Treści na stronie to jeden z kluczowych elementów projektowania strony, który ma za zadanie zatrzymanie i zaangażowanie odwiedzającego stronę internetową.

Jakie zasady obowiązują przy tworzeniu zawartości strony? Treści powinny być:

  • unikalne, czyli pisane od początku, bez kopiowania i powielania,
  • wyczerpujące temat, tak żeby czytelnik nie musiał dodatkowo szukać w innych miejscach
  • rzetelne i wiarygodne, z podaniem źródeł danych, powołanie się na ekspertów z podaniem danych,
  • przydatne z punktu widzenia czytelnika,
  • dopasowane do oczekiwać danego użytkownika,
  • pokazane w przystępny sposób,
  • zoptymalizowany pod względem technicznym SEO.
Przeprowadza się wiele badań na temat tego, jak ludzie czytają treści w Internecie. Co się okazuje, nie zawsze treść jest ważna. Na ogół sama forma jest ważniejsza od treści. Ludzie skanują tekst w sieci i to w określony sposób.
Nieważne, czy jest to tekst na stronie internetowej, czy lista wyników wyszukiwarki. W 2006 roku przeprowadzono badanie eyetracking’owe. Polegało ono na nagrywaniu i śledzeniu ruchów gałek ocznych użytkowników. Czasami można spotkać się z innym określeniem tego badania – test mapy ciepła użytkownika. Zaobserwowano ciekawą zależność. Ludzie skanują tekst, a obszar skanowania ma kształt litery „F”. Na początek surfujący skupia wzrok w górnej części treści, przesuwa wzrok po całej długości wersu. Następnie wzrok zjeżdża linijkę, kilka niżej i szerokość czytanego wersu się zmniejsza. Tempo jest różne, w zależności od kontekstu. Ostateczny wynik jest taki sam. Czytana treść ma kształt dużej litery F. Co ciekawe są odstępstwa od kształtu i czasami zdarza się kształt litery E lub L, jednak przeważa litera F.

Co to jest Blended Search?

Najkorzystniejszym sposobem na prezentację wyników wyszukiwania jest wyszukiwanie mieszane (z ang. blended search). Wszystko zaczęło się w 2008 roku, kiedy Google wprowadził sposób uniwersalnego wyszukiwania. Wyszukiwarka pokazywała 10 najbardziej trafnych wyników na zapytanie, wyświetlając różne typy mediów (filmy, obrazy, wiadomości), jako część wyników na podstawowej stronie. W krótkim czasie inne wyszukiwarki dokonały podobnych ulepszeń.
Wyszukiwanie mieszane jest optymalnym sposobem na prezentacje wyników zapytania. Wzrok użytkownika skupia się mniej więcej równomiernie na całej stronie. Oczywiście najbardziej przyciągają wzrok części multimedialne tj. obrazy i filmy. To na nich zaczynamy skupiać wzrok. Przeprowadzono wiele badań, których wyniki wzajemnie się pokrywają. Podobnie sprawa wygląda z Google Maps. Tak samo jak w przypadku tekstu, użytkownicy częściej skupiają wzrok na górnej części strony.

Czytanie na urządzeniach mobilnych

Czytanie na urządzeniach mobilnych wygląda całkowicie inaczej niż na komputerze stacjonarnym i laptopie. Poprzednie badania eyetracking’owe zupełnie się nie przydają w tym przypadku.
Użytkownicy smartfonów czytają w kierunku pionowym, a nie poziomym, jak to było pokazane na przykładzie litery F. Są różne poglądy na ten temat. Sądzi się, że ma na to wpływ coraz większy udział urządzeń mobilnych, lub jest to związane ze zmianami w układzie wyszukiwania stron. Przede wszystkim, czytanie na mniejszym ekranie jest na pewno znacznie trudniejsze niż na tradycyjnym monitorze.
Zaobserwowano jeszcze inny ciekawy trend. Na urządzeniach mobilnych większego znaczenia nabrały strony znajdujące się niżej w rankingu, głównie z powodu większej obecności reklam w górnej części wyników.
W jaki sposób myśli klient?
Na początku przed rozpoczęciem projektowania strony internetowej należy określić grupę docelową. Mając te podstawowe informacje, będzie można przejść dalej do ustalenia strategii SEO i tworzenia treści. Jest jeszcze całe spektrum innych czynników, które należy brać pod uwagę.

