Narzędzia Google, które są przydatne

Google dostarcza narzędzia i rozwiązania informatyczne, które z powodzeniem można stosować chyba we wszystkich barażach i każdym zakątku świata. Cechą nadrzędną rozwiązań od Google jest bezpłatny dostęp do większości narzędzi a jedynie rozwiązania bardzo zaawansowane i dla wymagających użytkowników są płatne.

Google Moja Firma

Google Moja Firma to wizytówka twojej firmy sporządzana według wzoru opracowanego przez Google. Po zalogowaniu i rejestracji (https://www.google.com/intl/pl_pl/business/) dodajesz informacje o swojej firmie: dane firmy, adres, informacje o usługach i produktach, godziny działalności, dane kontaktowe, zdjęcia, filmy i aktualności z życia firmy.

Po co zakładać kolejny profil, skoro masz już własną stronę www? Google Moja Firma pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale łączy się bezpośrednio z Mapami Google i wyświetla twoją firmę w wynikach lokalnych, dodatkowo dzięki Mojej Firmie możesz zebrać opinie, co również wpływa na twoje wyniki wyszukiwania naturalnego. Oprócz tego Google Firma pomaga Google uwiarygodnić firmę. Moja Firma oferuje ci rozmowę z klientami i możność odpowiadania na opinie i komentarze, jak i masz sposobność sprawdzić statystyki odwiedzin. A jeśli nie posiadasz własnej strony www, to Google udostępnia ci darmowe szablony, w których możesz ją utworzyć, wszakże w domenie Google.

Mapy Google

Mapy Google to serwis Google, który bezpośrednio połączony jest z Google Moja Firma i który pozwala na wyszukiwanie obiektów i firm na mapach, przeglądanie zdjęć oraz widok terenu (Street View). Dzięki GM możemy podziwiać panoramiczne widoki okolicy, sprawdzić natężenie ruchu ulicznego, zaplanować podróż (autem, rowerem, na piechotę, komunikacją miejską czy też samolotem lub pociągiem).

Jeśli chcesz, by twoja firma pojawiła się w wynikach Google Mapy, zwróć uwagę na przedstawione niżej możliwości wpływające na korzystanie z wyszukiwarki:

  • im będziesz bliżej od szukającego cię w sieci, tym firma może być wyżej w wynikach;
  • masz narzędzie, by ocenić swą rozpoznawalność ― określi, jak bardzo firma jest już rozpoznawalna w odpowiedzi na dane słowo kluczowe;
  • masz narzędzie, by określić trafność informacji w twojej ofercie — określi, jak bardzo wizytówka firmy jest dopasowana do słowa kluczowego;
  • pojawia się szansa na linki lokalne i z firm obsługujących GPS (NAP ― nazwa, adres, telefon);
  • otrzymujesz strukturę kategorii z podziałem na usługi;
  • skoro możesz zebrać opinie Google, opłaca się zachęcać klientów do zadawania pytań;
  • warto przygotować unikalny opis wizytówki, tj. pierwsze 250 znaków z frazami, które są dla ciebie ważne;
  • warto wykorzystać okazję, by tworzyć regularne wpisy do wizytówki firmy;
  • warto zrobić karuzelę produktów w Google Moja Firma: minimum trzy karuzele dla pięciu produktów;
  • pojawia się sposobność stworzenia strony firmy (business site), jeśli nie masz strony internetowej.

Google Analytics

Analytics to darmowa aplikacja do śledzenia i rejestrowania zdarzeń w ruchu internetowym. Aplikacja istnieje również w wersji płatnej, ale darmowe Analytics w zupełności wystarczy nawet dużym przedsiębiorstwom. Konkurencja na rynku analityki internetowej jest bardzo duża. Bing, Yandex i komercyjne narzędzia walczą o prymat na rynku. Trudno pokonać Google Analytics, ponieważ jest to integralna część innych narzędzi i dla wielu jest naturalne korzystanie właśnie z niego. Łatwość dotarcia do poradników oraz prostota integracji przez gotowe rozwiązania (np. wtyczki do WordPress, Joomla, Drupal) spowodowały, że Google Analytics stało się standardem nie tylko wśród właścicieli serwisów www, ale również wśród analityków internetowych.

