Reklama odsłonowa może być skutecznym narzędziem marketingowym.

Reklama odsłonowa jest jedną z najbardziej popularnych form promocji w sieci.
Dostępnych formatów reklamowych jest bardzo dużo, a oto najpopularniejsze z nich:
Baner – jest najstarszą, ale nadal najbardziej popularną formą reklamy w sieci. Baner przybiera formę wydłużonego prostokąta i znajduje się na ogół w górnej części ekranu. Klikniecie w baner powoduje przekierowanie na reklamowaną stronę lub na stronę danego serwisu. Baner może mieć maksymalnie 468×60 pikseli, a wielkość pliku nie może przekraczać 15 kB.
Billboard – następca banera. Ma formę banera i działa na takiej samej zasadzie. Zawsze znajduje się w najlepiej widocznym miejscu na ekranie.
Skyscraper (baner pionowy) – forma i działanie takie same, jak w przypadku tradycyjnego banera, tylko przybiera formę pionową. Znajduje się najczęściej po prawej stronie ekranu i przebiega od samej góry do samego dołu.
Rectangle (baner graficzny) – charakterystyczny dla długich artykułów. Pojawia się wśród tekstu, najczęściej na portalach tematycznych.
Button – niewielka reklama pojawiająca się tuż przy nawigacji witryny (z prawej lub lewej strony). Jego rozmiary to 120×60 pikseli i o wielkości pliku nie większej niż 8kB.
Box – kwadratowy button o bokach 125 pikseli.
Watermark – reklama w formie tapety strony (tła). Pod właściwą treścią strony znajduje się tło najczęściej z logotypem danej marki, produktu czy hasłem danej kampanii marketingowej.
Floating ad – reklama, która przesuwa się po ekranie podczas, gdy użytkownik przewija treść na stronie.
Expanding ad – reklama może zmieniać swój rozmiar, a nawet wpływać na rodzaj wyświetlanej użytkownikowi treści.
Polite ad – podejście umożliwiające pobranie reklamy w mniejszym formacie, aby ta nie wpływała na zawartość strony i komfort użytkownika.
Trick baner – reklama wyświetla się w formie komunikatu (okna dialogowego).
Pop – up – reklama wyświetla się, jako nowa strona internetowa, zajmuje cały ekran.
Pop – under – tak jak pop – up, ale wyświetla się użytkownikowi dopiero w momencie, gdy zamknie on część lub wszystkie inne otwarte okna.
reklama banerowa
Powyższe prezentacje są przykładami płaskich form reklamy. Obecnie, coraz bardziej popularne stają się reklamy w formacie video. Ich niewątpliwą zaletą jest znacznie większa skuteczności, nieraz nawet kilkakrotnie większa, niż tradycyjnych bannerów. Zadaniem reklamy w formie video jest wzbudzenie zainteresowania w odbiorcy, obudzenie w nim chęci posiadania danego produktu, czy skorzystania z usługi oraz nakłonienie go do pożądanych przez reklamodawców działań. Reklama video buduje także w użytkownikach świadomość marki i promuje konkretne produkty (usługi).
Do video marketingu zaliczają się:
  • Video-blogi.
  • Poradniki video.
  • Recenzje produktów.