Treść i jej forma

Treść jest podstawowym czynnikiem zachęcającym użytkownika do zatrzymania się na dłuższy czas na stronie. Okazuje się, że nie tylko ważna jest sama treść, ale także i jej forma.
Jak już we wcześniejszym artykule było wspomniane, że ludzie czytają w internecie w określony sposób. Na komputerach stacjonarnych zazwyczaj po kształcie litery F, czyli na górze czytamy najwięcej, wers po wersie, a im niżej, długość czytanego przez nas wersu się skraca i dalej idziemy wzrokiem tylko po lewej stronie ekranu. Na urządzeniach mobilnych wygląda to nieco inaczej i czytamy na zasadzie góra – dół, idąc wzrokiem tylko po lewej części wyświetlacza.
Nie jest to oczywiście reguła. Trzeba umieć przyciągnąć uwagę użytkownika. Stworzyć nie tylko interesującą treść, ale również zadbać o odpowiednią formę, by osoba czytająca szybko się nie znudziła. Jeśli na witrynie będzie się znajdował tylko czysty tekst z góry na dół zapełniający całą stronę, to raczej nie ma najmniejszej szansy, że to ktoś przeczyta. Dlatego w pierwszej kolejności ważna jest forma.
Należy pamiętać przede wszystkim o odpowiedniej czcionce. Fonty mają być proste, wyraźnie, bez zbędnych ozdobników. Takie fonty nazywa się bezszyfrowymi. Najpopularniejsze z nich to Helvetica i Arial. Rozmiar czcionki również ma niemniejsze znaczenie. Dwunastką można sobie pisać w Wordzie, na stronie internetowej taki rozmiar będzie po prostu nieczytelny. Najbardziej optymalnym rozmiarem jest 16, a nawet 18! Może się to wydawać za dużo, ale tak nie jest. Jest to najbardziej odpowiedni rozmiar pozwalający zwiększyć czytelność i zatrzymać na dłużej internautę.
Idealnie czyta się tekst, w którym znajduje się 9 – 12 wyrazów w jednym wersie, co daje 50-60 znaków. Ważna jest interlinia. Zamiast standardowego 1,5 punktu, warto zwiększyć na 2. Nie mniejsze znaczenie ma kontrast. Negatywnie na czytelność tekstów w internecie wpływa zbyt niski kontrast pomiędzy tłem a kolorem tekstu. Należy również unikać nietypowych połączeń kolorystycznych. Tak samo sprawa wygląda z akapitami. To chyba najtrudniej osiągnąć. Idealny akapit powinien być nie dłuższy niż sześć linijek.

Czytelność tekstu zwiększa obecność tytułów i nagłówków.

Idealnie jest, kiedy każdy wątek ma swój własny nagłówek. Ale z drugiej strony trzeba zachować umiar. Nagłówki do treści w internecie powinny być proste, powinny krótko zwiastować to, o czym się za chwilę przeczyta. Nie wolno przesadzać też z pogrubieniem. Wytłuszczajmy tylko to, co naprawdę ważne.
Jeśli już wiemy, jak ważny jest sam wygląd, estetyka i czytelność tekstu, to nie można zapomnieć o jej zawartości. Treść musi być unikalna i niepowtarzalna. Oczywiście nie da się stworzyć w 100% unikalnej treści, bo przecież wszystko na czymś bazuje. Tworząc nowy artykuł zawsze odnosimy się do czegoś, co już wcześniej powstało. Jest to zrozumiale. Chodzi o to, aby nie przepisywać choćby fragmentów z innego artykułu, chyba, że cytujemy, ale wtedy trzeba to w odpowiedni sposób zaznaczyć. Wszystko piszemy własnymi słowami. Tworząc nowe treści w internecie, powinniśmy zapomnieć o opcjach kopiuj i wklej. Jeśli chcemy być uczciwi i unikalni, to nie ma miejsca na takie praktyki.

Słowa kluczowe w treści

W treści należy pamiętać o odpowiednim doborze słów kluczowych. Trzeba zachować umiar, żeby wszystko wyglądało naturalnie. Przesycenie słowami kluczowymi może tylko pogorszyć sprawę i sprawić, że nasza strona będzie widziana przez wyszukiwarkę jak spam, nie mówiąc już o braku zainteresowania ze strony internautów.
Aby zając wysoką pozycję w rankingu, teksty musza być świeże, ciekawe, niepublikowane nigdzie wcześniej i wyróżniające się na tle konkurencji. Jest wiele sposobów na to, jak zaproponować u siebie coś, czego nie ma konkurencja.
Planowanie treści podczas opracowywania strategii SEO jest niezmiernie ważne. Wiąże się w końcu również z zaplanowaniem budżetu na potrzeby tworzenia nowych treści. Można także samemu zająć się tworzeniem tekstów na swoją stronę, ale na ogół trudno jest tworzyć co rusz unikalne treści, wokół tego samego tematu. Tworzeniem treści wspomagających pozycjonowanie stron w internecie zajmują się copywriterzy.
Do you like Westom's articles? Follow on social!
Comments to: Jak użytkownik ocenia treści na stronie internetowej?