Dzięki Google Analytics możesz sprawdzić profil osób odwiedzających twoją stronę, liczbę sesji, czas pobytu na stronie, poziom odrzuceń stron, źródła ruchu (np. kampanie płatne, wyszukiwania naturalne, media społecznościowe). GA pozwala mierzyć najważniejsze kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), takie jak poziom konwersji. Jest sposób, by podglądać i mierzyć wizyty w czasie rzeczywistym i określać w przybliżeniu lokalizację, w jakiej klika osoba odwiedzająca serwis www oraz treści, które przegląda (strony docelowe).

Google Analytics w łatwy sposób generuje spersonalizowane raporty, pozwala na segmentowanie użytkowników i klasyfikowanie ich według zachowania, źródła ruchu sieciowego czy też zachowania. Dostępna jest integracja Google Analytics z praktycznie każdym istniejącym oprogramowaniem w e-commerce. Od sklepów internetowych po oprogramowanie do automatyzacji marketingu.

Analytics współpracuje z Google Ads, czyli stanowi pomoc w prowadzeniu kampanii reklamowych. Jest nieodłącznym narzędziem do optymalizowania płatnych reklam i wszystkich aktywności w marketingu internetowym.

Kontrowersje wokół Analytics wiążą się z udostępnianiem danych firmie Google. Niektórzy nie chcą na to pozwalać twierdząc, że firma Google może te dane wykorzystywać do własnych celów, np. dopasowywania reklam czy też handlu danymi.

Google Search Console

Bezpłatne narzędzie dla właścicieli i administratorów stron internetowych Google Search Console po uwierzytelnieniu dostępu do serwisu pozwala na śledzenie twoich działań w odniesieniu do wyszukiwarki Google. Kontrolowane są stan zaindeksowania strony, problemy ze stroną, na jakie napotykają roboty sieciowe Google, struktura wewnętrzna odnośników oraz linki przychodzące z zewnątrz, słowa kluczowe, w odpowiedzi na jakie jesteś widoczny podczas naturalnych wyszukiwań Google oraz administracyjne ustawienia typu wybór preferowanej domeny (www lub bez www).

Narzędzia do testowania

  • PageSpeed Insights
  • Google Lighthouse
  • Test optymalizacji mobilnej
  • StructuredDataTestingTool (https://search.google.com/structured-data/testing-tool)
  • Raport przejrzystości Safe Browsing
  • Plener słów kluczowych
  • Google Trends
  • Chrome DevTools
  • Google Optimize

Google dostarcza ci całą gamę darmowych narzędzi do testowania i poznawania serwisów internetowych.

PageSpeed Insights pozwala na test szybkości wczytywania strony internetowej w wersji na komputery stacjonarne i mobilnej.

Google Lighthouse umożliwia audyt strony internetowej, a dostępny jest w postaci wtyczki do Chrome lub pośród narzędzi dla programistów. Mierzy między innymi szybkość ładowania strony, jej dostępność, jej poziom SEO. Stanowi przydatne wsparcie, szczególnie dla developerów.

Masz też darmowe narzędzie, jakim jest test optymalizacji mobilnej, dzięki któremu szybko sprawdzisz, czy twoja strona została zaprojektowana i dostosowana do urządzeń mobilnych, a bardzo to ważne w dobie telefonów komórkowych i tabletów (https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=PL).

Warto wdrożyć na strony mikroformaty, jak narzędzie do testowania uporządkowanych danych (Structured Data Testing Tool), które pokazują robotom uporządkowane dane i pokazują, które informacje są istotne dla użytkowników (https://search.google.com/structured-data/testing-tool/). Przedstawiane narzędzie sprawdza też poprawność samego wdrożenia tych danych na stronie internetowej. Jest to istotne szczególnie dlatego, że łatwo dochodzi do pomyłek w tej kwestii.

