Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Narzędzia do badania i doboru słów kluczowych

Na rynku dostępnych jest wiele rożnych narzędzi pomocnych podczas analizy słów kluczowych. Najprostszym jest Planer Słów Kluczowych oferowany prze Google’a. Planer podaje nie tylko gotowe frazy, ale również szacowana liczbę wyświetleń w miesiącu. Co do trafności tych szacunków opinie są dość podzielone i na ogół wszyscy zgodnie twierdzą, że są zbyt przesadzone, ale mimo wszystko jest to jakiś wgląd w temat. Zewnętrzni dostawcy również oferują wiele ciekawych narzędzi. Dzięki nim szybciej i łatwiej dobierzemy odpowiednie słowa kluczowe. Z popularnych narzędzi są np. Keyword.io, Ubbersugest, Solve, Senuto, SEMRush.

Badając słowa kluczowe trzeba również pamiętać o semantycznych aspektach wyszukiwania i intencjach użytkownika. Nie wolno polegać tylko na najbardziej popularnych słowach kluczowych i umieszczać je na każdej swojej stronie, i to w jak największej ilości. Słowa kluczowe nie są jedynym czynnikiem, który się bierze pod uwagę podczas pozycjonowania stron. Jest jeszcze wiele innych, równie ważnych aspektów. Narzędzia do analizy słów kluczowych mają za zadanie jedynie ustalić podstawową listę haseł i pozwolić zrozumieć, jak myślą użytkownicy i czym się kierują podczas wpisywania zapytania do wyszukiwarki.

Co oferują same wyszukiwarki

Narzędzia, które oferują wyszukiwarki mogą okazać się bardzo pomocne na początku drogi podczas analizowania słów kluczowych. Mogą dostarczyć wielu cennych informacji na temat danego hasła. Dane otrzymane z narzędzi dotyczą ilości stron internetowych związanych z poszukiwaną frazą. Nie otrzymamy informacji o konkretnej liczbie wyszukiwań danego słowa kluczowego. Dzięki takiej prostej analizie będziemy mieć ogólne rozeznanie, ile witryn zostało poświęconych danej tematyce.

Jakie informacje można uzyskać na temat słów kluczowych, korzystając z narzędzi oferowanych przez wyszukiwarki:

  • Słowa często wykorzystywane i ich współwystępowanie z innymi hasłami – wpisując do wyszukiwarki Google słowo z „*” otrzyma się informacje na temat częstych połączeń danego słowa z innymi. Wpisując np. „*torebka” zostaną zwrócone frazy, które najczęściej pojawiają się razem ze słowem „torebka”. I tak w tym przypadku w wynikach pojawią się: „torebka damska”, „modna torebka”, „skórzana torebka”, „markowa torebka” itp. Współwystępujące słowa mogą się znajdować zarówno przed, jak i po danym haśle.
  • Pokrewne hasła – niektóre wyszukiwarki, w tym Google, Yahoo!, Bing oferują znalezienie podobnych wyników na liście np. dla hasła „torebka” będą to „torebka damska, „torebka na ramię”, „najmodniejsze torebki”, „torba podróżna” itp. Ta opcja jest najbardziej przydatna, kiedy nie ma się możliwości przeprowadzenia „burzy mózgów” w swoim najbliższym otoczeniu oraz w przypadku przeprowadzenia niezadowalającej analizy konkurencji.
  • Częstotliwość – w wyszukiwarce Google domyślnie ustawiona jest opcja: kiedykolwiek. Można ją zmienić poprzez kliknięcie w wyszukiwarce „więcej”. Dostępne opcje to: ostatnia godzina, ostatnie 24 godziny, ostatni tydzień, miesiąc, rok, a także można wprowadzić zakres dat od – do (np. od 5 do 14 lutego 2018 roku). Dzięki takiej opcji można uzyskać informacje, jakie nowe treści związane z danym hasłem pojawiły się w konkretnie interesującym nas przedziale czasowym. Szczególnie przydatne podczas analizy ważnych okresów np. tuż przed świętami Bożego Narodzenia, okresie wakacyjnym, ferii zimowych itp. Analiza takich sezonowych danych jest niezwykle ważna w wielu branżach.

Wiadomości Google oraz Yahoo! News pomagają zidentyfikować kto publikuje najświeższe informacje ze świata i ma największe zainteresowanie mediów w przypadku interesującego nas hasła. Jeśli wokół danego hasła jest spore zainteresowanie i powstaje wokół niego wiele interesujących treści (nie spam), to walka o takie słowo kluczowe będzie jeszcze większa w przyszłości.

Wszystkie zebrane dane pomagają określić wagę danej frazy. Takie podejście jest szczególnie ważne w przypadku, gdy nasze być albo nie być w branży zależy tylko od jednej frazy lub bardzo małej grupy fraz. W przypadku, gdy chcemy tylko rozeznać się w branży, to taki sposób podejścia może okazać się wyjątkowo użyteczny.

Przegląd popularnych narzędzi do analizy słów kluczowych

Oczywiście wiele informacji na temat słów kluczowych można uzyskać z samej analizy zapytań. Jest jednak dostępna cała gama najróżniejszych narzędzi, które mogą się okazać źródłem bezcennych informacji.

