Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Pomiar jakościowy i ilościowy popularności witryny

Witryny można weryfikować pod względem jakościowym oraz ilościowym:

  • Pomiar jakościowy – dotyczy trzech głównych aspektów:
  • Użyteczność – dotyczy głównie intuicyjnej nawigacji oraz umiejętności prezentowania informacji. Użyteczności nie należy mylić z funkcjonalnością.
  • Dostępność – witryna powinna być dostępna na wszystkie urządzenia (smartfony, tablety, laptopy) oraz dla wszystkich osób (np. osoby słabo widzące powinny mieć możliwość zwiększenia czcionki na witrynie).
  • Architektura informacji – powinna być jak najbardziej intuicyjna, prosta i łatwa w obsłudze. Każdy użytkownik powinien łatwo korzystać z witryny, bez zastanawiania się, co ma zrobić w następnym kroku i gdzie szukać potrzebnych informacji. Ścieżki użytkownika powinny przebiegać naturalnie, każdy następny krok powinien wynikać z poprzedniego, etapy powinny naturalnie następować kolejno po sobie.
  • Pomiar ilościowy – to wszystkie odpowiedzi na pytania zaczynające się od „Ile?”. Na przykład: Ilu użytkowników odwiedza witrynę? Ile czasu spędzają na poszczególnych stronach? Ilu użytkowników rejestruje się każdego miesiąca? Ilu jest nowych subskrybentów? Ile wypełnionych formularzy? Itp.

Pomiaru ilościowego można dokonać za pomocą wielu dostępnych narzędzi analitycznych. Najbardziej popularnym jest oczywiście Google Analytics. Ponadto, w sieci można znaleźć wiele innych zarówno darmowych, jak i płatnych narzędzi. Niewątpliwą zaletą Google Analytics jest to, że jest darmowy (do 5 mln odsłon miesięcznie) oraz że można go zintegrować z innymi produktami Google’a – Google AdWords czy Narzędzia dla Webmasterów.

Co wpływa na sukces jakościowy strony internetowej?

  • Jasno określone cele witryny.
  • Jasna i zrozumiała architektura informacji.
  • Jednolitość i spójność witryny.
  • Prosta i łatwa nawigacja.
  • Kategorie znajdujące się w górnej części strony lub z jej lewej strony.
  • Szybkie ładowanie stron w serwisie.
  • Wysokiej jakości treść na stronach.
  • Sformatowany i czytelny układ treści.
  • Odpowiednia czcionka (bezszeryfowa – Helvetica, Arial, najlepiej powyżej 14) i optymalny kontrast.
  • Wyraźne tytuły i nagłówki.
  • Niezbyt długie zdania i akapity.
  • Pogrubienia najważniejszych fragmentów treści.
  • Listy i wypunktowania.
  • SEO – witryna zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek i zapytań użytkowników będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Co wpływa na sukces ilościowy strony internetowej?

  • Ogólna liczba użytkowników, liczba nowych użytkowników oraz tych powracających na stronę.
  • Liczba odsłon strony.
  • Czas spędzany przez użytkowników na stronie.
  • Źródła ruchu sieciowego – skąd internauci trafiają na witrynę (linki, portale społecznościowe, ruch naturalny, reklamy).
  • Lokalizacja użytkowników – z jakiego miejsca trafiają użytkownicy, czy częściej są to miasta czy wsie, czy jakiś region wykazuje się zwiększoną aktywnością.
  • Liczba nowo zarejestrowanych użytkowników.
  • Liczba logujących się użytkowników.
  • Współczynnik klikalności (CTR).
  • Koszt za akcję (CTA).