Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Pozycjonowanie strony we Flash

Dlaczego Flash jest nieprzystępny z perspektywy pozycjonowania?

  • Treść Flasha zagnieżdżona w innych treściach Flasha – problem jest częsty – linki do treści we Flashu, są w samym Flashu, i nie ma do nich dostępu przez żadne linki zewnętrzne i wewnętrzne. Linki znajdujące się w samym Flashu mają niski wskaźnik mocy, przez co niską ocenę w rankingach i niższą pozycję.
  • Różne treści mają ten sam adres URL – problem podobny jak w technologii AJAX. Na jednej stronie dochodzi do wygenerowania różnych treści np. pliki video, w innych plikach video. Wyglądają na zupełnie oddzielne części strony witryny w technologii Flash, ale prowadzi do nich ten sam adres URL. Dlatego nie będą rozumiane jako oddzielne elementy.
  • Niezrozumiały rozkład tekstu – wyszukiwarka analizuje w treści słowa i frazy. Treść pochodząca z Flasha jest rozbita na frazy, słowa, a nawet pojedyncze litery i ułożona w dowolnej kolejności. Nie pomaga to w pozycjonowaniu strony.
  • Brak elementów ważnych przy pozycjonowaniu – w zasadzie, jest niemal niemożliwe opracowanie jakiejkolwiek skutecznej strategii dla Flasha. Jest to znacznie trudniejsze, niż w przypadku standardowej strony HTML. We Flashu są poważne braki – brakuje znaczników, nagłówków czy zwykłej możliwości pogrubienia tekstu.
  • Problem z linkami zewnętrznymi – linki zewnętrzne prowadzące na stronę Flash działają inaczej, niż w przypadku zwykłej strony HTML. Jeśli udostępni się link prowadzący do jakiejś wewnętrznej treści we Flashu, to i tak dostaniemy się tylko na stronę główną w HTML , w której ta treść się znajduje.
  • Niemożność przeskanowania niektórych stron Flash przez wyszukiwarkę – pliki zewnętrzne wywołane przez Flasha nie są indeksowane, podobnie jak zewnętrzne odwołania JavaScriptu. To powoduje jeszcze większą rozbieżność między tym, co widzą użytkownicy, a tym, co wyszukiwarki.

Czasami jednak sytuacja wymaga zainstalowania Flasha na witrynie.

W takiej sytuacji warto zapoznać się z kilkoma cennymi wskazówkami, które sprawią, że strona internetowa stanie się bardziej przyjazna i przystępna wyszukiwarkom:

  • Znacznik meta – w ósmej wersji Flasha pojawiła się możliwość obsługiwania znaczników meta oraz znaczników title. Nadal jednak nie zawsze udaje się wyszukiwarkom odczytać te znaczniki. Nie znaczy to, że można je zaniedbywać. Wręcz przeciwnie. Jest spora szansa, że w najbliższej przyszłości wyszukiwarki będą sobie coraz lepiej z nimi radzić. Dlatego już teraz warto się do nich przyłożyć.
  • Wewnętrzny kod Flash – wyszukiwarki nie są w stanie odczytać tekstu wprowadzonego na stronę za pomocą funkcji trace(), czy tekstu przekształconego w inną dowolną figurę we Flashu.
  • Roboty indeksujące nie docierają do dynamicznie ładowanych treści.
  • Dla wyszukiwarek nie ma znaczenia wielkość czcionki ustawiona na stronie Flash.
  • Tylko teksty statyczne nie tworzą zduplikowanej treści w plikach video Flash, treści animowane czy modyfikowane, często są przyczyną pojawienia się powielonej treści. Dlatego, aby nie być potraktowanym jako spam, należy korzystać tylko z tekstu statycznego.
  • Adobe Flash Search Engine SDK – narzędzie służy do poprawy stopnia konwersji, ekstrakcji linków oraz do badania stopnia efektywności treści po stronie użytkownika. Dzięki temu mechanizmowi wydobywania zawartości można zobaczyć, w jaki sposób analizuje treść Google w plikach .swf. Google i inne wyszukiwarki właśnie w taki sposób analizują treść, poprzez wydobywanie treści z plików .swf. Oczywiście nie wiadomo, jakim dokładnie mechanizmem się posługują wyszukiwarki, ale na pewno działają na zasadzie podobnej do jak Search Engine SDK. Aby odczytać plik .swf należy go uprzednio zapisać na dysku, gdyż narzędzie nie ma możliwości dokonania bezpośredniego odczytu z sieci. Po uruchomieniu pliku Flash, będzie możliwość edycji i poprawy całej zawartości tekstowej pliku. Będzie można poprawić jakość linków i słów kluczowych. Ciężko wdrożyć praktyki SEO w technologii Flash. W tym przypadku, nie optymalizuje się całych stron, ale osobno każdy fragment tekstu czy osobna animację.
  • Wyszukiwarki mogą odnaleźć i wydobyć adresy URL przekazane do funkcji getURL().
  • Wyszukiwarki nie obsługują linków Flash.
  • Znaki takie jak: „<”, „>”, „&”, „*” są konwertowane na kod HTML, odpowiednio na: &lt, &gt, &amp i &quot, dlatego należy ich unikać.

