Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Na czym polega marketing internetowy?

Marketing internetowy a reklama internetowa

Marketing internetowy to forma marketingowa, która do swoich celów używa media elektroniczne takie jak strony www, mail, czyli multimedia. Przewaga takiej formy reklamy nad tradycyjna jest dość oczywista: szybkość publikacji oraz praktycznie nieograniczony zasięg.

Praktycznie każdy, kto chce sprzedać usługę lub produkt spotkał się z tematem marketingu i reklamy w sieci. Skuteczne działania mogą nie tylko zapewnić dobre funkcjonowanie firmy ale budować pozycję na długie lata. Dlatego tak ważna jest odpowiednio dobrana strategia oraz forma reklamy, idealnie dopasowana do warunków rynkowych, konkurencji.

Jeśli jesteś laikiem w tych sprawach, to radzę przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań zapoznać się z technikami, możliwościami oraz proponuję poświęcić trochę czasu na zrozumienie marketingu w internecie.

Pozwoli to uniknąć złego wyboru technik, kanałów reklamy i pomoże w wyborze właściwej firmy.

Ranking skuteczności form marketingu internetowego:

1 – Linki sponsorowane i Google Adwords (SEA – Search Engine Advertising)

Płatna reklama Google pozwala na natychmiastowe dotarcie do klientów, jest dość prosta w obsłudze i bardzo skuteczna przy właściwym prowadzeniu kampanii. Co to oznacza: odpowiedni dobór słów kluczowych do reklamy (reklama wyświetla się dopasowując do wyszukiwanych haseł przez użytkowników), dobrze dopasowany budżet (w Adwords łatwo stracić kontrolę nad kosztami), zasięg oraz sama treść reklamy.Płatne reklamy Adwords generują ruch na stronie, ale to od samego produktu/usługi zależny czy odwiedzający będzie zainteresowany zakupami.

Oprócz oferty od Google mamy na rynku wiele podobnych produktów, ale niestety żaden nie dorównuje w skuteczności, więc Google czuje się monopolistą i narzuca nam swoje warunki. Trochę lepsza sytuacja jest w Rosji, Ukrainie, Białorusi gdzie Yandex jako wyszukiwarka ma więcej do powiedzenia. W USA, Kanadzie Google walczy skutecznie Binga a w Chinach rządzi Baidu (prawie 65% rynku).

2 – Pozycjonowanie stron internetowych (SEO Search Engine Optimization)

SEO to inaczej wszystkie działania optymalizacyjne (na stronie) oraz budowanie popularności poza stroną (np. linki do strony), które w efekcie swoich działań powodują zwiększenie widoczności strony w wynikach organicznych (również mapach).
Ta forma marketingu ma wiele zalet, których nie posiada SEA. Po pierwsze zaufanie użytkowników jest większe niż do wyników płatnych. Strony, które są widoczne w wynikach naturalnych nie muszą płacić za każdego odwiedzającego użytkownika. Ilość klików nie generuje kosztów.

Skuteczne techniki pozycjonowania przekładają się nie tylko na wzrost oglądalności serwisu ale również na wzrost.
Z pozycjonowaniem stron nieodłącznie wiąże się optymalizacja serwisu www, który wymaga wiedzy technicznej oraz pracy nad treściami.
Do pozycjonowania zaliczamy również widoczność w mapkach Google oraz wszystkie działania, które wpływają na nasza widoczność w wynikach naturalnych wyszukiwarek. Różne wyszukiwarki (np. Google, Yandex, Bing) cechują się odmiennymi algorytmami ustalającymi ranking stron na podstawie słów kluczowych. To co dla Google jest ważne nie koniecznie musi być ważne dla Yandex albo Bing. Niektóre wyszukiwarki skupiają się bardziej na treściach, inne na linkach prowadzących do strony oraz filtrowaniu serwisów o wyraźnie spamowym charakterze.

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga wszechstronnej wiedzy na temat optymalizacji samej strony pod względem technicznym, optymalizacji zawartości serwisu www: treści i obrazków oraz działań zewnętrznych, takich jak np. linki do strony. Szczególnie wrażliwym tematem są linki prowadzące do strony, które budują popularność ale ich kupowanie jest zabronione. Zalecana jest naturalna popularność i czekanie aż użytkownicy sieci sami będą publikować w internecie informacje o nas. Czasami jest to jednak niemożliwe. Jakie szanse na zdobyci linków ma lokalny piekarz i jego strona lub jak globalny portal pracy może przebić się przez konkurentów, którzy „kupili” przed nim milion linków. Zycie pisze swoje scenariusze i trzeba się do nich dopasować.