  1. Planer Słów Kluczowych Google’a

Najbardziej popularne narzędzie w Polsce. Podaje nie tylko gotowe już frazy, ale również szacunkową miesięczną liczbę ich wyszukiwań. Wadą Planera jest to, że wyniki opiera na liczbie kliknięć w reklamę na temat określonego słowa kluczowego.

Dostęp do Planera mają osoby posiadające konto w Google Adwords. Dostęp jest darmowy, nie trzeba decydować się na płatną kampanię. Wpisując interesującą nas frazę do Planera, otrzymujemy informacje na temat średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, o trendach w wyszukiwaniach, ruchu sieciowym oraz sugerowaną stawkę za kliknięcie w reklamę. Pierwszy wynik zawsze odnosi się bezpośrednio do wpisanego słowa. Kolejne pozycje na liście to frazy podobne, które mają duży potencjał pozycjonowania. Dzięki temu narzędziu można rozszerzyć swoją listę już istniejących słów kluczowych. Planer słów kluczowych wszelkie informacje czerpie bezpośrednio z baz danych wyszukiwarki Google.

Wyszukiwanie w Planerze Słów Kluczowych można przeprowadzić na kilka sposobów: na podstawie słów/fraz, witryny/strony docelowej oraz ze względu na kategorie. Domyślnie ustawiona jest zakładka „propozycje grup reklam”. Jeśli chcemy znaleźć hasła związane z produktem lub usługą, to należy kliknąć zakładkę „propozycje słów kluczowych”. W wynikach wyszukiwania zostaną podane takie informacje jak:

Lista powiązanych słów kluczowych, na pierwszym miejscu zawsze podane przez nas słowo/fraza

  • Średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla danego słowa/frazy ze względu na wybrane przez nas ustawienia – język, lokalizacja itp.
  • Średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla danego słowa/frazy dla ostatnich 12 miesięcy w formie wykresu.
  • Informacje na temat konkurencyjności danego słowa kluczowego w płatnych wynikach wyszukiwania.

W Planerze Słów Kluczowych jest kilka przydatnych ustawień, dzięki którym można dostosować wyniki wyszukiwania do swoich potrzeb. Szczególnie przydatne mogą być opcje:

  • Opcja dołączania/wykluczania słów kluczowych – opcja dołączania słów kluczowych spowoduje wyświetlenie tylko wyników zawierających dołączone słowo. Opcja wykluczania umożliwia podanie słowa kluczowego, które nie dotyczy naszej branży. Dla wyszukiwania naturalnego opcja ta ma niewielkie znaczenie. Podczas planowania kampanii Adwords wartość tej funkcji znacznie wzrasta
  • Wybór języka – ustalamy domyślny język
  • Wybór lokalizacji – wybierając interesujący nas kraj, w kolumnie „średnia miesięczna liczba wyszukiwań” zostaną przedstawione dane tylko dla wybranego państwa.
  • Wybór sieci wyszukiwania – decydujemy, czy dane statystyczne mają być pokazane tylko dla przeglądarki Google, czy pod uwagę mają być również wzięte serwisy zależne od Google np. mapy oraz niezależne portale.
  • Przedział czasowy – domyślnie ustawiona jest opcja „średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla ostatnich 12 miesięcy”. Można wybrać dowolny inny przedział czasowy.

Planer Słów Kluczowych Google’a posiada jeszcze ciekawą opcję „Sprawdź prognozy liczby kliknięć i kosztów”. Dzięki temu będziemy mogli określić ruch sieciowy, jaki generują różne słowa kluczowe (potencjalną liczbę odwiedzin). Wpisując słowo/frazę w Planerze otrzymamy informacje o potencjalnej dziennej liczbie kliknięć, wyświetleń, koszcie, pozycjonowania reklam, wskaźniku CTR itp. Poznając orientacyjne koszty, więcej dowiemy się o konkurencyjności słowa kluczowego. Podając konkretną kwotę za kliknięcie, otrzymamy bardziej sprecyzowane szacunki.

Planer Słów Kluczowych jest bardzo przydatnym narzędziem w celu zdobycia informacji na temat kampanii nakierowanych na słowa/frazy kluczowe (sugestie haseł, ich popularność, koszt, pozycja, trendy wśród użytkowników, hasła, które można wykorzystać do własnych kampanii). Narzędzie pokazuje nam ogólne informacje o danym słowie kluczowym. Prognoza odwiedzin i kosztów pokazuje dane na temat współczynnika kliknięć. Szacunkowa liczba kliknięć ukazuje, które hasła cieszą się największa popularnością i które mogą wygenerować większy ruch sieciowy na naszą stronę internetową. Jak już było wspomniane na początku, Planer Słów Kluczowych nie jest dość dokładny, wyniki opiera głównie na liczbie kliknięć w reklamę, dlatego warto korzystać również z innych narzędzi.

  1. Google Trends

Google Trends nie jest typowym narzędziem do analizy słów kluczowych. Działa w czasie rzeczywistym i pomaga sprawdzić, co aktualnie jest najbardziej popularne. Narzędzie pozwala zawęzić wyniki do wybranej daty, regionu czy wyszukiwarki. Można zatem przyjrzeć się trendom, jak się kształtowały nawet kilka lat wcześniej. Wpisując dane słowo kluczowe pokaże się wykres trendu oraz zamienniki dla podanego hasła, które można uszeregować na podstawie ich popularności. Google Trends umożliwia także sprawdzenie czynników, które przyczyniają się do tego, że użytkownik odwiedza naszą stronę internetową. Narzędzie bardzo przydatne w analizie sezonowości produktu/usługi.

