Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Reklama odsłonowa i jej skuteczność

Każda firma realizuje plan, który pomaga osiągnąć jednocześnie wiele celów. Są to cele finansowe, sprzedażowe, zakupowe i promocyjne.

Wszystkim im, można przypisać wspólną nazwę – cele biznesowe. Są jeszcze cele użytkowników, ale to odrębny temat. W sieci dla firmy są ważne dwie kwestie:

  • Reakcja bezpośrednia – działania, mające na celu zachęcenie użytkowników do wykonania pożądanej przez reklamodawcę czynności.
  • Branding – budowanie świadomości marki wśród użytkowników. Użytkownicy nie muszą wykonywać konkretnej czynności, ale marka powinna zapaść im w pamięć.

Reklama odsłonowa jest jedną z najbardziej popularnych form promocji w sieci. Dostępnych formatów reklamowych jest bardzo dużo, a oto najpopularniejsze z nich:

  • Baner – jest najstarszą, ale nadal najbardziej popularną formą reklamy w sieci. Baner przybiera formę wydłużonego prostokąta i znajduje się na ogół w górnej części ekranu. Klikniecie w baner powoduje przekierowanie na reklamowaną stronę lub na stronę danego serwisu. Baner może mieć maksymalnie 468×60 pikseli, a wielkość pliku nie może przekraczać 15 kB.
  • Billboard – następca banera. Ma formę banera i działa na takiej samej zasadzie. Zawsze znajduje się w najlepiej widocznym miejscu na ekranie.
  • Skyscraper (baner pionowy) – forma i działanie takie same, jak w przypadku tradycyjnego banera, tylko przybiera formę pionową. Znajduje się najczęściej po prawej stronie ekranu i przebiega od samej góry do samego dołu.
  • Rectangle (baner graficzny) – charakterystyczny dla długich artykułów. Pojawia się wśród tekstu, najczęściej na portalach tematycznych.
  • Button – niewielka reklama pojawiająca się tuż przy nawigacji witryny (z prawej lub lewej strony). Jego rozmiary to 120×60 pikseli i o wielkości pliku nie większej niż 8kB.
  • Box – kwadratowy button o bokach 125 pikseli.
  • Watermark – reklama w formie tapety strony (tła). Pod właściwą treścią strony znajduje się tło najczęściej z logotypem danej marki, produktu czy hasłem danej kampanii marketingowej.
  • Floating ad – reklama, która przesuwa się po ekranie podczas, gdy użytkownik przewija treść na stronie.
  • Expanding ad – reklama może zmieniać swój rozmiar, a nawet wpływać na rodzaj wyświetlanej użytkownikowi treści.
  • Polite ad – podejście umożliwiające pobranie reklamy w mniejszym formacie, aby ta nie wpływała na zawartość strony i komfort użytkownika.
  • Trick baner – reklama wyświetla się w formie komunikatu (okna dialogowego).
  • Pop – up – reklama wyświetla się, jako nowa strona internetowa, zajmuje cały ekran.
  • Pop – under – tak jak pop – up, ale wyświetla się użytkownikowi dopiero w momencie, gdy zamknie on część lub wszystkie inne otwarte okna.

Powyższe prezentacje są przykładami płaskich form reklamy. Obecnie, coraz bardziej popularne stają się reklamy w formacie video. Ich niewątpliwą zaletą jest znacznie większa skuteczności, nieraz nawet kilkakrotnie większa, niż tradycyjnych bannerów. Zadaniem reklamy w formie video jest wzbudzenie zainteresowania w odbiorcy, obudzenie w nim chęci posiadania danego produktu, czy skorzystania z usługi oraz nakłonienie go do pożądanych przez reklamodawców działań. Reklama video buduje także w użytkownikach świadomość marki i promuje konkretne produkty (usługi).

Do video marketingu zaliczają się:

  • Video-blogi.
  • Poradniki video.
  • Recenzje produktów.