Znacznik noscript oraz SWFObject

Metody oparte na znaczniku noscript oraz SWFObject są alternatywnymi technikami pisania aplikacji Flash. Jako jedne z niewielu technik, mają szansę zostać użyte w witrynie. Wiele innych technik było nieuczciwie nadużywanych. Dzięki tym technikom, strony internetowe mogły wyświetlać różne treści – inne dla użytkowników, a inne dla wyszukiwarek. Dlatego obecnie, większość środowiska internetowego patrzy nieprzychylnie na takie działania.

Stosując znacznik noscript czy SWFObject, trzeba być niezwykle ostrożnym. Najbardziej liczą się czyste intencje. Jeśli nie ma się żadnych podejrzanych planów co do stosowania tych technik i wszystko zrobi się uczciwie, to nie powinno być żadnych problemów.

SWFObject to obiekt JavaScript, stworzony z myślą o plikach .swf. Spośród wszystkich podobnych technik, był najrzadziej nadużywany. Zadaniem SWFObject jest wykrycie, czy wyszukiwarka posiada wtyczkę Flash. Jeśli tak jest, to program w pliku .swf zostanie uruchomiony. W przypadku nie wykrycia wtyczki, treści zostaną zapisane przez javaScript, w alternatywnym elemencie <div>. Roboty indeksujące nie radzą sobie z kodem JavaScript, dlatego w takim wypadku, zamiast niego odczytają zawartość elementu <div>. Przykładowy kod wygląda następująco:

<script type=”text/javascript” src=”swfobject.js”></script>

Roboty indeksujące mogą odczytać w zasadzie wszystko, co znajduje się wewnątrz <div>, ale jeśli JavaScript jest wyłączony lub przeglądarka nie ma zainstalowanej wtyczki, to nie wyświetli tej treści.

Skrypt można pobrać na przykład ze strony: https://github.com/swfobject/swfobject.

Noscript był nieuczciwie wykorzystywany znacznie częściej, niż SWFObject, dlatego warto dobrze przemyśleć, czy ryzykować jego użycie. W przeszłości ,za jego pomocą upychano treść słowami kluczowymi i odnośnikami. Właściwe użycie noscript jest dopuszczalne. Za jego pomocą, można pokazać zawartość Flasha wyszukiwarkom. Tak, jak w przypadku innych podobnych skryptów, treść w znaczniku <div> musi zawierać dokładnie to samo, co plik .swf. Przykład użycia znacznika <noscript>:

<script type=”text/javascript” src=”plikflash.swf”></script>

Jeśli przeglądarka nie posiada wtyczki JavaScript, to zostanie wyświetlona zawartość znacznika noscript.

Jest jeszcze jedna technika, która korzysta z JavaScriptu by odczytać zawartość pliku HTML, a następnie przekazać ją do aplikacji Flash. Jest to Scalable Inman Flash Replacement (sIFR). Metoda daje gwarancję, że treści pliku HTML i aplikacji Flash będą takie same. Wykorzystuje się ją, między innymi, do poprawy prezencji strony internetowej. Można na przykład wczytać treść nagłówka w wygładzonej czcionce.

Google zapewnił, że jeśli tylko technika jest wykorzystywana z umiarem, to nie ma żadnych przeciwwskazań do jej stosowania. Jeśli natomiast jest nadużywana, to świadczy to tylko o bardzo słabej jakości witryny.