Google Trends podobnie jak Planer Słów Kluczowych jest narzędziem całkowicie darmowym. Program pobiera dane ze wszystkich instancji wyszukiwania treści w Google. Program jest dość łatwy w użyciu i przydatny do porównania słów kluczowych i określenia stopnia ich popularności. Niewątpliwą zaletą jest możliwość analizy danych na przestrzeni wielu lat pod kątem sezonowości. Od Google Trends nie możemy oczekiwać konkretnych liczb, ale ogólnych trendów w określonym czasie. Narzędzie sprawdza się do analizy popularnych haseł. Słowa z długiego ogona nie będą widoczne na wykresie. Dodatkowe udogodnienie to możliwość otrzymywania powiadomień na maila dotyczących wybranych słów kluczowych, czy całych tematów.

  1. Narzędzie wyszukiwarki Bing

Wyszukiwarka Bing również udostępnia narzędzie umożliwiające badanie słów kluczowych. Program pokazuje sugestie słów kluczowych na podstawie hasła, lub adresu strony internetowej. Narzędzie udostępnia dane na temat fraz zawierających podane słowo kluczowe, informacje o poprzednim miesiącu, wskaźnik CTR i średnim koszcie kliknięcia. Otrzymane dane można zapisać w pliku arkusza kalkulacyjnego Excel. Dane dotyczące współczynnika kliknięć CTR oraz CPC (koszt kliknięcia) przeznaczone są dla klientów wyszukiwania płatnego, ale mogą być przydatne dla specjalisty SEO. W prosty sposób można obliczyć, ile kliknięć może wygenerować płatny wynik wyszukiwania zajmujący wysoką pozycję w rankingu. Wystarczy przemnożyć wskaźnik CTR przez liczbę wyszukiwań. Wskaźnik CPC pokazuje poziom konkurencyjności frazy. Narzędzie umożliwia też pobieranie danych demograficznych, a wpisując adres URL otrzymamy listę stron internetowych powiązanych z danym słowem kluczowym.

Narzędzie do analizy słów kluczowych wyszukiwarki jest darmowe. Jedynym wymogiem uzyskania dostępu jest posiadanie konta w Bing Ads i karty kredytowej w przypadku kampanii reklamowych. Narzędzie korzysta z bazy danych wyszukiwarki Bing Microsoft.

Najważniejszą funkcją narzędzia Badanie Słów Kluczowych wyszukiwarki Bing jest dostęp do rzeczywistych liczb z bazy danych wyszukiwarki. Można również wygenerować listę sugerowanych słów kluczowych na podstawie podanego hasła oraz adresu URL strony internetowej. Wyszukiwanie za pomocą adresu URL jest szczególnie pomocne w przypadku badania konkurencji. Dzięki temu można uzyskać informacje o hasłach, jakie są generowane dla jej stron internetowych.

  1. Senuto

Senuto uważa się za jedno z najbardziej dokładnych narzędzi służących do wyszukiwania słów kluczowych. Narzędzie pokazuje długą listę sugerowanych słów kluczowych, informacje na temat potencjału pozycjonowania, długich ogonów, współczynnik CPC oraz sumę wyszukiwań w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Korzystanie z programu jest bezpłatne przez okres dwóch tygodni. Po tym czasie należy przedłużyć pakiet. Senuto oferuje różne pakiety. Cena jest zależna od dostępnych opcji w pakiecie oraz od tego, na jaki czas wykupimy pakiet. W zależności od indywidualnych potrzeb możemy się zdecydować na pakiet startowy, brązowy, srebrny i złoty. Zakupu można dokonać na okres jednego miesiąca, 6 miesięcy oraz 12 miesięcy. Im więcej otrzymamy w pakiecie, tym cena jest wyższa. Natomiast na im dłuższy okres czasu zdecydujemy się zakupić pakiet, tym cena będzie niższa. Poszczególne pakiety różnią się między sobą m.in. liczbą dostępnych audytów, ilością słów widocznych w bazie, dostępem do narzędzi Bazy Słów Kluczowych oraz dostępem do narzędzi Analizy widoczności.

  1. Ubersuggest

Głównym celem Ubersuggest jest podpowiedzenie użytkownikowi, które ze słów kluczowych są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę. Wyniki pojawiają się w postaci alfabetycznej listy. Dane można pobrać lub wyświetlić jako tekst. Narzędzie umożliwia również podglądanie trendów wyszukiwania. Narzędzie jest w 100% darmowe. Wyniki nie są oparte tylko na kampanii linków sponsorowanych. Zaletą Ubersuggest jest również możliwość wyszukiwania słów/fraz w wielu językach, w tym w polskim oczywiście. Wybór języka nie wpływa w żadnym stopniu na dokładność wyników. Są one zawsze podane z jednakową dokładnością.

  1. SEMrush

SEMrush jest nie tylko narzędziem, ale również rozszerzeniem dla przeglądarek, dzięki czemu może również ułatwić pracę na co dzień. SEMrush pokazuje liczbę wyszukiwań słowa kluczowego, długie ogony, wartość frazy, współczynnik CPC oraz konkurencję. Program obsługuje wiele języków oraz umożliwia dostęp do ogólnego profilu linków. Jest to darmowe narzędzie, ale by uzyskać dostęp do pełnych raportów, to już trzeba dopłacić. SEMrush pozwala dowiedzieć się dużo na temat własnej domeny, jak i domen konkurencji. Również uzyskamy informację na temat tego, dla jakich słów kluczowych witryny są obecne w wynikach wyszukiwania organicznego i płatnego.