Przygotowanie kreacji reklamowej

Reklamowanie się na najlepszych, a co za tym idzie najdroższych serwisach w sieci, jeszcze o niczym nie świadczy. Samo miejsce nie gwarantuje sukcesu. Użytkownicy internetu codziennie stykają się z olbrzymią ilością komunikatów i reklam. Większość z nich jest po prostu dla nich niezauważalna. Reklama musi mieć coś w sobie, coś, co przyciągnie użytkowników, żeby chcieli się z nią zapoznać, a następnie w nią kliknąć. Przygotowanie interesującej reklamy, szczególnie takiej, która będzie trafiała do wielu grup odbiorców, jest nie lada wyzwaniem.

Podczas tworzenia reklamy sieciowej, warto wziąć pod uwagę następujące elementy:

  • Odpowiedni format – jeśli Ciebie denerwuje dany format reklamy, zastanów się, czy podobnie nie będzie w przypadku użytkowników sieci. Czy natrętny i migający baner będzie odpowiedni? Może lepiej zastosować inne podejście? Wybór odpowiedniego formatu jest także zależny od celów firmy odnośnie reklamy. Czy reklama ma na celu zwiększenie sprzedaży, czy może budowanie świadomości marki? Inne formaty są przeznaczone dla poszczególnych typów.
  • Czas trwania reklamy – nie licz, że większość użytkowników będzie chciała poświęcić swój czas na oglądanie długich reklam. Kilka sekund powinno Ci wystarczyć, aby zawrzeć najważniejsze informacje. Większość internautów, bez względu na długość reklamy, ogląda tylko kilka pierwszych jej sekund. Skup się na tym czasie i przekaż to, co najważniejsze.
  • Kontrast – reklama powinna wyróżniać się na tle danego portalu. Kontrast musi być wyraźny. Jeśli reklama będzie w kolorze podobnym do tła strony, nie zostanie zauważona.
  • Uwaga na podróbki – nie zaleca się tworzenia reklam typu imitacja listy wyboru, ankieta, suwak, które nie są prawdziwe, a po kliknięciu w nie użytkownik zostanie przeniesiony na reklamowaną stronę. Takie podejście może tylko zirytować użytkowników i obniżyć ich zaufanie do firmy. Co prawda, takie reklamy mogą mieć wysoki współczynnik klikalności, ale charakteryzują się niskim współczynnikiem realnie podjętych przez użytkowników działań. Reklamy-podróbki nie są mile widziane, nie mówiąc już o tym, że są po prostu nieetyczne.
  • Wezwanie do działania – reklama powinna jasno nakłaniać użytkownika do podjęcia określanego działania, czyli przeważnie kliknięcia w reklamę. Najlepiej sprawdzają się wszelkie przyciski. Tu też jest duże pole do popisu. Przyciski mogą mieć różny kolor, kształt i zawierać różną treść. Nie zaleca się używania ogólnych haseł typu „kliknij tutaj”, „przejdź na stronę”, „dalej” itp. Bardziej działają hasła „sprawdź”, „dowiedz się sam”, „przetestuj”, „spróbuj”, „kup teraz” itd.
  • Ekspozycja – najlepszym miejscem na reklamę jest strona główna serwisu i to tuż przy nawigacji. Ze stroną główną styka się praktycznie każdy użytkownik serwisu, ze stronami w głębi serwisu, już niekoniecznie. Także większość użytkowników przeważnie zaczyna czytać stronę od samej góry, a do dołu może ich już dotrzeć tylko niewielka część.
  • Motywacja – zmotywuj użytkowników do podjęcia konkretnego działania. Może to być promocja ograniczona w czasie czy stan magazynowy na wyczerpaniu. Liczy się kreatywność, użycie intrygujących i motywujących zwrotów.
  • Fakty – jeśli produkt czy usługa może poszczycić się dobrymi statystykami, to zaprezentuj to. Na przykład teksty w stylu „numer 1 na rynku…”, „produkt X w top 10 na rok 2017”, „już ponad 100 000 zadowolonych klientów ” itp.
  • Bieżące wydarzenia – inspiruj się bieżącymi wydarzeniami na świecie i rynku lokalnym. Wykorzystaj to w swojej kampanii marketingowej. Ostatnio strzałem w dziesiątkę okazała się reklama szwedzkiego producenta i sprzedawcy mebli, która wykorzystała fakt zbliżającego się ślubu angielskiego księcia Harry’ego i stworzyła reklamę krzesła z hasłem „Nie martw się, HARRY jest wciąż dostępny”. Dlatego szukaj inspiracji zarówno w swoim bliskim otoczeniu, jak i w wydarzeniach z całego świata.
  • Idź z duchem czasu – coś, co wczoraj było modne, dzisiaj wcale już być nie musi. Coś, co dobrze sprzedawało się jakiś czas temu, dzisiaj może okazać się totalną klapą. Dlatego bądź na bieżąco i testuj różne rozwiązania.

