Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email info@westom.pl Zadzwoń +48 530 825 825

Na czym polega marketing treści?

Na czym polega marketing treści?
5 (100%) 6 głosów

Marketing treści (content marketing) jest strategią polegającą na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez udostępnianie interesujących i użytecznych treści, które przyciągną określoną grupę odbiorców.

Content marketing różni się od tradycyjnego marketingu. Marketing treści przede wszystkim angażuje obie strony i ma za zadanie budowanie długotrwałych relacji z odbiorcą.

Marketing treści (ang. content marketing) w przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu, angażuje również odbiorcę. Tradycyjny marketing jest jednostronny (na przykład reklama w telewizji). Content marketing skupia się na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez odpowiednią interakcję oraz zaangażowanie dwóch stron.

Głównym zadaniem content marketingu jest pozyskiwanie nowych klientów poprzez publikowanie interesujących, wysokich jakościowo treści, takich, które wyczerpują dobrze daną tematykę i potrafią zatrzymać użytkownika na dłużej na określonej witrynie. Do marketingu treści zaliczają się nie tylko artykuły, ale również przekaz w formie audio, video, infografiki, webinary i podcasty.

Wszystkie te treści w głównej mierze są publikowane w internecie. Poza siecią dostępne są w formie ulotek, prasy branżowej, poradników, książek itp. Zadaniem content marketingu jest dostarczenie odbiorcom rzetelnej wiedzy z danej dziedziny. Im lepiej zostanie wyczerpany temat i im lepiej zostaną zaspokojone oczekiwania i wymagania użytkownika, to tym lepsze będą korzyści dla obu stron.

Ten rodzaj marketingu polega w głównej mierze na budowaniu świadomości marki. To odbiorcy treści sami będą rozprzestrzeniać informacje na temat danej firmy. Będą to robić poprzez udostępnianie linków do danej witryny, czy media społecznościowe.

Marketing treści ma zadanie spopularyzować markę oraz optymalizować strony firmowe pod kątem wyszukiwarek internetowych. Udostępniane linki przez użytkowników zwiększają wiarygodność danej strony, a co za tym idzie jej pozycje w rankingu wyszukiwania. Dobry content marketing zwiększa widoczność marki i bardzo dobrze wpływa na SEO. To jedno z najlepszych narzędzi do pozyskiwania nowych klientów. Dzięki niemu wspiera się proces zakupowy – informuje się internautów o nowych produktach i usługach, co w znacznym stopniu ułatwia im wybór.

Dzięki dobrej kampanii marketingowej można sobie wyrobić dobrą reputację w sieci, przyciągnąć całe rzesze użytkowników i zyskać dużo linków do swojej witryny.

Podczas planowania kampanii marketingu treści, warto zastosować się do kilku wskazówek:

W pierwszej kolejności należy się skoncentrować na reputacji marki w sieci, a nie dążyć za wszelką cenę do uzyskania jak największej liczby linków. Można się w tym zatracić, co sprawi, że wyszukiwarki i użytkownicy będą źle postrzegać.

Publikowana treść na witrynie powinna być związana z działalnością i tematyką marki/firmy. Czasami można odejść delikatnie od tematu żeby bardziej urozmaicić zawartość strony, ale wszystko musi mieć podobny kontekst.

Należy określić lokalizację największej grupy docelowych użytkowników. Może potencjalni odbiorcy znajdują się głównie na portalach społecznościowych? Może są to blogi albo serwisy tematyczne? Trzeba znaleźć takie miejsca w sieci, gdzie jest najwięcej potencjalnych odbiorców naszej treści i miejsc, z których użytkownicy mogą przejść na nasza stronę.

Reputacja witryny jest najważniejsza, ale nie oznacza to wcale, że można zaniedbać pozyskiwanie nowych linków. Jeśli publikujemy treści na innych stronach to zadbajmy o odpowiednie odnośniki do naszej witryny.

Marketing treści może być wdrażany stopniowo.

Tak postępują szczególnie mniejsze przedsiębiorstwa, które nie mają odpowiednich zasobów ludzkich i finansowych i nie mogą sobie pozwolić na jednorazowe duże przedsięwzięcie. Dużym firmom, które dysponują sporym budżetem i często całym zespołem do marketingu łatwiej jest ruszyć od razu z całą kampanią. Podczas przygotowywania kampanii marketingowej pamiętajmy również o innych aspektach, nie tylko o samym pozycjonowaniu. Działania SEO powinny się łączyć z public relations i pozostałymi gałęziami marketingu.