Narzędzie SEMrush korzysta z danych bezpośrednio z wyników wyszukiwania Google. Prowadzi również specjalne bazy danych zawierające te informacje. SEMrush ma 25 baz danych, które udostępnia w wielu krajach na świecie, między innymi w USA, Rosji, Brazylii, Argentynie i wielu krajach Unii Europejskiej, w tym Polsce.

Do pakietu SEMrush wchodzą takie narzędzia i raporty jak:

  • Organic research – przedstawia takie słowa kluczowe, za pomocą których użytkownicy trafiają na pierwsze 20 stron internetowych w rankingu Google. Dla każdego słowa będą też podane inne przydatne informacje, jak pozycja, liczba, adres URL strony docelowej, koszt kliknięcia, trendy, prezentacja w wynikach wyszukiwania oraz konkurencja. Szczególnie przydatna jest opcja umożliwiająca przeprowadzenie analizy słów kluczowych konkurencji w przypadku, gdy „przeciwnik” może się poszczycić wysokimi notami marketingowymi. Informacje w ruchu sieciowym na witrynie konkurencji oraz danych o słowach kluczowych używanych przez konkurencję można wykorzystać u siebie na stronie stosując podobne metody. Narzędzie pozwala także znaleźć bezpośrednią konkurencję naszej witryny i wspólne słowa kluczowe. Taki zabieg pozwoli nam wykluczyć z analizy strony, które nie są dla nas prawdziwą konkurencją. SEMrush bada to na podstawie porównania. Oblicza stosunek liczby wspólnych słów kluczowych domeny, do liczby wszystkich haseł w każdej domenie. Konkurencja jest wtedy, gdy liczba wszystkich słów kluczowych jest porównywalna na obu stron oraz wtedy, gdy witryny łączy ze sobą wiele wspólnych słów kluczowych.
  • Advertising Research – zawiera to samo co Organic Research. Narzędzie przydatne w przypadku, gdy celem jest pozycjonowanie w wynikach naturalnych.
  • AdSense
  • Keyword Research
  • Site Audit
  • Domain vs. Domain
  • Position tracking
  • Baklinks

 

  1. Keyword Discovery (http://www.keyworddiscovery.co.uk/)

Keyword Discovery jest również ciekawym i popularnym narzędziem służącym do identyfikowania słów kluczowych. Wpisując słowo/frazę w pole wyszukiwania, otrzymamy listę najbardziej popularnych fraz zawierających podane hasło oraz liczbę wyszukiwań i ciągu ostatnich 12 miesięcy. Tak samo możemy przeanalizować wykres trendów dla wyszukiwania danego hasła z ostatniego roku czy miesiąca.

Ciekawą funkcją narzędzia jest również sprawdzenie, czy dane hasło było szukane pod prawidłową formą, czy może było wpisywane z błędami ortograficznymi. W tym celu, w pole zapytania spell wpisuje się słowo kluczowe i otrzymamy informacje o wariacjach, w jakich było wpisywane hasło, liczbie, ile razy słowo kluczowe zostało wykorzystane i liczbie wyników wyszukiwania. Wprowadzając natomiast zapytanie related: słowo_kluczowe lub crawl: słowo_kluczowe otrzymamy hasła związane z wpisanym słowem kluczowym.

W Keyword Discovery można także badać zagęszczenie słów kluczowych. Ta opcja umożliwia sprawdzenie, jak często słowo kluczowe pojawia się na stronie internetowej, której podaliśmy adres. Do hasła zostanie dopasowany procent i liczba wyszukiwań tego zapytania. Nie należy jednak korzystać z tej opcji, by zbadać wskaźnik nakierowania haseł na stronę. Są to tylko proste wyliczenia, które mogą wprowadzić nas w błąd. Wyszukiwarki stosują znacznie bardziej skomplikowane algorytmy analizy słów kluczowych. Opcja ta pomaga jednak przyjrzeć się witrynie konkurencji i ustalić, jakie słowa kluczowe ją interesują. Jeśli chcesz zbadać ruch konkurencji to bez problemu możesz skorzystać z tej opcji.

Keyword Discovery posiada narzędzie do analizy domen. Dzięki niemu można wyszukać dostępne nazwy domen dla najbardziej popularnych słów kluczowych. Program sprawdza jak wielu użytkowników szukało danego adresu URL, dzięki temu, taka domena może wygenerować spory ruch sieciowy. Z opcji tej można skorzystać, gdy zastanawiamy się nad stworzeniem nowej domeny.

Keyword Discovery posiada jeszcze wiele innych przydatnych opcji. Na przykład możemy uzyskać raporty z działań konkurencji. Dzięki temu zdobędziemy takie informacje, jak:

  • Jakie wyszukiwarki generują ruch sieciowy na stronę internetową konkurencji, oraz jak duży jest ten ruch.
  • Listę terminów i fraz, które kierują ruch sieciowy na witrynę konkurencji.
  • Listę linków, które kierują ruch sieciowy na witrynę konkurencji.
  • Listę terminów, które promuje konkurencja.
  • Informację o zewnętrznych witrynach, które kierują ruch na stronę internetową konkurencji.
  • Raport z monitoringu indeksu popularności konkurencji.
  • Zmiany w rankingu konkurencji oraz hasła, które zapewniają konkurencji wysoką pozycję w rankingach.
  • Raport z analizy słów kluczowych w znacznikach meta.
  • Ogólny raport z działania konkurencji.

