Co to jest marketing internetowy?

Marketing internetowy, zwany inaczej e-marketingiem, czy też marketingiem online, to inaczej odmiana marketingu, ale w formie elektronicznej w Internecie.

Marketing online za pośrednictwem Internetu przesyła komunikaty do użytkowników sieci (np. w postaci reklamy banerowej, tekstowej, filmu lub dźwięku) i promuje swój przedmiot, a najczęściej pozyskuje klientów lub sprzedaje, wzbudza zaangażowanie, lojalność i chęć zakupu.

Czym jest marketing?

definicja i rodzaje

Marketing ogólnie, to wszystkie działania, które mają na celu promocję, komunikację, dostarczanie lub wymianę produktów i usług, w skrócie według maksymy zaspokajać potrzeby osiągając zysk.

Marketing internetowy stał się popularny, ponieważ potrafi być skuteczny i działa natychmiastowo. Jego efekty możemy śledzić praktycznie w czasie rzeczywistym. Jeśli porównamy reklamę w tradycyjnej, papierowej formie w pewnej gazecie oraz baner reklamowy w tej samej gazecie, ale online, to łatwo zauważyć, że projekt i wydruk reklamy w gazecie papierowej zajmuje dużo więcej czasu niż w tym samym tytule online. Dodatkowo, w przypadku reklam online mamy do dyspozycji narzędzia, które pomagają we wprowadzaniu reklamy do Internetu oraz mierzą natychmiast jakość jej odbioru.

Osoba biegła w prowadzeniu kampanii marketingowej online jest w stanie w ciągu paru minut wprowadzić reklamę do sieci, w ciągu kolejnej godziny zmierzyć jej efektywność, a następnie poprawić zasięgi i samą reklamę, by wreszcie, jeśli okaże się nieskuteczna, zawiesić jej wyświetlanie, co wiąże się ze zmniejszeniem kosztów kampanii.

Dzięki temu, że posiada się zasadniczo pełną kontrolę nad własnymi kampaniami reklamowymi, można również sprawdzać ich skuteczność kosztową. W przypadku gazet tradycyjnych, czy też reklamy zewnętrznej (np. banerów przy drogach, plakatów), nie ma możliwości tak elastycznego i szybkiego wstrzymania kampanii.

Dwie nadrzędne zasady działania w marketingu internetowym to planowanie i szybkie dopasowywanie się do zmieniających warunków rynkowych

Zalety marketingu internetowego

Marketing internetowy:

  • Szybki do uruchomienia i zatrzymania
  • Działa całą dobę bez przerwy
  • Dopasowuje się do odbiorcy
  • Jest łatwy do mierzenia i weryfikowania skuteczności
  • pozwala na natychmiastową kontrolę

Popularne formy reklamy internetowej

To, na jaką formę reklamy się zdecydować, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od dostępnego budżetu, skali promocji, zasięgu firmy czy samej specyfiki przedsiębiorstwa.
Przy wyborze najbardziej odpowiedniej formy reklamy, liczy się także dokładna znajomość każdej z nich. Przyjrzyjmy się trochę bliżej każdej z tych form.
Marketing w wyszukiwarkach internetowych

Forma promocji i reklamy w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Yandex, Bing.

Ten rodzaj marketingu ma dwa zadania:

Pierwszy to umożliwienie, jak największej liczbie użytkowników dotarcie do witryny przedsiębiorstwa, a drugi to zwiększenie ruchu na stronie. W osiągnięciu tych celów pomaga pozycjonowanie. Wyszukiwarki są, jak dotąd, najczęściej wybieraną formą odnajdywania treści w sieci. Są główną linią startu większości ścieżek użytkowników. Jeśli strona będzie widoczna dla dużej ilości użytkowników, to więcej z nich trafi na stronę i więcej ma szansę zostać klientami witryny (w przypadku sklepów internetowych czy innych stron oferujących usługi). Ta forma marketingu buduje świadomość marki wśród użytkowników, pozwala pozyskać nowych klientów i przyczynia się do wzrostu sprzedaży, odwiedzin na stronie czy subskrypcji

Reklama banerowa

Celem reklamy banerowej jest budowanie świadomości marki oraz produktów. Przykładami reklamy odsłonowej są billboardy, rectangle, skyscrapery.