Podstawowymi celami marketingu treści jest zdobywanie reputacji, jak największej liczby potencjalnych klientów oraz oferowanie jak najlepszej jakościowo treści. Dużo linków prowadzących do strony, to dużo nowych użytkowników i większa szansa na realizację swoich celów marketingowych. Odnośniki wspomagają dodatkowo działania z zakresu pozycjonowania. Jak widać wiele korzyści płynie z tworzenia i publikowania wysokiej jakości treści i nowych linków prowadzących do niej. Zatem warto wiedzieć, jak zainteresować użytkowników nową treścią i zachęcić ich do linkowania naszej strony.

Tworząc ciekawą i przydatną dla użytkowników treść sprawimy, że zostanie ona z chęcią przez nich opublikowana. Trzeba tylko zapewnić do niej łatwy dostęp. Internauci powinni ją w prosty i szybki sposób znaleźć, zainteresować się nią na dłużej i udostępnić dla innych. Jeśli prowadzisz bloga i publikujesz nowy post, to poinformuj o tym użytkowników na portalach społecznościowych. Udostępnij post na facebooku, Instagramie, Twiterze czy Google+. W ten sposób możesz zyskać nowych czytelników, subskrybentów i obserwujących. Portale społecznościowe odgrywają kluczową rolę w zdobywaniu nowych użytkowników i odnośników. Są bardzo cenione w strategii marketingu treści. Warto również budować relacje z innymi przedstawicielami danej społeczności, na przykład influencerami, czyli liderami opinii. Influencerzy jeszcze bardziej zwiększą ruch na naszej witrynie i przyczynią się do tworzenia większej ilości linków do naszej strony i większej liczby odwiedzających ją użytkowników.

Rodzaje treści w content marketingu

Wybór rodzaju treści w content marketingu to niemal nieograniczone pole do popisu. Wszystko jest możliwe, zależy tylko od naszej własnej kreatywności. Trzeba mieć oczywiście na uwadze przyszłych odbiorców. Nie każdy rodzaj treści jest odpowiedni do każdego tematu i każdej grupy odbiorców. Treść może być prezentowana w różnych formach – jako tekst, obraz, plik video czy audio. Form contentu może być kilkadziesiąt, a nawet kilkaset. Przedstawimy najbardziej popularne:

Blogi firmowe – jako podstrona na danej witrynie lub niezależna strona internetowa.

Wpisy gościnne – nie trzeba cały czas samemu tworzyć nowej treści, można zaprosić do tego kogoś nowego. Jeszcze lepszy efekt uzyskamy, gdy tą osobą będzie znany blogger czy specjalista z danej branży. Będą to korzyści dla obu stron.

Newsletter – obowiązkowa pozycja, jeśli umożliwiamy subskrybowanie naszej witryny. Newsletter dostarcza użytkownikom najnowszych informacji na temat naszej działalności, nowych postach, produktach itp.

Pytania i odpowiedzi – mogą się znajdować na naszej witrynie w zakładce FAQs (Frequently asked questions) lub możemy przeprowadzić tak zwanego live’a na Facebooku, Instagramie czy czacie i w tym czasie odpowiedzieć użytkownikom na ich pytania.

Poradniki – treści eksperckie mogące zawierać lokowanie produktu czy usługi. Na szczególna uwagę zasługują poradniki typu „How to…”, czyli „Jak zrobić xxx…”.

Artykuły tematyczne – wartościowe teksty wyczerpujące daną tematykę.

Artykuły specjalistyczne – teksty tworzone przez specjalistów z danej branży, dostarczają wiarygodnych informacji na dany temat, nie tylko o ofercie. Teksty takie są nasycone specjalistycznym słownictwem, zawierają dużo konkretnych informacji n dany temat.

Wpisy na portalach społecznościowych – przeznaczone głównie dla młodszych użytkowników sieci, ale nie tylko. Za pomocą hasztagów można przyciągnąć nowych czytelników.

Komentarze do innych wpisów – można zainicjować w ten sposób dyskusję.

Case studies – popularne dla stron dotyczących wszelkiego rodzaju biznesu.

Quizy – pomysłów na Quiz może być wiele, oczywiście powinien on być związany z branżą.

Ankiety – za pomocą ankiet można poznać opinie na różne tematy.

Cytaty – mogą zapoczątkować ciekawą dyskusję lub zostać dalej udostępnione.

Sondy – wszyscy lubią połączenia graficzno-statystyczne.

Referencje klientów – również popularne w biznesie.

Wywiady – reklama marki na przykład w rozmowie z prezesem jakiejś firmy.

