Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Pozycjonowanie filmów na YouTube

Wyszukiwarki multimediów jako dodatkowe możliwość zdobywania ruchu sieciowego

Jeśli chcemy zoptymalizować swoją stronę pod kątem wyszukiwania filmów i innych plików tego typu, to w pierwszej kolejności powinniśmy poprawić swoja pozycję w tradycyjnym wyszukiwaniu Google’a. Następnie trzeba poprawić swoją widoczność na YouTubie. YouTube jest największą wyszukiwarką filmów na świecie, a drugą wyszukiwarką w ogóle.

Na stronie ViralSeed zostały opublikowane najświeższe statystyki dotyczące YouTube’a za 2017 rok (https://viralseed.pl/blog/statystyki-youtube-stats-2017/%20). Za raportu można dowiedzieć się wiele ciekawych rzeczy. Najciekawsze statystyki to:

  • W każdej minucie na YouTube jest zamieszczane 300 h video.
  • Każdego dnia użytkownicy oglądają prawie 5 mld filmów video.
  • Każdego dnia z YouTube korzysta ponad 30 mln użytkowników.
  • 9% małych firm w USA korzysta z YouTube.
  • Na urządzeniach mobilnych odnotowuje się ponad miliard odsłon w ciągu jednego dnia.

Są to oczywiście statystyki podsumowujące 2017 rok. Więcej danych z tego roku znajduje się pod wskazanym wyżej linkiem. Należy pamiętać, że statystyki ciągle zmieniają i mogą już nie być aktualne.

Możliwości YouTube’a są ogromne, ale też jest spora konkurencja. Dlatego jeśli zależy Ci na sukcesie w tej platformie, musisz solidnie przyłożyć się do optymalizacji. Musisz zadbać o wszystko – filmy, listy odtwarzania, kanał itp. Każdy element musi być dopracowany w najdrobniejszym szczególe.

Czynniki rankingowe na YouTube ciągle się zmieniają.

Coś, co miało znaczenie dawniej, teraz może nie mieć go już w ogóle. Kiedyś liczyła się liczba odsłon filmu, teraz nie ma większego znaczenia. Teraz liczy się czas oglądania danego filmu. Stało się to z tego powodu, że na przykład 20% użytkowników zaprzestaje oglądania filmu po mniej niż 10 sekundach od jego włączenia. Nie liczą się same wejścia, ale to, czy video jest interesujące i czy zatrzymuje użytkowników na dłużej. Natomiast trafność jest czynnikiem, który się liczy niemal od początku istnienia portalu i nic się w tek kwestii póki co nie zmienia.

Słowa kluczowe na YouTube

W przypadku analizy słów kluczowych na YouTube najlepiej jest skorzystać z Google Trends (http://www.google.com/trends/). Narzędzie umożliwia dokładne prześledzenie popularności słów i fraz kluczowych, jak zmieniały się na przestrzeni miesięcy czy lat. Jest to bardzo przydatne, można prześledzić wszystkie najbardziej popularne trendy panujące na YouTube. Ponadto narzędzie Google Trends jest przyjazne w obsłudze. Można przeanalizować słowa kluczowe, które są popularne w wyszukiwarce Gogle, oraz te popularne na YouTube. Można zestawić oba wyniki i je porównać. Na pewno znajdą się elementy wspólne, ale także istotne różnice w występowaniu słów kluczowych w obu wyszukiwarkach.

Innym ciekawym narzędziem jest YouTube Trends (http://youtube-trends.blogspot.com/). Za jego pomocą można zobaczyć, jakie filmy i tematy są aktualnie najbardziej popularne na YouTube.

Na YouTube wykorzystywane są takie metadane jak: tytuł filmu, znaczniki oraz opis. Dzięki temu opublikowane materiały mogą być prawidłowo zaindeksowane.