Powierzchnia reklamowa

Rozważając, które z serwisów będą najlepsze na prezentowanie reklamy naszej firmy, należy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Przede wszystkim trzeba porównać oglądalność wszystkich wybranych witryn. Pod uwagę bierze się takie kwestie, jak: analiza marki, dane jakościowe, dane ilościowe, typ formatu oraz koszty emisji.

  • Analiza marki – jak dana witryna jest postrzegana przez internautów? Czy jest godna zaufania? Czy jest związana w jakiś sposób z naszą firmą?
  • Dane jakościowe – ogólny profil użytkownika i to, w jakim stopniu pokrywa się on z wykreowanym profilem postaci.
  • Dane ilościowe – ilu użytkowników odwiedza serwis każdego dnia, miesiąca? Czy obserwuje się tendencję wzrostową? Ilu nowych użytkowników przybywa co miesiąc na witrynę? Ile odsłon generują użytkownicy? Ile czasu spędzają na witrynie i poszczególnych jej stronach?
  • Typ formatu – wybór odpowiedniego formatu zależy od celów firmy (sprzedaż czy budowanie świadomości marki), a także od oferty reklamodawcy oraz możliwości witryny, na której będzie znajdować się reklama.
  • Koszt emisji – najczęściej podawany jest w modelu CPM (koszt emisji 1000 kreacji). Wiele czynników może jednak wpływać na zwiększenie kosztów reklamy np. filtrowanie odbiorców.
  • Opcje monitorowania przebiegu kampanii – warto mieć możliwość monitorowania na bieżąco efektywności kampanii marketingowej.
  • Możliwość zmiany formatu w takcie trwania kampanii – jeśli dany format okaże się za mało skuteczny, warto mieć możliwość jego zmiany. Nie ma sensu prowadzenia kampanii do końca, jeśli dany format nie spełnia swojego zadania.
  • Dodatkowo warto wziąć pod uwagę takie kwestie, jak: terminy płatności, czas realizacji, drogę komunikacji, wiarygodność serwisu, elastyczność, formę ostatecznego raportu z kampanii.

Najbardziej popularną formą rozliczeniową w kampanii marketingowej jest CPM, czyli koszt emisji 1000 kreacji. Coraz większą popularnością cieszą się również modele efektywnościowe, czyli CPC i CPA. Jeszcze innym modelem jest flat fee, gdzie wysokość kwoty zależy od czasu emisji, czy jest to jeden dzień, tydzień czy miesiąc. Porównywarki cenowe korzystają z modelu hybrydowego – z połączenia flat fee i CPC.

Stosunkowo świeżym podejściem jest RTB (real-time bidding). Tutaj nie kupuje się konkretnego miejsca emisji, a użytkowników. Wycenia się każdą emisję poszczególnego użytkownika. RTB to aukcje pojedynczych powierzchni reklamowych, realizowane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem dedykowanych systemów i platform.