Recenzje – bardzo efektywny rodzaj tekstu w content marketingu, szczególnie jeśli osoba recenzująca cieszy się zaufaniem i autorytetem, na przykład znany bloger czy celebryta.

Opisy produktów – uzupełnienie do podstawowych informacji o produkcie, do jego parametrów czy cech charakterystycznych.

Konkursy – ludzie lubią wszelkiego rodzaju zabawy z nagrodami. Konkurs na blogu, Facebooku czy Instagramie zwiększy zasięg twojej strony internetowej.

Ciekawe arkusze i formularze – stworzenie przydatnego wzoru jakiegoś dokumentu może być super pomysłem.

Infografiki – bardzo popularne w sieci, ponieważ nie zanudzają użytkowników monotonnym tekstem. W prosty, przystępny i ciekawy sposób mogą przedstawić dane zagadnienie.

Cinemagraphs – również bardzo popularna i ciekawa forma contentu. Cinemagraphs jest to obraz z dodatkiem zapętlonego efektu video.

GIF-y – czyli krótkie wycinki z filmu, serialu czy animacji. Często są to fragmenty przedstawiające zabawną sytuację.

Ebooki – branżowy ebook to ciekawy pomysł, szczególnie dla urządzeń mobilnych.

Memy – przemawiają szczególnie do młodszych odbiorców. Niekiedy memy stają się tak popularne, że stają się viralem.

Obrazy – uzupełniają suchy tekst, przełamują jego monotonię, dodają wrażeń wzrokowych.

Zdjęcia– co tu dużo mówić, niekiedy jedno zdjęcie mówi wszystko i nie trzeba używać dodatkowych słów. Często jedno ujęcie ma większą siłę niż całe strony zapisane tekstem. Poza tym wymaga od użytkownika mniejszego zaangażowania i mniej czasu musi poświęcić zdjęciu niż obszernej treści.

Filmy – tu też jest spore pole do popisu. Mogą być zarówno krótkie i zabawne filmiki, jak i długie edukacyjne projekcje.

Linki do innych stron – nie ma nic lepszego niż możliwość szybkiego przejścia na inną ciekawą stronę za pomocą tylko jednego kliknięcia.

Listy – przykładem jest lista, którą właśnie czytasz. Przyjemna lektura, prawda? J

Podcasty – od dawna obecne w Polsce, ale dopiero w ostatnim czasie zaczęły się dynamicznie rozwijać i zyskały na popularności. Podcasty to pliki audio, zwykle tworzą jakiś cykl na przykład porady z danej branzy czy kolejne etapy szkolenia.

Sreencasty – tłumaczenie czegoś poprzez pokazywanie tego na własnym monitorze.

Webinarium – czyli seminarium prowadzone przez internet. Super sposób na przyciągnięcie użytkowników, szczególnie jeśli jest się ekspertem w danej branży.

Prezentacje – od dawna popularne i nic się w tej kwestii nie zmieniło.

Pliki PDF – nie muszą być tylko ebooki.

Wtyczki – stworzenie własnej wtyczki zajmie na pewno sporo czasu, ale jeśli jest taka możliwość to warto z niej skorzystać.

Testy osobowości – użytkownicy lubią wszelkiego rodzaju testy, jeśli tylko mogą się czegoś nowego o sobie dowiedzieć.

Komiksy – w zabawny sposób można wyrazić opinię na dany temat.

Osie czasu – ciekawy sposób prezentacji danych. Zebrane informacje zamieszcza się w porządku chronologicznym.

Narzędzia do pobrania – zarówno płatne, jak i darmowe.

Repost własnych treści – jeśli masz bloga to udostępnij post na portalu społecznościowym itp. Prosty i niezwykle skuteczny sposób na zwiększenie zasięgu publikowanej treści.

Interaktywny content – jeśli można wejść z czymś w interakcję, to jest to bardzo zachęcające.

Vlogi – dobry pomysł na jednoczesne dostarczenie rozrywki, jak i treści merytorycznej.

Vines – kilkusekundowe wciągające filmiki.

Marketing treści powinien się rozpocząć od dokładnego wywiadu.

Na początku należy sprawdzić, które witryny potencjalnie nadają się do umieszczenia odnośników kierujących na naszą witrynę. Kolejnym krokiem będzie ustalenie względnej wartości każdego potencjalnego odnośnika. Trzeba przy tym wiedzieć, w jaki sposób wyszukiwarki przypisują wartość danym linkom. Jak już wiadomo wiele czynników wpływa na końcową ocenę odnośników. Podczas określania wartości linku warto przyjrzeć się bliżej kilkom aspektom:

Na początku dobrze jest określić, w jakim stopniu dana witryna jest związana tematycznie z naszą stroną. Jak już było wspomniane wcześniej, jeśli nasza strona jest na przykład o akcesoriach ogrodowych, to link prowadzący do naszej strony nie może pochodzić ze strony o samochodach używanych. Witryny zamieszczające odnośniki do innej strony powinny być ze sobą w jakiś sposób tematycznie związane. Przecież link musi być naturalnie wpleciony w treść i wśród tekstów o autach z drugiej ręki nie może się nagle pojawić kotwica o nazwie „sekator ogrodowy”.