Korzystanie z narzędzia KeywordDiscover nie jest niestety darmowe, a wręcz sporo trzeba za nie zapłacić. Dostęp uzyskuje się po wykupienie jednej z subskrypcji. Ceny są różne, wahają się od kilkudziesięciu dolarów za miesiąc, do nawet ok. pięciu tysięcy na rok w wersji Enterprise. Natomiast w Competitive Intelligence ceny zaczynają się od ok 100 dolarów za miesiąc, do ok 1000 na rok. Ceny dotyczą jednej domeny. Są też dostępne darmowe wersje, ale ich użyteczność jest bardzo ograniczona.

KeywordDiscover należy do firmy Trellian. Firma wykupiła dostęp od dostawców internetowych do wielu globalnych danych z ruchu sieciowego. KeywordDiscover oferuje wiele możliwości, które są przydatne w identyfikacji i analizie słów kluczowych. Firma Trellian udostępnia także inne rozwiązania przydatne w badaniu działań konkurencji. Można powiedzieć, że narzędzie posiada wszystko, co niezbędne do analizy i wyszukiwania słów kluczowych. Wadą KeywordDiscovery jest dostęp do ograniczonego źródła danych, co trzeba mieć na uwadze podczas analizy otrzymanych danych. Szczególnie w polskich realiach możliwości KeywordDiscover są ograniczone.

  1. Experian Hitwise

Narzędzie posiada szeroki wybór usług statystycznych i analitycznych. Hitwise Search Intelligence jest częścią Experian Hitwise. Dzięki niemu można identyfikować słowa kluczowe oraz dokonywać analizy długiego ogona. Ilość wyszukiwań danego hasła i wskaźnik sukcesu wyszukiwania wyrażone są w procentach. Ułatwia to porównanie popularności różnych słów kluczowych, ale trudno jest oszacować dokładnie liczbę instancji wyszukiwania danego hasła. Pomaga także zapoznać się ze sposobami wyszukiwania produktów i usług na podstawie danych ze wszystkich wyszukiwarek, czy przeanalizować ruch sieciowy generowany przez wyszukiwarki naturalne oraz płatne.

W Hitwise Search Intelligence można skorzystać z takich informacji jak hasła, które internauci klikają podczas odwiedzania konkretnej strony internetowej, lub grypy witryn z danej branży. Można także zdobyć informacje na temat słów kluczowych używanych przez konkurencję. Przydatne są również informacje o wynikach korzystnych na wybranym rynku.

Hitwise pobiera dane od zrzeszonych dostawców usług internetowych oraz ochotników. Dane o ruchu sieciowym pochodzą od 25 milionów użytkowników sieci, z czego 10 milionów zamieszkuje USA.

Korzystanie z Experian Hiwise jest bardzo drogie. Koszt jednorazowego dostępu do usługi wynosi ok 5000 dolarów za raport. Przy użytkowaniu na dłuższą metę, ceny mogą sięgać nawet 20 000 dolarów. Na uwadze trzeba mieć jednak, że narzędzie oferuje niezwykłe możliwości, które opisując, można by stworzyć pokaźną książkę. Dane na temat konkurencji, jakie oferuje Hitwise mogą się okazać bezcenne i przydatne nie tylko pod kątem SEO, ale również całego marketingu firmy.

  1. comScore Search Planner

comScore Search Planner jest narzędziem podobnym do Hitwise. Umożliwia analizę szerokiego zakresu danych. Wszystkie informacje zbiera w wyniku monitorowania zachowania użytkowników sieci. Do zebranych danych należą informacje o wykorzystanych słowach kluczowych czy informacje na temat haseł, na jakie nakierowuje konkurencja. Narzędzie comScore tworzy osiem modułów. Najbardziej przydatny jest profil witryny, oraz profile wyszukiwanych terminów. Profil witryny określa hasła i wyszukiwarki, które kierują najwięcej ruchu na Twoją stronę internetową, lub na witrynę konkurencji. Profile wyszukiwanych terminów wyświetlają profile użytkowników z podziałem na wiek, którzy szukają danego hasła i jakie witryny odwiedzają.

Takie dane można otrzymać także dla strony internetowej konkurencji. Można także przeanalizować trendy wyszukiwania dla danej branży, opcja szczególnie przydatna w analizie sezonowych zachowań. Wskaźnik sukcesu wyszukiwania oraz liczba wyszukiwań danego terminu podane są w procentach. Łatwo jest dokonać porównań popularności różnych słów kluczowych, ale trudno szacować liczbę instancji wyszukiwania danego hasła.

comScore ma dostęp do 2 milionów użytkowników. Internauci dobrowolnie zezwolili na monitorowanie ich zachowań w sieci, w zamian za wiele benefitów (m.in. darmowe dostępy, darmowe programy, nagrody). Firmy również mogą przystąpić do programu. Przedsiębiorstwa często się decydują na ten krok, gdyż otrzymują wtedy dokładniejsze dane. Mogą to wykorzystać w negocjacjach z reklamodawcami, co się przełoży na wyższe stawki reklamowe oraz sprzedaż większej powierzchni reklamowej.

comScore przeznaczone jest dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Firma nie udostępnia cennika na swojej stronie internetowej. Informacje o cenach można uzyskać po bezpośrednim kontakcie z firmą.

  1. WordStream

Narzędzia Wordstream obecnie są dostępne całkowicie za darmo, kiedyś trzeba było wykupić subskrypcję. Narzędzie FreeKeyword wyświetla bardzo dużą ilość sugerowanych słów kluczowych, w tym tych należących do długiego ogona. Wordstream korzysta z ciągle aktualizowanej bazy danych, która zawiera ponad bilion pozycji. Do wykrywania słów o największym potencjale zysku służy narzędzie Keyword Niche Finder. Dzieli sugerowane słowa kluczowe na podgrupy, które są gotowe do użycia w kampaniach marketingowych. Pakiet Wordstream oferuje pięć pomocnych narzędzi do identyfikowania i analizy słów kluczowych:

  • Keyword Niche Finder – dzięki temu narzędziu można tworzyć listy tematów, na podstawie których tworzy się później nowe treści. Niche Finder identyfikuje słowa kluczowe ze względu na obszar tematyczny. Narzędzie przydatne jeśli chce się znaleźć temat dla nowej treści.
  • Keyword Grouper – narzędzie służy do wydobycia danych, które można wykorzystać w optymalizacji wyszukiwania naturalnych trendów i odnośników.
  • Keyword Suggestion – generuje listę powiązanych słów kluczowych oraz informacje o stopniu wyszukiwania.
  • Negative Keyword Tool – używane przy kampaniach PPC, przydatne także do wygenerowania listy haseł, które nie są wskazane w wynikach wyszukiwania.
  • Wtyczka SEO dla Firefoxa – pokazuje sugerowane słowa kluczowe i tematy dla nowych stron SEO.

Wordstream pobiera dane z różnych źródeł, dokładnie je analizuje, dzięki czemu można uzyskać więcej informacji z długiego ogona wyszukiwania. Narzędzie nie pobiera danych z Google’a. Firma skupuje dane od różnych dostawców, głównie od twórców wyszukiwarek i dostawców internetowych. Wordstream można nabyć w różnych pakietach, od darmowych, prostych narzędzi do analizy słów kluczowych, przez pakiety dla małych firm, po profesjonalne dla dużych korporacji.

  1. Searchmetrics

Searchmetrics przeznaczony jest głównie dla firm. Kompleksowo analizuje dane od strony technicznej SEO i optymalizacji treści. Najważniejsza funkcją narzędzia jest możliwość odtworzenia słów kluczowych i danych na temat ruchu dla wybranego adresu URL. Jest to możliwe dzięki dostępności do różnych źródeł danych i algorytmów.

Searchmetrics generuje listę słów kluczowych, podając ilość wyszukiwań, trendy, koszt oraz poziom konkurencji. Narzędzie pokazuje podobne i pokrewne słowa kluczowe. Można także otrzymać informacje na temat tego, jakie strony są pokazywane najwyżej w rankingu w odpowiedzi na zapytanie zawierające dane hasło. Searchmetrics można wykorzystać do monitorowania słów kluczowych, rankingów, adresów URL, optymalizacji treści i struktury witryny, odnośników, porównywania domen oraz aktualnej popularności w mediach społecznościowych. Narzędzie umożliwia także analizę konkurencyjnych fraz dla ruchu organicznego oraz płatnego. Otrzymamy informacje o liczbie wspólnych i różnych słów kluczowych i o natężeniu ruchu w konkurencji.

Narzędzia Searchmetrics umożliwiają badanie efektów działań SEO. Pozwalają również analizować strony w celu otrzymania zaleceń. Poza tym otrzymujemy informacje o konkretnych słowach kluczowych oraz możemy analizować słowa kluczowe ważne dla konkurencji.

Searchmetrics korzysta z danych ze stron wyszukiwarki Google oraz Planera Słów Kluczowych Google’a. Narzędzie jest dostępne w pakiecie Essentials oraz pełnym. Ceny za uzyskanie dostępu zaczynają się od kilkudziesięciu dolarów miesięcznie, a dla większych pakietów są ustalane indywidualnie.

  1. Keyword Combination Tool

Narzędzie służy do kombinacji słów kluczowych. Frazę wpisuje się w dwa pola. W jednym podaje się słowo główne np. psycholog, a w drugim polu podaje się słowa, z którymi chcemy połączyć dane hasło np. Wrocław, dziecięcy. W wynikach pojawią się frazy najczęściej wyszukiwane w trzech wyszukiwarkach: Google, Yahoo! oraz Bing.

  1. Keywordtool

Narzędzie jest darmowe, trzeba się tylko zarejestrować w SEO Book Keyword Tool. Narzędzie pozwala ustalić słowa kluczowe podobne do wskazanego przez nas. Dodatkowo wyniki będą pokazane z podziałem na kanały np. co się wpisuje najczęściej na YouTube, a co w Wikipedii.