youtube ads

Przygotowanie kreacji reklamowej

Reklamowanie się na najlepszych, a co za tym idzie najdroższych serwisach w sieci, jeszcze o niczym nie świadczy. Samo miejsce nie gwarantuje sukcesu. Użytkownicy internetu codziennie stykają się z olbrzymią ilością komunikatów i reklam. Większość z nich jest po prostu dla nich niezauważalna. Reklama musi mieć coś w sobie, coś, co przyciągnie użytkowników, żeby chcieli się z nią zapoznać, a następnie w nią kliknąć. Przygotowanie interesującej reklamy, szczególnie takiej, która będzie trafiała do wielu grup odbiorców, jest nie lada wyzwaniem.
Podczas tworzenia reklamy sieciowej, warto wziąć pod uwagę następujące elementy:
Odpowiedni format – jeśli Ciebie denerwuje dany format reklamy, zastanów się, czy podobnie nie będzie w przypadku użytkowników sieci. Czy natrętny i migający baner będzie odpowiedni? Może lepiej zastosować inne podejście? Wybór odpowiedniego formatu jest także zależny od celów firmy odnośnie reklamy. Czy reklama ma na celu zwiększenie sprzedaży, czy może budowanie świadomości marki? Inne formaty są przeznaczone dla poszczególnych typów.
Czas trwania reklamy – nie licz, że większość użytkowników będzie chciała poświęcić swój czas na oglądanie długich reklam. Kilka sekund powinno Ci wystarczyć, aby zawrzeć najważniejsze informacje. Większość internautów, bez względu na długość reklamy, ogląda tylko kilka pierwszych jej sekund. Skup się na tym czasie i przekaż to, co najważniejsze.
Kontrast – reklama powinna wyróżniać się na tle danego portalu. Kontrast musi być wyraźny. Jeśli reklama będzie w kolorze podobnym do tła strony, nie zostanie zauważona.
Uwaga na podróbki – nie zaleca się tworzenia reklam typu imitacja listy wyboru, ankieta, suwak, które nie są prawdziwe, a po kliknięciu w nie użytkownik zostanie przeniesiony na reklamowaną stronę. Takie podejście może tylko zirytować użytkowników i obniżyć ich zaufanie do firmy. Co prawda, takie reklamy mogą mieć wysoki współczynnik klikalności, ale charakteryzują się niskim współczynnikiem realnie podjętych przez użytkowników działań. Reklamy-podróbki nie są mile widziane, nie mówiąc już o tym, że są po prostu nieetyczne.
Wezwanie do działania – reklama powinna jasno nakłaniać użytkownika do podjęcia określanego działania, czyli przeważnie kliknięcia w reklamę. Najlepiej sprawdzają się wszelkie przyciski. Tu też jest duże pole do popisu. Przyciski mogą mieć różny kolor, kształt i zawierać różną treść. Nie zaleca się używania ogólnych haseł typu „kliknij tutaj”, „przejdź na stronę”, „dalej” itp. Bardziej działają hasła „sprawdź”, „dowiedz się sam”, „przetestuj”, „spróbuj”, „kup teraz” itd.
Ekspozycja – najlepszym miejscem na reklamę jest strona główna serwisu i to tuż przy nawigacji. Ze stroną główną styka się praktycznie każdy użytkownik serwisu, ze stronami w głębi serwisu, już niekoniecznie. Także większość użytkowników przeważnie zaczyna czytać stronę od samej góry, a do dołu może ich już dotrzeć tylko niewielka część.
Motywacja – zmotywuj użytkowników do podjęcia konkretnego działania. Może to być promocja ograniczona w czasie czy stan magazynowy na wyczerpaniu. Liczy się kreatywność, użycie intrygujących i motywujących zwrotów.
Fakty – jeśli produkt czy usługa może poszczycić się dobrymi statystykami, to zaprezentuj to. Na przykład teksty w stylu „numer 1 na rynku…”, „produkt X w top 10 na rok 2017”, „już ponad 100 000 zadowolonych klientów ” itp.
Bieżące wydarzenia – inspiruj się bieżącymi wydarzeniami na świecie i rynku lokalnym. Wykorzystaj to w swojej kampanii marketingowej. Ostatnio strzałem w dziesiątkę okazała się reklama szwedzkiego producenta i sprzedawcy mebli, która wykorzystała fakt zbliżającego się ślubu angielskiego księcia Harry’ego i stworzyła reklamę krzesła z hasłem „Nie martw się, HARRY jest wciąż dostępny”. Dlatego szukaj inspiracji zarówno w swoim bliskim otoczeniu, jak i w wydarzeniach z całego świata.
Idź z duchem czasu – coś, co wczoraj było modne, dzisiaj wcale już być nie musi. Coś, co dobrze sprzedawało się jakiś czas temu, dzisiaj może okazać się totalną klapą. Dlatego bądź na bieżąco i testuj różne rozwiązania.

Powierzchnia reklamowa

Rozważając, które z serwisów będą najlepsze na prezentowanie reklamy naszej firmy, należy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Przede wszystkim trzeba porównać oglądalność wszystkich wybranych witryn. Pod uwagę bierze się takie kwestie, jak: analiza marki, dane jakościowe, dane ilościowe, typ formatu oraz koszty emisji.
  • Analiza marki – jak dana witryna jest postrzegana przez internautów? Czy jest godna zaufania? Czy jest związana w jakiś sposób z naszą firmą?
  • Dane jakościowe – ogólny profil użytkownika i to, w jakim stopniu pokrywa się on z wykreowanym profilem postaci.
  • Dane ilościowe – ilu użytkowników odwiedza serwis każdego dnia, miesiąca? Czy obserwuje się tendencję wzrostową? Ilu nowych użytkowników przybywa co miesiąc na witrynę? Ile odsłon generują użytkownicy? Ile czasu spędzają na witrynie i poszczególnych jej stronach?
  • Typ formatu – wybór odpowiedniego formatu zależy od celów firmy (sprzedaż czy budowanie świadomości marki), a także od oferty reklamodawcy oraz możliwości witryny, na której będzie znajdować się reklama.
  • Koszt emisji – najczęściej podawany jest w modelu CPM (koszt emisji 1000 kreacji). Wiele czynników może jednak wpływać na zwiększenie kosztów reklamy np. filtrowanie odbiorców.
  • Opcje monitorowania przebiegu kampanii – warto mieć możliwość monitorowania na bieżąco efektywności kampanii marketingowej.
  • Możliwość zmiany formatu w takcie trwania kampanii – jeśli dany format okaże się za mało skuteczny, warto mieć możliwość jego zmiany. Nie ma sensu prowadzenia kampanii do końca, jeśli dany format nie spełnia swojego zadania.
Dodatkowo warto wziąć pod uwagę takie kwestie, jak: terminy płatności, czas realizacji, drogę komunikacji, wiarygodność serwisu, elastyczność, formę ostatecznego raportu z kampanii.
Najbardziej popularną formą rozliczeniową w kampanii marketingowej jest CPM, czyli koszt emisji 1000 kreacji. Coraz większą popularnością cieszą się również modele efektywnościowe, czyli CPC i CPA. Jeszcze innym modelem jest flat fee, gdzie wysokość kwoty zależy od czasu emisji, czy jest to jeden dzień, tydzień czy miesiąc. Porównywarki cenowe korzystają z modelu hybrydowego – z połączenia flat fee i CPC.

