problemy z różnych perspektyw, by znaleźć upragnione rozwiązanie.

W wytrwałym dążeniu do sukcesu pomogą ci następujące wskazówki:

  • Twój projekt w znacznej mierze będzie realizowany przez działy IT, marketingu, sprzedaży oraz zarząd. Pozyskaj ich poparcie i dbaj o najlepsze relacje właśnie z nimi. Wsparcie, jakiego mogą ci udzielić, na pewno ułatwi i przyspieszy wdrożenie strategii.
  • Wciąż odnoś i porównuj sytuację firmy z sytuacją, gdy SEO nie zostałoby wdrożone. Stale wspominaj wszystkim, że każdy dzień opóźnienia w realizacji strategii SEO to duża ilość nie pozyskanych danych kontaktowych i spore kwoty nie zarobionych pieniędzy, w wyniku mniejszej konwersji użytkowników na zakup. Świat bez SEO powinien się kojarzyć w firmie z kłopotami, brakiem konkurencyjności i przez to gorszą kondycją przedsiębiorstwa. W ten sposób spowodujesz, że ludzie będą chcieli „uciekać” do świata lepszego, do SEO.
  • Staraj się w jak najlepszy sposób analizować wszelkie parametry określające jakość wykonywanych prac. Im lepsze narzędzia i im więcej zmiennych będziesz w stanie monitorować i przedstawiać współpracownikom, tym większe poparcie u nich uzyskasz i tym większą skuteczność w działaniu będziesz osiągał. Jeżeli twoja firma nie może sobie pozwolić na zakup licencji do profesjonalnych narzędzi, staraj się korzystać z tych tańszych lub darmowych. Ponadto zaangażuj dział IT, by przygotował narzędzia autorskie, które ułatwią analizy. Wykorzystuj narzędzia dostępne z poziomu producentów wyszukiwarek – Google i Bing, tam też znajdziesz wiele interesujących i przydatnych informacji, które możesz wpleść w swój model analityczny. Stale monitoruj pozycję rankingową w odniesieniu do ruchu sieciowego, ilości kliknięć w podziale na lokalizacje, jeśli witryna jest wielorejonowa, rodzaje i ilość wyświetleń.
  • Raportuj wyniki kampanii, nawet jeśli nikt się o takie dane do ciebie nie zwracał. Nie wszyscy muszą mieć pełną świadomość wykonywanych działań i tym samym nie będą wiedzieć o jakie dane ciebie prosić. Twoim zadaniem jest stałe podtrzymywanie zainteresowania projektem w organizacji, sam więc wychodź z inicjatywą. Pokazuj i tłumacz prezentowane dane. Układaj raporty w ciekawy sposób, unikaj monotonii. Wplataj liczne ciekawostki na temat projektu. Ludzie muszą być także świadomi przede wszystkim sukcesów i ich wpływu na organizację i ich własne zespoły. Regularnie wyposażaj ich w taką wiedzę.
  • Szkol i wyjaśniaj. Wbrew częstej opinii zarządzających jedno szkolenie na temat SEO nie wystarczy. Staraj się wzmacniać świadomość realizowanej strategii poprzez cykliczne szkolenia i warsztaty. Podsyłaj ciekawe dane i raporty, by wszyscy byli na bieżąco. Pamiętaj jednak o tym, by dopasować język, w którym mówisz do odbiorcy. Zawsze komunikuj się w sposób odpowiedni dla rozmówcy, bo to właśnie tobie najbardziej zależy na ich zaangażowaniu. Z działem IT używaj pojęć technicznych, spotkania niech będą krótkie i rzeczowe. Dział marketingu powinien słyszeć od Ciebie o bardziej „miękkich” kwestiach. Spotkania powinny być bardziej swobodne, większe znaczenie będą tu miały relacje międzyludzkie i społeczne. Wiele projektów SEO kończyło się przerwaniem lub porażką z powodu nieprawidłowej komunikacji.
  • Jako „właściciel” projektu jesteś zobowiązany do jego kierowania. Musisz być zatem pewny tego co robisz i być zawsze bardzo dobrze przygotowany do każdego spotkania. Zawsze śmiało mów o sukcesach, ale też nie bój się otwarcie mówić o kwestiach, których nie rozumiesz, lub nie potrafisz. Jeżeli szczerze odpowiesz na pytanie, że „w tej chwili nie mam jeszcze informacji na ten temat. Pozwólcie Państwo, że przeanalizuję ten problem i bezzwłocznie wrócę do Was z odpowiedzią.”. To zwiększy zaufanie do Ciebie, jako do człowieka, który nie wie wszystkiego, ale jest tego świadomy. Sokrates powiadał „wiem, że nic nie wiem”, a był przecież człowiekiem wybitnym. Jeżeli faktycznie wrócisz do swoich rozmówców z odpowiedzią, a nawet z propozycją, lub dwiema, rozwiązania danej kwestii, z pewnością zyskasz dodatkowe punkty. Jeżeli rozmawiasz z działem IT o problemach dotyczących strony WWW, uważaj. Nie wolno ci przesadzać z krytyką ich dzieła. Mogą się wtedy poczuć jako atakowani i zablokować wsparcie dla projektu. Zawsze doceniaj i głośno mów o dobrych decyzjach optymalizacyjnych, chwal ciekawe rozwiązania i wyrażaj zadowolenie z przejawianej inicjatywy. O problemach mów, ale tylko konstruktywnie. Staraj się, żeby przekaz Twoich wypowiedzi był nakierowany na rozwiązywanie problemów, a nie szkalowaniu pracy twoich kolegów. Zachowaj obiektywizm, ale staraj się go ubrać w polityczne ramy.
  • Jeżeli chodzi o spotkania z kierownictwem, nie zamęczaj ich szczegółami technicznymi. Nawet jeśli zrozumieją o co ci chodzi i pojmą w czym tkwi problem, będzie to tylko jeden z bardzo wielu problemów, która mają na głowie. W rozmowach z nimi zawsze mów o wynikach, koncepcjach i planach. Mów w kategoriach biznesowych, bo za te kwestie są oni odpowiedzialni i rozliczani. Problemy techniczne rozwiązuj w przestrzeni zespołów, kierownikom prezentuj postępy.