  1. AnswerThePublic

Wpisując słowo kluczowe, wyniki otrzymamy w formie długiego ogona. Wyniki będą zaprezentowane w postaci kręgu. Frazy będą całymi zdaniami, np. wpisując hasło „lekarz” to otrzymamy krąg, w którym w środku będzie hasło lekarz, wokół niego przyłączone słowa np. jak, gdzie, który, kiedy, dlaczego itp., i dalej kolejne frazy, tak, że powstanie całe zapytanie np. „który lekarz leczy zatoki”, „dlaczego lekarze chodzą w drewniakach” czy „gdzie dobry lekarz”. Jest to bardzo przydatne narzędzie. Dzięki niemu możemy się dowiedzieć, o co konkretnie pytają użytkownicy wpisując dane słowo kluczowe. AnswerThePublic wyszukuje frazy w 10 językach, w tym w polskim. Najbardziej dokładne wyniki otrzymamy dla języka angielskiego.

  1. Yippy

Yippy podobnie jak AnswerThe Public ma możliwość wyboru języka, jednak najtrafniejsze wyniki są również w przypadku języka angielskiego. To narzędzie nie wyświetli listy wyników, ale podpowie, z jakimi innymi słowami można powiązać interesujące nas hasło. Wyniki mogą być przedstawione z podziałem na różne kategorie według tematu, domen, źródeł, czy przedziału czasowego. Narzędzie jest bardzo pomocne przy tworzeniu długich ogonów.

  1. Google Auto Suggest Keyword Tool (automatyczne uzupełnianie Google’a)

To najprostszy sposób, z którego każdy z nas korzysta, nawet mimochodem. Zaczynając wpisywać jakiekolwiek słowo do wyszukiwarki, Google automatycznie podpowiada, o co może nam chodzić. Dawniej opcja była ukryta, teraz w ogóle nie trzeba jej szukać, po prostu jest od razu dostępna. Jest to najbardziej prymitywny sposób, jeśli chodzi o analizowanie słów kluczowych. Nie dowiemy się, jaki potencjał ma dana fraza, a podpowiedzi sugerowane są naszymi wcześniejszymi wyszukiwaniami.

  1. Soovle

Nie pokazuje samych słów kluczowych, ale podpowiedzi, które Google i inne wyszukiwarki podpowiadają w momencie, kiedy zaczyna się wpisywać zapytanie w pole wyszukiwania.

  1. KeywordSpy

Umożliwia głównie sprawdzenie ilości wyszukiwań płatnych i cen za kliknięcie. Narzędzie pozwala znaleźć różne odmiany słów kluczowych oraz określić ich konkurencyjność. Można także sprawdzić liczbę wyszukiwań pokrewnych i podobnych fraz ( w tym słów z błędami), wyświetlić listę największych konkurentów w reklamie PPC i wyszukiwaniu organicznym. KeyWord Spy jest płatnym narzędziem. Dostępne są różne pakiety w zakresie kilkudziesięciu dolarów miesięcznie oraz droższe, dedykowane większym firmom.

  1. Visuwords

Prezentuje słowa z powiązaną podaną frazą wyszukiwania w formie graficznej. Służy jednocześnie jako słownik i tezaurus. Powiązane pojęcia są jednocześnie odnośnikami. Mogą pojawić się pojęcia, które nie były wcześniej brane pod uwagę. Visuwords jest narzędziem darmowym.

  1. Visual Thesaurus

Jest narzędziem graficznym, przedstawia definicje wpisanego hasła i powiązane z nim inne słowa. Służy do poszukiwania ogólnych pomysłów na słowa kluczowe. Narzędzie można wykorzystać na początek, a potem przejść do bardziej zaawansowanych narzędzi.

Współczynnik ROI – co to takiego?

Zdobycie podstawowych (surowych) danych na temat słów kluczowych pozwala przejść do kolejnego etapu analizy. Teraz ważne będzie przyjrzenie się trzem czynnikom: wartości hasła, trafności oraz potencjalnego stopnia konwersji. Słowo kluczowe, które spełnia wszystkie te kryteria (wysokie rezultaty), można uznać za wartościowe i zoptymalizować pod jego kątem stronę internetową.

Czynniki:

  • Wartość słowa kluczowego – pierwszym etapem w określaniu wartości słowa kluczowego jest przyjrzenie się, na ile dane hasło może być przydatne dla naszej strony internetowej, jakie korzyści możemy z tego odnieść.

 

  • Trafność – przy określaniu trafności słowa kluczowego, warto zatrzymać się na chwilę i zastanowić się na kilkoma aspektami. Na ile słowo kluczowe jest związane z tym, co prezentujemy na naszej witrynie? Jak jest powiązane z treścią, produktami i usługami? Trafne hasła to takie, które są silnie związane z tym, co mamy do zaoferowania na stronie. Jeśli termin jest tylko luźno związany z tematyką, to trafność będzie niska. Tak samo trzeba się zastanowić, jaka jest szansa, żeby użytkownicy, którzy trafią już na naszą stronę, zatrzymali się na niej na dłużej? Czy dokonają konkretnego działania, które nas interesuje? Dokonają zakupu, podzielą się linkiem na mediach społecznościowych, a może będą na subskrybować? Każdego użytkownika trzeba odpowiednio nakierować na słowa kluczowe. Lepsze będą frazy w stylu „ zakup piękną skórzaną torebkę w atrakcyjnej cenie”, niż „torebka skóra tanio”. Taki sposób zwiększy również liczbę kliknięć i stopień konwersji. Oprócz tego trzeba się jeszcze dokładnie przyjrzeć stronom internetowym konkurencji. Czy wyróżniają się czymś? Czy mają coś takiego, że klient mając do wyboru stronę naszą i konkurencji, wybierze drugą opcję? Może być wiele pozornie małych rzeczy, na które nie wpadłeś, a mogą mieć kolosalne znaczenie. Warto skorzystać z takich obserwacji, wyciągnąć wnioski i wykorzystać inspiracje u siebie. Dokonując analizy trafności warto podzielić słowa kluczowe na dwie kategorie – te o niskiej i wysokiej trafności. Hasła, które szczycą się wysoka trafnością, lepiej reprezentują stronę internetową jako całość. Nie należy jednak zaniedbywać tych mniej trafnych terminów. Z pozoru mało ciekawe i trafne hasła mogą wzmocnić pozycje marki.