W ramach platformy Google Ads udostępniono ci niezbędne narzędzie, dostępne zupełnie za darmo, pod nazwą Planera słów kluczowych, a przydatne w trakcie optymalizacji strony internetowej czy też szukania słów kluczowych do  budowy jej struktury. Z Planerem możesz tworzyć kampanie reklamowe oraz szukać najpopularniejszych słów kluczowych. Z jego pomocą określisz popularność poszczególnych z nich oraz porównasz konkurencyjne frazy.

Jest i Google Trends, bezpłatne narzędzie poręczne przy bardzo wstępnej ocenie popularności sezonowej fraz.

Trends pokazuje aktualne trendy wyszukiwania fraz w wyszukiwarce Google. Na tej podstawie można ocenić, jak często dana fraza jest wyszukiwana i jakie ma tendencje na przyszłość.

Programistom webowym Google przekazuje zaś do rąk narzędzie Chrome DevTools wbudowane bezpośrednio w przeglądarkę Chrome. Pozwala ono na błyskawiczną diagnozę problemów ze stroną oraz jej edycję.

Google Optimize służy do prowadzenia testów A/B, czyli porównywania różnych rozwiązań dla tej samej strony www, jako w pewnej części bezpłatne narzędzie. Okazuje się szczególnie przydatne przy optymalizacji konwersji sprzedaży, pozwalając w prosty sposób przedstawić użytkownikom różne wersje strony internetowej i przekonać się, która z nich  najlepiej spełnia swoje funkcje.

Zaawansowane narzędzia

Google Ads

Google Ads (poprzednio Google Adwords) to system reklamowy, dzięki któremu możemy błyskawicznie wyświetlić swoją reklamę tekstową, graficzną lub wideo w wyszukiwarce Google, w poczcie Gmail, na kanale YouTube oraz u partnerów firmy Google.

Zasada działania w większości oparta jest o prostą zasadę: kto da więcej, ten wyświetla swoją reklamę częściej i wyżej w wynikach Google.  Jest to zatem system aukcyjny sprzedaży reklam. Sam panel zarządzania i publikowania jest na tyle prosty, że obsłuży go prawie każda osoba mająca do czynienia z komputerem.

W celu przeprowadzenia kampanii marketingowych często wybiera się Google Ads. Nie generuje ukrytych kosztów i umożliwia wybór poziomu kontroli wydatków, a może dać natychmiastowe efekty. Problemy mogą pojawić się w przypadku prowadzenia kilku kampanii marketingowych jednocześnie, zarządzania tysiącami słów kluczowych lub korzystania z zaawansowanych opcji, na przykład remarketingu.

Rodzaje reklam Google Ads:

  1. reklama tekstowa w wyszukiwarce Google (oraz u partnerów, którzy zaimplementowali wyszukiwarkę Google na swoich stronach);
  2. DSA, czyli dynamiczne reklamy w wyszukiwarce, jako odmiana reklamy tekstowej, która elastycznie dopasowuje się do zapytań internautów;
  3. PLA, czyli reklamy produktowe tworzone specjalnie na użytek sklepów internetowych; możliwe do obejrzenia pośród górnych wyników wyszukiwania, w postaci obrazków z produktami;
  4. GDN, czyli tradycyjne reklamy banerowe w postaci grafik w sieci reklamowej Google, do pojawienia się np. w YouTube, Gmail i wszystkich miejscach, które są skojarzone z Google;
  5. reklamy kierowane wyłącznie do użytkowników urządzeń mobilnych, np. tylko z połączeniem telefonicznym;
  6. remarketing, czyli docieranie z reklamą do użytkownika, który już był nią zainteresowany, śledzenie potencjalnego klienta w sieci i wyświetlanie mu naszej oferty po raz kolejny, w trakcie odwiedzania innych stron.
  7. reklama w poczcie Gmail