Nie trzeba dodawać, jak ważna jest optymalizacja tych informacji:

  1. Tytuł:
  • Może zawierać maksymalnie 100 znaków.
  • Powinien być ciekawy, taki, aby użytkownik chciał go kliknąć.
  • Umieść w nim słowa kluczowe mając na uwadze specyfikę treści w serwisie. Korzystaj z długiego ogona słów kluczowych. Do analizy słów kluczowych z długiego ogona najlepiej jest skorzystać z narzędzia OnLine AnswerThePublic (https://answerthepublic.com/).
  • Jeśli film jest częścią jakiejś serii, to zaznacz to w tytule filmu.
  • Obserwuj jak użytkownicy reagują na tytuły, w razie potrzeby modyfikuj je.
  • Jeśli tytuł wymaga umieszczenia nazwy marki, to ją umieść, ale na końcu tytułu.
  • Tworząc tytuł trzymaj się zasady – krótko, zwięźle i na temat.
  • Tytuły mają być zgodne z tym, co prezentujesz na filmie. Nie próbuj żadnych sztuczek.
  1. Opis:
  • Może zawierać do 5000 znaków.
  • Powinien zawierać słowa kluczowe.
  • Opis ma opisywać treść filmu. Sprawdzają się kilkuzdaniowe wycinki z transkrypcji.
  • Najważniejsze jest pierwsze zdanie opisu.
  • Powinien opisywać kanał i zawierać odnośnik do strony kanału.
  • Powinien zachęcać do subskrybowania.
  • Można również umieścić harmonogram publikacji kanału.
  • W przypadku długich filmów odpowiednie odnośniki do poszczególnych fragmentów filmów ułatwią użytkownikom zobaczenie tego, czego akurat potrzebują.
  1. Znaczniki :
  • Mogą mieć długość do 120 znaków.
  • Powinno stosować się znaczniki zarówno ogólne, jak i konkretne.
  • Zaleca się zdefiniowanie takiej ilości znaczników, aby najlepiej opisywały zawartość filmu.
  • Zadbaj o odpowiedni format znaczników, aby na pewno zostały dokładnie zaindeksowane.
  • Cześć znaczników powinna być słowami kluczowymi z tytułu i opisu.
  • Wykorzystuj również słowa z długiego ogona.
  • Używaj też słów określających format filmu np. poradnik, przewodnik itp.
  • Obserwuj zmiany w trendach wyszukiwania i w razie potrzeby uaktualniaj znaczniki.

Optymalizacja na YouTube – o czym jeszcze warto pamiętać?

  1. Miniatury :
  • Zdjęcie na YouTube musi się wyróżniać na tle innych.
  • Nagrywając film rób dużo zdjęć żebyś później miał z czego wybierać.
  • Każdy film powinien mieć inną miniaturę.
  • Miniatura nie powinna być wulgarna, obraźliwa, z podtekstem erotycznym itp.
  • Zdjęcie powinno być bardzo wyraźne i posiadać wysoką rozdzielczość. Zaleca się minimum 640×360 przy współczynniku kształtu 16:9.
  • Cały efekt wizualny powinien być zgodny z wizerunkiem Twojej firmy.
  • Nie bój się zbliżeń twarzy.
  • Stosuj jasne obrazy o wysokim kontraście.
  • Baw się kolorami, zestawieniami, używaj wyobraźni, bądź kreatywny podczas tworzenia grafik.
  • Obraz powinien wyraźnie odcinać się od tła.
  • Pamiętaj o dobrym kadrowaniu.
  • Treść obrazu powinna być zgodna z treścią filmu.
  • Miniatura powinna dobrze się prezentować w każdym rozmiarze.
  1. Adnotacje – nakładki wyświetlane podczas oglądania filmu, które można kliknąć. Pomagają zaangażować użytkownika do jakiegoś aktywnego działania związanego z filmem czy całym kanałem. Najlepsze praktyki:
  • Nie umieszczaj ich w górnej części filmu, ponieważ tam widoczny jest tytuł.
  • Adnotacja nie powinna wpływać na jakość oglądania filmu – nie powinna zakłócać oglądania.
  • Nie przesadzaj z ilością informacji, użytkownik może poczuć się spamowany.
  • Adnotacje, które pojawiają się na końcu filmu nie powinny powodować otwarcia nowego okna.
  • Otwarcie nowego okna jest uzasadnione tylko w kilku przypadkach.
  • Adnotacja ma być swojego rodzaju wezwaniem do działania, ma zachęcać użytkownika do polubienia czegoś, skomentowania, obserwowania czy kliknięcia.
  • W adnotacji możesz dodać bezpośredni link do subskrypcji.
  • Za pomocą adnotacji można również zaproponować użytkownikowi obejrzenie innego filmu.
  • Adnotacje wyróżnione – to taki rodzaj adnotacji, który pozwala na tworzenie w filmach klikalnych obszarów. W praktyce wygląda to tak, że tekst pojawia się tylko wtedy, gdy użytkownik w dane miejsce najedzie kursorem. Podczas oglądania filmu widać tylko subtelny zarys. Jest to dobre rozwiązanie, ponieważ nie przeszkadza użytkownikom w oglądaniu filmu.
  • Adnotacje oprogramowania InVideo – umożliwiają promowanie zarówno dowolnego filmu, jak i kanału. W przypadku promowania filmu pobierana jest miniatura i prezentowana jako adnotacja. Można także wysłać własny przezroczysty obraz w kształcie prostokąta do promocji swojego kanału. Użytkownik może najechać na obraz kanału, zasubskrybować go bez konieczności przerywania filmu. Adnotacje InVideo sprawdzają się również na urządzeniach przenośnych.
  1. Listy odtwarzania – umożliwiają zebranie i uporządkowanie większej ilości filmów, które następnie można opublikować grupowo. Listy odtwarzania mają wiele zalet. Przede wszystkim wydłużają czas oglądania i zachęcają użytkownika do większej aktywności na kanale. Listy odtwarzania możesz tworzyć nie tylko ze swoich filmów. Możesz wykorzystać w tym celu także inne video. Ogólne wytyczne posługiwania się listami odtwarzania:
  • Twórz listy szczególnie wtedy, gdy zależy Ci na zachowaniu kolejności oglądalności.
  • Filmy powinny dotyczyć określonego motywu, danej tematyki. Okresu czasowego.
  • Łącz te najbardziej popularne filmy z nowościami.
  • Dodawaj filmy, które będą wspierać Twoją markę.
  • Twórz serie filmów w listach odtwarzania.
  • Nie zapomnij o odpowiedniej miniaturze dla Twojego filmu.
  • Poinformuj użytkowników o stworzeniu nowej listy.
  • W miejscu przeznaczonym na notatki w liście odtwarzania wpisz uwagi na temat poszczególnych filmów.
  • Dobierz do listy odpowiedni tytuł, opis oraz znaczniki.
  • Możesz stworzyć listę odtwarzania z prowadzącym.
  • Dodawaj odnośniki do list odtwarzania.
  • Używaj przekazu wewnętrznego, twórz adnotacje.
  1. Kanał – to wizytówka Twojej marki na YouTube. Zadbaj o jak najlepszą prezentację kanału. Miej na uwadze takie elementy jak:
  • Nazwa – stwórz taką nazwę, która od razu zapadnie w pamięć użytkownikom. Powinna być to krótka nazwa, a najlepiej jeszcze, jeśli kojarzy się z marką. Pamiętaj, że nazwa kanału będzie wszędzie widoczna. Powinna przykuwać uwagę i godnie reprezentować Twoja markę.
  • Ikona – najlepiej jest wykorzystać logo swojej firmy.
  • Opis – powinien zawierać najważniejsze informacje o kanale. Jeśli masz zamiar publikować różne treści albo filmy w seriach czy odcinkach, to zamieść plan publikacji.
  • Szata graficzna – grafiki muszą być atrakcyjne, a cała kolorystyka zgodna z ogólnym wizerunkiem Twojej firmy.
  • Ostatnia aktywność – stale utrzymuj aktywność swojego kanału. Dodawaj na bieżąco nowe filmy, polubienia, wpisy itp. W ten sposób zachęcisz użytkowników do regularnego odwiedzania kanału.
  • Zwiastun – jest przeznaczony dla użytkowników, którzy nie są subskrybentami. Zwiastun powinien być krótki i zachęcać do subskrypcji. Zaprezentuj swoim użytkownikom, czego mogą spodziewać się po kanale. Zrób to tak, aby wzbudzić w nich ciekawość.
