Nawigacja ma ogromne znaczenie w projektowaniu skoncentrowanym na użytkowniku. To dzięki niej łatwiej jest poruszać się na witrynie. Można wyszukać niezbędne informacje, zobaczyć, jakie możliwości oferuje witryna oraz zobaczyć, gdzie w danym momencie się jest na witrynie.
Prawidłowo stworzona nawigacja jest niezauważalna przez użytkownika. Zwraca ich uwagę w momencie, kiedy coś źle funkcjonuje – na przykład użytkownik nie wie, jaki kolejny krok powinien wykonać na stronie, nie może znaleźć tego, czego szuka lub dostępne opcje są dla niego niezrozumiałe.
Nawigacja łączy poszczególne elementy na stronie w jedną całość. Jak te elementy powinny być ze sobą połączone, to zadanie dla specjalisty od user experience. Cała ścieżka użytkownika powinna być intuicyjna i stanowić logiczną całość. Nikt nie powinien zastanawiać się po drodze, dlaczego teraz jest taki, a nie inny krok. Wszystkie etapy powinny następować naturalnie po sobie.
W jakim celu użytkownicy korzystają z nawigacji?
Do czego służy nawigacja firmie?
Ten podpunkt wydaje się być sprzeczny z wizją projektowania skoncentrowanego na użytkowniku. Jednak dla klientów często ważniejsze jest spełnienie wymagań biznesowych niż potrzeb użytkowników.
Jak powinien wyglądać przykładowy szkielet nawigacji? Typowa nawigacja strony głównej powinna zawierać takie elementy, jak:
Taka nawigacja sprawdza się również przy bardzo rozbudowanych witrynach, ułatwia poruszanie się po niej użytkownikom. W stopce mogą się znaleźć takie informacje, jak: „O nas”, „Kontakt”, „Polityka prywatności”, „Koszt i termin dostawy”, „Metody płatności”, „Zwroty i reklamacje”, „FAQ”, „Regulamin”.
Nawigacja dla typowej strony produktu powinna prezentować się następująco:
Przydatne wskazówki dotyczące nawigacji:
Zobacz, czy zaprojektowana nawigacja się sprawdza. Pomogą Ci w tym poniższe pytania. Jeśli na któreś z nich odpowiesz przecząco, może to oznaczać, że konieczne jest wprowadzenie poprawek.
Najczęściej popełniane błędy podczas projektowania nawigacji: