Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Rodzaje stron internetowych

Rodzaje stron internetowych
5 (100%) 1 głosów

Wszystkie działania w sieci opierają się na stronach internetowych. Dawniej największą wagę przywiązywano do szaty graficznej witryny, obecnie najbardziej liczy się sama treść zawarta na stronach serwisu. Niemniej istotne są architektura informacji, użyteczność oraz nawigacja.

Rodzaje stron WWW

WWW (World Wide Web) jest dokumentem HTML udostępnianym w internecie przez serwer WWW. Twórcą pierwszych stron WWW jest Tim Berns-Lee. Obecnie strony internetowe tworzy się za pomocą HTML5, CSS3 oraz JavaScript.

Wyróżnia się cztery główne kategorie serwisów WWW (witryna korporacyjna, produktowa, serwis transakcyjny, portal korporacyjny) oraz trzy poboczne kategorie (strona docelowa, mikroserwis, serwis specjalistyczny):

  • Witryna korporacyjna (firmowa) – przedsiębiorstwo na witrynie jest przedstawiane w sposób profesjonalny. Witryny korporacyjne są kierowane głównie do dostawców, mediów oraz klientów indywidualnych i korporacyjnych. Użytkownicy witryny znajdą na niej wszystkie niezbędne informacje o firmie i jej produktach czy usługach.
  • Witryna produktowa – są to najczęściej sklepy internetowe. Na witrynie przedstawione są oferowane przez firmę produkty. Celem takiej witryny jest zachęcenie jak największej liczby użytkowników do zakupu. Przez to dużą wagę przykłada się do szaty graficznej witryny, interesującej treści oraz przystępnej nawigacji. Grupą docelową witryny produktowej są konsumenci, użytkownicy produktu oraz finalni odbiorcy.
  • Serwis transakcyjny – głównym celem tego rodzaju witryny jest dokonanie transakcji przez użytkowników. Grupę docelową tworzą zarówno klienci indywidualni, jak i korporacyjni. Do serwisów transakcyjnych należą internetowe sklepy firmowe, platformy samoobsługowe, platformy aukcyjne oraz e-bankowość.
  • Portal korporacyjny (firmowy) – zawiera wszystkie, bardzo dokładne informacje o danej firmie. Portal firmowy jest bardzo złożonym projektem, który łączy wiele kanałów – jest dostępny zarówno na komputery stacjonarne, jak i na urządzenia przenośne. Na portalu można wykonać wiele działań – można poprzestać na zapoznaniu się z treścią witryny lub dokonać transakcji. Grupę docelową stanowią głównie klienci, pracownicy, partnerzy biznesowi i inne osoby z branży.
  • Strona docelowa – tworzy się ją głównie na użytek kampanii reklamowych online. Użytkownik zostaje przekierowany na stronę docelową po kliknięciu w reklamę. Celem jest zebranie danych o użytkownikach. Zachęca się ich do wypełnienia formularza, aby pracownicy firmy mogli w przyszłości skontaktować się z potencjalnymi klientami.
  • Mikroserwis – składa się z kilku stron, prezentuje użytkownikowi informacje na temat aktualnie trwającej akcji – może to być duża promocja, wprowadzanie nowego produktu na rynek czy promocja marki związana bezpośrednio z wielkim wydarzeniem (Mundial, Euro, koncert). Wtedy na ogół dana marka jest sponsorem konkretnego określonego wydarzenia. Celem strony docelowej, jest zainteresowanie użytkownika marką poprzez krótkie i zwięzłe przedstawienie najważniejszych informacji.
  • Serwis specjalistyczny – kierowany jest do konkretnej grupy użytkowników. Na ogół pełen dostęp do serwisu jest możliwy dopiero po uprzedniej rejestracji. Celem serwisu specjalistycznego jest budowanie elementów społeczności oraz lojalności.