Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Pozycjonowanie treści w aplikacjach mobilnych

SEO dla treści

Obecnie są coraz większe możliwości, jeśli chodzi o wykorzystanie treści w aplikacjach w celach pozycjonujących. To wszystko dzięki ewolucji linkowania głębokiego i indeksacji treści w aplikacjach mobilnych. Treści umieszczone w tego typu aplikacjach mają ogromny potencjał i mogą być wykorzystane również w celu zdobycia lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania organicznego. Wiadomo, że im wyższej jakości treść serwuje się użytkownikom, tym osiągany jest wyższy współczynnik konwersji i wyższa pozycja w rankingu wyszukiwania.

Głębokie linkowanie (ang. deep linking)

Głębokie linkowanie daje wiele nowych możliwości w przypadku aplikacji mobilnych. Metoda ta umożliwia odwołanie się do konkretnej podstrony lub elementu w danej witrynie. Dzięki temu można tworzyć linki do konkretnego dokumentu zamieszczonego w sieci. Właściciel danej witryny może ograniczyć jednak taki dostęp.

Przykładem głębokiego linku może być: http://www.mojastrona.pl/blog/marzec/idziewiosna, a strona http://www.mojastrona.pl nie jest już przykładem głębokiego linku. W praktyce protokół obsługujący przesyłanie dokumentów hipertekstowych WWW (HTTP) nie rozróżnia linkowania głębokiego od linkowania do strony głównej serwisu – oba linki pod względem funkcjonalnym są takie same.

Strony internetowe wykorzystujące technologię AJAX oraz Flash często uniemożliwiają głębokie linkowanie. W tych przypadkach elementy stron nie są wyświetlane jako różne podstrony, ale jako jedna strona główna. Odpowiednie zaprojektowanie strony internetowej niweluje ten problem.

Głębokie linkowanie umożliwia dostanie się użytkownika dokładnie tam, gdzie chce. Jest to bardzo ważne w przypadku urządzeń mobilnych. Użytkownicy wykazują przez to większą aktywność, czas konwersji ulega skróceniu i lepsza jest trafność wyszukiwania dla urządzeń mobilnych. Dzięki temu użytkownicy z chęcią dzielą się treścią z innymi i udostępniają ją w innych miejscach – portale społecznościowe, komunikatory itp. To mogą być ważne sygnały dla wyszukiwarek, które mogą brać pod uwagę podczas ustalania rankingu aplikacji mobilnych.

Możliwość tworzenia głębokich linków do treści w aplikacjach, wymaga stworzenia struktury adresów URL. W tym celu należy wykorzystać parametry routowania będące próbką działań użytkowników, jakie wykonują wewnątrz programu. Następnie należy zarejestrować ich w systemie operacyjnym i powiązać z treścią użytkowników aplikacji.

Standardy linkowania głębokiego:

  • App Links Facebooka (http://applinks.org).
  • App Card Twittera (https://dev.twitter.com/cards/types/app).
  • App Indexing firmy Google (https://developers.google.com/app-indexing/).
  • AppURL firmy Quixey (http://appurl.org).
  • org (http://mobiledeeplinking.org).

Do śledzenia i optymalizacji linkowania głębokiego również zostały stworzone przydatne narzędzia. Oto przykłady:

  • AppLinks (http://applinks.org) – umożliwia tworzenie linków między aplikacjami i jest wykorzystywane na przykład przez Facebook’a, Spotify, Pinterest i wiele innych.
  • Tapstream (https://tapstream.com/) – za pomocą tego narzędzia można tworzyć linki wchodzące do aplikacji (ang. onboarding links) i wykonywać testy A/B. Narzędzie posiada funkcję do opóźnionego linkowania głębokiego.
  • Yozio (http://www.yozio.com/) – oprócz funkcji opóźnionego linkowania głębokiego, narzędzie umożliwia jeszcze linkowanie dynamiczne i wykonywanie testów A/B.

Google umożliwia dostęp do interfejsu API App Indexing. Programiści korzystając z tego narzędzia mogą powiadamiać wyszukiwarkę Google o linkach głębokich w swoich aplikacjach. Posiadając takie informacje wyszukiwarka wykorzystuje je podczas indeksowania treści, którą później pokazuje w wynikach wyszukiwania dla urządzeń mobilnych. API App Indexing umożliwia aplikacjom Google wyświetlanie pozycji automatycznego uzupełniania w wyszukiwarce.