Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229
Otwarcie Pon - Sob 09:00-18:00
Email biuro{@}westom.pl Zadzwoń +48 883 979 229

Na czym polega Google Ads?

Ads czyli reklama płatna od Google za kliknięcie

Czym się charakteryzuje reklama płatna za kliknięcie?

  • Brakiem dodatkowych i ukrytych kosztów – płaci się za konkretne kliknięcie reklamy, a nie za jej wyświetlenie.
  • Szybkością – reklamę można uruchomić w ciągu jednego dnia, a nawet w ciągu kilku godzin.
  • Brakiem limitu odnośnie możliwości użycia słów kluczowych.
  • Opiera się na dobrej optymalizacji witryny.
  • Regulamin dostosowany jest do treści reklamy.
  • Wymaga stworzenia odpowiedniej treści, która będzie zachęcała użytkownika do zapoznania się z ofertą.
  • Umożliwia zastosowanie różnych form komunikatu.

Jak rozpocząć kampanię marketingowa w Google AdWords?

W celu przeprowadzenia kampanii marketingowych często wybiera się Google Ads. Narzędzie jest dość przystępne i nawet początkujące osoby sobie z nim poradzą. Problemy mogą pojawić się w przypadku prowadzenia kilku kampanii marketingowych jednocześnie, zarządzania tysiącami słów kluczowych lub korzystania z zaawansowanych opcji np. remarketingu

  • Utwórz konto na Google Ads (https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/)
  • Zasil konto przelewem lub kartą kredytową.
  • Utwórz kampanię – podaj jej nazwę, rodzaj urządzenia, na którym ma być prezentowana reklama oraz lokalizację.
  • Określ dzienny budżet i maksymalną stawkę za kliknięcie.
  • Stwórz grupy reklam i wybierz odpowiednie słowa kluczowe.
  • Sprawdź propozycje programu Ads.

To, jaką pozycję uzyska reklama w wynikach wyszukiwania, zależy od samego rankingu reklamy. Ranking reklamy to CPCmax (zdeklarowana maksymalna stawka za kliknięcie) pomnożona przez QS (wynik jakości). Za kliknięcie w najlepszą pozycję płaci się zatem nie więcej, niż kwotę zadeklarowaną. Google zwraca uwagę na reklamy wyświetlane na następnej pozycji i nalicza najniższą stawkę, konieczną do jej przeskoczenia. Reklamodawca z wyższym wynikiem jakości płaci mniej i uzyskuje lepszą pozycję dla swojej reklamy niż ktoś, kto płaci więcej, ale ma niski wynik jakości.

Wynik jakości jest wyliczany w oparciu o współczynnik klikalności CTR, ocenę strony, na którą kieruje reklama oraz trafność reklamy. Wynik jakości wpływa na pozycje reklamy w wynikach wyszukiwania, stawki CPC oraz szacunkową stawkę słowa kluczowego.

Co wpływa na wynik jakości?

  • Czas korzystania z konta.
  • Współczynnik klikalności reklam i słów kluczowych na koncie.
  • Historyczny współczynnik klikalności słowa kluczowego.
  • Jakość strony docelowej.
  • Trafność słowa kluczowego (reklama, wyszukiwanie).
  • Skuteczność reklamy dla różnych urządzeń.

Odpowiedni dobór słów kluczowych

W Google Ads można skorzystać z Planera Słów kluczowych. Jest to bezpłatne i bardzo pomocne narzędzie w ustalaniu odpowiednich słów kluczowych do reklamy. Narzędzie podpowie, jakie słowa kluczowe są najbardziej popularne oraz jakie warto wziąć pod uwagę. Dowiemy się, jakie słowa kluczowe były najbardziej popularne w ostatnim miesiącu zarówno w danym regionie, jak i w skali światowej.

Dodatkowo, można zobaczyć zmieniające się trendy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jeśli jakieś wyszukiwania dokonywane są sezonowo, wgląd w 12 miesięcy wstecz ma ogromne znaczenie i jest bardzo pomocne przy planowaniu słów kluczowych.

Warto także wziąć pod uwagę mniej popularne hasła, czyli słowa z długiego ogona. Co ciekawe, szacuje się, że ponad 70% wszystkich wyszukiwań to słowa z długiego ogona. Użytkownicy posługujący się konkretnymi (niszowymi) hasłami dokładnie wiedzą, czego szukają i na ogół częściej od razu decydują się na zakup.

Najważniejsze typy słów kluczowych w Google:

  • Dopasowanie ścisłe – reklama wyświetla się na konkretne zapytanie użytkownika np. „buty biegowe” z pominięciem innych kombinacji, w tym także np. „najlepsze buty biegowe”.
  • Dopasowanie przybliżone – reklama wyświetla się na konkretne i podobne hasła np. dla hasła „buty biegowe”, będą to także „najlepsze buty biegowe”, „buty do biegania”, „bieganie buty”, „wygodne buty biegowe” itp.
  • Dopasowanie do wyrażenia – reklama wyświetla się tylko dla wpisanego wyrażenia i jego opisu. Dla wyrażenia „buty biegowe” będą to także wyrażenia „najlepsze buty biegowe” czy „wygodne buty biegowe”, ale reklama nie pojawi się już dla wyrażenia „buty do biegania”.
  • Słowa wykluczające – słowa dla których reklama nie będzie wyświetlana. Na przykład dla słowa „biegowe”, po wpisaniu „buty biegowe” reklama nie wyświetli się.

Czasami ustalenie odpowiednich słów kluczowych bywa trudne. Wiele osób chciałoby znaleźć te idealne hasła. Chociaż nie da się zdefiniować idealnego słowa dla danej branży, to mając na uwadze wiele aktualnie wpływających zmiennych na wyszukiwanie, można pokusić się o wskazanie kilku elementów definiujących dobre słowo kluczowe. Są to:

  • Mała konkurencja dla danego słowa kluczowego.
  • Wysoka konwersja słowa, czyli dużo wejść na strony po zapytaniu na dane hasło i duży współczynnik konkretnych działań (dokonanie zakupu, subskrypcja, zapisanie do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego itp.).
  • Duża liczba zapytań w ciągu miesiąca z użyciem konkretnego hasła/frazy.

Jak optymalizować działania PPC?

  • Testować różne teksty reklam.
  • Na bieżąco modyfikować słowa i frazy kluczowe, sprawdzać, które się sprawdzają, a które nie.
  • Modyfikować pozycje wyświetlanej reklamy.
  • Optymalizować stronę docelową.
  • Poprawiać wynik jakości QS (poprzez regularne prowadzenie kampanii).