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Polecam książkę:

    E-commerce

    Strona internetowa przyjazna wyszukiwarkom pozwala na szybsze zaindeksowanie jej zawartości oraz na wysokie pozycje w wynikach naturalnych np. Google. Aby witryna była dostępna dla wyszukiwarek, musi spełniać określone kryteria. Przede wszystkim treść, która znajduje się na stronie internetowej musi być łatwo dostępna dla robotów indeksujących. To pierwszy, najważniejszy krok do zajęcia wysokiej pozycji w rankingu […]
    Na czym polega dobieranie słów kluczowych? Analiza słów kluczowych polega na znalezieniu takich słów/fraz, których najczęściej używają użytkownicy internetu do wyszukiwania określonych produktów czy usług. Badanie słów kluczowych jest ważnym pierwszym krokiem we wszelkich działaniach marketingowych. Właściwie wdrożona strategia SEO przyczyni się do lepszej sprzedaży produktów czy usług. Prawie każdy z nas codziennie szuka wielu […]

    Worlwide

    Czym jest Google Ads? Google Ads (poprzednio Google Adwords) to system reklamowy, dzięki każdy posiadający wystarczające fundusze może  błyskawicznie wyświetlić swoją reklamę tekstową, graficzną lub wideo w wyszukiwarce Google, w poczcie Gmail, YouTube oraz u partnerów firmy Google. Zasada działania w większości oparta jest o prostą metodę: kto da więcej, ten wyświetla swoją reklamę częściej […]
    Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Praktyczny poradnik jak wypozycjonować i zoptymalizować stronę www i osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to inaczej wpływanie na wyszukiwarki internetowe np. Google, Bing, Yandex tak, żeby wyświetlić daną stronę w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach. Efekty z pozycjonowania są widoczne po dużym czasie, wymagają […]
    Co to jest reklama internetowa i jak działa? Z artykułu dowiesz się co to jest reklama internetowa, jakie są najważniejsze formy reklamy online oraz przedstawię ranking skuteczności różnych form reklam w podziale na: reklamę płatną reklamę bezpłatną a na końcu stworzyłem ranking skuteczności wszystkich form reklamy internetowej, zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Dowiesz się więc […]
    Strona internetowa przyjazna wyszukiwarkom pozwala na szybsze zaindeksowanie jej zawartości oraz na wysokie pozycje w wynikach naturalnych np. Google. Aby witryna była dostępna dla wyszukiwarek, musi spełniać określone kryteria. Przede wszystkim treść, która znajduje się na stronie internetowej musi być łatwo dostępna dla robotów indeksujących. To pierwszy, najważniejszy krok do zajęcia wysokiej pozycji w rankingu […]
    Na czym polega dobieranie słów kluczowych? Analiza słów kluczowych polega na znalezieniu takich słów/fraz, których najczęściej używają użytkownicy internetu do wyszukiwania określonych produktów czy usług. Badanie słów kluczowych jest ważnym pierwszym krokiem we wszelkich działaniach marketingowych. Właściwie wdrożona strategia SEO przyczyni się do lepszej sprzedaży produktów czy usług. Prawie każdy z nas codziennie szuka wielu […]
    Social media marketing to inaczej marketing w mediach społecznościowych, czyli wykorzystywanie mediów społecznościowych typu Facebook, YouTube, Twitter do reklamy i promocji, budowania świadomości marki i realizowania innych celów marketingowych.  Zazwyczaj marketing w mediach społecznościowych polega na budowaniu zaangażowania użytkowników sieci oraz szeroko pojęty branding np. w postaci wzrostu przywiązania do marki, czy też rozpoznawalności marki. […]

    Ostatnio chętnie czytane

    Szkolenie z SEO (search engine optimization), czyli nauka  pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych to zajęcie dla osób o szerokiej wiedzy, potrafiącej łączyć wiele dziedzin (np. IT, content marketing, UX), cierpliwej i potrafiącej współpracować z klientami. Po kursie z zakresu SEO każdy powinien znać techniki zdobywania widoczności w Internecie, po przez działania optymalizacyjne na stronie www […]
    Czym jest audyt sklepów internetowych? Audyt sklepów internetowych to sprawdzenie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych czynników mających realny wpływ na Twój biznes w Internecie. W trakcie audytu weryfikuje się  wszystkie elementy mające powiązanie z e-commerce, w tym SEO, SEA, UX, UI, SEM, Media społecznościowe, IT, Analitykę oraz wszystkie elementy, które mogą się z tym wiązać: Czynniki […]
    Co to jest pozycjonowanie stron internetowych? Praktyczny poradnik jak wypozycjonować i zoptymalizować stronę www i osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to inaczej wpływanie na wyszukiwarki internetowe np. Google, Bing, Yandex tak, żeby wyświetlić daną stronę w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach. Efekty z pozycjonowania są widoczne po dużym czasie, wymagają […]
    Co to jest reklama internetowa i jak działa? Z artykułu dowiesz się co to jest reklama internetowa, jakie są najważniejsze formy reklamy online oraz przedstawię ranking skuteczności różnych form reklam w podziale na: reklamę płatną reklamę bezpłatną a na końcu stworzyłem ranking skuteczności wszystkich form reklamy internetowej, zarówno płatnych jak i bezpłatnych. Dowiesz się więc […]

    Kategorie

    Login

    marketing treści
    Welcome to Typer

    Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
    Join Typer
    Registration is closed.