Reklama odsłonowa buduje świadomość marki w sieci oraz przyczynia się pośrednio do wzrostu sprzedaży.

Mailing

Mailing czyli wysyłanie treści marketingowych za pośrednictwem poczty internetowej ma na celu budowanie świadomości marki, zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających witrynę, a docelowo zwiększenie sprzedaży. Mailing jest kierowany do klienta masowego. Do sporządzania oferty mailingowej najczęściej zatrudnia się copywriterów, którzy tworzą odpowiednią treść maila. Maile do klientów przesyła się poprzez zakupioną lub własną bazę. Badania pokazują, że mailing w Polsce jest skuteczny. Świadomość marki jest budowana i odnotowuje się wysoki wskaźnik efektywności. Wiele firm na bieżąco przeprowadza badania i przedstawia raporty na temat otwieralności maili w Polsce oraz współczynnika klikalności.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny angażuje się partnera i/lub kanał internetowy. Na partnera przerzuca się aktywność sprzedażową, w zamian za konkretne wynagrodzenie. Z partnerami można też zbudować sieć połączeń. Oni będą dystrybutorami dla towarów z naszej firmy, w zamian za otrzymywane prowizje sprzedażowe. Kanał internetowy służy natomiast zwiększeniu sprzedaży.

W marketingu afiliacyjnym nawiązuje się współpracę z serwisami o dużym potencjale sprzedażowym i korzysta się z programów partnerskich. Korzyści marketingu afiliacyjnego są dla obu stron. Partnerzy wzajemnie wspierają swoje cele sprzedażowe, są jasne zasady rozliczeń i każdy ma wpływ na to, z kim chce współpracować.

Marketing w mediach społecznościowych

Media społecznościowe są doskonałą formą marketingu w sieci. Za pomocą portali społecznościowych można dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów, budować świadomość marki oraz prowokować użytkowników do działań – oni sami aktywnie reklamują markę w sieci, poprzez udostępnianie treści na swoich profilach.

Internautów można jeszcze bardziej zachęcić do działań poprzez oferowanie zniżek, kuponów rabatowych, przeprowadzanie konkursów itp.

Jak planować działania marketingowe w sieci

Planowanie w marketingu online pozwoli zaoszczędzić ci czas i wydatki w przyszłości.

Zasada 20% czasu na planowanie i organizowanie i 80% wdrożenia powinna być podstawą jakiekolwiek aktywności online. Planowanie szczególnie odgrywa rolę w dużych strukturach, w których badanie efektywności i skuteczności poszczególnych projektów przedstawiane jest korzystny sposób, nawet jeśli nie przynosi pożądanych efektów. Prowadzący projekty nie chcą przyznać się do błędnych założeń więc koloryzują efekty.

W przypadku nowych wdrożeń częsta praktyką są kilkudniowe sprinty, w trakcie których zespoły szczegółowo modelują i planują nowe projekty internetowe.

Dopasowywanie do zmieniających warunków rynkowych wiąże się z monitorowaniem zmian, konkurencji, cen, własnych problemów (np. techniczne, poziom cen, dostawy itp.). Internet wymusił na uczestnikach natychmiastowa reakcję na nieprzychylne symptomy. Irmy, które nie zauważą zmian i nie zareagują w odpowiedni i dość szybki sposób są narażone straty. Przykładowo działania SEO, czyli pozycjonowanie i optymalizacji wymagają monitorowania zmian aktualizacji algorytmów Google. W przypadku niekorzystnych zmian nasza strona może zniknąć z wyników wyszukiwania. Podobnie działania płatne, np. Google Ads wymagają stałej uwagi. Raz ustawiona kampania i budżety na to przeznaczane mogą okazać się nieefektywne, jeśli nasza konkurencja monitoruje kampanie i dopasowuje swoją efektywność do naszej aktywności. Zmniejszanie, zwiększanie stawek, poprawianie współczynnika konwersji sprzedażowej i wiele innych czynników ulegają stałej fluktuacji i wymagają kontroli i szybkiej reakcji.

