Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Ocena widoczności strony w internecie

Pozycja strony w rankingach wyszukiwania

Istnieje zależność pomiędzy ruchem sieciowym a rankingami. Nie można jednak na tym skupiać całej swojej uwagi. Wiele narzędzi do sprawdzania rankingów kopiuje wprost dane z wyszukiwarki Google. Działanie takie jest zabronione. Poza tym wyniki wyszukiwania Google są spersonalizowane, zależą od osoby i wprowadzonego przez nią zapytania. Powielone wyniki nie zawsze pokazują dokładnie to, co widzi użytkownik.

Kiedy dane rankingowe są przydatne?

  • W przypadku renomowanych marek zajęcie pierwszej pozycji witryny w rankingach wyszukiwania może być priorytetem. Dla niektórych fraz pierwsza pozycja w rankingu może być niezwykle istotna. Może to bardzo pozytywnie wpłynąć na wartość marki.
  • Na poziomie globalnym niezwykle ważne jest dokonanie pomiarów ogólnej aktywności i popularności.
  • W przypadku gwałtownych zmian pozycji w rankingach wyszukiwania. Wszelkie drastyczne zmiany na przykład z miejsca pierwszego na dwudzieste, czy z trzydziestego na drugie musza zostać dokładnie przeanalizowane.
  • W przypadku, gdy chce się wyznaczyć długoterminowy trend – stopniowe wspinanie się w górę w rankingu wyszukiwania lub stopniowy spadek pozycji.

Czasami rankingi mogą zmieniać się z dnia na dzień. Może to być spowodowane zmianami w algorytmach Google’a. Wyszukiwarka każdego dnia coś udoskonala, zmienia i testuje. Nie zawsze nagły spadek w rankingu może być powodem do niepokoju, tak samo jak nagły skok w górę nie zawsze jest powodem do radości. Takie krótkotrwałe nagłe zmiany nie są istotne z perspektywy pozycjonowania.

Wyszukiwarka Google koncentruje się na najbardziej popularnych zapytaniach, na jakie pojawiła się twoja witryna. Namierza te zapytania, na które użytkownicy kliknęli link właśnie do Twojej witryny. Dzięki temu będziesz miał ogólny pogląd na sytuację i będziesz miał możliwość pobrania danych w formie arkusza kalkulacyjnego.

AuthorityLabs

Witryna oferuje wiele przydatnych narzędzi do tworzenia raportów. Dzięki nim łatwiej Ci będzie śledzić rankingi we wszystkich najbardziej popularnych wyszukiwarkach. Przykładowym narzędziem jest Now Provided. Narzędzie korzysta z danych z Google Analytics, danych konkurencji i innych wskaźników rankingowych. W ten sposób można rozdzielić ruch na poszczególne terminy. Narzędzie umożliwia także sprawdzenie liczby stron przekierowujących ruch na Twoją witrynę w ciągu jednego dnia.

Miejsca na półkach

Tak zwane miejsca na pólkach opisują wpisy na stronie wynikowej i przypisują im konkretna procentowa wartość. Im wyższa pozycja, tym większa wartość procentowa. Na przykład pozycja pierwsza może otrzymać 28%, druga 13%, a pięćdziesiąta piata 0,00005 %. Każdy jeden punkt procentowy to więcej miejsca na półce. Wszystkie Twoje materiały, które pojawią się na stronie wynikowej zajmują miejsce na półce. Suma miejsca na półce dla danego zapytania wynosi 100%. Można obliczać średnie miejsca na półce dla określonej liczby słów kluczowych. Gdy otrzymana wartość wyniesie 10% to znaczy, że kontrolujemy 10% wyników wyszukiwania. Można również analizować trendy swojej półki w danym okresie, a następnie zrobić porównanie z konkurencją.

Jak poprawić swoje wyniki?

  • W raportach zaznacz miejsca zajmowane przez Twoje strony społecznościowe, strony docelowe, inne strony, strony konkurencji i niezależne witryny.
  • Analizując miejsce na półce bierz pod uwagę portale społecznościowe, treści stworzone przez użytkowników itp.
  • Pamiętaj, że takie portale jak YouTube czy Facebook to też wyszukiwarki, dlatego zajmowana na nich pozycja jest taka samo ważna jak pozycja w wyszukiwarce Google czy Bing.
  • Porównuj się z konkurencją – sprawdzaj, jakie miejsca na półkach zajmują konkurenci.
  • Podziel swoje słowa kluczowe i zapytania – to umożliwi Ci ściągnięcie większej ilości użytkowników z długiego ogona zapytań. Podziału możesz dokonywać w różny sposób – podziel strony na ten z informacjami o marce i takie niezawierające tych informacji. Możesz również dokonać podziału ze względu na tematykę, rodzaj produktu czy lokalizację wpisaną w zapytaniu przez użytkownika.
  • Analizuj zależność pomiędzy naturalnymi a płatnymi wynikami wyszukiwania. Skorzystaj w tym celu ze wzoru służącego do obliczenia wskaźnika kosztów na każde przyrostowe kliknięcie (ang. cost per incremental click – CPIC) dla wyszukiwania płatnego oraz naturalnego, które nakierowałoby użytkowników na Twoja stronę w przypadku, gdybyś nie przeprowadził żadnej kampanii PPC. Wzór: CPIC = CPC / (1 — miejsce na półce). W ten sposób określisz wskaźnik kosztów na każde przyrostowe kliknięcie dla pojedynczego zapytania i dla całych kategorii. To pozwoli jeszcze bardziej zoptymalizować kampanie marketingowe w płatnym wyszukiwaniu. Koszt kliknięcia na przyrostową konwersję zostanie zminimalizowany przy jednoczesnym zwiększeniu zysku. Nie będzie trzeba wybierać tych reklam, które najlepiej zmieniają kliknięcia w naturalnych wynikach wyszukiwania na kliknięcia w płatnych wynikach wyszukiwania.

Platformy służące do oceny widoczności Twojej witryny:

  • Rio (http://www.rioseo.com/) – narzędzie SEO Search Analytics korzysta z metodologii SEO Audit Score. Słuzy do pomiarów kondycji Twoich stron internetowych.
  • Conductor Searchlight (http://www.conductor.com/searchlight) – skanuje witrynę, ocenia jej widoczność w danym obszarze wyszukiwania oraz generuje dane o witrynie I powiązanych z nią usługach.