3 – E-mail marketing

E-mail marketing polega na wysyłaniu oferty droga mailową. Ta forma reklamy wzbudza duże kontrowersje z powodu powszechnego spamu, który króluje w internecie. Przepisy regulujące sprawy wysyłki maili weszły dość późno a zanim to się stało wiele osób kupiło lub zebrało w sieci listy mailowe.

Na tej podstawie wysyłane są masowo reklamy. Portale internetowe udostępniające usługę skrzynki pocztowej zazwyczaj wymuszają zgodę na wysyłanie informacji handlowej i marketingowej. W efekcie skrzynki są zasypywane wiadomościami. Skuteczność tej formy reklamy staje się bardzo niska. Widoczne efekty można zauważyć jedynie przy dobrze dobranej grupie docelowej (np. osób zainteresowanych danym produktem) lub osób które są w zamkniętej grupie list mailowych (np. pracownicy czy zarejestrowanie klienci sklepu internetowego).

Zdarzają się przypadki mailingu skutecznego nawet dla tzw spamu. W takim przypadku elementem decydującym o skuteczności jest kreatywność tworzącego maila lub wydarzenie z którym mail się łączy (np. budzące dużo kontrowersji lub zainteresowania).

Największą zaletą takiej formy reklamy są niskie koszty wysyłki oraz dość łatwa droga do pozyskania baz mailowych.
Wadą tego rozwiązani jest duży opór klientów przed otrzymywaniem niechcianych maili oraz możliwe problemy prawne w przypadku złego użycia maili lub korzystania z zakupionej bazy.

Obecnie również problemem prowadzania skutecznych dział marketingu za pośrednictwem maila jest prawo RODO, które mocno ogranicza kontakt z potencjalnym klientem. Celem jest ochrona prywatności oraz zabezpieczenie przed wszechobecnym spamem. Do tej pory wiele osób po prostu kupowało bazy maili, które często tworzone były z naruszeniem prawa. Sprzedający pobierali maile automatami np. ze stron internetowych a następnie sprzedawali je na portalach aukcyjnych lub serwisach ogłoszeniowych.

E mail marketing ma jeszcze jedno ograniczenie, które rzadko jest brane pod uwagę. Zazwyczaj ta forma marketingu ma duży poziom odrzuceń przez klientów. Nawet jeśli nasza oferta jest interesująca, promocja bardzo duża i jesteśmy przekonani, że zyskamy duży ruch i polarność, to często okazuje się, że docelowy odbiorca nawet nie otworzyła maila, nie przeczytał go a często natychmiast wrzucił do kosza.

Dlaczego tak się dzieje? Sprawa jest prosta. Email marketing jako tania metoda marketingu została nadużyta. Wszechobecny spam w skrzynkach mailowych, sprytni marketingowcy, którzy wykorzystywali każdą lukę i informację, żeby wysłać nam maila a co najgorsze – oszuści, który pod pozorem dobrych intencji próbowali nam sprzedawać wirtualne produkty, które okazywały się zwykłymi podróbkami.
Jak więc prowadzić email marketing, że y był skuteczny.

Po pierwsze trzeba mieć wyselekcjonowaną grupę odbiorców, najlepiej klientów, którzy mają do nas zaufanie a maile od nas traktują poważnie, bo np. już coś kupowali w naszym sklepie.

Druga sprawa to treść samego maila i oferta, która ta treść zawiera. Nie możemy nadużywać cierpliwości i zaufania odbiorców. Nie wysyłaj maila co parę dni, oferuj za pośrednictwa maila tylko produkty i usługi, które odbiorcę mogą zainteresować.

Nie licz na to, ze wyślesz milion maili a tysiąc ci się opłaci. Prawdopodobnie wpadniesz na spam listy i zupełnie zostaniesz zablokowany.
Czytelność maila jest bardzo ważna. Jasny tytuł, zwięźle napisany przekaz czy oferta. Konkrety a nie bajkopisarstwo.

4 – Reklama display – czyli grafika, video.

Ta forma reklamy ma niski współczynnik sprzedaży. Swoje triumfy reklama display-owa święciła przed pojawieniem się blokerów reklam oraz zanim użytkownicy zostali uodpornieni na wszystkie możliwe banery.

Obecnie raczej stosuje się do budowania świadomości marki niż do bezpośredniej sprzedaży. Czasami dobrze umiejscowiona reklama i skierowana do wąskiej grupy odbiorców może konkurować z linkami sponsorowanymi w ilości i woluminie sprzedaży. Odbiorcy nie chcą jednak być zarzucani niechcianymi grafikami, video itp.