Najważniejsze cechy i przyczyna skuteczności i popularności Google Ads to między innymi:

  • Brak dodatkowych i ukrytych kosztów – płaci się za konkretne kliknięcie reklamy, a nie za jej wyświetlenie.
  • Szybkość – reklamę można uruchomić w ciągu jednego dnia, a nawet w ciągu kilku godzin.
  • Brak limitu odnośnie możliwości użycia słów kluczowych.
  • Opiera się na dobrej optymalizacji witryny.
  • Wymaga stworzenia odpowiedniej treści, która będzie zachęcała użytkownika do zapoznania się z ofertą.
  • Umożliwia zastosowanie różnych form komunikatu: mail, strona www, telefon.

Jak rozpocząć kampanię marketingową w Google Ads?

Jeśli planujesz samodzielnie prowadzić kampanie Google Ads , to postępuj wg poniższego poradnika:

  • Utwórz konto na Google Ads (https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/)
  • Zasil konto przelewem lub kartą kredytową.
  • Utwórz kampanię – podaj jej nazwę, rodzaj urządzenia, na którym ma być prezentowana reklama oraz lokalizację.
  • Określ dzienny budżet i maksymalną stawkę za kliknięcie.
  • Stwórz grupy reklam i wybierz odpowiednie słowa kluczowe.
  • Sprawdź propozycje programu Ads, jeśli nie czujesz się na siłach stworzyć samodzielnie reklamę.

Google Ads to również bezpłatne narzędzia przydatne w optymalizacji reklamy i strony www.

W Google Ads można skorzystać z Planera Słów kluczowych.

Jest to bezpłatne i bardzo pomocne narzędzie w ustalaniu odpowiednich słów kluczowych do reklamy. Narzędzie podpowie, jakie słowa kluczowe są najbardziej popularne oraz jakie warto wziąć pod uwagę. Dowiemy się, jakie słowa kluczowe były najbardziej popularne w ostatnim miesiącu zarówno w danym regionie, jak i w skali światowej.

Dodatkowo, można zobaczyć zmieniające się trendy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jeśli jakieś wyszukiwania dokonywane są sezonowo, wgląd w 12 miesięcy wstecz ma ogromne znaczenie i jest bardzo pomocne przy planowaniu słów kluczowych.

W wyniku użycia planera otrzymamy informacje o popularności wybranych słów kluczowych, dodatkowe propozycje innych słów oraz szacowaną stawkę za kliknięcie (CPC – Cost Per Click):

Warto także wziąć pod uwagę mniej popularne hasła, czyli słowa z długiego ogona, czyli długich zapytań internautów a nie tylko krótkich fraz. Co ciekawe, szacuje się, że ponad 70% wszystkich wyszukiwań to słowa z długiego ogona. Użytkownicy posługujący się konkretnymi (niszowymi) hasłami dokładnie wiedzą, czego szukają i na ogół częściej od razu decydują się na zakup.

Najważniejsze typy słów kluczowych w Google, które możesz używać w trakcie ustawiania kampanii reklamowej to:

  • Dopasowanie ścisłe – reklama wyświetla się na konkretne zapytanie użytkownika np. „buty biegowe” z pominięciem innych kombinacji, w tym także np. „najlepsze buty biegowe”.
  • Dopasowanie przybliżone – reklama wyświetla się na konkretne i podobne hasła np. dla hasła „buty biegowe”, będą to także „najlepsze buty biegowe”, „buty do biegania”, „bieganie buty”, „wygodne buty biegowe” itp.
  • Dopasowanie do wyrażenia – reklama wyświetla się tylko dla wpisanego wyrażenia i jego opisu. Dla wyrażenia „buty biegowe” będą to także wyrażenia „najlepsze buty biegowe” czy „wygodne buty biegowe”, ale reklama nie pojawi się już dla wyrażenia „buty do biegania”.

Słowa wykluczające – słowa dla których reklama nie będzie wyświetlana. Na przykład dla słowa „biegowe”, po wpisaniu „buty biegowe” reklama nie wyświetli się.