Wyznacz cele marketingowe

Szczególnie w przypadku działań marketingu online oraz samego SEO dokładne działań, które mają być efektywne w krótkim czasie oraz długoterminowe nabiera szczególnego znaczenia, gdy uzmysłowisz sobie, że na niektóre efekty trzeba czekać nawet 2 lata od pierwszych działań. Przykładem działań krótkoterminowych może być natychmiastowa kampanie sprzedażowa za pośrednictwem Facebook Ads czy tez Google Ads. Stworzeni takiej kampanie zajmuje parę chwil osobie z doświadczeniem lub parę godzin komuś kto przy okazji nauczy się jak korzystać z paneli reklamowych Google, Facebooka, YouTube czy innych serwisów w sieci.

Przykładem działań, które wymagają planowania długoterminowego i na efekty których możemy czekać miesiące a nawet lata może być pozycjonowanie strony www. Jeśli na przykład chcesz wypozycjonować swój serwis na trudne i konkurencyjne słowo kluczowe, które ma miliony wyszukiwani w Google (np. kursy), to możesz czekać na osiągnięcie pozycji 1-3 w wyszukiwarkach nawet rok lub dwa.

Celami długoterminowymi w marketingu internetowym może być również

  • Budowanie świadomości marki i lojalności klientów
  • Widoczność w sieci: wyszukiwarki, media społecznościowe
  • Marketing treści, który wymaga dużego nakładu pracy

Ranking skuteczności różnych form marketingu internetowego

Kampanie płatne Google Ads

Płatna reklama Google pozwala na natychmiastowe dotarcie do klientów, jest dość prosta w obsłudze i bardzo skuteczna przy właściwym prowadzeniu kampanii. Co to oznacza: odpowiedni dobór słów kluczowych do reklamy (reklama wyświetla się dopasowując do wyszukiwanych haseł przez użytkowników), dobrze dopasowany budżet (w Adwords łatwo stracić kontrolę nad kosztami), zasięg oraz sama treść reklamy. Płatne reklamy Ads generują ruch na stronie, ale to od samego produktu/usługi zależny czy odwiedzający będzie zainteresowany zakupami.

SEO czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki

SEO czyli Search Engine Optimization to optymalizacja i pozycjonowanie serwisów internetowych pod wyszukiwarki typu Google, Bing, Yandex. W wyniku działań SEO zdobywamy darmowy (naturalny) ruch z tych wyszukiwarek (z pominięciem reklam).

E-mail marketing
E-mail marketing polega na wysyłaniu oferty droga mailową. Ta forma reklamy wzbudza duże kontrowersje z powodu powszechnego spamu, który króluje w Internecie. Przepisy regulujące sprawy wysyłki maili weszły dość późno a zanim to się stało wiele osób kupiło lub zebrało w sieci listy mailowe.
Na tej podstawie wysyłane są masowo reklamy. Portale internetowe udostępniające usługę skrzynki pocztowej zazwyczaj wymuszają zgodę na wysyłanie informacji handlowej i marketingowej. W efekcie skrzynki są zasypywane wiadomościami. Skuteczność tej formy reklamy staje się bardzo niska. Widoczne efekty można zauważyć jedynie przy dobrze dobranej grupie docelowej (np. osób zainteresowanych danym produktem) lub osób które są w zamkniętej grupie list mailowych (np. pracownicy czy zarejestrowanie klienci sklepu internetowego).
Reklama banerowa – display
Ta forma reklamy ma niski współczynnik sprzedaży. Swoje triumfy reklama display-owa święciła przed pojawieniem się blokerów reklam oraz zanim użytkownicy zostali uodpornieni na wszystkie możliwe banery.
Obecnie raczej stosuje się do budowania świadomości marki niż do bezpośredniej sprzedaży. Czasami dobrze umiejscowiona reklama i skierowana do wąskiej grupy odbiorców może konkurować z linkami sponsorowanymi w ilości i woluminie sprzedaży. Odbiorcy nie chcą jednak być zarzucani niechcianymi grafikami, video itp.