Real Time Bidding

Stosunkowo świeżym podejściem jest RTB (real-time bidding). Tutaj nie kupuje się konkretnego miejsca emisji, a użytkowników. Wycenia się każdą emisję poszczególnego użytkownika. RTB to aukcje pojedynczych powierzchni reklamowych, realizowane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem dedykowanych systemów i platform.

Jak mierzyć skuteczność reklamy odsłonowej?

Reklama odsłonowa może mieć dwa cele – sprzedaż lub budowanie świadomości marki wśród klientów. Inaczej będzie wyglądał pomiar efektywności w przypadku skupiania się na sprzedaży, a inaczej w przypadku brandingu.
Budowanie świadomości marki jest procesem długotrwałym i nie można spodziewać się natychmiastowych efektów. Dla brandingu kluczowe są następujące podpunkty:
  • Współczynnik klikalności CTR.
  • Ilość użytkowników, która skojarzyła reklamę z firmą.
  • Ilość użytkowników, do których dotarła reklama.
  • Ile razy dany użytkownik zobaczył reklamę.
  • Ile osób wyraziło chęć zakupu czy skorzystania z usług firmy, po obejrzeniu reklamy.
  • Ile nastąpiło odsłon reklamy na serwisie.
  • Ile czasu spędził użytkownik na serwisie, do którego przekierowała go reklama.
W przypadku kampanii marketingowej ukierunkowanej na sprzedaż, lub podjęcie innych konkretnych działań przez użytkownika (rejestracja w serwisie, przesłanie formularza, subskrypcja, zapis do newslettera itp.), pomiarów dokonuje się na ogół bezpośrednio po zakończeniu kampanii marketingowej. Liczą się następujące parametry:
  • Współczynnik klikalności CTR.
  • Wskaźnik CR – liczba osób, która dokonała zakupu.
  • Jednostkowy koszt pozyskania klienta – współczynnik ROI.
  • Wygenerowane leady.
  • Post-click – liczba aktywności użytkowników bezpośrednio po kontakcie z określoną formą promocji (użytkownicy klikają w reklamę).
  • Post-view – liczba aktywności użytkowników po biernym kontakcie z określoną formą promocji (użytkownicy obejrzeli reklamę, ale w nią nie kliknęli).

Z obserwacji i badań wynika, że kliknięcia wpisują się w Zasadę Pareta. Większość kliknięć w reklamę dokonuje mała ilość użytkowników. Zgodnie z Zasadą Pareta 20% użytkowników generuje 80% kliknięć.

Do you like Westom's articles? Follow on social!
Comments to: Reklama odsłonowa i jej skuteczność

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    KURS SEO od PODSTAW z RABATEM

    kurs seo

    E-commerce

    Strona internetowa przyjazna wyszukiwarkom pozwala na szybsze zaindeksowanie jej zawartości oraz na wysokie pozycje w wynikach naturalnych np. Google. Aby witryna była dostępna dla wyszukiwarek, musi spełniać określone kryteria. Przede wszystkim treść, która znajduje się na stronie internetowej musi być łatwo dostępna dla robotów indeksujących. To pierwszy, najważniejszy krok do zajęcia wysokiej pozycji w rankingu […]
    Na czym polega dobieranie słów kluczowych? Analiza słów kluczowych polega na znalezieniu takich słów/fraz, których najczęściej używają użytkownicy internetu do wyszukiwania określonych produktów czy usług. Badanie słów kluczowych jest ważnym pierwszym krokiem we wszelkich działaniach marketingowych. Właściwie wdrożona strategia SEO przyczyni się do lepszej sprzedaży produktów czy usług. Prawie każdy z nas codziennie szuka wielu […]