Czasami ustalenie odpowiednich słów kluczowych bywa trudne. Wiele osób chciałoby znaleźć te idealne hasła. Chociaż nie da się zdefiniować idealnego słowa dla danej branży, to mając na uwadze wiele aktualnie wpływających zmiennych na wyszukiwanie, można pokusić się o wskazanie kilku elementów definiujących dobre słowo kluczowe. Są to:

Mała konkurencja dla danego słowa kluczowego.

Wysoka konwersja słowa, czyli dużo wejść na strony po zapytaniu na dane hasło i duży współczynnik konkretnych działań (dokonanie zakupu, subskrypcja, zapisanie do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego itp.).

Duża liczba zapytań w ciągu miesiąca z użyciem konkretnego hasła/frazy.

Google Data Studio

  1. Google Data Studio jest wśród nich programem do tworzenia zaawansowanych raportów w elastyczny i przystępny sposób. Dzięki GDS można zgromadzić dane z wielu miejsc, wygenerować aktualizujący się na bieżąco raport, z którym możesz codziennie sprawdzać np. KPI.

Google Merchant Center

Google Merchant Center służy do przesyłania informacji o sklepie i dostępnych produktach do Google. Ma za zadanie gromadzić dane o produktach i ich najważniejszych cechach. Jest to swoiste centrum sprzedawcy, w którym kontrolujesz ceny, wystawiane produkty i kampanie reklamowe.

Google Tag Manager

Google Tag Manager pozwala na łatwe wdrażanie kodów marketingowych bez pośrednictwa programistów oraz na integracje niektórych narzędzi. Bez zmiany kodu źródłowego możesz dodać kody śledzące Google Analytics i zintegrować sklep z narzędziami typu Hotjar, Pixel Facebooka, Crazy Egg, LeadLab, Google Optimize. Zintegrujesz też zdarzenia dotyczące wykonywanych akcji (np. zachowania użytkownika) i realizowanych transakcji. Przykładowo, GTM możesz użyć zamierzając wdrożyć Custom Dimensions & Metrics (użyteczne wymiary niestandardowe, takie jak ID użytkownika, ID klienta, KPI ― np. Customer Lifetime Value, Acquisition Source/Medium), dla integracji z Google Analytics, które są przydatne w analizie działań e-commerce. Możesz też zastosować GTM do monitorowania tzw. błędów 404, generowania danych strukturalnych, metadanych i tagów kanonicznych oraz śledzenia, jak klienci przechodzą kolejne podstrony serwisu i w które linki klikają.

Google Marketing Platform

Google Marketing Platform jest całym zestawem służących profesjonalistom narzędzi typu Google Analytics 360, Data Studio, Display & Video 360, Search Ads 360, Optimize 360, Tag Manager 360 i Surveys 360.

Raport przejrzystości Safe Browsing to narzędzie, które po integracji pracuje w tle i które ma na celu zabezpieczenie cię przed instalowaniem podejrzanego poprogramowania. Usługa działa podczas wczytywania stron www (również w sklepie Google Play), analizuje zachowanie użytkownika i ocenia zagrożenie.

Powyższy katalog wypada uzupełnić wzmiankując pozostałe ułatwienia codziennych aktywności. Są nimi:

  • arkusze, dokumenty, prezentacje, formularze idealne do działań online (https://www.google.com/sheets/about);
  • poczta Gmail jako bezpieczna poczta, w której masz dostęp do wszystkich narzędzi Google bez logowania;
  • ankiety i testy online idealne do prowadzenia badań online, również wśród własnych pracowników;
  • kalendarz (https://www.google.com/calendar);
  • Google Keep, szybkie narzędzie do zapisania i przechowania notatek, działa na telefonach (https://keep.google.com/);
  • narzędzie do spotkań online (https://hangouts.google.com/);
  • Google Drive, wirtualny dysk, darmowy do ustalonego rozmiaru.

Related posts