Jak wybrać najlepszą strategię

Jeżeli firma dopiero zaczyna swoją aktywność w sieci, powinna ustalić cele nie tylko na czas wdrożenia e-marketingu, ale także powinna mieć na uwadze dalszą przyszłość. W jakich obszarach firma ma zamiar zaistnieć? W jaki sposób chce docierać do klientów? Jest wiele pytań i zagadnień, którymi należy się zająć na etapie planowania działań w sieci. Najważniejsze z nich zostały opisane poniżej.

  • Grupa docelowa, segmenty i profile postaci – określeniem tych kwestii należy zająć się w pierwszej kolejności. Nie da się ustalić celów strategicznych i taktycznych, jeśli nie wiadomo, kto będzie odbiorcą naszego produktu (usługi).
  • Zasięg i skala – na jakim obszarze będzie działała Twoja firma? Czy będzie to rynek lokalny, czy o zasięgu międzynarodowym? Klientami będą osoby prywatne, czy duże firmy? Będziesz budował tylko świadomość marki czy aktywnie zachęcał klientów do zakupów?
  • Cele krótko- i długoterminowe – ustal zakres działań, które wykonasz na początku oraz te, które zostaną przeprowadzone w późniejszym okresie. To, jaką pracę jesteś w stanie wykonać teraz, a co musisz przełożyć na później, często jest zależne od dostępnych środków finansowych, zasobów ludzkich i czasu. Być może masz pomysł na stworzenie od razu rozbudowanej witryny, ale ograniczone środki zmuszają Cię do stworzenia jak najprostszej wersji, którą będziesz stopniowo rozwijał.
  • Miara sukcesu – co będzie świadczyło o sukcesie? Jakie wskaźniki to pokażą? Zastanów się, co będziesz monitorował oraz jaką wartość musisz otrzymać, aby mówić o powodzeniu projektu. Najczęściej monitoruje się ruch na poszczególnych stronach witryny, liczbę zapytań, przesłanych formularzy, porzuceń strony i ilość sprzedaży.
  • Środki finansowe

Elementy każdej dobrej kampanii marketingowej

Dobre działania marketingowe mają pewne stałe elementy, o które należy zadbać:

  • Koncepcja – reklama powinna wyróżniać się na tle innych, powinna przyciągać klientów, intrygować ich w jakiś sposób.
  • Powierzchnia reklamowa – gdzie się reklamować ? Czy będą to najlepsze w sieci serwisy i najdroższe miejsca na reklamę, czy może mniejsze serwisy, ale o niszowej tematyce ?
  • Długość kampanii – ile będzie trwała cała kampania? Czy klientom będzie prezentowana ciągle ta sama treść, czy będzie w międzyczasie zmieniania? Przy długoterminowych kampaniach należy urozmaicać formę promocji. Jeśli klienci będą długo oglądać tą samą treść, uzyskasz efekt odwrotny od zamierzonego.
  • Startowanie z kampanią marketingową
  • Materiały promocyjne i marketingowe – sprawdź czy wszystko się zgadza, czy nie ma żadnych błędów, nawet tych najgłupszych (literówek).
  • Testy – zweryfikuj wszystkie materiały u dostawców powierzchni reklamowej.
  • Kontrola – sprawdź, jak działają strony, na które trafiają użytkownicy pozyskani bezpośrednio w kampanii marketingowej.