    Worlwide

    KSIĄŻKA E-COMMERCE W PIGUŁCE 2020 ebook o ecommerce Wyselekcjonowanie I Najważniejsze | Praktyczne | Skuteczne | Ciekawie napisane WSZYSTKO CO ISTOTNE W JEDNEJ KSIĄŻCE O E-COMMERCE Hosting – Domena – Strona internetowa – CMS – WordPress – Joomla – Drupal – SSL – Let`s Encrypt – Platformy sklepowe – PrestaShop – Oscommerce – Shopware – […]
    Czym jest Google Ads? Google Ads (poprzednio Google Adwords) to system reklamowy, dzięki każdy posiadający wystarczające fundusze może  błyskawicznie wyświetlić swoją reklamę tekstową, graficzną lub wideo w wyszukiwarce Google, w poczcie Gmail, YouTube oraz u partnerów firmy Google. Zasada działania w większości oparta jest o prostą metodę: kto da więcej, ten wyświetla swoją reklamę częściej […]
    Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Praktyczny poradnik jak wypozycjonować i zoptymalizować stronę www i osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to inaczej wpływanie na wyszukiwarki internetowe np. Google, Bing, Yandex tak, żeby wyświetlić daną stronę w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach. Efekty z pozycjonowania są widoczne po dużym czasie, wymagają […]
    Co to jest reklama internetowa i jak działa? Z artykułu dowiesz się co to jest reklama internetowa, jakie są najważniejsze formy reklamy online oraz przedstawię ranking skuteczności różnych form reklam w podziale na: reklamę płatną reklamę bezpłatną a na końcu stworzyłem ranking skuteczności wszystkich form reklamy internetowej, zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Dowiesz się więc […]
    Strona internetowa przyjazna wyszukiwarkom pozwala na szybsze zaindeksowanie jej zawartości oraz na wysokie pozycje w wynikach naturalnych np. Google. Aby witryna była dostępna dla wyszukiwarek, musi spełniać określone kryteria. Przede wszystkim treść, która znajduje się na stronie internetowej musi być łatwo dostępna dla robotów indeksujących. To pierwszy, najważniejszy krok do zajęcia wysokiej pozycji w rankingu […]
    Na czym polega dobieranie słów kluczowych? Analiza słów kluczowych polega na znalezieniu takich słów/fraz, których najczęściej używają użytkownicy internetu do wyszukiwania określonych produktów czy usług. Badanie słów kluczowych jest ważnym pierwszym krokiem we wszelkich działaniach marketingowych. Właściwie wdrożona strategia SEO przyczyni się do lepszej sprzedaży produktów czy usług. Prawie każdy z nas codziennie szuka wielu […]
    Social media marketing to inaczej marketing w mediach społecznościowych, czyli wykorzystywanie mediów społecznościowych typu Facebook, YouTube, Twitter do reklamy i promocji, budowania świadomości marki i realizowania innych celów marketingowych.  Zazwyczaj marketing w mediach społecznościowych polega na budowaniu zaangażowania użytkowników sieci oraz szeroko pojęty branding np. w postaci wzrostu przywiązania do marki, czy też rozpoznawalności marki. […]

    Ostatnio chętnie czytane

    Czy warto odbyć szkolenie z SEO (search engine optimization)?  Nauka  pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych to zajęcie dla osób o szerokiej wiedzy, potrafiącej łączyć wiele dziedzin (np. IT, content marketing, UX), cierpliwej i potrafiącej współpracować z klientami. Po kursie z zakresu SEO każdy powinien znać techniki zdobywania widoczności w Internecie, po przez działania optymalizacyjne na […]
    Czym jest audyt sklepów internetowych? Audyt sklepów internetowych to sprawdzenie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych czynników mających realny wpływ na Twój biznes w Internecie. W trakcie audytu weryfikuje się  wszystkie elementy mające powiązanie z e-commerce, w tym SEO, SEA, UX, UI, SEM, Media społecznościowe, IT, Analitykę oraz wszystkie elementy, które mogą się z tym wiązać: Czynniki […]
    Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Praktyczny poradnik jak wypozycjonować i zoptymalizować stronę www i osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to inaczej wpływanie na wyszukiwarki internetowe np. Google, Bing, Yandex tak, żeby wyświetlić daną stronę w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach. Efekty z pozycjonowania są widoczne po dużym czasie, wymagają […]
    Co to jest reklama internetowa i jak działa? Z artykułu dowiesz się co to jest reklama internetowa, jakie są najważniejsze formy reklamy online oraz przedstawię ranking skuteczności różnych form reklam w podziale na: reklamę płatną reklamę bezpłatną a na końcu stworzyłem ranking skuteczności wszystkich form reklamy internetowej, zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Dowiesz się więc […]

    Kategorie

    Login

    marketing treści
    Welcome to Typer

    Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
    Join Typer
    Registration is closed.