 

  • Stopień konwersji – bardzo dużo działań użytkowników składa się na konwersję. Warto je dokładnie śledzić i podzielić na grupy. Stopień konwersji to nie tylko realnie dokonany zakup produktu/usługi na stronie. Stopień konwersji można zwiększyć poprzez nakierowanie witryny na różne kategorie słów kluczowych. Jedna fraza może przyczynić się do dokonania zakupu przez użytkownika, a inna do jego rejestracji na stronie. Wszystkie słowa kluczowe, na które się nakierowujesz powinny posiadać wysoki stopień konwersji. Takie podejście sprawi, że nie ważne, w jaki sposób użytkownicy trafią na Twoją stronę internetową, to tak czy inaczej, powinni wykonać pożądane przez nas działanie.

Słowa kluczowe, na które teraz się nakierowujesz mogą być inne niż te, na które będziesz się nakierowywał w przyszłości. Warto sprawdzić, jaki jest aktualny popyt na dane hasła oraz ile trzeba włożyć pracy, by uzyskać satysfakcjonujące miejsce w rankingu.

Jeśli konkurencja zajmuje wszystkie ważne pozycje w wynikach wyszukiwania, to może być bardzo trudno się przebić. Najlepsze, co można zrobić w takim wypadku, to poznać poziom trudności słowa kluczowego. W tym celu można sprawdzić kilka rzeczy. Przede wszystkim, jakie jest zapotrzebowanie w wyszukiwarkach, czyli ile osób wpisuje dane hasło/frazę.

Kolejny parametr to poznanie liczby wyników wyszukiwania oraz wagi słowa kluczowego dla dziesięciu pierwszych wyników wyszukiwania. Ważną informacją będzie też poznanie liczby konkurentów w wyszukiwaniu płatnym oraz cen za linki w pierwszych, topowych miejscach.

Narzędzie do planowania słów kluczowych

Większość narzędzi do analizowania słów kluczowych ma ograniczone możliwości. Główną przyczyną jest dostęp do określonej liczby baz czy możliwość śledzenia ruchów tylko jakieś części użytkowników. Przez to dane zwracane przez narzędzia nie są tak dokładne jakbyśmy tego chcieli.

Problem można po części rozwiązać i zdobyć bardziej dokładne informacje. Pomoże nam w tym Google AdWords. Praca do wykonania nie ani zbyt skomplikowana, ani zbyt trudna. Wystarczy tylko określić interesujące nas słowa kluczowe i wdrożyć kampanię reklamową Google AdWords nakierowaną na te słowa kluczowe. Jeśli kampania jest przeprowadzana tylko w celu zebrania bardziej precyzyjnych danych na temat słów kluczowych, to można wybrać czwartą/piątą pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie ma co przesadzać. Wyższa pozycja to wyższe koszty, a w tym wypadku chodzi tylko o zebranie informacji. Po kilku dniach można już przeanalizować raporty z Google AdWords.

Najważniejsze jest zwrócić uwagę na liczbę wyrażeń wygenerowanych dla poszczególnego słowa kluczowego. Trzeba mieć na uwadze, że zwykle reklamy nie są aktywne cały czas, zatem po jakimś czasie pojawi się jeszcze więcej wyświetleń. To również dobry czas by zastanowić się, jak zwiększą się zyski, gdy witryna osiągnie wysoką pozycję w rankingu. Szacuje się to na podstawie wskaźników kliknięć oraz stopnia ich zróżnicowania w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Jak uzyskać informacje o współczynniku konwersji z Google AdWords?

Takie informacje uzyskamy korzystając z rozszerzenia kampanii Google AdWords. Można to zrobić poprzez wdrożenie mechanizmu śledzenia konwersji za pomocą rozwiązania Google lub innych dostawców. Teraz trzeba zacząć bardzo uważnie śledzić postępy kampanii AdWords. Jeśli dla jednego hasła współczynnik konwersji wyniesie 5%, a dla drugiego 3%, to oznacza, że współczynnik konwersji dla wyszukiwania naturalnego będzie także wysoki. Trzeba mieć na uwadze, że współczynnik konwersji jest większy dla płatnych wyników wyszukiwania, chociaż charakteryzują się mniejszym ruchem sieciowym niż wyszukiwanie naturalne.

Uzyskane w ten sposób informacje są niezwykle przydatne. Nie należy jednak zapominać o podstawowych narzędziach do analizy słów kluczowych, gdyż dostarczają one cennych danych w czasie rzeczywistym. Warto jednak uzupełnić informacje korzystając z Google AdWords.