Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Projektowanie stron internetowych skoncentrowane na użytkowniku

Projektowanie stron internetowych skoncentrowane na użytkowniku
5 (100%) 1 głosów

Projektowanie zorientowane na użytkownika (ang. user – centered design) jest podejściem projektowym, w którym na każdym etapie wysiłki skupione są na użytkowniku.

W końcu, to realna osoba będzie w przyszłości korzystać z produktu czy usługi, dlatego tak ważne jest zaangażowanie użytkownika na każdym etapie projektu. Takie podejście ma na celu rozpoznanie potrzeb użytkownika i możliwie jak najlepsze ich zaspokojenie.

W rzeczywistości wygląda to tak, że użytkownik jest obecny na każdym etapie projektu. Postępy są na bieżąco z nim konsultowane. Na początku może to być w formie wywiadów, pytań, ankiet, a w końcowej fazie projektu na przykład w formie testów.

To nie użytkownicy mają się dostosowywać do danej witryny, ale witryna ma być dostosowana do użytkowników. Potrzeby, oczekiwania i zainteresowania użytkowników są najważniejsze. Cele biznesowe, funkcjonalność czy technologia, schodzą na drugi plan. Użytkownicy są podstawą do stworzenia odpowiedniej architektury i nawigacji witryny.

Co można osiągnąć stosując takie podejście?

Witryna będzie bardziej przyjazna użytkownikom, a także i samym wyszukiwarkom. To z kolei przełoży się na osiąganie założonych celów biznesowych firmy.

Podczas projektowania witryn internetowych, najlepszym podejściem jest podejście iteratywne. Polega na powtarzającym się cyklu projektowania, wykonywania testów razem z użytkownikami, wprowadzania poprawek i ponownego testowania itd. Czynności powtarza się do momentu uzyskania zadowalającego stopnia użyteczności witryny internetowej. Podejście iteratywne angażujące użytkowników, umożliwia stworzenie witryny, która w największym stopniu będzie zaspokajała ich potrzeby.

Proces projektowania skoncentrowanego na użytkowniku w odniesieniu do rozwoju witryny wygląda następująco:

Badania – na tym etapie określa się wymagania biznesowe oraz dokonuje się analizy konkurencji. Definiuje się problem projektowy.

To jest moment, kiedy należy lepiej poznać potrzeby użytkowników. Jeśli są podobne produkty na rynku, to warto spytać innych, co o nich myślą. Czego im brakuje, nad czym można popracować. Można wykorzystać słabe punkty konkurencji i zrobić dobrze to, co im nie wyszło.

Prototyp – czas na modelowanie zadań użytkownika, tworzenie szkiców i szkieletów.

Wykorzystaj zdobyte od użytkowników informacje. Wiedzę przełóż na działania. Wykorzystaj takie techniki, jak modelowanie zadań, mapy doświadczeń klientów, postacie, architektura informacji, szkice i szkielety.

Testy – użytkownicy testują rozwiązania projektowe. Wartość projektu ustalimy tylko wtedy, kiedy go przetestujemy. Najlepsze są testy użyteczności. Na ich podstawie ustalimy, czy użytkownik otrzyma dokładnie to, czego oczekuje. Im wcześniej przeprowadzisz jak najwięcej testów, tym lepiej. Projekt nieustannie się rozwija, obejmuje coraz większy zakres, co będzie wymagało jeszcze większej ilości testów i modyfikacji. Dlatego testowanie należy zacząć jak najszybciej i wykonywać je na bieżąco.

Projektowanie i programowanie – na podstawie otrzymanych wyników testów wykonanych przez użytkowników, przychodzi czas na wprowadzenie poprawek. Kolejnym krokiem będzie zaprojektowanie grafiki oraz stworzenie kodu w HTML-u.

Testy – tym razem użytkownicy testują kod w HTML-u.

Rozwijanie – wprowadzanie kolejnych poprawek do projektu (w tym poprawa kodu HTML).

Uruchomienie witryny.

Jak widać, cykl obejmujący badania, projektowanie i testowanie stanowi zamknięty krąg.

Wszystkie czynności możesz powtarzać, jeśli tylko masz odpowiednie zasoby ludzkie, finansowe i jeśli czas na to pozwala. Jak masz taką możliwość, popraw szkielety, bazując na wynikach testów użyteczności. Szkielety wykorzystasz w późniejszym etapie do projektowania grafiki i podczas rozwijania produktu.

Kolejny etap testów użyteczności to sprawdzenie poprawności rozwiązań. Na podstawie otrzymanych wyników będzie można wprowadzić poprawki w interfejsie użytkownika, przed udostępnieniem aplikacji. Nie ma nic lepszego niż przetestowanie produktu przez realne osoby, jeszcze przed wprowadzeniem go na rynek. Jeśli produkt w fazie testowej zyska aprobatę użytkowników, będzie można z czystym sumieniem polecić go klientom.