Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Przyszłość i rozwój internetu a pozycjonowanie

Potencjał rynku i działanie konkurencji

Spójrzmy na przyszłość sieci. Nawet pobieżna analiza, daje niemal pewność co do jednego – rozwój internetu będzie postępował.

Raz będzie szybszy, raz wolniejszy, ale z całą pewnością będziemy mieli do czynienia z coraz większą dostępnością sieci, coraz większą ilością ruchu sieciowego i coraz liczniejszymi stronami.

Zauważmy przy tym, że nie wszystkie strony internetowe stanowią nową jakość. Znaczna ich część to witryny powielające, kopiujące i naśladujące inne treści, na jeszcze innych treść jest niezmiernie uboga i odtwórcza. Stosunek stron wartościowych do takich „śmieciowych” jest niestety niewysoki.

Rozwój sieci

Mówiąc o rozwoju sieci należy wspomnieć o różnorodności regionalnej. Zauważmy, że nie na wszystkich rynkach lokalnych zwiększenie liczby użytkowników może i będzie spektakularne. Dane z raportu World Internet Users z aktualizacją na rok 2017 (https://www.internetworldstats.com/stats.htm) jasno pokazują, że największy potencjał tkwi w regionach rozwijających się. Należą do nich Afryka, Azja, Ameryka Łacińska i Bliski Wschód.

Obszary te charakteryzują się najniższym wskaźnikiem nasycenia internetem i przy dużej ilości wszystkich mieszkańców, stosunkowo niewielkim wysiłkiem są w stanie bardzo szybko przybrać na znaczeniu. Raport pokazuje, że Azja posiada aż 2 miliardy użytkowników internetu. To bardzo dużo, bo blisko połowa wszystkich internautów na świecie! Z drugiej strony jednak, to zaledwie 48% wszystkich Azjatów.

Nowe rynki, nowe szanse

Wciąż zatem możliwe jest pozyskanie drugich dwóch miliardów klientów. W Afryce liczby nie są aż tak szokujące, ale nadal bardzo obiecujące (ponad osiemset tysięcy potencjalnych użytkowników do zagospodarowania). Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w regionach o długiej tradycji internetu takich jak Ameryka Północna i Europa.

Penetracja internetem jest tutaj bardzo wysoka (rzędu 90%) i nie jest już w stanie mocno wzrosnąć. Tak duże perspektywy rozwoju sieci tworzą nowe okazje i możliwości dla przedsiębiorstw operujących w internecie. Szczególnie cieszyć powinien fakt, że mowa tu o nowych użytkownikach, głodnych nowych usług, produktów, mało jeszcze odpornych na reklamy.

Rozrastająca się sieć pociągnie za sobą także zwiększenie znajomości metod walki o pozyskanie ruchu sieciowego. Wzrośnie także świadomość potrzeby pozyskiwania takiego ruchu, a więc i SEO, głównie ze względu na fakt, że bardzo wiele przedsiębiorstw czerpie główny dochód pośrednio z dużej liczby odwiedzin na swojej witrynie lub w ten sposób kontaktuje się z klientem.

Ma to swoje wytłumaczenie:

  • Kanał sprzedaży oparty o internet jest nieporównywalnie tańszy w obsłudze, umożliwia szybkie dotarcie do milionów klientów, zwiększa rozpoznawalność marki, sam w sobie może być reklamą przedsiębiorstwa, jest wygodny i dostępny dla użytkownika. Jego charakterystyka wypada szczególnie korzystnie, jeśli spojrzymy na wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI) nakładów poniesionych na utrzymanie i rozwój tego kanału.
  • Jest dobry czas na zmiany. Wiele firm będących na etapie stabilnego rozwoju, może wykorzystać sytuację i dokonać przebudowy swoich witryn, a więc i zmiany stosowanych dotychczas technik SEO.
  • Ograniczone korzyści z płatnego wyszukiwania. Łatwe do zrozumienia z biznesowego punktu widzenia reklamy Pay Per Click okazują się przynosić tylko niedużą część ruchu sieciowego z wyszukiwania. Ponad trzy czwarte pozostałych kliknięć pochodzi z wyszukiwania naturalnego i właśnie ta część ma ogromny potencjał do wykorzystania. Przecież 90% tego ruchu można jeszcze pozyskać, a do tego potrzebne jest SEO.
  • Coraz większa świadomość potrzeby stosowania SEO i znajomość jego technik. Najwięksi producenci wyszukiwarek udostępniają wiedzę o SEO każdemu. Google publikuje przewodniki po świecie SEO. Z kolei Microsoft i Yahoo! udostępniają swoich specjalistów do spraw SEO. W ten sposób przestaje to być już wiedza tajemna. Każdy chętny może ją zgłębić i praktykować.
  • Wraz z nasycaniem rynku, firmy coraz częściej stają przed problemem pozyskania nowych klientów. Szukając możliwych dróg dotarcia do nich, bardzo często na szczycie formowanej tak listy znajduje się właśnie SEO. Względnie tani, skuteczny i dający długotrwały napływ nowych klientów sposób.
  • Pozyskany przy pomocy SEO nowy ruch sieciowy jest niewrażliwy na zmiany koniunktury. Jeżeli nawet recesja puka do drzwi przedsiębiorstwa, to jednak spadku ruchu sieciowego wcale się nie obserwuje. To dowodzi, że SEO daje długotrwałe korzyści, które w ciężkich czasach mogą uratować skórę niejednej firmie. Dodajmy, że ilość wysyłanych do wyszukiwarek zapytań w przeliczeniu na użytkownika stale rośnie, co tylko zwiększy ruch sieciowy.
  • Statystyki dowodzą, że dobrze zaprojektowana i zaimplementowana strategia SEO przynosi przeciętnie najwięcej korzyści przy najniższych kosztach. Wspierany działaniami optymalizacyjnymi internetowy kanał sprzedaży jest przez to najbardziej lubianym, także przez klientów.

Duży potencjał rozwoju SEO może leżeć jeszcze gdzie indziej. Mianowicie przeprowadzane przez SEMPO coroczne badania wykazują, że aż 90% wydatków na marketing wyszukiwarkowy jest przeznaczanych na kampanie Pay Per Click. Tylko pozostałe 10% trafiają w ręce specjalistów od SEO, a to przecież w ich rękach pozostają narzędzia dające możliwość pozyskania „darmowego” ruchu sieciowego.

To właśnie ten rodzaj aktywności daje ponad trzy czwarte kliknięć. Jeżeli zatem wzrośnie świadomość SEO w umysłach zarządów firm, budżety na kampanie SEO mogą zwiększyć się wielokrotnie.