Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Rozpoznawanie mowy w wyszukiwaniu

Wyszukiwanie głosem i rozpoznanie mowy

Użytkownicy urządzeń mobilnych, chcący w pełni korzystać z proponowanych im funkcji, mają do dyspozycji podstawowy interfejs wprowadzania danych – klawiaturę.

Związanych z nią jest wiele problemów. Kłopotliwe dla ludzi będących w ruchu jest przede wszystkim trafianie we właściwe przyciski na małym wyświetlaczu. Dodatkowo duża czułość ekranu sprawia, że nawet przypadkowe dotknięcie jest traktowane jako naciśnięcie klawisza i powoduje błędy w zapisie.

Na ratunek przychodzi mocno obecnie rozwijana alternatywna metoda komunikacji z urządzeniem – sterowanie głosem.

Prosty interfejs umożliwiający wprowadzanie komend przy pomocy głosu szybko może zastąpić żmudne trafianie w małe przyciski przy wprowadzaniu tradycyjnym. Rosnąca w szybkim tempie moc obliczeniowa urządzeń istotnie zwiększa możliwości wykorzystania tej metody.

Największe firmy produkujące wyszukiwarki opracowały swoje autorskie technologie rozpoznawania mowy i z powodzeniem integrują je w swoje silniki.

Do najważniejszych należą:

  • Wyszukiwanie głosowe wbudowane w wyszukiwarkę Google – darmowa usługa dająca możliwość wprowadzania zapytań przy pomocy głosu. Należy pamiętać, że jest to ogromne ułatwienie dla użytkowników z dysfunkcjami.
  • Google Mobile – aplikacja dla telefonów marki Apple, pozwala głosowo zadać pytanie, by w szybkim czasie uzyskać na ekranie urządzenia wyniki.
  • Siri – produkt firmy Apple, który zmienia nieco podejście do użytkownika: skomplikowane algorytmy pozwalają uczyć się aplikacji od użytkownika, a nie odwrotnie.
  • Cortana – nowoczesny produkt firmy Microsoft. Wypuszczony na rynek w 2014 roku asystent użytkownika, który działa na nowych zasadach. Algorytmy sztucznej inteligencji zaszyte w kod programu pozwalają mu uczyć się zachowań użytkownika, rozpoznawać jego zwyczaje, mowę, upodobania. Dzięki temu wykracza poza tradycyjne pojęcie wyszukiwarki, a staje się bardziej towarzyszem. Z Cortaną można dość swobodnie porozmawiać, a nie tylko zadawać pytania.

Można się spodziewać, że dalszy rozwój rozpoznawania mowy przyczyni się do indeksowania treści multimedialnych (audio i wideo) i włączenia ich do rankingu wyników.

W konsekwencji umiejętność optymalizacji takich treści pod kątem wyszukiwarki będzie kolejną niezbędną do opanowania przez specjalistów SEO.