  • Sekcje – pomagają w organizacji filmów, list odtwarzania oraz kanałów na stronie przeglądarki. Są widoczne dla wszystkich użytkowników. Treść zawarta w sekcjach może być uporządkowana na wiele sposobów – według gatunku, motywu, serii itp. Porządek ułatwia wyszukiwanie użytkownikom.
  • Optymalizuj kanał pod kątem subskrybentów – jest różnica czy stronę przeglądania kanału ogląda osoba subskrybująca czy też nie.
  • Zachęć osoby niesubskrybujące – działaj tak, aby osoba niesubskrybująca po odwiedzeniu Twojego kanału stała się subskrybentem.
  • Proponowane filmy – osobom subskrybującym podsuwane są filmy o podobnej tematyce do obejrzanego już wcześniej filmu.
  1. Promocja kanału:
  • Promuj kanał za pomocą programowania InVideo – jeśli włączysz tę funkcję, to będziesz mógł zamieścić ikonę swojego kanału w całej swojej bibliotece video.
  • Korzystaj z adnotacji – zamieszczaj adnotacje w swoich filmach, ale rób to z umiarem. Nikt nie lubi, gdy za bardzo zaburza się mu oglądanie filmu.
  • Stosuj wezwania do działania – podobnie jak w przypadku adnotacji, możesz zamieszczać takie wezwania w filmie.
  • Odnośniki – bezpośrednie linki także można zamieszczać w filmie, z pewnością zwiększą liczbę kliknięć.
  • Połączenia z mediami społecznościowymi – połącz kanał z Google+, Facebookiem czy innymi portalami społecznościowymi. W ten sposób z pewnością zwiększysz zasięg swoich filmów. To także ułatwi nowym użytkownikom dotarcie do Twojego kanału.
  • Kanały o pokrewnej tematyce – na Twoim kanale mogą być promowane inne podobne kanały, tak samo Twój kanał może być promowany na innych. YouTube sam je dobiera na podstawie porównań. Jedynym warunkiem jest włączenie funkcji polecania podobnych kanałów.
  • Kanały polecane – to takie kanały, które Ty sam zdecydujesz promować na swojej stronie. Na ogół poleca się kanały z tej samej branży, lub o zbliżonej tematyce. Zwiększaj szansę każdego kanału, staraj się żeby każdy z nich był choć trochę reklamowany. Tworząc listy używaj opcji losowego odtwarzania.
  1. Czas oglądania – z perspektywy pozycjonowania jest to bardzo ważny czynnik. Kiedyś liczyła się liczba odsłon danego filmu. Teraz liczy się czas spędzony na oglądaniu danego video. Wynika to z faktu (na podstawie statystyk za 2017 rok), że 20% wszystkich użytkowników opuszcza film przed upływem 10 s. Wyszukiwarka przychylnie patrzy na filmy, które są długo oglądane, niż tylko te, które mają dużą liczbę kliknięć. Takie podejście zapewnia użytkownikom ciekawszą i wyższej jakości treść, a sami wydawcy mogą skorzystać z bardziej zaawansowanych użytkowników. Filmy, które są chętnie polecane przez innych, są znacznie chętniej oglądane:
  • Pamiętaj, że najbardziej liczą się pierwsze sekundy/minuty filmu. To jest ten czas, kiedy użytkownik podejmie decyzję, czy chce oglądać video dalej, czy poszuka filmu gdzie indziej. Dlatego skup się przede wszystkim na samym początku. Spraw by był interesujący, sprawiał, że użytkownicy z chęcią dowiedzą się, co się dalej kryje. Utrzymuj również wysoki poziom całego filmu, aby użytkownicy nie czuli się zawiedzeni i po ciekawym wstępnie otrzymali byle jakość.
  • Korzystaj z różnych opcji promocyjnych by zwiększyć zainteresowanie filmem.
  • Angażuj widza. Użytkownik ma nie tylko obejrzeć film do końca, ale również wykonywać pożądane działania – subskrybować kanał, komentować, dodawać film do ulubionych itp.
  • Twórz listy filmów z jednej grupy tematycznej.
  • Powiadamiaj subskrybentów o nowościach na Twoim kanale.
  • Stwórz harmonogram publikacji i się go trzymaj.
  • Działaj tak aby użytkownik nie poprzestał na oglądaniu tylko jednego filmu, ale by z chęcią sięgał po inne.
  1. YouTube Analytics – korzystaj ze analizy danych statystycznych. Przekonasz się, czy prowadzone przez Ciebie działania są skuteczne i co ewentualnie możesz poprawić. W YouTube Analytics sprawdzisz najważniejsze dane statystyczne. Dowiesz się jakich słów kluczowych używali użytkownicy, aby trafić na Twój film, jakie filmy oglądali najchętniej, które z nich okazały się najbardziej interesujące i ogólnie ile czasu spędzili na każdym z nich. Korzystając z YouTube Analytics skup się na trzech aspektach:
  • Publiczność – czy wielkość grupy do jakiej docierasz jest wystarczająca? Czy masz stanowczo za mało odbiorców? Jak możesz dotrzeć do większej ilości użytkowników?
  • Ekspresja – w jakim stopniu odbiorcy Twoich filmów są w nie zaangażowani?
  • Partycypacja – ilu z Twoich odbiorców udostępnia treść dalej?
  1. Płatne reklamy – jedna z największych zalet YouTube’a jest z pewnością to, że możesz tu wykorzystać reklamy takie same czy podobne, jakie ogląda się w telewizji. Jest to raczej niemożliwe na innego typu portalach. Posiadając swój kanał na YouTube możesz zacząć z czasem zarabiać.