Pozycja rankingowa strony z linkiem zewnętrznym – im wyższa ocena linkującej strony, tym większa szansa dla nas, że nasza witryna otrzyma wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania. Strony cieszące się renomą i wysokim autorytetem, polecające za pomocą odnośnika naszą stronę, na pewno wpłyną pozytywnie na naszą witrynę.

Lokalizacja odnośnika na stronie – jest różnica między linkiem umieszczonym naturalnie w treści, a takim zepchniętym na długą listę różnych innych linków.

Liczba wszystkich linków wychodzących ze strony, gdzie znajduje się również link do naszej strony – należy pamiętać, że wartość rankingowa jest dzielona pomiędzy wszystkie linki znajdujące się na stronie. Każda docelowa strona zabiera dla siebie część przekazywanej wartości. W prosty sposób można to przedstawić tak: n – jest wartością rankingową strony, a r wartością wychodzących z niej linków. Przekazana wartość rankingowa będzie wynosić n/r.

Jak stworzyć atrakcyjną treść dla linków?

Wysokiej jakości treść jest potrzebna do zdobycia jak największej ilości linków do strony internetowej. Ma również ogromne znaczenie z całej perspektywy pozycjonowania. Zawartość strony musi być atrakcyjna dla wyszukiwarek oraz użytkowników. Jak można to wszystko ze sobą pogodzić?

Na początek warto sobie przypomnieć, jak to w ogóle jest, że odnośniki są udostępniane w sieci. Co decyduje o tym, że do jednej strony zostanie utworzony link, a do drugiej nie? Jest wiele czynników wpływających na to, czy link zostanie utworzony czy też nie:

Jednym z najważniejszych czynników jest jakość treści i emocje, jakie wywołała zawartość strony na użytkowniku. Po pierwsze treść musi zainteresować internautę, zatrzymać go na dłużej na stronie. Jeśli użytkownik stwierdzi, że treść wyczerpuje dany temat i wnosi coś nowego, to z chęcią podzieli się tym w sieci. Jeszcze lepiej, kiedy zostaną wzbudzone emocje. Na uczucia użytkownika najlepiej wpływają: kontrowersyjny artykuł, szokujący news, niezwykła ciekawostka na dany temat, zabawny obrazek czy film.

Płatne linki – właścicielowi witryny zapłacono za umieszczenie linku na swojej stronie do naszej strony internetowej. Link taki nie uznaje się za zdobyty, tylko za płatny, i chociaż jest to dozwolone, to dla wyszukiwarek takie linki nie mają żadnego znaczenia. Wyszukiwarki mogą nawet ukarać obie strony. Nie powinno się kupować linków tylko dlatego, żeby podnieść swoją pozycję w rankingu wyszukiwania.

Wymiana wzajemnych linków – często stosowana praktyka, ale dla wyszukiwarek takie linki mają niewielką wartość. Są traktowane jako umowa handlowa pomiędzy dwoma serwisami. Chociaż dla wyszukiwarek mają niewielkie znaczenie, to dla użytkowników i całego biznesu takie linki mogą okazać się niezwykle cenne.

Powiązania biznesowe – na przykład powiązania sieci dystrybutorów i sprzedawców.

Wszystkie wyżej omówione podpunkty są bardzo ważne podczas opracowywania strategii marketingu treści i tworzenia bazy linków. Interesujące i emocjonujące treści mogą przyciągnąć wielu użytkowników i nakłonić ich do tworzenia nowych linków. To bardzo dobre narzędzie, ale trzeba się umieć z nim obchodzić. Wszystko musi być zgodne z filozofią marki, dbać o jej wizerunek i być zgodne z celami przedsiębiorstwa.

Przygotuj na stronie ciekawe i niepowtarzalne treści, a zobaczysz, że użytkownicy będą je chętnie przeglądać i dzielić się nimi. Dodatkowo można zachęcić użytkowników do dzielenie się linkami poprzez przedstawienie im korzyści, jakie będą mieli po udostępnieniu linków. Warto również korzystać ze wszelkich powiązań biznesowych.