Jak monitorować działania w marketingu online?

  • Analizuj – korzystaj z odpowiednich programów, które pomogą Ci mierzyć skuteczność Twoich działań. Najbardziej popularny jest oczywiście Google Analytics.
  • Monitoruj – ważne jest śledzenie postępów kampanii na bieżąco. Jeśli będziesz znał aktualne wskaźniki i ewentualne problemy, to będziesz mógł działać jak najszybciej.
  • Testuj – sprawdzaj, które reklamy sprawdzają się najlepiej. Możesz skorzystać z testów A/B lub testów wielowariantowych.
  • Porównuj – jak Twoje wskaźniki efektywności wyglądają na tle średniej rynkowej? Porównania możesz dokonać też ze swoimi wcześniejszymi projektami (jeśli takie prowadziłeś).
Wybierając odpowiednie dla siebie i swojej firmy narzędzia, należy wziąć pod uwagę poniższe kwestie:
  • Cel kampanii – zastanów się, co dla Ciebie i Twojej firmy jest ważniejsze – budowanie świadomości marki wśród użytkowników Internetu, czy sprzedaż produktów (usług).
  • Budżet – jakim budżetem dysponujesz na początku. Od tego zależy, na jaką skalę możesz przeprowadzić działania marketingowe.
  • Wiedza i doświadczenie w e-marketingu – należy pamiętać, że wbrew pozorom, tradycyjny marketing znacznie różni się od internetowego. Nawet jeśli posiadasz doświadczony zespół marketingowców, to ile w tym jest doświadczenia w sieci? Jeśli Twój zespół posiada stosowną wiedzę i doświadczenie, to większość działań marketingowych firma może przeprowadzić samodzielnie i nie trzeba zatrudniać dodatkowych specjalistów. Jeśli jednak brak doświadczenia i wiedzy w zespole, wtedy warto zatrudnić eksperta. W przeciwnym razie, samodzielnie przeprowadzona kampania marketingowa w sieci może okazać się stratą czasu i pieniędzy.
  • Konkurencja – warto na początku dokładnie przeanalizować swoich konkurentów, aby wybrać jak najlepszą drogę swoich działań. Badanie konkurencji pozwoli dostrzec problemy, o których nie miało się pojęcia (i uniknąć ich w swojej kampanii) oraz zainspirować się rozwiązaniami przez nią stosowanymi.
  • Zaangażowanie – cały zespół musi czuć na sobie odpowiedzialność za projekt. Praca każdej osoby jest równie ważna. Zespół powinien czuć „ducha wspólnego projektu”. Tylko wtedy każdy będzie w stanie wykazać się dużym zaangażowaniem, kreatywnością i poświęceniem.

Pytania i odpowiedzi

FAQ

Marketing internetowy od czego zacząć?

Po pierwsze poczytaj o marketingu i różnych jego formach. W kolejnym kroku doradź się kogoś, kto już stosował marketing. Jeśli nie potrafisz samodzielnie wybrać metod promocji, to wynajmij agencję.

Marketing internetowy za darmo?

Istnieje wiele darmowych form marketingu. Np. pozycjonowanie, marketing szeptany czy tez wirusowy. Wszystko zależy od twojej kreatywności. Liczy się pomysł a nie wydane kwoty.

Ile się zarabia pracując w marketingu?

Wszystko zależy od firmy oraz branży a także twoich umiejętności. Zapotrzebowanie na marketingowców nigdy nie osłabnie więc warto się doskonalić.

Ile kosztuje marketing internetowy?

Tego nie wie nikt. Wszystko zależy od twojej kreatywności oraz od siły konkurencji.

Darmowa wycena: 

Podaj email, żebyśmy mogli odpisać
Podaj nr telefonu, jeśli mamy zadzwonić.

Related posts