Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Optymalizacja pod kątem wyszukiwania produktów

Google shopping, co to takiego?

Propozycje produktów pojawiające się w Zakupy Google są w 100% wynikami sponsorowanymi.

Wyszukiwarka zarabia na każdym kliknięciu w dany produkt. Te wyniki wyszukiwania pojawiają się również w wyszukiwaniu tradycyjnym nad wynikami organicznymi. Takie podejście to kolejna szansa dla właścicieli sklepów internetowych.

Powinni oni optymalizować swoje strony, aby zapewnić sobie lepszą widoczność w Google Zakupy. Dodanie swoich produktów do Zakupów Google’a jest bardzo proste. W pierwszej kolejności należy wysłać dane o swoich produktach do Google Merachant Center. Krok drugi to stworzenie reklamy do prezentacji w wynikach wyszukiwania w usłudze Google Adwords. Dwa proste kroki, a korzyści mogą być ogromne.

Dane o naszych produktach jakie wysyłamy Google’owi powinny się znaleźć w formie pliku tekstowego. Informacje powinny być wyczerpujące, aby wyszukiwarka bez problemu mogła określić, jakie produkty sprzedajesz. Im lepiej to określisz, tym wyszukiwarce będzie łatwiej nakierować produkty na użytkowników.

Pamiętaj, aby podać markę, kategorię, kolor, stan itp. Nigdy nie zapominaj o aktualizacji, jeśli tylko zajdą choćby najdrobniejsze zmiany. Miej na uwadze takie parametry jak dostępność produktów, ceny, aktualizacja asortymentu itp. Jeśli tego wymaga sytuacja, to możesz przeprowadzać aktualizację nawet codziennie. Wyszukiwarka musi Ci zaufać, a to, co sprzedajesz w Google Zakupy musi być zgodne z realnym asortymentem. Google porówna zawartość pliku, jaki prześlesz z tym, co znajduje się w twoim sklepie intenetowym. Jeśli informacje nie będą się pokrywać, Twoja ocena może zostać zaniżona i Twoje produkty nie będę tak często pokazywane w Google Zakupy jakbyś sobie tego życzył.

Pierwszym krokiem do sukcesu jest akceptacja przez wyszukiwarkę Google Twojego przesłanego pliku z danymi o produktach. Wtedy produkty zaczną być pokazywane w wynikach wyszukiwania dla odpowiednich zapytań. Powodzenie tego procesu zależy głównie od tego, jak skonstruujesz przesłany plik. Wyszukiwarka musi w 100% dokładnie wiedzieć, jakiego rodzaju produkty sprzedajesz. Dlatego tak ważne jest by odpowiedni zoptymalizować ten plik. Można to zrobić poprzez optymalizację poszczególnych części opisowych:

  • Tytuł – w tytułach najlepiej sprawdza się zasada – krótko, zwięźle i na temat. Tytuł powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe. Możesz stworzyć tekst maksymalnie do 150 znaków. Zdania powinny być krótkie i treściwe, a nie zbyt rozbudowane. Najlepiej sprawdzają się tytuły typu: „mała czarna sukienka damska Reserved”, „smartfon Samsung galaxy j5”, „ekologiczna kasza jaglana 1 kg”.
  • Opis – tutaj jest miejsce na zawarcie większej ilości znaków, może być ich od 500 do 1000. Nie jest to jednak powód by rozwlekać opis i pisać tylko po to by zapełnić to pole. Nie staraj się również zbyt reklamować swojego produktu. Opisz krótko, ale wyczerpująco swój produkt i zawrzyj w opisie najważniejsze słowa kluczowe. Pamiętaj, aby treść była wysokiej jakości. Zachowaj wszelkie zasady gramatyczne, ortograficzne i stylistyczne. Opis musi wyglądać profesjonalnie. Jeśli produkty są oferowane w różnych kolorach czy rozmiarach, to nie musisz dla każdej opcji tworzyć nowego opisu. Stwórz jeden i poinformuj klientów o możliwości wybrania innego koloru czy rozmiaru.
  • Identyfikator produktów (ang. unique product identifier – UPI) – są trzy rodzaje tego identyfikatora: GTIN, MPN i Brand. Jest to najważniejszy atrybut, który podaje się w plikach danych o produkcie. Identyfikatory są uniwersalne, nieważne, gdzie jest sprzedawany dany produkt, to identyfikator jest taki sam. Na przykład odżywka do włosów marki L’Oreal Kerastase Aura Botanica 200ml na wszystkich stronach sklepów internetowych ma taki sam numer EAN 3474636471577.
  • Kategorie – każdy produkt powinien znajdować się w odpowiedniej kategorii. Zgodna z produktem kategoria zapewnia lepszą widoczność Twoich produktów w sieci. Wyszukiwarce zależy, by pokazywać jak najbardziej trafne wyniki na zapytanie użytkownika. Umieszczenie produktu w odpowiedniej kategorii ułatwi wyszukiwarce dopasowanie wyników. Podobnie jak w przypadku identyfikatorów produktów, kategorie powinny być takie same dla określonego przedmiotu.
  • Obraz – to najważniejszy element prezentacji Twojego produktu. W końcu nic tak nie działa na potencjalnych klientów tak jak odpowiednia grafika. Nikt nawet nie będzie chciał wejść na Twoją stronę, jeśli w odpowiedni sposób nie zaprezentujesz produktu. Konkurencja w końcu jest ogromna. Obraz powinien przyciągać wzrok użytkowników, a to czy się nim zainteresują zależy przede wszystkim od jakości obrazu. Zdjęcie powinno bardzo dobrze prezentować dany przedmiot. Oprócz obrazu głównego jest jeszcze możliwość dodania dziesięciu innych zdjęć. Warto pokazać przedmiot z każdej możliwej perspektywy.
  • Oferta specjalna – są dziedziny bardziej bądź mniej konkurencyjne. Jeśli masz dużą konkurencję, spróbuj się czymś wyróżnić na tle konkurentów. Możesz na przykład zaproponować jakąś specjalna ofertę do kanału promocji. Wyślij dodatkowy plik wyszukiwarce z informacjami o promocjach np. zniżkach, kuponach, bezpłatnej wysyłce i innych gratisach.
  • Zaufane sklepy Google (ang. Google Trusted Stores) – zaufane sklepy otrzymują od wyszukiwarki specjalne logo, które jest wyświetlane w pozycji reklamowej. Jest to sposób na bezpłatne wyróżnienie produktów.
  • Reklama w Google AdWords – wszystkie wyniki w Google Zakupy są sponsorowane. Jeśli jeszcze bardziej chcesz wypromować swoje produkty to utwórz kampanie w Google Adwords, a następnie połącz ją z kontem w Zakupach Google. Różne opcje są do wyboru. Możesz prowadzić pojedynczą kampanię, grupę reklam czy produktów.
  • Raporty – w Google AdWords można tworzyć raporty, które pokażą nam informacje o liczbie kliknięć, wyświetleń, kosztach, stopniu konwersji itp. Dzięki takim raportom ocenisz czy przeprowadzane kampanie reklamowe są skuteczne. Uzyskasz również informacje o średnim koszcie kliknięcia i współczynnika kliknięć u konkurencji. Zobaczysz w ten sposób jak wypadasz na tle konkurencji.