Przygotowując strategię marketingową na kanale YouTube musisz opracować dokładny plan. Na YouTube niezwykle ważna jest treść wirusowa. W końcu to od samych użytkowników w największym stopniu zależy twój sukces, to oni udostępniają Twoją treść dalej i przyczyniają się do napływu nowych widzów. Najtrudniejszy jest pierwszy krok, by zdobyć stałą i nie za małą liczbę fanów. Jak już będziesz miał stałą grupę użytkowników, to znacznie łatwiej i szybciej będą napływać nowi. Musisz tylko serwować nadal ciekawą treść i nie obniżać poziomu. Regularność publikacji też się liczy. Powinieneś regularnie zamieszczać nowe filmy.

Początki są jednak trudne. Aby trochę ułatwić sobie start na YouTube skorzystaj z reklam płatnych. Promocja na YouTube ułatwi Ci start u przyspieszy cały proces zdobywania publiczności. Uruchamiając reklamę możesz skorzystać z własnych materiałów firmy, zakupionych filmów reklamowych czy tzw. darmowych odsłon uzyskanych dzięki udostępnianiu filmów przez ludzi.

Użytkownicy chętnie dzielą się filmami z innymi, jeśli te filmy są udostępniane przez znane i renomowane marki. Znaczna część użytkowników, jeśli lubi jakąś firmę, to z chęcią poinformuje o tym innych. W taki sposób internauci czują się „lepiej” mogąc pochwalić się przed znajomymi, czego to oni nie lubią. To daje prestiż i poczucie wyższości.